Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude

Recommended Posts

Hei !

Tusen takk for gode innspill og meninger ! Det er alltid nyttig og få luftet spørsmål og tanker på BP.

Noen sa en gang at veien blir til mens man går.........

Første utkast til Ga fra konstruktøren var denne.

Designet på den "skorstenen" var jeg ikke fornøyd med så vi / jeg bestemte at vi skulle ikke ha flybridge.

bilde

Da skulle den se sånn ut bortsett fra Portugiseren fremme på dekket. Enig med deg -Morten-  !

bilde

Har egentlig ikke tenkt noe mer på det før jeg begynte på kanten rundt styrhuset. når den ble grå så virket plutselig overbygget litt lavt på skroget. Da ble det et tema igjen hvordan det skulle se ut oppå der.

Etter å ha sett på veldig mye bilder på nett var det disse to som var aktuelle.   Det er ingen tvil om at Selene 47 (nr.2) er en veldig praktisk og "tøff" utgave.

Som de fleste er inne på så er muligheten for og sitte oppe og styre gull verdt . Bom hadde vi bestemt oss for fra før. Den er superviktig.

Vi har nå ombestemt   :smiley:  at det blir Bimini - stoler og sittegruppe- mast med bom - styreposisjon - osv . i omtrent den utgaven som Selene 47 

Så kommer dagens "høydare,......   Snakket med en båteier som jeg kjenner litt i båt havna. Nevnte at vi kanskje skulle ha FB oppå der...  Da sier han at han vet om ei mast som kanskje er til salgs. Vi ringer....

Mast i sjøvann  bestandig aluminium på litt over 3 meter med bom hengsel - vantfester - fot plate- lanterne beslag og kryss på toppen  hentet i kveld.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Hei volfro. Flaks er greit. Når jeg kjøpte kjettingen så fant jeg en som var nesten ny. Han hadde bytta kjetting og så røk motoren. Kabularet jeg hadde, passet ikke kjetting men jeg fikk bytta kabular med selger av kjettingen. Den passet !

Allan E

Hei ! Ja men nei   :smiley:  Tak konstruksjonen er veldig sterk siden den har 20mm divinycell kjerne og kraftige bjelker.

Hadde jeg bestemt plasseringen allerede når taket ble produsert så hadde jeg brukt en litt mer kompakt kjerne i det området. Nå må jeg fordele trykket over et litt større område på dekket for å ikke komprimere kjernematerialet. Ser det ikke som noe problem , men må lage en forsterkning oppå dekket med litt størrelse.

Ellers så jobbes det med kanten bak på overbygget. Gode arbeidsforhold.

Kanten har blitt rettet opp og blitt mye bedre i fasongen nå.

bilde

Måtte også prøve den nyinnkjøpte masta på båten. Kona støtter 

bilde

Dette er en litt mindre utgave enn den på Selene men tror den blir helt grei. Blir en 15 cm høyere ca....

Den skal stå på et fundament som blir støpt fast i dekket og malt i samme farge som sidene på overbygget. 

Er en nesegrus beundrer av deg og prosjektet ditt! Er også helt enig med tanke på flybridge eller ikke. Jeg putrer jo rundt i en snekke og har jo både innelukket styreposisjon med kalesjen lukket og flybridge med kalesjen åpen...  :giggle:

Jeg har sett på en god del båter med tanke på å bo i båt om noen år, og der er omtrent det eneste absolutte krav jeg har at det må være en flybridge-båt. Jeg elsker å sitte/stå og styre i åpen båt, jeg har sett et par lekre varianter, men dessverre uten flybridge. Jeg ville kjede vettet av meg og miste altfor mye av den gode båtfølelsen hvis jeg ble nødt til å sitte inne. Selv med en åpen dør på siden så ville det ikke vært det samme.

• 2 uker senere...

Hei.

Fichermidas: Fin den Pedro videoen. Viser jo fordelen med "jager bru"

Pequod:  Mange takk for hyggelige ord.  Etter hvert som vi planlegger flybridge så ser jeg at de må  bli løsningen.

Så litt nytt:

Siden tyveriet av påhengeren, har jeg blitt oppmerksom på at det tasser rundt noen skumle fyrer i området rundt Drømmenes havn. Mørkere om kvelden blir det også.

Løsning: En ganske "sint" alarm er blitt montert ombord.

Har montert en del alarmer tidligere så jeg hadde en peiling på hvordan den skulle være.

Det ble en Båt/ villa variant bestilt fra et firma i Danmark.

Momenter for valget var at den skal bruke lite strøm- ha god kvalitet på sensorer- kunne kommunisere via sim kort og ha fjernkontroll.

Fikk alt det og mye mer. 

Litt om monteringen.  Selve kontrollenheten (egentlig nesten identisk med en hus alarm) er montert skjult så ikke den blir ødelagt av innbrudd tyven selv om det jo hjelper lite da den allerede har ringt både båteier og et par stykker til.

Ganske smart at den ringer og man kan enten re sette alarmen eller skru den av. Om man ikke tar telefonen så ringer den neste på lista. Sender også SMS. Kan også styres fullstendig i fra telefonen om man ønsker det.

Fiifi liten sak denne:

bilde

Innvendig er det montert sirener sjult så det skremmer selv en hardbarket kjeltring.

Utvendig står denne og når alarmen er aktivisert så blinker den svakt for å vise at her er det ikke lurt å prøve seg.

bilde

Om alarmen går så setter den i gang med 120 Db sirene og rødt strobe lys.

Den var en hel jobb å få montert med æren i behold siden den har sabotasje vakter både her og der. Fikk selvfølgelig utløst den funksjonen et par ganger. Blir stressa av mindre......

Ellers så har den "alt" inklusiv gass alarm - brann - vann i kjølen- osv. og alle er trådløse. Slipper en masse kabel trekking. Så langt veldig fornøyd selv om den ikke var markedets billigste.

Så har kanten rundt styrhuset blitt ferdig eller i ihvertfall hevet til "Next level "  vil sikkert sparkle litt mer en gang jeg får gooood tid.

Siden været er bra har jeg fortsatt litt utvendig.

Mast:

Den måtte ha en fot på dekket siden det er divinycell kjerne over det hele.

Først så for å gjøre en lang historie litt kort. Denne er laget av 22 mm kryssfiner som er stemplet ned på dekket med 3 lag 600 gr. csm på undersiden og det samme innvendig. Så dekket med 4 lag 600 gr.

Boltene står igjennom hele stasen.

bilde

For å slippe og legge kabler i taket innvendig (litt vanskelig parti) så ble det kabel kasse på taket fra foten og rett inn i kopling skapet på innsiden. Inne i kassa ligger det mange stk. 20 mm rør så det blir plass til det meste av kabel. Sist jeg var borti en radar så var den kabelen ganske voksen.

bilde

Så litt coat som første strøk......   Siden denne har finer kjerne er det veldig viktig at det ikke kan komme fuktighet inn i gjennom laminatet. Derfor ble det en stor skrog gjennomføring som kabel gjennomgang.

bilde

Masta har blitt malt siden sist.

Dette er første montering

bilde

Så litt eksperimentering av rigg.  Mye lettere og bruke et billig tau inntil jeg blir enig med meg selv hvordan det bør se ut.

bilde

Blir rustfri  5 mm vaier når ting er litt mer bestemt. Bom med talje løft med vinsj blir neste utfordring. Blir ganske lang siden taket er nesten 5 meter brett. 

Måtte jo ha lokk for å komme inn å kople / trekke kabler. forøvrig kjøpt på Biltema av alle plasser.

bilde

Det var så langt. Håper på mange fine dager og kvelder enda da det er mye mer som burde gjøres før snøen og kulda kommer.

Ha en god helg !

Knude

Fint å se at det er noen som får gjort noe :smiley:

For å slippe og legge kabler i taket innvendig (litt vanskelig parti) så ble det kabel kasse på taket fra foten og rett inn i kopling skapet på innsiden. Inne i kassa ligger det mange stk. 20 mm rør så det blir plass til det meste av kabel.

bilde

Men denne kassa, hvordan lagde du den? Har du laget et skall av x-finer som du har støpt rundt?

Viktig med trekkrør og kanaler til ditt og datt! dette er det ikke helt prioritert på serieproduserte båte. Letter ettermontering radikalt!

Rekner med det kommer både radar og div andre antenner i riggen!

Den så litt liten ut i forhold til båtstørrelsen! kunne tenkt meg bom jeg da om jeg skulle hatt en sånn båttype

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hei Komodo , Jo takk. Vi får gjort litt men skulle ønske det var mer fremgang nå før vinteren. Ser du er i hus og igang igjen. Det blir bra.

Kabelkassa er forst en dobbel kneplate for å styrke konstruksjonen for krefter fra bom festet. 22 mm kryssfiner som er støpt på alle sider og deretter støpt fast. Så går den over i kabelkasse laget av noe tynn restefiner. Støpt på innsiden før montering og så på utsiden. Legger ganske mye laminatgulv på utsiden for å gardere meg for vanninntrengning. Har ingen betenkeligheter med dette siden jeg gjennom mange år i bransjen har sett at om ikke det kommer fukt inn i kjernen vil fineren være like fin etter mange år. Kommer det derimot inn vann gjennom et lite hull vil fineren ikke tørke . Da går det bare en vei........

Hei Morten. Jeg er enig i at kanskje masta ser litt liten ut i forhold til Selen modellene. Hadde jeg bestilt den og ikke kjøpt brukt for en billig penge så hadde den blitt en halvmeter høyere kanskje. Derimot så vil den se litt mer gedigen ut når radar blir montert i forkant og noen antenner. Håper jeg da....

Klart vi skal ha bom. Den blir ca. Like lang som masta er høy. Den skal ha heise vinsj nede på foten og talje løft. Vil prøve å finne ei lett elektrotalje til å henge på tuppen for løft av en 10 fots rib eller -eller.

Den skal stå i ei krybbe helt bak på taket litt over på S/B side.

Veldig bra dette Knude.

Blir vel litt som på denne Pedro Bora 43'en

https://www.youtube.com/watch?v=HG89IzlqHJ8

Denne ble jeg ørlite "forelsket" i !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Spennnde å bli invitert til en diskusjon om utseendet på båten din, og først av alt: gratulerer med den masta, det kommer til å bli greitt. 

Selene imponerer imidlertid ikke minst pga mye stæsj, to radarer og sattelittsender i mastetoppen sender kraftige signaler om hvem som kommer her. Ditt med lyskastere i hvert hjørne foran. FB er også kamuflert med en Bimini, og problemet for meg er å klare å vurdere de to opp mot hverandre hvis jeg tenker at stæsjet er vekke/redusert. 

Jeg er enig i at montert radar og antenner vil gjøre mye for helhetsinntrykket og vurderingen av høyden på masta. 

Også enig i det som du skriver om bom.

Jeg ser at det å ha en tender på taket som du kan heise ut, må være praktisk, og det å ha rekke rundt taket akter er vel også ok, uten at jeg ser det som noe must.

Det sentrale punktet er FBen. I norsk klima; Hvordan du skal lage oppgangen? Så følger det også noen tilleggsspørsmål, om hva utstyr du skal der oppe og hvor mange sitteplasser du skal lage til for. 

Hva tenker du om det?

Hei !

Vann Tro : Du likte den ja. Fin båt det.

Erikda. Link til alarm selgeren:

http://alarmsystemer.net/no/

Hei Nero 11

Mange takk for innspill.

Jo nå har vi kommet litt lengre av planleggingen av toppen. Det blir en rekke rundt den nedre delen av taket. Oppgangen blir den fra akterdekket med luke i taket. (er allerede laget) Så blir det en sittegruppe med plass til en tre fire personer på B7B side foran masta, og en ganske stor fører sofa på S/B. dette vil delvis bli kledd inne av en høy karm.

Så blir det en karm på taket mot baug med en vindskjerm oppå. Der blir glasset hellende forover......

Etter å ha diskutert høylytt med meg selv så blir det ratt og ikke bare ei stikke oppå der. Er gammeldags :wink:

Vil ikke begynne på dette før til våren. Masta og bommen blir montert ferdig nå i høst. 

• 2 uker senere...

Hei ! godt at flere kunne bruke linken for alarmen.

I havna er det lite synlig fremgang. Høsten kom som et skudd, så det ble travelt med å forsegle skjøter og skruehull på den siden som har vendt fra brygga siste året.

Ferdig med ca. halve siden nå.....

Båten ble snudd for egen maskin  :yesnod:   En merke dag !!

Passet fint det siden det har blåst "hatter og tøy" rett inn i bukta i det siste. 

Masta med stag og barduner. Ble helt riktig da VHF  antenna ble montert på toppen.

bilde

Lekkert....

bilde

Etterpuss tar tid så det blir ikke mye på innsiden av båten.

Fikk sofa så alt for tidlig så den måtte plasseres. Mye jobb siden den stakk 7 cm ut i døråpningen. Den måtte bygges litt om både her og der, men er nå passe.

IKEA sovesofa.

bilde

Før snu operasjonen så måtte turboen byttes på Scaniaen. Hadde en mistanke om at den lakk olje ut i fra tetttingene i lageret. Det ble bekreftet ved å skru av eksos bendet. Masse olje dråper. Heldig at jeg har en motor til hjemme i garasjen Der var turboen byttet for bare ca 500 timer og er å regne som ny.

Ny på plass. 

bilde

Får spandere litt farge på den også.

Nå vil resten av høsten bli brukt til små plukk og sparkle utvendig. Bom skal på plass....osv.... så får vi flytte inn i varmen når temperaturen blir enda lavere. 

Ha en fin uke !

Knude

Redigert av Knude (see edit history)

• 4 uker senere...

Hei 

Stemningen ble ikke den samme i Drømmenes havn da snøen kom å det ble ned til -6 om dagen.

Ble rett og slett tatt litt på senga der.

Bråstopp

bilde

Har fremdeles noen utfordringer med scania motoren. Etter å ha demontert den tørre eksosen (røret) for inspeksjon, så er det fremdeles oljefilm inni røret. Det ser ut som det kommer noe utforbrent olje ut av turbo lader. Kanskje en eller flere ventil tetninger må byttes ?     eller........ eller.........  ?

Ikke så galt at det er godt for noe. 

Ble rett og slett "gørrlei" av å mekke så da ble det hammer og sag isteden.

Litt nytt fra innsiden.

Overskap i byssekjøkken har nå dører, og ventilatorområdet er ferdig montert og malt. Skapdørene kan åpnes helt selv om det ikke ser sånn ut på bildet.

bilde

Så fikk vinduene i sofakroken foringer og lister. Sideskott med lister. Båtfølelsen er på plass  :wink:

Sofaen er for anledningen pyntet med et utvalg av gamle filler for å beskytte......

bilde

Har også noen timer nede i gangen i forskipet. Der har nå kommet inn dører. Brukte standar dørblad med karm 70x200     Lettvint !

Mot baug.....   Bad til styrbord

bilde

Mot maskinrom med kabel kasse. her skal det bli to luker som kan åpnes inn til kabelgata som har alle kabler - styreslanger - kabler til motorene osv. (ikke ferdig)

bilde

Dør inn til soverom 2 og dør inn i maskinrommet. Kabelkasse i front. 

Ikke så lett å ta bilder med normal objektiv  her.....    :nonod:

bilde

Her er skott først kledd med 12 mm bjørk finer. Så lister over alle skjøter og overganger  for å få litt båt følelse her også. I følge malerinnen skal alt males ensfarget lyst bortsett fra dørblad. Der blir det noe helt annet.

bilde

Rammeverket i taket er laget i impregnert og skal stå ubehandlet var planen. Heller ikke isolasjon siden det er styr hus over dette partiet. Så blir det samme typen tak som oppe.

Nå ser det forresten ut som det blir en fin uke værmessig så da blir siste sparkel jobben formodentlig ferdig. Siste denne sesongen.

Nå blir det å jobbe litt hist pist frem mot nyttår. Da blir det byggestopp en 8 - 10 uker.  (klimaflyktning)   :yesnod:

Ha en fin uke !

Knude

Imponerende å se hvordan du former til det ene rommet etter den andre på en utrolig kreativ måte :yesnod:  Det er tydelig at du har øye for å få til de rette løsningene!

Men, det er jo litt synd å male den fine bjørkefineren da. Den blir veldig fin med noen strøk tre-stjernes klarlakk med et silkematt sluttstrøk :wink:

Ja det her blir bra men et spørsmål inpregnerte matraler inne er vell ikke så bra gir ikke di fra seg gasser og skal bare brukes ute

Tillater meg å svare på denne.... Virkestoffene i impregnert materiale ligger helt i ro der de er etter at materialene har tørket. I båten er det et balansert og godt miljø som vil holde treverket relativt stabilt. Impregnert trevirke avgir ingen gasser.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...