Jump to content

Hva fungerer optimalt mot groe (rur) på drev?

Ben Sin

Recommended Posts

Bruker ikke noe på DPH-drevet. Kun skikkelig rengjøring ved opptak, 120 brukstimer i året og på med våtdrakt, maske, snorkel og skrubbekost/liten skrape et par ganger i løpet av sesongen. Gjør det samtidig som jeg alikavel bader. Bruker langkost fra badeplatformen etter at båten har fått en vask i havn.

Jeg har riktignok relativt saktegående foldepropeller av bronse, men etter å ha begynt med følgende prosedyre ble det unødvendig med dykkermaske og plastskrape:

Først spray med:

http://www.halfords.com/webapp/wcs/stores/servlet/product_storeId_10001_catalogId_10151_productId_170745_langId_-1_categoryId_165625

Denne har i alle fall St.Hanshaugens farvehandel i Oslo og Haraldsen i Drammen.

Dernest spray eller håndmal med hard racing. Jeg har prøvd både Jotun's og Maritim's. Jeg har best erfaring med den siste.

Eivind

Har brukt Jotun sin drevspray de siste sesongene, men rur (og blåskjell) trives utrolig godt på drevet mitt.

Er det noen med svært gode erfaringer med produkter som ruren ikke liker?

Det at man bruker båten mye, liker rur dårlig.

Jeg stoffer som regel drevet med samme stoff som ellers under båten mens propellen bare poleres som bestemors sølvtøy med Autosol og det holder 2-3 sesonger uten opptak. Det at jeg bruker båten godt over gjennomsnittet ofte enn andre gjør, gjør at mitt tips sikkert ikke har noe for seg om båten bare brukes en og annen helg.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Bruke båten mer har jeg dessverre verken tid eller penger til. Må jobbe litt innimellom også.

Ser at noen har gode erfaringer med Seajet sin drevspray. Er det noen som kan melde om gode erfaringer med Jotun sin drevspray? Selv om jeg ikke har det.

Noen som har prøvd med bunnstoff for alu?

Båten forøvrig har overhode ikke groe. Bruker Jotun nonstop hvit.

Synes alt jeg har sett og prøvd av drevspray er dårligere enn vanlig selvpolerende bunnstoff.

Jeg fikk montert hekkthrustertunnel og en stor utvendig ekkoloddfairing i fjor som ble sprayet med drevspray.

Det grodde noe helt infernalsk. I juni kunne jeg ikke skimte en cm2 bunnstoff på tunnellen. Bare rur. Dykket og rengjorde alt, og 3 uker etterpå var det like ille.

Resten av båten hadde ikke et eneste rur og har bunnstoff fra 2010 (lagret mye på land).

I år blir det sort Maritim på alt.

Drevet er jo lakkert, så hvorfor ikke bruke vanlig selvpolerende, evt bunnstoff på alu? Påføre med liten pensel eller sprøyte om man har trykkluft?

Mvh. SAP

Brukte International hvitt selvpolerende på båten, og kjørte fullt opplegg med vask av drev med saltsyre, rent og tørt, deretter vinylprimer og Jotun drevspray helt etter boka. Ikke antydning til rur på båten, mens drevet ble nesten like hvitt som bunnstoffet.... Bare dritt. Skal aldri bruke Jotuns drevspray noe mer.

Så i år skal jeg pusse ned og legge på svart Hard Racing i et forsøk på å klare meg unna det værste angrepet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...