Jump to content

Yamaha vs Evinrude e-tec HO? Nordkapp Enduro 605, erfaringer?


John_Kr

Recommended Posts

Meget dårlig båt og motor det dærre ja :giggle: (litt missunnelig...)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Var å hentet båten i dag, svært uheldig med været, 20 knops vind med høy sjø. 30 nm i 5-6 knops hastighet var ikke noe hyggelig. De hadde satt på en Viper 22", hadde noe vibrasjon mellom 1500-3000 omdr, vi skal teste en ny Raker i stedet for å se om vibrasjonen gir seg. Ellers en rå motor, båten fikk jeg ikke testet så mye, det må bli bedre vær først.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei

Ja turen ble ikke helt som planlagt, jeg skulle jo kose meg, men det ble en kamp om å holde båten på rett kjøl.

 

Leverandøren satte på en Viper 14 1/4 x 22 da jeg fikk båten i går, hadde store vibrasjoner mellom 1800 - 4000 omdreininger samt at den spant lett ved litt uttrimming. Vil legge til at motoren er montert noe høyt, trur det er nest øverst hullet. Prøvde en Raker II 14 1/2 x 24 i dag, men den ble for stor, fikk maks turtall på 4200 omdreininger og 40 knop. Ideal turtall på maks turtall på denne HO motoren skal være 5350 omdreininger med et sprang mellom 4850 til 5850 omdreininger. Men testen med Raker II propellen var ikke bortkastet, vibrasjonene var nesten borte og den spant vesentlig mindre, kunne trimme den vesentlig mere ut.

 

Ser at min motor mangler styrefinnen under kavitasjonsplaten, om den mangler eller om det skal være slik vet jeg ikke. Har sendt dem en e-mail om dette.

 

Så til ditt spørsmål; jeg fikk desverre ikke muligheten til å prøve Viper propellen i går grunnet værforholdene og vibrasjon. Hvorfor den vibrerer vet jeg ikke, om dette er en form for kavitering eller om propellen er i ubalanse vet jeg ikke, men den var ikke skadet av noe slag.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

på propeller med mye rake, så hender det det blir for lite klaring til å bruke vanlig styrefinne, fins da "extended" finner som ir mer plass til propellvingene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

på propeller med mye rake, så hender det det blir for lite klaring til å bruke vanlig styrefinne, fins da "extended" finner som ir mer plass til propellvingene

ok, men hos meg er det bare satt inn en blankningsplate. Ser på noen filmsnutter på youtube så mangler også de denne styrefinnen. Slik jeg har lært det så er denne styrefinnen viktig ift vridning av båten.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Styrefinnen er vel ikke så nødvendig når man har hydraulisk styring ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Styrefinnen er ikke vesentlig på større motorer/fart/effekt. Den mangler jo helt på alle hekkagregat, større utenbords. Da vinner kreftene fra hele undervannshuset og skeg.

Styrefinnen er der på mindre motorer for å motvirke propellens effekt på styreretning og oppnådd kurs. Propellen går mot høyre og endrer retningen du styrer i forhold til oppnådd kurs. Med den lille styrefinnen dreier litt på retningen på vannet ut fra propellen for å få nøytralisert denne effekten.

Det er også med andre ord for å motvirke at motoren "drar til høyre" som virker som tyngre styring. Dette er mer merkbart ved styring med styrekult. Man kjenner det med mekanisk og hydraulisk styring også, men langt mindre. Da drar ikke motoen i rattet på langt nær så mye. Dvs man merker det ikke like mye...

 

Går motoren fort gjennom vannet har det vist seg at effekten av hele undervannshuset mot vannet vinner eller utligner dette i stor grad. Det er allikevel slik at når du forsøker å endre kurs mot venstre er det tyngre enn mot høyre grunnet høyreroterende propell. (beklager bruk av høyre venstre).

Link to post
Share on other sites

ok, forstår, takk for svaret.

 

Vi er ennå ikke kommet i havn med propell valg hos meg, Leverandøren sent meg feil propell i går, fikk en Raker II 24", det fungerte ikke.

 

De har i dag vært i kontakt med Nordkapp på nytt og blitt enig om å senke motoren ett hakk og gå for en 21" i stedet for 22" stigning, samt å gå opp fra 14 1/4 til 14 1/2 i diameter. De vil fortsatt bruke Viper. Dette får jeg ikke gjort før om 2 uker, får bruke den jeg har inntil videre, Viper 14 1/4 x 22.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei

Det fikk jeg ikke prøvd skikkelig grunnet dårlig vær, skal gå tilbake til denne propellen i helga og prøve på nytt. Fokuset mitt var vibrasjonene, derfor ville jeg ikke stresse en ny motor med det. Jeg aner ikke hvorfor disse vibrasjonene kom, det kan være en form for kavitasjon, men det var tydelig at det var propellrelatert da vibrasjonene med Raker II ble nesten borte, men den passet som sakt ikke. Nordkapp og Leverandøren ønsker å senke motoren ett hakk, den står nå på nest øverste hullet, som jeg kan være enige i, føler kanskje at den står noe høyt, men det er bare en følelse.

 

Vil bare legge til at jeg er ikke opptatt av å nå 50 knops grensa, føler meg rett og slett utrygg i denne hastigheten og jeg kommer ALDRI til å teste makshastighet bort sett fra å finne rette propell. Heller mer opptatt av en god propell rundt 28 - 32 knop og uten vibrasjoner.

 

Oppdatert:

Før vi senker motoren ett hakk så kunne jeg tenkt meg å prøve noen alternativer, det kan jo være at Viper propellen hadde noe feil som medførte denne vibrasjonen, men kjeg kunne ikke se noe synlige skader eller merker.

 

Kunne tenkt meg å prøve en Raker II og Rebel i rett dimensjon (21-22") før eventuelle justering av høyde. Når det gjelder propellvalg og finjusteringer så er dette for meg noe vanskelig og jeg må nesten forholde meg til ekspertene. Om underverket kommer med å senke motoren 3-5 sentimeter tviler jeg kanskje på, men vi får se. Det er litt ball å få senket motoren også, ikke så enkelt det heller.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

hvis du ikke er opptatt av de siste knopene , så ville jeg ha fått senket først som sist, og satset på å finne en propell som funker bra på marsjfart. Rakeren er jo kjent for å trives høyere i vannet enn de fleste andre propeller. (Som jeg leste på iboats eller hvor det var , "runs in the morning dew on a golf course" :lol: )

 

ang vibrasjonene, er nok vanskelig å se for et utrent øye om det er forskjell på et blad f.eks

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt Nordkapp (760)

 

Vi fikk byttet ut 2t motoren i en 4t.

 

Forstår ikke hvorfor noen velger 2t (dere kan si hva dere vil men det bråker!!)

 

Vår båt ble stjålet, det ble ikke ny Nordkapp, dette pga av jeg ikke orket styret med og bytte motor en gang til.

 

Kjøp 4t, det er en annen verden!!

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Støynivået i marsjfart er vel ikke så forskjellig på E-tec og 4-takt, ifølge tester iallefall.

Men på tomgang/sakte fart er det en viss forskjell ja.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

la oss nå ikke gjøre denne tråden til en 2T vs 4T diskusjon , fins nok av andre tråder til det. Jeg sier "Ja takk begge deler"

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tar hva som helst bare fart og forbruk er akseptabelt :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

la oss nå ikke gjøre denne tråden til en 2T vs 4T diskusjon , fins nok av andre tråder til det. Jeg sier "Ja takk begge deler"

Veel.. Tråden var vel i utgangspunktet et spørsmål om Yamaha vs etec, eller 4 takt vs 2 takt.. :giggle:

 

Men nå er jo båten kjøpt så det er ikke så mye å diskutere lenger.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Men nå er jo båten kjøpt så det er ikke så mye å diskutere lenger.

hehe, det jeg også tenkte :smiley:

 

 

Absolutt lydtrykk i dB er totalt uinteressant mht støy og opplevelsen av støy.

Brummingen fra en 2T V6'er på moderat turtall opplever iallefall ikke jeg som støy. (da vil jeg si en 4T rekkefirer kan oppleves som mer "masete" i lyden)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Forskjellige motorer også med samme arbeidsprinsipp har selvsagt sine "sweetspots" og det motsatte.

Phon er en betegnelse som brukes ifm ørets følsomhetskurve, det er mest følsomt i frekvensområdene der tale befinner seg.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...