Jump to content

Yamaha vs Evinrude e-tec HO? Nordkapp Enduro 605, erfaringer?


John_Kr

Recommended Posts

XD100 er mulig å kjøpe fra dette landet utenfor Norge. Der alt er billigere. Utlandet.

 

Og teerex: TCW3 er den høyeste graderingen som finnes på 2t olje til båt. Og XD50 og de fleste 2t oljer klarer dette kravet. Vet ikke om noen som ikke klaerer dette.

 

XD100 og feks den syntetiske til Mercury er også TCW3 gradert. Men begge M Og E påstår at disse er langt bedre enn disse kravene.

 

Problemet synes jeg er at ikke noen kan påstå at noe er godkjent eller sertifisert til E-tec. Ettersom det er de selv som evt ville godkjent dette. Og ingen laboratorier eller sertifiseringsinstitutter har fulgt dette opp.

 

Så din påstand er nok litt basert på at oljen er TCW3 godkjent og sikkert er en bra olje. Men at den er ok å bruke på E-tec som alternativ til XD100 - det finnes det ikke belegg for. Men kanskje det går.

Link to post
Share on other sites

Ifølge side 294 her http://katalog.telmo.no/telmokatalogen-2014/telmokatalogen-2014.pdf så finnes Sierra-oljen som Telmo importerer både i XD50 og XD100 kvalitet (prisforskjell ca kr 100 pr gallon kanne).

Det er jo Sierra (en av verdens største båttilbehørsleverandører) som skriver XD100 i sin katalog, så vil jo anta at de ikke kan gjøre det om det ikke holder vann.

Mest sannsynlig er det akkurat samme olja. Evinrude lager jo ikke sin egen olje.. i likhet med f.eks. Biltema, men det er jo en annen diskusjon :smiley:

 

Men man kan jo uansett bruke den med god samvittighet på alle motorer som ikke er programmert for XD100 iallefall.

Tallet 100 i XD100 betyr forøvrig 100% syntetisk såvidt jeg kan lese.

Mens tallet 50 i XD50 betyr at motoren (E-tec) vil bruke ca 1:50 oljeblanding i gjennomsnitt (1:70 i XD100 modus).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Denne påstanden i fra Sierra har blitt diskutert bla i ETec forum og blitt fullstendig tilbakevist i fra ledende forhandlere og servicefolk hos Evinrude, selvfølgelig vil folk mistenke dei for å være innhabile i denne saken, men de har fått klare signaler i fra Bombardier at ingen olje pr i dag kan erstatte XD100 sine egenskaper.

Men på standard olje program står folk helt fritt til å velge den oljen dei vil.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Amsoil er den eneste som jeg kjenner til som opprettholder garantien for motoren når de sier at deres olje kan brukes som alternativ for XD100. Sierra har sikkert en god olje, men vi har ikke mer enn tro og håp å gå på. Det synes jeg er litt tynt.

 

Se gjerne på Amsoil sin dokumentasjon og at de opprettholder garantien. Jeg opplever det som noe mer håndfast enn "å tro at det er samme oljen".

 

http://www.amsoil.com/performancetests/g2968.pdf

Link to post
Share on other sites

Ja det var jo bra dokumentasjon fra Amsoil, og fra 2013 så ganske oppdatert kan man si.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ang pris på olje. Vi går sammen et helt gjeng. Og kjøper et fat xd100 olje. Og havner da på en pris på ca 95kr pr liter. Dvs ca 361kr pr gallon. Og da er det orginal evinrude olje. Lurer forresten på hvorfor folk kjøper motor til 100000kr plus pluss. Om dem ikke har råd til olje?? Det er jo ikke rare kostnaden med tanke på sparte servicekostnader, og bedre motorhold med og bruke det angivelig beste produktet til denne motoren. Jeg har iallefall en god følelse med og bruke xd50 program og xd100 olje;)

Link to post
Share on other sites

Alle har vel råd til en skvett olje, men det er jo dette med å føle at man har greid å spare litt :smiley:

 

Billigst og enklest blir det vel om noen stk. går sammen og kjøper inn en "palle" gallonkanner fra USA og får det sendt med båt (Jetcarrier) til Norge.

Original XD100 koster såpass lite over dammen at det er vel ingen vits å tenke på XD50 uansett da.

 

Første og beste priseksempel jeg fant http://www.domo-online.com/Outboard-Motor-Oil/evinrude-c-1/xd100-oil-c-1_8/6-x-1gallon-case-evinrude-xd100-oil-31gallon-p-9.html

 

Skulle bli ca kr 190 + mva/frakt pr. gallon kanne, men kanskje noen billigere der ute.

 

 

Et helt fat er litt upraktisk, da det er ikke så veldig mye å spare pr. liter i motsetning til å få det ferdig tappet på originale kanner.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja enig, men for akkurat den motoren denne tråden gjelder kan han jo bruke akkurat det han vil, stort sett. Med grønt lys fra Evinrude :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

55gallon/208liter på fat. 19300kr levert i nordre nordland gir en pris på rett under 93kr pr liter. Er det 20stk om dette så er det under 1000kr pr mann. Og alle har spart noen kr. Og alle får topp kvalitet. Noen vill ha masse og noen vill ha mindre kvantum. Så 10-15 stk som deler et fat er jo veldig overkommelig:)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha foretrukket å betale kr 50 pr liter + mva/frakt for XD100 olje i gallon-kanner framfor kr 93 pr liter i et helt fat :smiley:

 

Uansett er det jo en fordel å bruke XD100-olje i XD50 modus, særlig ved lave temperaturer.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Toll er det vel ikke og momsen kjenner vi jo.

6 slike 6-pakninger med gallon-kanner blir 136 liter, en grei liten palle.

Tipper max. et par tusen i frakt over dammen.. pluss minus. Betalte noe slikt for 4 store dekk og felger fra USA som veier minst like mye.

Altså ca kr 15 pr liter i frakt.

Totalt inkl. mva ca kr 80 pr liter levert Norge, pluss minus. Trolig mindre ved større kvantum.

 

Da kan man kjøre XD100 olje til krampa tar en... :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har selv hatt en 2007 150Hk Eivenrude Etec. (Det var den ene gangen jeg ikke kjøpte japansk siden vi kjøpte inn 2 stk 1998 modell pasat til firma).

Motoren havarerte sommeren 2013, brente hull tvers gjennom blokka og motoren til 180.000,- ble kondemnert. Ikke noe på garanti eller forsikring. Fikk solgt elektronikken til 15.000,- til andre Eivenrude eiere som måtte kjøpe nytt av dette. I dag er jeg den lykkelige eier av en Honda og kommer aldri, aldri ... til å kjøpe Eivenrude igjen. Ringte opp 7-8 båtforhandlere langs kysten og fikk tilbakemelding på at jeg ikke var alene om problemer med dette merket.

Forøvrig en fin motor (rask, lett, gikk fint) så lenge den fungerte.

Link to post
Share on other sites

Har hatt Evinrude E-tec, og nå Honda. Ingen problemer med noen av dem.

 

Husk Evinrude er egentlig et norsk merke.. på en måte ;-)

 

Ole Evinrude (født Ole Andreassen Aaslundeie 19. april 1877) er en norsk-amerikansk oppfinner.

Han er mest kjent for å ha laget verdens første påhengsmotor i 1905. Motoren fikk navn etter oppfinneren; Evinrude.

Gjøvik kommune har reist et minnesmerke over ham i Hunndalen.

Navnet Evinrude, som han tok i bruk i USA, stammer fra husmannsplassen Evenrudstuen under gården Evenrud i Vestre Toten, hvor hans mor var født.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Utrolig at så mange lar seg lure av markedsføringsjippoene til Evinrude. Motorene som faktisk er Fichter men som E krampaktig forsøker å distansere seg fra smeller fortsatt som popcorn og har droppet en stjerne på CARB classifiseringen noe som tyder på mer drivstoff og mer olje.

 

På et forum i USA var det en som talte opp 75 blåste powerheads pr Mai 14 og noen etec eiere hadde fått skiftet inntil 5 powerheads på sin motor. Noen på en slags garanti andre ikke. I USA opererer E med en falsumgaranti på 5 år. 1 året er garanti, de 4 neste er en slags servicekontrakt og som ikke garanterer eieren full dekning.

 

HO motorene yter mer enn påstemplet effekt. 150 hesteren yter 175 hk. Greit nok men E forsøker krampaktig å bevise at deres motorer "yter mer" mens de i virkeligheten seiler under falsk flagg for å si det slik.

Det er kjent at stammene på etec motorene korroderer bort pga at de har plassert lyddempermateriale i stammen for å dempe raklet og at de "nye" slimline gearhusene på de større motorene havarerer - et design som skulle gi motoren noen knop ekstra.

 

Søk nettet så får dere se.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ifølge ICOMIA standarden er det tillatt med 10% variasjon i effekt i forhold til oppgitt effekt. E-TEC 150 HO kan derfor yte max. 165 hk.

Nå er det jo ingen heksekunst siden "samme motoren" leveres i både 175 og 200 hk utgave.

 

"Manufacturing tolerance

The corrected power at rated speed of any individual marine propulsion engine or propulsion system must not deviate more than ±10% or 0.45kW, whichever is greater, from its declared power."

 

"The tolerance for variations in manufacturing permits engines to deviate not more than ± 10% from the "rated power". Thus an engine sold as a 150-HP engine could produce as much as 165-HP or as little as 135-HP due to variations in manufacturing tolerances."

 

http://continuouswave.com/whaler/reference/ICOMIA28-83.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det var voldsomt til svartmaling da...

 

Jeg har jo hatt uttallige båter og båtmotorer, generelt så er de aller fleste pålitelige. Alle disse påståtte havariene kan skrive seg tilbake til bruksform og oljetyper, men det kommer sjelden frem i disse forumene. Husk også at det er mange inne på slike forum som kun er her for å svartmale, det ser jeg spesielt inne på DATA forum.

 

Jeg er overbevist om at de nye BRP motorene ikke er dårligere en verken Yamaha eller Honda eller hvilket som helst merke. Lignende historier finner du i bilbransjen også.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Utrolig at så mange lar seg lure av markedsføringsjippoene til Evinrude. Motorene som faktisk er Fichter men som E krampaktig forsøker å distansere seg fra smeller fortsatt som popcorn og har droppet en stjerne på CARB classifiseringen noe som tyder på mer drivstoff og mer olje.

 

På et forum i USA var det en som talte opp 75 blåste powerheads pr Mai 14 og noen etec eiere hadde fått skiftet inntil 5 powerheads på sin motor. Noen på en slags garanti andre ikke. I USA opererer E med en falsumgaranti på 5 år. 1 året er garanti, de 4 neste er en slags servicekontrakt og som ikke garanterer eieren full dekning.

 

HO motorene yter mer enn påstemplet effekt. 150 hesteren yter 175 hk. Greit nok men E forsøker krampaktig å bevise at deres motorer "yter mer" mens de i virkeligheten seiler under falsk flagg for å si det slik.

Det er kjent at stammene på etec motorene korroderer bort pga at de har plassert lyddempermateriale i stammen for å dempe raklet og at de "nye" slimline gearhusene på de større motorene havarerer - et design som skulle gi motoren noen knop ekstra.

 

Søk nettet så får dere se.

 

Vil bare korrigere teksten over:

 

Har vært i kontakt med Leverandøren, 5-års garanti, de dekker alle omkostninger ved hendelse i femårsperioden dersom jeg har fulgt deres retningslinjer på service, type olje og normal bruk.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Bay - liner;

ettersom du selv er en fritt talende person med dårlig utviklet kildekritikk så er det kanskje vanskelig å høre dett; du må ikke trp på alt du leser på nettet. Det gjelder tydeligvis også her. Det er ikke alle som skriver som er gode på kausalitet. Og som har kompetanse eller goed kilder til det de skriver.

 

Du kommer selv med tøys og tull. Om korrosjon og oppbygging som definititvt ikke kan komme etter å ha skrudd på E-tec.

 

Det at teknologien på E-tec er lik Ficht er ditt mest typiske falsum. Begge er innsprøytning. Så da er de like? Nei, det er helt annen metode og elektronisk styring og mekanikk/innsprøytning enn på Ficht.

 

Synd at du ikke forvalter det fantastiske nyttige spredning av kompetanse og felles kunnskap som dette kan være!

 

E_tec har vunnet sin klasse på JD Power som er forbrukernes tilbakemelding på tilfredshet i USA over flere år....

Link to post
Share on other sites

Det var voldsomt til svartmaling da...

 

Jeg er overbevist om at de nye BRP motorene ikke er dårligere en verken Yamaha eller Honda eller hvilket som helst merke. Lignende historier finner du i bilbransjen også.

Jo det er et fritt land. man kan selv velge det man har mest tro på at bringer en trygt i havn, amerikansk eller japansk.

Slik er det med biler også, Dodge, Chrysler osv, vs Toyota, Honda osv.

Dodge er f.eks overlegent bedre kvalitet enn Toyota.

 

http://www.oceanskiffjournal.com/index.php/osj/1E1PS/624

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...