Jump to content

Dieselmotor i båt og båt til å bo i fra 80- og 90-tallet


Chilli Solbris

Recommended Posts

Reiser til Trondheim i natt, og det er helt riktig, det er søstre til Mariell. Og siden han ikke skal selge sin får jeg se på søstera!

Er nå storesøstra da :yesnod: .

Mariell er som du sier pr. I dag ikke til salgs. Må ha en plass å bo , når jeg er i Norge I noen få år til.

Før jeg flytter til varmere klima mer permanent.

 

Lykke til I dag (trdde det var Onsdag). Med tidigere annonsert 799,- bør du nok komme ned på den summen vi snakket om på IM. :thumbsup:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei folkens! Nå har vi vært i Trondheim og kikket på båt. Mariell er et hav foran hva vedlikehold og stand angår. Altså ingen handel! Folks definisjon av strøken båt er definitivt gjenstand for debatt! På forhånd var jeg egentlig villig til å strekke meg til 790 båtpenger. Etter å ha godt grundig gjennom båten er jeg ikke villig til å betale 650, kanskje 600. Motorer virket veldig bra, men det generelle vedlikehold må ha vært sviktet gjennom mange år. Med tanke på hvilket inntrykk Mariell gjorde i fjor vil båten i Trondheim kreve mye penger og veldig veldig mange timer. Jeg ønsket eier lykke til. Jeg tror han fikk noe å tenke på. Det var et veldig hyggelig par vi møtte. Vi har hatt en knallfin tur og jeg har funnet fred med at denne er ikke den jeg skal ha........

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Veldig greit å få sortert ut. Lykke til videre !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det var jo veldig synd, men ofte lyver bildene, disse bildene var vel også noen år gamle.

 

Hvis Mariell er ett hav forran var det nok mye som ikke var på stell. Syns ikke akkurat at Mariell fremstår helt 100% heller.

 

Er det Strømstad neste nå da?

 

Syns den er endel overpriset. Men selvfølgelig pris kan og bør diskuteres

 

Den står registrert I Sverige. Koster noen kroner å få den inn i Norge.

Å starte med pendling til Strømstad er vel ikke I planene? eller I en kort periode?

.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Var/er vanlig med disse Ford Lehman maskinene på 120- 135Hk på Trawlere opp til 36 på 70 og 80 tallet.

Men enig, er ikke noe for mye. Greier nok å holde 6.5 kanskje 7 på marsfart.

Har en VP 41a på 200hk I Mariell. Topper da på 9.5-10kn. , Deplasment farten I Mariell er 6.8kn. Ligger stort sett rundt 7kn, da med 2000- 2200 omdreininger.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Enig i at det er lite motor. Men jeg skal nå titte. Begynner å bli skeptisk og vurderer om det er smart å vente til kassa blir mer fyllt opp. Begynner å skjønne at det kan være et poeng å kjøpe nyere........

Skal den i Sverige være interessant må prisen ned slik at innprisen til Norge blir riktig. Et alternativ er å hive ut motoren i Sverige og sette inn enn større i Norge. Men da begynner vi å snakke om forbasket mye bryderi. Vi får se i morgen. Når du snakker med folk og de sier ting er strøkent, da begynner jeg å bli skeptisk....

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Kjedelig når selger fremstiller båt som strøken, også er det langt ifra! Er vel kanskje en grunn til at den har ligget så lenge ute til salgs.

 

Du fikk bra vær i Trondheim i dag i det minste;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Båten i Strömstad ser kjent ut. Bildet må være noen år gammelt. Men når en går forbi båten, så ser den grei ut i og for seg, men jeg er av den formening at den har ligget ubrukt lenge. Dog virker den absolutt som at den har blitt ettersett. Hulda veier 16 tonn og har 140 HK. Om denne trawler'en er undermotorisert med 120 HK, så kan man vel ikke si noe om det før man har tatt en titt på gearingsforholdet og propell. Dette er langt unna noen planende båt. Skrogformen til Hulda kan vel gjøre bruk av drøye 80 HK. Vanligvis går vi med 'Mariell-fart' for motor. Og vi har ikke vært ute for noe vær som så langt har greid å bremse ned farten. Vår motor gjør 3600 rpm på fullt, det er sjelden vi er over 2000 rpm. Vanligvis går vi på 15- til 1800 rpm, eller bruker ca. 50 HK.

Link to post
Share on other sites

Artig og interessant å følge veien mot ny båt :smiley:

Når du sier båten ikke er strøken, hva er det det stort sett går i da? Er det tekniske ting, eller er det mest utseende som matt gelcoat og manglende vedlikehold/ lakking av innredning?

 

Synes jo båten ser ok ut på bilder, men de kan jo som alle vet lyve en del.....

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Jeg forventer ikke at en båt fra 1986 skal være lytefri. Jeg forventer normal slitasje og at svakheter som er kjent faktisk er svakheter. På denne er det fukt rundt vinduer. Men når du ser på baksiden av strømtavla og det er et flott ledningsnett originalt som er fullstendig dekket av klattverk med alt mulig rart og irring er helt opp i dagen, da sukker jeg tungt. Og når du løfter dørkplater og finner 30 liter vann med voksende gress i, da er det mørkt. I en gammel båt av denne klassen forventer jeg at vanlig vedlikehold er gjort. Alle skroggjennomføringer var skikkelig grønne, irret. Og sånn var det gjennomgående. Manglende vasking, rot over alt forteller meg at det generelle vedlikeholdet ikke har vært godt gjennom mange år!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ikke egnet for kjøp, gå videre det finnes en del som vil ha pengene dine og kan levere deg en godt vedlikeholdt båt !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I tillegg er teakdekket på dollbord og frem mot baugen pusset fullstendig i stykker. Nei, totalinntrykket var at det skal en god del penger og vanvittig mye tid før jeg ville kommet inn i havna med stolt hevet hode! Noen vil få en flott skute ut av denne med pågangsmot i bøtter, men det blir ikke meg!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Høres fornuftig ut! Når en leser og ser hvilken omtanke f.eks. Astor har for sin trawler (det er fullt mulig å holde en 70/80-tallsbåt ship shape), så bør iallefall åpenbare ting være godt tatt vare på. At noe blir slitt og annet er modent for bytte (eks elektronikk) er noe helt annet og håndterbart. Nei, en skal ha den gode magefølelsen også. Lykke til videre!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Takker for alle støtte! Gleder meg like mye til Strømstad i morgen som til turen vi hadde i dag! Skal si i fra med en gang jeg er ferdig med å granske den rund baut......

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal kjøpe i Sverige må du vel legge til 25 % moms (ved innførsel til Norge) + HK-avgift (i så måte er det vel en fordel at det ikke er for mange HK, he, he). HK-avgift er vel nå på 161,50 pr hk.

 

http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=244949&epslanguage=no&parentid=44775

 

Totalprisen på denne for deg er vel da i underkant av kr 700 000, men det prutes kanskje på 540 000 som er finn.no-prisen, eller?

 

Dårlig med bilder på denne båten, så det blir spennende å høre. Er den godt holdt kan jo dette være et bra kjøp!

 

Har du forresten vurdert denne båten: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46540264

(har lagt for salg lenge, tror jeg, og det ser jo veldig bra ut....)

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Da har vi vært i Sverige..... Det var noe annet! Bildene i annonsen yter ikke skuta rettferdighet. Avgjørelsen er ikke tatt, skal se på en til i morgen. Jeg er klar over avgifter og mva ved innførsel. Ting er ikke ferdig diskutert så nå får jeg sjekke hva som må til for å få den i skipsregisteret. Jeg må finne frem en god porsjon tålmodighet. Det er ting å gjøre her også men ikke i nærheten av den i Trondheim.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det var hyggelig! Jeg tror det er båten som ligger skrått overfor Hulda i Kebalviken? Du kunne jo også vurdere å la båten være EU-båt inntil videre. Vi trives med å ha Hulda liggende i Strömstad. Nå er Hulda norsk, men for oss ville det ikke vært så stort savn ikke å kunne seile i Norge. I vinter har Hulda ligget på land i Son. Men de foregående årene har det nærmest vært et pliktløp å være innom Norge såpass at båten ikke skulle bli innlemmet i Sverige av Svenska Tullen. Båtplasser er det nok av i Strömstad, og det ser ut til at det kommer fler. Noe å ta med i vurderingen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...