Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Hei pgm  Takk for mange gode tips for å friske opp scanian. Foreløpig har jeg slått meg til ro med motorens tilstand. Planen nå er å sjekke utveksling på gear kassa. (fysisk måle) er den som jeg tror så er det ikke rart at motoren sliter i motbakke. Da er propellen en fem seks tommer for stor. kanskje mer..... Det var den propellen jeg hadde. Fulgte med motoren.....

 

CSM: Chopped strand mat. Betyr at fibermatta består av enkle tråder ca 5 cm lange som er limt sammen med lim (emulsjon ) Emulsjonen løses opp av polyesteren.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Framtia   :smiley:   :giggle:  Var inne på tanken, men da hadde vel overbygget fulgt med og jeg hadde hvert like langt.

 

Litt skjer enda selv om våren har sine utfordringer.

 

Trappa opp til styrhuset er ferdig med et strøk lakk så langt. (Seint vokst eik fra Tromøy beiset med båtbeis Farge mahogni ) 

trappegilender.JPG.bc161a7f467a1eee56ef1b16a2b68b14.JPG

 

Litt gøy med den fenderen som sees i bak runnen. En hyggelig nabo i havna lurte på om jeg hadde bruk for en stor fender ? Jo takk.  Plutselig en dag lå den på akterdekket. Største fenderen jeg har sett....140 x 40 cm    Billig for den men om jeg skal ha en til så koster det kroner.

Kona har riktig dreisen på å stifte tak. Nå er det ikke mange bitene igjen før taket er ferdig.

tak_nr44.JPG.c6966c31d055555d625bf0722b9a085d.JPG

 

Alle kabler til led lampene ligger nå mellom de fusjons plasten og tak platene.

 

Disse skal gi strøm til  LED tape tror jeg det heter. Blir spennende å prøve. De skal limes på oversiden av en karm av eik.

kabeltak.JPG.1d20a929379f9fcd4000a1dd222d98de.JPG

 

Så har vi begynt på den siste store komponenten i overbygget. har allerede fått navnet det store skapet. Der blir det skuffer og utrekksplate i toppen. Ekspansjonstanken til den vannbårene varmen skal også bo inne bunnen av skapet. 

 

Så langt.... Blir en grei avslutning på sofaen.

skap.2.JPG.7981cf24131c61f40ee83ba8c75d46c3.JPG

 

På denne siden vil ovnen komme.

skap.1.JPG.ff454403780092b3a43e281eefaac72c.JPG

 

 

Ha noen fine dager !

Knude

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei igjen !

Når en har et toalett som nå endelig er på plass,  kom det ikke som noen overraskelse at det måtte lages dør. (Hastesak) 

Først karm. Den er skjært på sirkelsag for å få anslag for døra...... Så list på utsiden og innsiden. Alt limt og spikret med nål stift. 

wckarm.JPG.656c0cd629c6cfd510baeff7f9dfbb21.JPG

 

Så var det dør. Som alltid starter jeg med en mal. Rest finer som blir skrudd sammen uten lim så det kan brukes om igjen.

maltips1.JPG.72481ac7674e8f95ebf536fb67c4e9d9.JPG

Lærte en gang at en tommestokk tykkelse var riktig klaring på ei dør i båt. (alle sider) om hengslene skal felles inn i døra. 

Jeg merker hvor jeg vil ha hengsler - lås - og andre opplysninger før jeg tar malen med i snekker bua. Da har jeg alle opplysninger og vinkler (om ikke karmen er helt i vinkel)

klaring.JPG.59ab50b7c058f13ca692481ba7ac4a6a.JPG

 

Så litt mer på "det store skapet"

Har skaffet skuff beslag som er brukelig i båt etter sigende. Kommer fra båt fabrikk   :rolleyes:  Vi får se...

Skuffedings.JPG.0fe180027fcc4da06c07c4aa82dc8e67.JPG

 

 

Skapet har nå topp plate og uttrekk plate som forlenger toppen av skapet med 60 cm. 

utrekk.JPG.27653b96add24b1afc78e2b6b7950141.JPG

 

Plata går i en aluminiums profil . For at den skal bli litt mer robust så feller jeg inn eik der plata går i profilen. burde gli litt lettere også.

listelist.JPG.c41809a517ba832cbe423a960805dff0.JPG

 

Så slenger jeg ut et spørsmål sånn på tampen. Vi vil ha musikk ombord. liker at det er god lyd. Har 24 volt strøm på batteriene men kan velge å hente 220 v eller 12 v via omformer. Går meg litt bort i Dab og lyd planker- Sonos - gratis Streaming - eller spotify ??

Hadde egentlig tenkt å montere en DAB bilradio med et par 6 x 9" høyttalere men det er kanskje avleggs i båt........

Om noen har et forslag så løsning så setter vi stor pris på det.

 

Snart helg !

Knude 

 

 

maltips.JPG

tredelt.JPG

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Angående stereo, så er vel det enkleste en vanlig bilspiller med DAB+, Bluetooth, AUX- og USB-inngang. Da kan du bruke de fleste lydkilder. Med en bilspiller kan du jo også lage to "soner" (tilsvarer foran og bak i bilen), så du kan justere lyden for disse sonene (bare foran, begge, bare bak). Om det er avlegs? Det er vel opp til deg. Hvis det dekker ditt behov så synes jeg at du skal drite i hva andre måtte mene.

 

Vil du ta den lenger så velger du Sonos eller noe sånt, men da begynner det jo å koste litt mer.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Angående lyd 

Her fins det mye å velge imellom alt ifra bilstero til lydplanker eller 220v stereo anlegg for hus 

 

Et lite 220v hjemmekino anlegg kan kanskje være noe og tenke på ? 

 

Eller så har vi bilstereo som er litt mer styr med kobling og trekking av ledninger men om man gjør det riktig så blir resultatet 100% 

 

Ønsker du lyd i hele båten så er nok en dab bilradio spiller med en 3 -6 kanals forsterker best her kan du da velge størelse på høyttalere selv  og slenger du med en 250 watts mono block forsterker kan du kjøre en 12 tommer eller 2,  10 tommere 

 

Med 6 kanaler  forsterker kan du ha høytalere i 6 forskjellige rom rundt om i båten eller kanskje ute på dekk 

Link to post
Share on other sites

Jeg er også glad i musikk om bord, og verdsetter god lyd. Har installert ny dab bilspiller i båten med Bluetooth og greier. Det er på ingen måte noe holdbar løsning. Har tilsvarende orginalstereo i bilen også. Spiller du av musikk via spotify og trådløst over til bilradio blir lydkvaliteten elendig. Jeg har en kamerat som er håndtverker og tonedøv. Han legger ikke merke til dette overhodet og skjønner ikke hva jeg prater om, men i praksis mister du veldig mye av musikkbildet med en slik løsning. Hjemme har vi en Sonos-sak til ca 3000 kr. Denne går inn på nett og spiller av musikk direkte fra spotify. Denne løsningen fungerer veldig bra og ivaretar lydkvaliteten så godt det lar seg gjøre når en streamer. Bluetooth fungerer ikke som overføring hvis du er glad i musikk. Når jeg pendler til og fra Sørlandet hører jeg på musikk på vanlig headset med ledning fordi lyden i anlegget blir så dårlig at jeg blir sur når jeg endelig får mulighet til å høre musikk noen timer uavbrutt. Sonos'en går for øvrig om bord når båten er klar for sesongen så slipper jeg å irritere meg over den dyre pioneer-dabb-dritten

Link to post
Share on other sites

Kaftein, det er jo bare å koble mobilen til bilstereoen via AUX (minijack) eller USB, så slipper du Bluetooth. Det du strømmer til Sonos'en kan du vel også strømme via telefon? Og kobler man til mobilen via USB kan den lade samtidig hvis bilstereoen støtter dette.

 

En fordel med en bilstereo er at den blir integrert i dæsj eller interiør, uten noe som kan falle i bakken i litt bølger. Jeg kjenner ikke alle Sonos-modeller, men en Sonos må vel festes på en eller annen måte når det

vugger?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hei Knude. Spennende lesning å følge tråden din og er sykt imponert over arbeidet ditt.   Angående lyd, så satte jeg inn en Kenwood kdc-BT73DAB i min forrige båt. Den hadde en pris på ca. 2000,-  Ble veldig fornøyd med den.  Har dab+, og FM, aux og USB i front, blåtann og egen mikrofon.

Da kan du fritt velge å streeme musikk via telefonen til blåtann, aux eller USB på telefonen. Og om noen ringer deg dempes musikken og den kan svare samtalen automatisk for deg. Jeg valgte  Sony maritime høytalere  til den, ute og inne og var godt fornøyd med lyden.  Det eneste negative med den var at den måtte ha en + konstant for å holde på minnet. Uten den måtte man søke opp kanal listen for hver gang.  Lykke til videre med ditt fantastiske prosjekt. :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Hei igjen! 

Takk for dine erfaringer Kaftein øl. Ut i fra det du skriver så bruker du  Spotify eller liknende som kilde. CD er heller ikke så aktuelt ?

 

Det er et godt poeng at en bilspiller  kan monteres fast i interiøret Popeye 70 . Det er ikke noe problem ombord. Derimot så har jeg til nå ikke funnet noen god plass for høyttalere. Bør ha litt volum på baksiden. 

 

Takk for hyggelig kommentar og gode råd Dinos.  Den strømmen til minne får vi tåle. På Nor Star brukte vi  Sony anlegg og om jeg ikke husker feil så brukte de ca 300 m amp. Har du fjernkontroll til den spilleren du har ? Det er greit ombord siden spiller/radio mest sannsynlig blir montert i nærheten av styreposisjon .

 

litt klokere....... og fler spørsmål.

om man monterer en treveis høyttaler foreksempel 6 x 9 tommer i et kabinett / kasse. Hvor mye volum må den ha for at det blir akseptabel lyd ?

 

har sett noen høyttalere som ikke har kasse i det hele tatt og spiller vanvittig bra. Noen som har kjennskap til disse ? Aktive eller ?

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Har bygd en del høyttaler kabinett i min tid. Bygger du et lukket kan du ikke gjøre mye feil. Kort fortalt "lures" elementet til å tro at alle veggene samlet sett er en uendelig stor baffel (platen elementet er skrudd i). Dermed kan man bygge en kasse til hvert element basert på elementets parametre. Kan gjerne beregne det for deg men bygger du en lukket kasse for hver 6*9 på 10- 15 liter er du innafor. (6..5 " element også) Dempemateriale er for eksempel innmaten fra en sommer dyne eller noe annet "fluffy". Du kan bruke isolasjon av glassvatt typen.. Legg da en hel matte tykkkelse på bakveggen og halvparten elsewere. Dette er ikke High end men et kompromiss som vil gi deg et godt resultat. Mange "nerder" som sikkert vil arrestere meg på dette tenker isolert sett på høyttaler ytelsen og tar ikke resten av signal kilden med i vurderingen. Her er det kun kvalitet fra a - å som gjelder. Putter du dritt inn får du dritt ut osv. Det svakeste ledd setter standarden. Har til gode at selve høytaleren har vært synderen ved dårlig lyd. Selvfølgelig er det enkelte forsterkere som låter himmelsk ved riktig Vil du ha "kjellerbass" har jeg oppskriften men det koster og har vel strengt tatt ikke noe i båt å gjøre. :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at en bilstereo er bang for the bucks til ditt bruk. Lavt strømforbruk, alt i ett og enkel installasjon. Ikke kjøp den billigste, de er ofte litt simpelt bygd. Jeg tenker at dab er bortkastede penger så lenge du kan kjøre alle mulige web-radio kanaler fra mobilen/ pc'en. Ellers får du noen veldig gode 6x9" hattehyllehøyttalere, jeg har et par JBL decade som låter bra, tror du finner tilsvarende i handelen for en grei penge. Disse er jo laget for å monteres i hattehyllen i bil men snekrer du kasser på noen liter til sånne høyttalere vil de alltid låte bedre. 

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har du sjekket dysene på Scania motoren? Sjekket at de åpner på rett trykk og har korrekt spredebilde, etterdrypping osv. ?

 

Var borti at en nesten ny hjullaster ikke presterte det den skulle og etter en tids feilsøking kom de frem til at dysespissene hadde tatt skade av vann i drivstoffet, en kunne se et blåaktig skjær/farge på nålene/spissene. Motor oppnådde korrekt høyt tomgangsturtall, men ved belastning/stall-prøver nådde ikke motoren foreskrevet turtall. 

 

Strupinger på sugeside kan vel og redusere avlevert effekt, men det er vel nevnt her.

Redigert av Edvin Ruden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var redd for det ja.   . App er ikke mitt bord enda  Sjeldenutpå......

Takk for opplysningene DiselDahl og Viking 28-79 ser ut som det går mot en vanlig bilspiller med hjemmelagde kabinetter til høyttalere så langt. 

 

Takk for flere råd ang Scanian Edvin Ruden

som skrevet tidligere så velger jeg nå å begynne i den andre enden. Har mailet med konstruktør av båten og han skriver at om man forutsetter en reduksjon på gear  på 2,75 :1 så skal jeg ha en propell med stigning 22-23 tommer ved diameter 29 tommer. Har i dag 29 x 32. Som da passer best i et helt annet fartsområde og med minst en motor til ombord. Helst to til.:smiley:

Vil først prøve gjennom sommeren og finne en:

Stillbar 30 tommers propell med rotasjon høyre med stigning ca 20 - 25  for 50 mm Aksel . Kon 1-10. Hint Hint. :wink:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei. Takk for tipset Dinos. Har ikke blitt noe lyd ombord enda, men jobber med å bestemme løsningen.

 

Så litt nytt for å bekrefte at det fremdeles er litt liv i drømmenes havn.

 

Dass dør var en hastesak.......  

Først materialer. Siden den eika jeg har er skåret på ei "bygde sag" trenger den justering for å få to sider rette og i vinkel. Ville ha dør blad så tykt som mulig. Derfor disponerer jeg emnene først for så og rette på en høvel.

Emner:

IMG_0177.JPG.36b81d27352debe7699d6d97564f9c75.JPG

 

Så en tur på avretteren.

IMG_0178.JPG.acafe18f456306a9068e7e8dbed25021.JPG

 

Så en tur på saga for å få rette bredde

 IMG_0179.JPG.cf96da1151d7f2ca68bb370d79a05e06.JPG

 

Så høvle alle delene for å få lik tykkelse

IMG_0181.JPG.cbbc13edeed265a728cbaef0c24d46a8.JPG

 

Også greit å frese rundt hjørne på alle kanter før sammensetting av delene.

IMG_0183.JPG.999c4c2bc44921da9ade999cbae90649.JPG

 

Mange måter å lage spor til speilene. Dette er en som kun krever benk sag. Stiller landet på saga i avstand fra kant som inn til sporet og høyde på bladet som dybde.

IMG_0188.JPG.08f9802345261e6880d1150fb9d389c9.JPG

 

Kjører emnet først ene veien og så den andre. Stiller litt større bredde og tar resten inni sporet. Bildet viser en med 2 kutt og en med fire. Da er sporet ferdig.

IMG_0189.JPG.4800c124753d19180cb92efb929ba939.JPG

 

Lurt å lage en prøvekloss for å sjekke at sporet er passe stramt.

IMG_0187.JPG.6cf794a06dbd0a9b1761ace9bd432c7d.JPG

 

 

Veldig greit å ha laget mal for nå kan døra bygges oppå denne.

IMG_0190.JPG.702354c1befdc8b55bf1b6e8f69933d5.JPG

 

Jeg liker å ha sideramme helt fra topp til bunn og speiler i mellom.

Da må vangene felles inn på samme måte som speil med en tapp. Dette kan også lages på sag.

 

Først denne veien. 

IMG_0192.JPG.d776058b4f877a6537d19f405b6712a5.JPG

 

Så denne veien.

 IMG_0194.JPG.872a731a3275573839ad2d7f95464f1d.JPG

 

Da blir det en tapp som har samme lengde som sporet er dypt.

IMG_0195.JPG.4fa8f1ed740c6ac5f621b2320efa3437.JPG

 

I speil har jeg valgt 9 mm meranti kryssfiner.

IMG_0197.JPG.3f141184ad46e92cb76932cbc5cb4d4c.JPG

 

Forbindelsen blir seende slik ut. 

IMG_0198.JPG.29f07a9de26665b1f0a4109cb94629c7.JPG

 

Prøver å sette sammen alt oppå malen før jeg limer.

IMG_0199.JPG.5c4c58d54a18a062476f79e30e87a4cb.JPG

 

 

Limforbindelsen

IMG_0196.JPG.4ca41e54d026612db455624b840fb9c9.JPG

 

IMG_0200.JPG.c32e7c5179f18f080652efd15531cfbc.JPG

 

Så er det liming. 

IMG_0203.JPG.522472fedd242d66883f07df2fa60ab3.JPG

 

 

Tvinger er oppskrytt til dette. Denne er mye enklere.

IMG_0202.JPG.b5451f03ea231375c4137122017c3f00.JPG

 

 

Så prøve dør blad i karmen for justering.  Så blir det beis og lakk.

IMG_0205.JPG.cb209c84b122ac72ab55c4de8a2705ed.JPG

 

 

Håper noen kan bruke denne beskrivelsen til liknende snekker arbeid.

 

Så litt annet. Nå er krana i skapet på dass trykktestet og tett så da kunne vasken limes.

Enkelt og greit.

IMG_0201.JPG.d2a0a614e52954e94f13034ad209f5b7.JPG

 

Litt lengre på skapet også. Har nå rette fargen 

IMG_0207.JPG.45ece347dbe9272e5f26fff484271ec7.JPG

 

IMG_0208.JPG.3ff1629fe36eaef28a7cbb3477675c1b.JPG

 

Selv om det går sein går det fremover. 

 

Ha en fin uke.

Knude

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Mange takk karer :smiley:  Godt verktøy er greit. Den metoden som jeg har brukt på døra lærte jeg av noen gamle møbelsnekker som jeg jobbet sammen med for mange år siden. De hadde samme type maskiner som jeg har og tryllet frem den fineste båtinnredning. Det var håndverkere i særklasse.  De som kanskje tar kaka er Thaylanske trebåtbyggere som lager slettbygde  longtailbåter bare med et sagbruk basert på motorsag , stikksag,øks, høvel og litt håndverktøy.  De begynte med en rund stokk innunder palmene. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...