sap_2000 Startet 19.Mars.2014 Del på Facebook Startet 19.Mars.2014 Hei. Vurderer å montere en fleksibel akselkobling fra R&D Marine før båten skal ut. Grunnen er at jeg håper å få redusert "klang" ved giring og på visse lave turtall. Installasjonen er en Cummins QSB 5.9 230 hk @ 2600 rpm, ZF 63A girkasse rett på en 278cm lang 2" aksel med en 4-bladet 590 x 515mm (23x20") propell. Med andre ord mye masse som settes i bevegelse. Tanken er at den fleksible nylonkoblingen vil skille girkasse og aksel/ propell og redusere klang som forplanter seg gjennom systemet fra propell til tannhjulene i kassa. Tenker jeg riktig? R&D koblingen jeg vurderer bygger 52,5mm. Se: http://www.asap-supplies.com/marine/r-and-d-marine-flexible-shaft-couplings/r-and-d-marine-flexible-propshaft-coupling-807129 og http://www.randdmarine.co.uk/downloads/RandD_Shaft.pdf Jeg vil helst slippe å kappe akselen da jeg ikke får av ror etc slik båten står nå og at jeg godt kunne tenkt meg å slippe jobben med kapping. Spørsmålet er om det går greit og bare forskyve aksel og propell 5 cm akterover? Det er god plass mot roret og avstanden mellom propell og stevnlager er i dag 1,5-2 cm. Setter jeg inn koblingen vil det da være ca 7 cm fritthengende aksel. Er det noen farer/ bakdeler med det? Her er noen bilder som viser installasjonen. Fint om noen med peil på aksel og propelloppsett kan tenke litt høyt sammen med meg :-) Girkasse, flens og akseltetting God klaring mot roret . Får også litt propellstøy/ dirring opp mot maks turtall på 2600. Ikke noe problem dog da vi stort sett går på 12-1500 og aldri over 1800. Kjølen rett foran propellen er ganske bred og butt, og jeg tipper en av årsakene er turbulent vann inn på propellen. En fleksibel kobling som også tar opp skyvet hadde nok vært det mest ideelle, men det tror jeg ikke det er plass til eller orker arbeidet med :-) Takk for innspill og hjelp :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
SoBo Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Har samme flexkoblingen på mine motorer og kan ikke sa at for din del det skal være noe problem å sleide de 50mm bakover. Som bildene viser og du forteller er det plass nok. Hvor mye koblingen flexer med dreieretningen er jeg usikker på men er fult med på tankegangen din. Slik jeg forstår det skal den flekse slik at flensen kan ha litt avvik horisontalt/vertikalt slik jeg tenker (iallefall midlertidig som det står i teksten over her) Har du flere opplagringspunkter på denne så pass lange akselen din? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
sap_2000 Svart 19.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Takk for svar SoBo. Jeg vet det ikke kan flekse så mye i dreieretningen, men tanken (og håpet) er at den bryter opp klangen som forplanter seg helt fra propell til tannhjulene i kassa samt bryter den metalliske forbindelsen mellom to komponenter med mye masse (propell og girkasse). Det er tanken hvertfall :-) Akselen er lagret opp med cutless lager i hver ende av hylserøret som går fra bakkant av pakkboksen og stopper 2cm foran propellen.. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
SoBo Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 (redigert) Så lenge du har to opplagringspunkter, ser jeg ikke noe problem med å sette inn flexkoblingen uten å gjøre noe med aksellengden. Redigert 19.Mars.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Svee Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Hei! I en innstallasjonsveiledning jeg har liggende fra Perkins skal avstanden fra stevnlager til propell være lik akseldiameter. For kort avstand kan medføre smøreproblemer for cutlesslageret, mens for stor avstand vil øke sjansene for å få skeiv aksel ved grunnberøring! Tror ikke 65 eller 70 mm avstand på en 2" aksel vil utgjøre noe stort problem ved vanlig drift. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 (redigert) Takker for svar begge to :-) Godt å høre at det ikke bør være noe problem å skyve akselen litt bakover. Håper også at det kan hjelpe litt å få propellen litt lenger unna den butte avsluttningen på kjølen på høyere turtall. Propellen er ganske nærme i overkant der kjølavsluttingen buer akterover. Kutlesslagerene blir tvangsmatet med vann fra et uttak på trykksiden av impellerpumpa. Kommer godt med vann ut der selv på tomgang så jeg under ferskvannskjøringen og konservering i høst. PSS Shaft Seal . . Noen som kan tenke seg andre egnede løsninger eller varianter istedenfor R&D koblingen? Redigert 19.Mars.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Janoho Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 (redigert) Hei, har du kontrollert oppretting og at propellen ikke er skadet? Kan det være dempeplaten (clutchen) som er skadet? Kanskje propellen er ute av balanse. Dette problemet du nevner.. Er det oppstått nylig eller har det alltid vært sånn. Jeg spør fordi det virker som det er noen ting som bør sjekkes ut før man evt. Går til innkjøp av denne koblingen. Flere akselkoblinger http://shop.univa.no/vetus/fleksibel-kobling/fleksibel-kobling-bullflex http://www.centa.info/?show=products&c=no&nr=33 http://www.progressing.no/aquadrive.html Samtlige er nok mye bedre enn den rd koblingen Redigert 19.Mars.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Hei Sap! Jeg er litt i tenkeboksen om dagen på det samme temaet. Jeg har en lik kobling liggende i garajsen som jeg fikk av en kompis, lurer på å montere denne. Jeg har ikke erfaring fra den koblingen konkret, men tillater meg allikevel å komme med noen betraktinger. Ut fra det behovet du beskriver er jeg litt skeptisk på om den kommer til å gjøre underverker. Den er rimelig hard i plasten. Tror egentlig ikke det er nylon, i tilfelle tror jeg den er armert. Har du sett på andre alternativer? Denne fra Sleipner tror jeg har gummi i koblingselementet, og er nok vesentlig mer fleksible. http://sleipner.no/kategori/1773/centaflex/ De tar også en opprettingsfeil på et par grader, det gjør ikke den du la inn bilde av. Ellers er jeg selvsagt enig i at det beste ville vært fleksibel kobling med trustelager, men det drar jo med seg litt mer. Når det gjelder 52,5mm mer utstikk er jeg nok litt mer reservert enn Sobo og Swe. Et poeng er selvsagt vanngjennomstrømning i cutlesslageret, men det har du jo ivaretatt. Det er nok liten tvil om at jo mer avstand du har fra opplagringen til propellen, jo mer utsatt blir du for uønskede svingninger. 52,5mm økt utstikk er nok ganske vesentlig, det er tross alt en økning på mer enn diameteren (50,8?) Jeg har også grublet litt på det samme, men har bestemt meg for at hvis jeg monterer koblingen, så skal jeg kappe akselen. Du trenger for øvrig ikke å ta ut akselen for å kappe den. Du kan kappe den på plass med baugfil. Et par nye kvalitets HSS blader og litt skjæreolje så tipper jeg det går greit. Det er ikke avgjørende at snittet er helt rett inne i klemflensen. Og kilespor har du vel ikke? Så lenge du har to opplagringspunkter, ser jeg ikke noe problem med å sette inn flexkoblingen uten å gjøre noe med aksellengden. Hvis han har to cutlesslagre har han tre opplager, i den grad det måtte bety noe Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Janoho Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Mye bra Komodo men det med kutting av akselen med baugil tror jeg du skal ha meget god tid. Vi snakker uker :-) Vinkelsliper er tingen, du kan fint gjøre det i båten, bare trekk akselen bakover og dekk til området plast mot slipesprut. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Mye bra Komodo men det med kutting av akselen med baugil tror jeg du skal ha meget god tid. Vi snakker uker :-) He he, mulig Jeg har kappet mange syrefaste aksler med baugfil, men ikke en 2" propellaksel, så det kan hende Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mateco Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Sap_2000 Ikke kapp akslingen !! Skyv heller akslingen bak slik at du har en retrett mulighet ! Pakkboksens radialtetning vil da forskyves til en "frisk" ny del av akslingen. Som bonus vil du få plass til en alternativ akselsink, mellom propell og hylse, istedet for f.eks. propellnavsink. Får du dårlige erfaringer så kan du alltids kappe akslingen senere! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
sap_2000 Svart 19.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Takker for engasjement og gode innspill. Tanken bak R&D koblingen er å forsøke noe enkelt til en relativ billig penge uten å brenne noen bruer eller gå igang med et stort prosjekt. En kobling som tar opp skyvekraft og med demping ala Aquadrive hadde vært tingen, men tror ikke det er plass, og blir et for stort prosjekt for meg med støping og div... Skal svare så godt jeg kan. Hei, har du kontrollert oppretting og at propellen ikke er skadet? Kan det være dempeplaten (clutchen) som er skadet? Kanskje propellen er ute av balanse. Dette problemet du nevner.. Er det oppstått nylig eller har det alltid vært sånn. Jeg spør fordi det virker som det er noen ting som bør sjekkes ut før man evt. Går til innkjøp av denne koblingen. Flere akselkoblinger Propellen er ikke skadet på noen måte, og tviler på ubalanse da jeg ikke har vibrasjoner. Har lagt fingeren på akselen under gange, og det er null vibrasjon. Tviler på demperplaten. Jeg overtok båten på 70 timer i april i fjor. Nå har den gått 500 og alt er likt som på dag 1. Har faktisk rukket og bytte olje og filter på kassa 2 ganger. Ingen forskjell. Kan dog virke som klangen er noe mindre på kald olje forståelig nok. Klangen jeg referer til virker som det rett og slett er den lille klaringen mellom tannhjulene på utgående aksel. Greier å få samme lyd, men svakere når jeg dreier akselen kjapt fra side til side, og da står inngående aksel og demperplate stille. Skal prøve å forklare: Får ett klang ved giring. Lite klang når båten ligger helt stille. Hvis båten har fart forover (så propellen dreier), frikobler og setter i forover klanger det mest. Hvis båten har fart akterover og jeg setter forover klanger det minst og og omvendt ved innkobling akterover. Med andre ord mest klang når propellen går rundt og man setter i gir i samme rotasjonsretning slik at den "klanger" i dødgangen. Vanskelig å yttrykke dette i skriftlig form, mem håper dere skjønner ;-) Klangen ved tomgang og opp til 800 rpm har høyere frekvens enn akselturtallet. Har en teori om urent vann inn på propellen som får "spille" på slakken i tannhjulene. En slags resonans som så forplanter seg. Vanskelig å forklare.... Klangen oppstår mest etter innkobling før båten får fart gjennom vannet og avtar etterhvert som båten nærmer seg tomgangsfart. Dette gjelder tomgang og visse turtall opp til 8-900 rpm. Samme kan skje et kort øyeblikk ved turtallsøkning fra 600 til 800 før båten bygger opp farten. Dog har jeg kjørt noen båter med ZF/ Hurth 45-63 og har hørt samme lyden der. Virker som disse kassene er litt sånn... Det som skjer på maks turtall er høyfrekvent propellstøy som forplanter seg. Har hørt samme lyd på flere båter, som typisk er båter med butt avslutning på kjølen rett foran propell som lager turbulens for vannet inn på propellen. Dette er ikke noe problem da dette er deplassementbåt som tusler rundt på 12-1500 rpm og 20-25% load. Ble dere noe klokere, eller mer forvirret. Vanskelig å forklare slike ting på trykk, hehe. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 19.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Ut fra det behovet du beskriver er jeg litt skeptisk på om den kommer til å gjøre underverker. Den er rimelig hard i plasten. Tror egentlig ikke det er nylon, i tilfelle tror jeg den er armert. Har du sett på andre alternativer? Denne fra Sleipner tror jeg har gummi i koblingselementet, og er nok vesentlig mer fleksible. http://sleipner.no/kategori/1773/centaflex/ De tar også en opprettingsfeil på et par grader, det gjør ikke den du la inn bilde av. Ellers er jeg selvsagt enig i at det beste ville vært fleksibel kobling med trustelager, men det drar jo med seg litt mer. Når det gjelder 52,5mm mer utstikk er jeg nok litt mer reservert enn Sobo og Swe. Et poeng er selvsagt vanngjennomstrømning i cutlesslageret, men det har du jo ivaretatt. Det er nok liten tvil om at jo mer avstand du har fra opplagringen til propellen, jo mer utsatt blir du for uønskede svingninger. 52,5mm økt utstikk er nok ganske vesentlig, det er tross alt en økning på mer enn diameteren (50,8?) Jeg har også grublet litt på det samme, men har bestemt meg for at hvis jeg monterer koblingen, så skal jeg kappe akselen. Du trenger for øvrig ikke å ta ut akselen for å kappe den. Du kan kappe den på plass med baugfil. Et par nye kvalitets HSS blader og litt skjæreolje så tipper jeg det går greit. Det er ikke avgjørende at snittet er helt rett inne i klemflensen. Og kilespor har du vel ikke? Hei og takk for tilbakemelding. Har fulgt med på tråden din, så vet du har drevet mye med dette :-) Jeg forventer ikke underverker. Bare et håp om å få redusert klangen og forplantning med en ikke metallisk kobling mellom propell/ aksel og giret på en enkel og grei måte. Tror du at et økt utsikk på 52 mm på en såpass stor aksel vil han noe å si? Det er jo en tjukk og stiv klump med stål. Greier ikke å kjenne noe som helst slakk i cutless lagerene. Tight og fint. Skal sjekke oppretting også, men det går så lett å dreie rundt at jeg tviler på at det kan være mye feil hvertfall.. Og det er kile mellom aksel og girflensen. Ikke noe klemflens med andre ord, så det vil vel i så fall kreve ny maskinering av aksel med full demontering av ror, båten må stå høyt etc. Stort prosjekt mao. Dette er ikke noe stort problem. Det er nok mest i eieren sitt hode, da jeg er kjent for å være kronisk alergisk mot (u)lyder ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 19.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Sap_2000 Ikke kapp akslingen !! Skyv heller akslingen bak slik at du har en retrett mulighet ! Pakkboksens radialtetning vil da forskyves til en "frisk" ny del av akslingen. Som bonus vil du få plass til en alternativ akselsink, mellom propell og hylse, istedet for f.eks. propellnavsink. Får du dårlige erfaringer så kan du alltids kappe akslingen senere! Det var det samme jeg tenkte. Dette er noe som kan prøves enkel og relativt billig uten å brenne noen bruer for retrett. Mye god info og tanker som kommer frem. Vil gjerne ha flere synspunter på det å øke utstikket med 5,2 cm og hva det evt kan ha og si :-) Denne akseltettingen tetter ikke mot selve akselen. Tettingen er mellom den svarte kompositt hylsa foran belgen og den runde, syrefaste rotoren/ discen foran. Tettingen mot selve akselen er selve rotoren har to o-ringer i spor som tetter mot akselen. Se bilde i første posten. Helt dryppfri :-) Mer info her http://www.shaftseal.com/en/categories Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
REM Svart 20.Mars.2014 Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 Jeg ville forsøkt R&D koplingen. Materialet som anvendes er ikke en tradisjonell termoplast, men en termoplastisk elastomer. I dette ligger at den har gummiaktige elastiske egenskaper og vil flekse og dempe omlag slik gummi ville gjøre. ".........samt bryter den metalliske forbindelsen mellom to komponenter med mye masse (propell og girkasse). Har du et sentralisert sinksystem må du gjennopprette den galvaniske forbindelsen forbi R&D koplingen.Jeg ville nok beholdt akselen som den er. Funker det ikke er det enkelt å gå tilbake. Funker det bra kan du altids kappe senere. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sap_2000 Svart 20.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 Hei Rem. Er veldig fristet til å prøve, ja. Koster 170£ plus frakt og mva og nesten det dobbelte hos norsk importør. Disse koblingene har jo vært standard på Princess og Fairline bl.a i over 20 år, så jeg tenker at det nok er en god grunn til det. Ja, jeg har sentralisert sinksystem. R&D selger også en "earthing connector" http://www.asap-supplies.com/marine/flexible-shaft-coupling-earthing-connectors/r-and-d-marine-flexible-coupling-earthing-connector-807741 Den sitter i senter av koblingen og skaper galvanisk kontakt mellom de to "tverrbjelkene" i koblingen. Men vil jo kunne sette på en smal akselanode med den ekstra klaringen jeg får. Dessvere er den "out of stock" hos ASAP nå, men har sendt de en mail om når de vil få de inn :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
REM Svart 20.Mars.2014 Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 Jeg har kjøpt slike hos Sørensen og Balken på Langhus (tidligere Jahre Diesel) Den gang skilte det svært lite på Norske og utenlandske priser. Kjøper du her, og behandler den pent kan du vel altids levere den tilbake om det ikke virker? Tror forresten du har spline på akselen din, og da må akselen ut og splines om hvis du velger å kutte. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Mars.2014 Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 (redigert) Når eg holdt på å montere inn flexibelt ledd på egen båt , så gikk eg ut i frå denne skissa som eg fikk tak i då. Eg husker ikkje kilden. Eg var mykje i kontakt med Slepner om eg husker rett. red: ang zink, riv opp en gammel elektromotor og hent deler til å lage anordning med kullbørste på akslingen ? Redigert 20.Mars.2014 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sap_2000 Svart 20.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 Takk for bildet Sæbø :-) REM; ja det er kilspor og kile hos meg. Sjekket pris hos S&B i høst 3300 + mva for koblingen. 165£ i UK plus frakt og mva. Mel klart fristende og bare kunne hente den her hjemme :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Janoho Svart 20.Mars.2014 Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 (redigert) Hei, sammensatt problem kan jeg skjønne.Jeg ville ikke umiddelbart gått for en fleksibel kobling, jeg mener fremdeles du har noen ting å sjekke ut her. Symptomene med "klang" kan være fra en dårlig demperplate. Disse pleier å lage støy på lavt turtall, fjærene i platen kan skrangle og lage mye støy.Det kan også være defekter i innfestningen eller splines til platen. Etter min mening bør denne sjekkes av en proff før du går videre. Du kan forsøke å koble fra akselen og sjalte mellom gearene mens motoren går, hører du da stor endring i støyen ? Du bør også kontrollere om tomgang på motor er stilt for lavt, da vil du kunne oppleve mer støy. Du bør sjekke filter og olje for metallspon/biter for å utelukke mekanisk feil på gearet. Du kan bytte til en annen syntetisk olje og se om det hjelper etter en stund. At klangen er mindre på kald olje kan tyde på at det ikke er tilstrekkelig oljefilm ved varm kasse. Det er for øvrig riktig som du sier at en del gir har problemer med "gear chatter" på disse gir modellene. Redigert 20.Mars.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Ok, da vet vi litt mer. Om jeg forstår deg rett har du ikke problemer med vibrasjoner, det er kun slaget (klangen) ved innkobling som er et tema? I tilfelle holder jeg en enda sterkere knapp på fleksikoblingen jeg linket til over som har gummi mellom medbringerene. Selv om R&D koblingen er standard i Princess og Fairline, er den vesentlig hardere. Tror du at et økt utsikk på 52 mm på en såpass stor aksel vil han noe å si? Det er jo en tjukk og stiv klump med stål.Greier ikke å kjenne noe som helst slakk i cutless lagerene. Tight og fint. Skal sjekke oppretting også, men det går så lett å dreie rundt at jeg tviler på at det kan være mye feil hvertfall..Og det er kile mellom aksel og girflensen. Ikke noe klemflens med andre ord, så det vil vel i så fall kreve ny maskinering av aksel med full demontering av ror, båten må stå høyt etc. Stort prosjekt mao. Når det gjeldet hvorvidt 52 mm økt utstikk har noe å si så blir det litt gjetting. Jeg er enig i resonnementet ditt om at 73 mm lengde av Ø50,8 mm aksel blir stivt, men det er nok ikke der den bøyes. Dette blir kun en økt vektarm som gir et større bøyemoment mellom cutlesslagrene. Dersom dette blir et problem vil du merke det som vibrasjoner. Hvis koblingen fjerner "klangen" vet du jo at den virker etter hensikten. Men dersom du får vibrasjonsproblemer etter å ha installert den kan det økte utstikket være en faktor. Derfor er jeg enig i at det er verd et forsøk på å sette på koblingen uten å kappe akselen. For meg blir det annerledes, siden vibrasjoner et temaet hos meg. Hvis du derimot skulle bli fornøyd med koblingen og ønsker å fortsette å bruke den ville jeg nok kappet akselen allikevel. Det er ikke sikkert det blir så stort prosjekt som du skal ha det til. Jeg gir meg ikke helt på at det bør være overkommerlig å kappe akselen med baugfil (hvis jeg får ånden over meg i morgen skal jeg gjøre en test for moro skyld ). Når det gjelder kileforbindelsen er det ikke sikkert at du må maskinere nytt spor. Det er ingen stor jobb i seg selv (når man har tilgang til en fres...), men hos deg ligger jo jobben i å få ut akselen. Dersom kilen er veldig lang kan du kappe kilen tilsvarende, men det forutsetter at du har nok lengde igjen av kilen til å ta opp skjærkreftene ved akselerasjon og gearskift. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sap_2000 Svart 21.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 (redigert) Hei komodo :-) Ja det er primert klangen jeg vil til livs. Har null vibrasjoner når jeg legger fingeren på aksel. Centa ser ut som ordentlige greier, ja. Synes det var vanskelig å finne frem til hvilken centa kobling som evt kunne brukes. Er det en variant som enkelt kan settes mellom gir og akselflens slik som på r&d? Så ut som de var endel større og bygger mer. Jeg er jo ute etter en enkel og billig quick fix nå som sessongen nærmer seg, så det må være en variant som er plug and play om du skjønner. Fant en katalog, men ble ikke klok på den. http://www.centa.info/data/products/123/int/cf-marine-04-09.pdf Om du har peiling på centa, kunne du i så fall vært så snill og tatt en kikk etter hvilken som passer? Dataene står i første innlegg. Om jeg ikke finner noe annet som enkelt kan settes inn, er jeg fristet til å prøve r&d for enkelhets skyld og se om det utgjør noen forskjell. Evt tyngre prosjekter må evt bli til neste vinter. Redigert 21.Mars.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Beklager, jeg har ikke inngående kjennskap til Centaflexkoblingene, har bare blitt anbefalt dem selv. Men det var denne jeg tenkte på som heter CF-AM. Tipper du må ha 140-varianten. Ser imidlertid nå at den har en pris som man får litt gåsehud av (nesten 12 lapper, grøss...). Prislista ligger på hjemmesiden som jeg linket til lengre opp. Så vidt jeg forstår er den minst like enkel å montere som R&D koblingen. Du skrur flensen mot gearkassa, og monterer akselen i en konisk klemring (så vidt jeg kan forstå). Når du snakker om tyngre prosjekter regner jeg med at du tenker på variantene med CV-ledd? Da drar det jo med seg litt mer greier. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Scand29bal Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 RD kopplingen har man väl mest för att isolera motorn från axel och propeller från galvaniska strömmar? Den är riktigt hård vad jag vet. Tveksamt om du får en mjukare inkoppling av växel. Sist jag kände på en RD koppling va dom hårda som bakelit. Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Det jag tittade lite på när jag höll på till mont båt va en stor modell av gummiskiva typ som sitter på bilar mellan kadarnaxel och bakaxel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.