Jump to content

Yamaha vs Evinrude e-tec HO? Nordkapp Enduro 605, erfaringer?


John_Kr

Recommended Posts

Hei jeg kan bare si att Etec 115 motoren jeg hadde i tre år på en Fjordling,var en kanonbra motor.Flott lyd i denne var det også.Hadde ikke stusset et sekund på å kjøpe Etec igjen.

Det som du Finnmarking skriver om Nordk.og Etec er jo selvsagt bare surmuling og vrøvl.Hadde selv en 98mod Honda 90hk som blokka sprakk på.Motoren/levetid var da 7 år.Bare å kassere hele motoren,så japsemotorene har nok sine svakheter de også.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Hei.

Da har jeg hatt gleden av å få se en Enduro 605 og Avant 605. Valget er blitt tatt, det blir en Enduro med Evinrude e-tec 150 hp H.O. motor.

 

Må bare få solgt min Yamarin 6210 med 150 hk HPDI VMAX først.....

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei.

Da har jeg hatt gleden av å få se en Enduro 605 og Avant 605. Valget er blitt tatt, det blir en Enduro med Evinrude e-tec 150 hp H.O. motor.

 

Må bare få solgt min Yamarin 6210 med 150 hk HPDI VMAX først.....

Du vil merke en klar forskjell på HPDI kontra E-Tec, og det er på turtall under 2500 rpm.

Yamahaen går ikke i leanburn modus før du overskrider 2500 rpm, under dette går den betydelig `fetere` enn E Tec . Så på sakte fart så vil du spare merkbart med fuel med E Tec kontra HPDI.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde lean-burn modus var en nyere finesse som 4-takterne er alene om. Honda var vel først og Suzuki noe etter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Lean burn på disse motorene er bare en magrere homogen blanding. Har hørt noe om opptil 18:1 hos suzuki i Lean burn modus. Evinrude e-tec benytter seg av stratified ved lave turtall dvs at drivstoff injiseres like før tenntidspunktet slik at man får en bensintåke rundt tennplugg/injector. Denne brenner før den når sylinderveggene og med dette unngår en endel varmetap samt en svært mager blanding totalt sett. Det var snakk om at ficht motorene gikk så lavt som 1:25/30 ved laveturtall.

Link to post
Share on other sites

Her er forresten pressemeldingen fra BRP for 11 år siden vedr. lanseringen av E-tec. Interessant lesning http://www.brp.com/en-ca/company/news/evinrude-e-tec-outboard-engines

 

"The stratified combustion chamber creates 80 percent less carbon monoxide than a 4-stroke creates at idle."

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Optimax og E Tec går under 2000 rpm `ekstremt`magert i forhold til såkalte lean burn motorer som div Suzuki og Honda.

På E Tec motoren så vil gnist takten på tennpluggen øke dramatisk for på den måten greie å antenne den magre bensinblandingen.Av den grunn så er E Tec kjent for å `spise` plugger.

Link to post
Share on other sites

Senter åpning på plugg skal vende i mot injektor,(ideelt sett) men pluss/minus 90 grader til hver side aksepteres.

Men som nevnt tidligere bruk tusj og merk pluggene.

 

Yamaha "lånte" sin HPDI teknologi i fra Mitsubishi GDI system på bilfronten, det fungerte i og for seg greit nok, men ingen høydare på forbruk i dorgefart ,men helt ok på marsjfart og derover.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Optimax og E Tec går under 2000 rpm `ekstremt`magert i forhold til såkalte lean burn motorer som div Suzuki og Honda.

På E Tec motoren så vil gnist takten på tennpluggen øke dramatisk for på den måten greie å antenne den magre bensinblandingen.Av den grunn så er E Tec kjent for å `spise` plugger.

 

Hardt liv for tennpluggene ja, derav platinum/iridium plugger. Jeg har forstått det slik at de har optimalisert pluggene noe så levetiden er høyere en tidligere, dette gjennom bruken av QC plugger istedenfor XC eks XC12PEPB og QC10/8WEP. En annen ting er at de nyeste etec kommer med IDI tenningen istedenfor vanlig CDI tenning. Denne skal vistnok levere en lengre gnist istedenfor mange slik tilfelle var før, for lengre holdbarhet på pluggene. NB! når det kommer til pluggtype er det ikke sikkert at instruksjonsboka gjelder lenger da dette kan ha blitt oppdatert senere, gjelder særlig V6 3,3/3,4 liter

Redigert av Vbunn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oppdatert pr. 2012

 

bilde

 

På min 2004 E-tec 40 med 2005 E-tec 50 EMM brukte jeg QC12PEPB og det stod slike i fra før av, etter service hos forhandler.

Men ifølge tabell og undertekst skal det ikke være QC12PEPB før på 2006 modellene. Men det funket uansett helt fint.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Flotte og lærerike innlegg...

 

Et annet spørsmål, ser at Leverandøren av Evinrude anbefaler analoge instrumenter i stedet for digitale/LCD, argumentet deres er at de digitale er vanskelig å se i sollys, stemmer dette da? Jeg har hatt LCD på mine Yamaha instrumenter i 10 år og jeg kan ikke huske at jeg har hatt noe utfordringer med det, kanskje for at det ikke har vært sol der jeg bor... :giggle:

 

En annen sak, jeg får ikke elektronisk gass/gir på e-tec 150hk H.O. motor, kun med vanlig 150hk, hvorfor det?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg har en venn med 2009 modell 150 HO med digitale instrumenter og de er tildels vanskelige å se i sollys. Men han er meget fornøyd med disse. Jeg derimot liker analoge instrumenter pga at jeg vil ha en funksjon per display, på kjent sted på dashen og økt lesbarhet. OM de har kommet med nye versjoner og annen lesbarhet siden 09 kjenner jeg ikke til.

 

Om ICON electronisk shifter sier Evinrude "Beginning with the 2010 model year, ICON systems are factory installed on Evinrude E-TEC 250 hp and 300hp models. For non-ICON factory models, an ICON engine add-on kit is available to fit MY2008 and newer, Evinrude E-TEC 150hp through 300hp models. ICON engine add-on kits include the actuators and all necessary installation components."

 

Jeg sjekket 2014 katalogen og det er ikke lett å se hva de mener, men det ser ut som om det er tilvalg. Så du kan bestille med mekanisk eller Icon. Og det kan ettermonteres på alle V6 om jeg leser rett.

 

Ellers er HO modellen laget for krevende høy ytelse montasje. Med stivere motorfester etc. I høy-ytelsesmontering er det vanlig å bruke 2 spaks kontroller (vanlig og vanlig, men ...). Gir og gass på hver sin hendel. Dette har Evinrude ikke for Icon - ennå. Det kan være årsaken. Merury har laget en DTS (samme som Icon begrepet) Zero Effort controller, som er 2 spaks for deres motorer. Livorsi har også en slik for Mercury.

Link to post
Share on other sites

Husk att på HO motoren kan du kun bruke standard olje program, dvs ikke redusert

bruk av 2T olje med XD100 innstilling på EMM.

Dette er kun standard utgavene som har muligheter for dette, ikke HO utgavene.

Hei

Kunne du utdype dette noe da jeg egentlig ikke forstår hva du mener? Håper at man fortsatt kan bruke XD100 olje...

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke hvilken olje du vil. MEN på 150 std så kan du velge to ulike oljeprogram i computern som styrer motoren. Med XD100 program kjører den med mindre oljebruk ettersom denne oljen smører bedre, men du kan også omprogrammere til XD50 olje. Da vil den bruke mere olje.

 

HO er laget for å gå hardt og med høyt oljebruk og det kan man ikke prorgammere om. Så for ikke å kaste penger vil de fleste da bruke XD50 oljen.

Link to post
Share on other sites

HOmotorer skal kjøres med xd50 innstilling, men bruke xd100 olje. Tror ikke xd100program eksisterer på disse motorene?

 

Ikke-HO kan kjøres med xd100 program og xd100-olje.

 

Noen kjører ikke-ho motor med xd50 program og xd100 olje... Der er ikke jeg, men så kjører jeg ikke med veldig hard belastning over lang tid heller.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

På std E Tec har du to valg, std olje innstilling på motoren er TCW3, det betyr at du kan benytte alle typer TCW3

oljer på markedet uten unntak, (For eks Biltema)

Men får du forhandleren til å programmere EMM på motoren for bruk av XD100 oljeprogram, så vil motoren bruke vesentlig mindre 2T olje og motoren vil gå renere. MEN da må du Kun bruke Evinrude sin XD100 olje uten unntak, det er ingen annen olje i verden som pr i dag som tilfredsstiller dette kravet.

På HO utgaven har du intet valg TCW3 thats it.

Xd100 oljen koster ca 7-800 kr pr 4L, XD50 ca halvparten.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er fullsyntetisk 2-taktsolje som tilsvarer/tilfredstiller/erstatter XD100 http://www.eurofritid.no/?PageID=19302&ItemID=16758

Kr 490 for 3,8 liter.

Man trenger altså ikke bruke original Evinrude olje dersom den er dyrere, og det vil jeg jo anta for oss i Norge.

Denne olja kan man jo bruke på alle moderne 2-taktsmotorer uansett hva den er programmert til eller ikke.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Her er fullsyntetisk 2-taktsolje som tilsvarer/tilfredstiller/erstatter XD100 http://www.eurofritid.no/?PageID=19302&ItemID=16758

Kr 490 for 3,8 liter.

Man trenger altså ikke bruke original Evinrude olje dersom den er dyrere, og det vil jeg jo anta for oss i Norge.

Denne olja kan man jo bruke på alle moderne 2-taktsmotorer uansett hva den er programmert til eller ikke.

Nei og atter nei, Evinrude godkjenner ikke denne oljen på XD100 innstilling.

Dette er påstander som Sierra legger frem men som Bombardier avviser på det sterkeste.

På TCW3 innstilling er den helt ok, ikke på XD100 modus,

Ikke ta risikoen på å ødelegge motoren på denne oljen.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...