Roger og Olina Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Hei folkens. Jeg har en 4 blader jeg vurderer å sette på båten før den skal på sjøen. Den går i dag 4knop på tomgang med en 3 blader. Men syntes toppfarten er noe lav. 12 knop. Marsjfarten er rundt 9 knop i følge han vi kjøpte båten av. Hadde vært topp om en kanskje økte med ett par knop. Men har ingen erfaring med denne type propeller. Motoren er en 100hk Bedford. Tips mottas med takk Link to post
sap_2000 Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Mye som spiller inn her. Hvilket turtall er motoren oppgitt til og hva oppnår den den i dag, samt type og dimensjon på nåværende propell? Først da kan man vurdere 4-bladeren din. Hvilken dimensjon og type er den? Ellers må propellene være for samme akseldiameter og ha lik koning osv. Ikke alt som går om hverandre. Mvh. SAP Link to post
nordan family 27 Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Min gikk i 16,5 knop med 150 hk Ford. Gjorde vel sånt som din på tomgang. Kunne marsje på 12, men det bråkte jo litt det da. 8 knop var fin fart. Hadde fireblader Link to post
deepblue Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Mange av de som går med 4 blader... Hvilken stigning og størrelse er det på den 4 bladern du tenker på... Link to post
hanto1 Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 3 Blader kan være mere effektivt i deres hastighetsområde, men mye spiller inn her. Med såpass liten motor vil det antakelig ikke være mye og hente rent fartsmessig. Mulig støy og vibrasjoner vil bli bedre med 4 blader. Link to post
nordan family 27 Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Dagens 3 bladere er også litt annerledes enn de gammeldagse. Byttet propellene på nåværende båt for 3-4 år siden. Endte da med nye 3 bladere fra leverandøren til Fairline. Vurderte 4 bladere og skew back og det ene og der andre. Men endte altså med 'moderne' 3 bladere. Fikk akkurat det turtallet jeg skulle ha, og farten som båten hadde som ny. Usikker på hvorfor noen hadde satt på for store i mellomtiden. Link to post
Roger og Olina Posted March 11, 2014 Author Share Posted March 11, 2014 Takker for tilbakemeldinger. Skal se om jeg kan få sjekket i helga ang stigningen. Men den går for høyt på turtall pr i dag 2700-2900 på en 3 blader. Link to post
Janoho Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Du øker ikke toppfarten med en 4 bladers propell, heller tvertom. Vil kanskje miste en knop. Fordelen med 4 blader er stillere og mindre vibrasjoner under gange. Bedre aks. Hvis du får for høyt turtall bør du få beregnet om det er riktig størrelse og stigning på eksisterende propell. Progress, maritim eller bestmarin butikk kan hjelpe med det. Likevel er det slik at halvplaner båter kan trives bedre med en 4 blads propell så det kan godt hende at det har noe for seg hvis du får en 4 blads som er korrekt dimensjonert. Link to post
Guzzi Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Skal mye til om du får båten din over 12 knop, uansett. Min SF klarte nesten 13 da jeg satte den ut på våren. Jeg hadde 130 hk Volvo TMD med hydraulisk gir. Med den kassa var den oppgitt til 120 hk på akselen. Jeg hadde en trebladet propell. Link to post
deepblue Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 (edited) Her er det mye rart som skrives. Når det kommer til 3 vs 4 blads propeller så er topphastighet best relatert til påhengere og drev, båter under 24 fot etc der propellen roterer med langt høyere turtall. Et ekstra blad fører til mer motstand i vannet slik at hvis ikke motoren er sterk nok så må man gå ned litt på stigningen for å opprettholde turtallet noe som ofte fører til lavere topphastighet men kan senke drivstoff forbruket, øke marsjen etc. Er en litt "gammel" myte at 3 blader uansett har høyere topphastighet enn 4. Er motoren "sterk" nok så er en 4 blads propell bedre til Summer Family da den er mer effektiv, balansert, mer løft/grep(dreiemoment) om man vil, gjerne bedre i tung sjø etc. Summer family har en "jævel" av en kjøl som gir god bæring og gjør at skroget er mer lett drevet enn en del andre og med litt mer løft fra en mer effektiv propell så er det håp. 127 hk, 4 blads Radice R8 (skew) 20 R22 på en family greit lasta gjør 16 på maks og 12 på marsj(gps målt, gjentatte ganger). Burde være mulig å få opptil 14 på maks og 10 på marsj med riktig propell på din family men du hadde hatt godt av en litt sterkere motor... Edited March 11, 2014 by deepblue (see edit history) Link to post
Roger og Olina Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Ja, deepblue. Motoren er nok i minste laget. Men den får holde en stund til. Tidligere eier kjøpte inn denne firebladeren, men byttet til trebladeren igjen fordi den gikk for fort på tomgang med firebladeren når han skulle fiske. Jeg har veldig liten kompetanse på dette feltet, men jeg håper å få litt effekt ut av dette slik at marsjfarten kan øke litt. Motoren er en rekkesekser fra Bedford. Så jeg vil nok tro det litt "krutt" i den til å dra rundt denne firebladeren. (håper jeg da) Link to post
Dr Gonzo Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Roger og Olinda: -Hvorfor spekulere i noe så dumt som dette her?? -Det koster deg bare unødvendige kroner!! Få tatt en propellberegning!! Dette kan gjøres via mange forhandlere, men skal du ha fasit så kontakter du Sleipner direkte og spør de, de tar ikke feil! All denne spekuleringa som folk her gir om 3 kontra 4 blader er bare "bambus", det er EN fasit til din båt.... Og med båter som går opptil 15 kp så kan man like gjerne bruke en 3 blader pga kostnadene. Men for guds skyld, forkast hvert eneste råd som "bambus" og ring f.eks Maritim i Arendal. De bruker Sleipner til sine beregninger, og jeg mener de tar 150 kr for jobben. -Det er en nemlig sånn blant båtfolk at "gode råd" ofte blir dyre..... Dr Gonzo Link to post
Festina Lente IV Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Jeg byttet fra 3 til 4 blader på en Skarpnes 30 jeg hadde en gang. Beregning ble foretatt før bytte. turtall og alt stemte på begge propeller. Jeg oppnådde marginalt mindre støy, ikke endring av fart på noe turtall. Den lille støyreduksjonen var imidlertid bra for komforten om bord. Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Roger og Olina Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Roger og Olinda: -Hvorfor spekulere i noe så dumt som dette her?? -Det koster deg bare unødvendige kroner!! Få tatt en propellberegning!! Dette kan gjøres via mange forhandlere, men skal du ha fasit så kontakter du Sleipner direkte og spør de, de tar ikke feil! All denne spekuleringa som folk her gir om 3 kontra 4 blader er bare "bambus", det er EN fasit til din båt.... Og med båter som går opptil 15 kp så kan man like gjerne bruke en 3 blader pga kostnadene. Men for guds skyld, forkast hvert eneste råd som "bambus" og ring f.eks Maritim i Arendal. De bruker Sleipner til sine beregninger, og jeg mener de tar 150 kr for jobben. -Det er en nemlig sånn blant båtfolk at "gode råd" ofte blir dyre..... Dr Gonzo Skjønner godt hva du mener, men det har seg slik at jeg fikk med denne 4 bladeren når jeg kjøpte båten. Så jeg skal ikke gå til innkjøp av noen ny propell serru Link to post
Dr Gonzo Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Nei da ser jeg jo den.... Den har jo ikke kosta deg no når den følgte med....-og det som er gratis, det likær vi -Men uansett er det greit å ta denne beregningen, for jeg tror nok ikke de er helt riktige til båten din... Syns det er litt mye å med 4 kp på tomgang... -Poenget mitt er bare at det er ikke noe vits i å spekulere når det kommer til propeller da det bare er èn fasit.(egentlig to da, en for 3 bl, og en for 4 bl) Og alle disse "gode rådene" både her på forumet og ellers rundt i havnene ofte kan bli veldig dyre da de som regel kommer fra selvutnevnte verdensmestre hehe ;) "SJEKK ALLE GODE RÅD BÅDE TO OG TRE GANGER" -Har mange år i bransjen, og det er vel det beste rådet jeg kan gi ;) -Dessuten, når beregningen koster det samme som en liter olje er det liksom ikke noe å lure på spør du meg ;) Dr Gonzo Link to post
deepblue Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Bare synd at beregningene som sleipner, progress, winrace propellers er generelle til de aller fleste båter. Dette gir en kanskje trygg og god beregning generelt men som ikke nødvendigvis en optimal beregning til akkurat det skroget eller til det bruket som man ønsker. Hadde jeg stolt på beregninger gjort så måtte jeg ta til takke med lavere fart og andre egenskaper enn de jeg har idag på den båten jeg har da den skiller seg litt ut på skrog. Fasiten er ikke generelle beregninger til diverse aktører fasiten er når propellen sitter på båten. Og ofte så anbefaler endel av aktørene at man bør prøve propellen på båten for å få svaret. Link to post
Dr Gonzo Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Joda, i noen tilfeller så spiller dette ekstra inn med form på skrog. -Det som faktisk spiller mest inn her som du IKKE nevner er vekta på båten. Og det du skal frem til her er "fintuning" av propeller.... -Det som vil være avgjørende, er hvorvidt du vil ha det "optimale" ut av din motor. Og som du selv nevner, så stoler du ikke på beregningene til mange aktører?! Da lurer jeg på hvor mange propeller og beregninger du har på merittlista, og ikke minst hva du da gjør for å finne din prop til din båt?? -Jeg kan si så mye som at jeg har solgt så mange propeller fra Sleipner i løpet av de siste 7 åra, også montert og testa mange av dem, og jeg har til gode enda at de har tatt feil! -Et par ganger har vi stått med to alternativer, der det den ene har blitt forkastet etter test. -Men dette er vel snakk om to eller tre ganger i løpet av disse årene. De gangene det har skjedd, så er det fordi folk har byttet motor i båtene og endret vekta betraktelig på båten -Det eneste som jeg er enig med deg i her er at man kan alltid "tune" frem litt mer av en propell, men at du ikke stoler på propellberegninger er som å si at du ikke stoler på "Ohms lov"..... -Å jada, jeg har møtt dem i min tid i bransjen også jeg.... Dr Gonzo Link to post
deepblue Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Ohms lov er jo motbevist for lenge siden, følger du ikke med eller ....... Neida, jeg er en troende(ohms lov). Jeg nevner ikke vekt, ikke fordi det ikke spiller noe rolle eller ikke spiller mye inn men fordi vekt er forholdsvis enkelt å skaffe til veie og kvantifisere/angi. Videre så har jeg god kunnskap om aktuelle båt og vet ca oppsettet på den og hva ca vekt til, fra vil være samt hva man bør kunne forvente av hastigheter etc. Skrogform derimot er vanskelig å kvantifisere med få variable og som du kanskje vet, du som har sendt inn mange beregninger så er det i hovedsak lengde, bredde, dybde(m/uten kjøl etc) som utgjør skroget i beregningen. En propell er heller ikke bare en propell, Sleipner vil anbefale ut ifra sitt utvalg, Progress ifra sitt utvalg etc, En 4 blads propell er ikke en fire blads propell selv med samme størrelse og stigning. Bladareal, kuppering, generell bladform, byggmateriale etc utgjør en forskjell. Men hva er egentlig "FEIL" propell? Høyregående på venstregående gir?, to blads foldepropeller på Princess 42?, en billigere 3 blads propell da de som gjorde beregningen ikke så vitsen i å bruke mer penger på en 4 blads?, en propell som gir 2 knop lavere fart/tilsvarende mer forbruk? De aller fleste slår seg til ro med en beregning utført, fordi beregningen har nok gitt dem en god propell men kunne den vært bedre? Beregningen og informasjonen jeg fikk var ikke "feil" den var bare ikke optimal. Men de som ga meg informasjonen sa også at du får ikke svaret før du prøve propellen på og at det var den beste metoden. Men det som er helt 100% klart, klokkeklart er at de beregninger de ulike gjør ikke er fasit, det er tross alt en beregning basert på generelle faktorer og absolutt ikke sammenlignbart med en naturlov. Men så har jeg også møtt litt ulike folk(bruktbilselgere f.eks) som sier at sånn er det, men det er jo ikke sånn Link to post
Roger og Olina Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Vel, blir spennende å se om det får noe for seg med bytte da. Det vil jo vise seg snart Men takk for alle gode svar Link to post
finnmarken Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Du bør uansett kontakte Olle Terjesen på Winrace i Froland. Han hjalp meg med å beregne hvilken propell og fant ut at han skulle redusere stigningen på den propellen jeg allerede hadde. De beregningene han gjorde var så imponerende at jeg ikke kan la være å anbefale deg å gjøre det samme. Lykke til! Link to post
Roger og Olina Posted March 18, 2014 Author Share Posted March 18, 2014 Takk for det finnmarken. Skal legge meg det på minnet. Link to post
Indre Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Skal sette inn en Yanmar 4lha-stp 240 hk i en summer family, hadde 150 hk før, hvilken propell bør jeg bruke. Link to post
Recommended Posts