Jump to content

Yamaha vs Evinrude e-tec HO? Nordkapp Enduro 605, erfaringer?


John_Kr

Recommended Posts

Svart (redigert)

Nå er vell jeg litt 2-t fan, men litt morro er det når eieren av nabobåten sier til meg - gratulerer med ny båt - de går virkelig flott de nye 4-t motorene, måtte si meg enig og gliste. Må si at finere gange på denne V6 motoren får du ikke, stille er den også.

 

Jeg trur det er litt slik at 4-t eiere samenligner sine nye 4-t motorer med 2-t fra 80-tallet, det er skjedd noe siden den gang.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Satt tilbake Viper propellen, oppdaget (tru det eller ei) at to av blarne hadde en annen bue på bladeggen. Det en bladet hadde en hjevn og fin bue, mens de to andre blarne hadde en form for et rett parti før toppen av bladet, dvs jeg ser med blåtte øye forskjell på bladerne/ vingene. Dette kan være grunnen til vibrasjonen, men dette området kan være et areal som de har slipt ned for balangsering.

 

Men uansett så må jeg gå ned et hakk i stigning, fra nå 22 til 21". Hadde maks turtall på 4900 og 42,7 knop på GPSn, kanskje noe dårlige tall. Hadde 26 knop på 3000 omdreininger og vi var to personer om bord. Motoren gikk fint og stille på 3000, fin marsh hastighet

 

Ellers merket jeg at plasthylsa inn i propellen var svært trang, mener den skal kunne tas ut med fingrene.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en AMT 200DC i 2010 med Honda 150 HK

 

Motoren ble stjålet i 2012, og etter mye om og men så ble erstatningen en E-tec 175 HK.

 

Jeg ønsker ikke å bli med i noen diskusjon om hva som er best osv, men fy så morsom den båten ble etterpå. 25 kg lettere motor, og et vanvittig drag. Merker det spesielt når det er flere personer i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en AMT 200DC i 2010 med Honda 150 HK

 

Motoren ble stjålet i 2012, og etter mye om og men så ble erstatningen en E-tec 175 HK.

 

Jeg ønsker ikke å bli med i noen diskusjon om hva som er best osv, men fy så morsom den båten ble etterpå. 25 kg lettere motor, og et vanvittig drag. Merker det spesielt når det er flere personer i båten.

Ja slik er det bare :thumbsup:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Dette er en helt ny modell, men Nordkapp har jo testet litt, de mener en 21" passer denne ekviparsen, men det var noe merkelig at jeg ikke fikk mere en 4900 omdreininger. Nå påstår jeg at det er noe galt med denne propellen da blarne ikke ser helt like ut, høres kanskje merkelig ut, men sant. Diameteren på den jeg har på nå er 14 1/4, tanken var å gå opp til 14 1/2 og gå ned på stigning fra 22 til 21". Hva utgjør 1/4" på diameteren da? Har sett en tabell på dette, kanskje noen har denne tabellen. Endrer du stigningen på 1" så utgjør det ca 2-300 omdreininger.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da fikk jeg meg en Enduro som tar inn vann, båten må på land for å finne ut hvor vannet kommer fra, det er vel ikke så mange muligheter. Håper ikke det er skroggjennomføringene til selvlensende dekket, da sliter man...

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg meg en Enduro som tar inn vann, .

Det er vel et ganske vesentlig kvalitetsstempel ved båtproduksjon, at man klarer å lage en pram som ikke tar inn vann...

 

Kanskje derfor du sliter med å få fart på farkosten, - prammen er sprunget lekk og full av småfisk.

Link to post
Share on other sites

Vi får se i morgen når vi får den på land, Leverandøren er noe flat kan man si.... Får se hve jeg forlanger i kompensasjon for mye styr.

 

I følger Nordkapp så er det ikke så mange mulige områder hvor den kan lekke, de kunne fortelle at det er utrulig hva Leverandørene får seg til å gjøre ved klargjøring. De kunne fortelle at de har opplevd at mekanikeren har borret hull tvert gjennom båten ved montasje av batterikassen. Trur det er mye rart i båtbransjen, samme som bilbransjen opplevde for en del år siden...., dette går nesten ikke an.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Da har de funnet vannlekasjoen og konstaterte at vannet kom gjennom en av de nederste boltene til motorfestet, bolt tatt ut og tettet med ny kompound. De tok båten på land og fylte (kun opp til boltehøyde) den med vann, så det var lett og se hvor det kom i fra. Båten står til tørking nå...

 

Da er bare alt fryd og gammen igjen og med ny propell som passer.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Da har de funnet ,,,,,,,

Da er bare alt fryd og gammen igjen og med ny propell som passer.

 

Spørsmålet er da om båten blir mye lettere når den får tørket og at den andre prpellen likevel hadde blitt riktig tilslutt.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tja, men en plastbåt trekker jo ikke vann i skroget, det som var igjen av vann i båten var det som ikke pumpa greide å nå tak i, trur ikke dette utgjør så mye.... Ellers så ble båten testet med alt av utstyr ute av båten samt at båten var nesten tom for bensin, kun 30 liter igjen.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Siste anbefalingene fra Nordkapp var å sette på en Viper 19' (14 3/4), testingen foregikk i noe sjø/ vind og jeg turde ikke fortsette på grunn av dette, jeg hadde 5500 omdreininger og 45 knop, da jeg trakk meg så var båten fortsatt i akselerasjon. Leverandøren skulle ta utskrift fra motoren i dag, den har jeg ikke sett.

 

Mener kanskje at en 20' har har passet bedre i mellomområdet (marshfart), men jeg syntes at propellen passet motor og båt godt, god akselerasjon og jeg kunne trimme motoren bra mye ut før den begynte å slippe, hadde en del å gå på her også.

 

Dette med propeller er ikke lett...

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Da har vi sjøsatt og testet, nå er jeg fornøyd. Det viser seg at 2014 modellen har en annen girutveksling som har lurt odd ifm valg av propell. Har nå akselerasjon, hastighet, turtall og lav bensinforbruk. Samtidlig har vi fått tettet den ene motorbolten som tok inn vann.

 

Nå er alt bare fryd og gammen, fikk prøvd båten i bra fart og noe sjø, fornøyd med egenskapene også.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Da oppdaget jeg at det var vann i båten igjen, leverer båten tilbake til Leverandøren i kveld.

 

Det er ikke motorboltene eller svinger som lekker, det må være noe annet, men det er ikke så mange alternativer igjen bort sett fra drensen fra selvlensende dekket..

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...