Jump to content

Dieselmotor i båt og båt til å bo i fra 80- og 90-tallet


Chilli Solbris

Recommended Posts

Hei folkens, jeg får mer oversikt over hvordan jeg går frem med registrering i morgen. Jeg skal se på en til i morgen før jeg bestemmer meg. Det er en løsning å la den bli i Strømstad. Jeg hadde en ide om bli båtboer og holde meg til det. I så fall må jeg ta den til Norge. En ting er å pendle Strømstad-Oslo om vår og sommer, noe ganske annet om vinteren. Vinteren er jo kald uansett om det er i Sverige eller Norge. Nå er det slik at jeg må finansiere moroa enten det er i Sverige eller Norge så det må på plass også om den skal bli i Sverige. Der har jeg ingen peiling og må undersøke. Men etter å ha vært om bord i disse båtene som jeg har råd til i år er jeg ikke lenger sikker på om det å blir båtboer skjer nå. Jeg er rett og slett for høy! Følelsen av at det er trangt blir påtrengende. Den i Sverige er på plussiden der. Den jeg skal se på i morgen er jeg mer usikker på.

 

Det vil være et drawback å ikke kunne farte til Norge. Så for å kunne gjøre det må jeg få adresse i Sverige. Jeg må sjekke opp hvilke konsekvenser det får. Innbiller meg at båtplass i Strømstad er ganske rimelig kontra Norge. Skal jeg være i Norge er Moss målet pga familie, jobb og venner. Jeg jobber i NSB på Oslo S og det har hele tiden vært et krav å kunne ta toget til jobben med maks 10 minutter å kjøre bil. Jeg har sett for meg at Fredrikstad også er et alternativ. Holmestrand kan brukes til vinterhavn eller Oslo (Lysaker).

 

Problemet med 5-meters plasser er at det er forbasket få av dem i Mosseregionen, og de som er der er dyre. Nå folkens skal dere få fortsettelsen i morgen så får vi se hva som skjer. Jeg er i hvert fall glad for å dere med på laget!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Vet du hvorfor båten ikke er kommet lenger enn til Strømstad? Forsto at det var Norsk eier.

!983 mod. importert fra USA i 2006.

Var vel I de tidene de begynte å stramme inn på CE merkingen, spessielt inn til Norge.

Er klar over at er en båt CE merket I EU, I utgangspunktet kan tas inn I Norge. Selvfølgelig etter at HK avgift og MVA er betalt.

Var noe greier om at det ikke lenger var anledning å CE merke I ett transit land på vei til Norge. Var tidligere både rimligere og enklere å CE merke I Sverige.

Ville sjekket papirene CE papirene NØYE før jeg hadde handlet.

 

Vurderte selv import fra USA I en periode.

Fikk svar fra CE proof I Sverige I 2007(?) At det å importere en 87 modell Trawler med 2 stk 87 mod.TAMD 40B motorer, var det smartest bare å glemme.

De tvilte på om jeg kunne få den båten inn I Norge grunnet maskineriet.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Eier bor i Strömstad og har gjort det hele tiden, så for ham har det ikke vært tema å ta den lenger. Det du skriver Mariell, er noe av det jeg skal sjekke i morgen. Utover det ga dennw båten skikkelig godfølelsen. Det er ikke thrustere på den så det er vel det første som frister å sette på. Skal den håndteres alene anbefalte han det. I hvert fall ved vind. Båten er CE merket etter gjeldende regler. Han var opptatt av det. Morgendagen gir forhåpentligvis svar. Prisen jeg fikk er grei. Jeg får se hva banken mener......

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Vel, det gikk i dass med båten i Strømstad, banken sa nei. Hvis dagens eier ville omregistrere uten å få betaling først kunne de vurdere saken. Men, jeg kunne jo bare låne mer! Det var ikke noe problem! For da kunne jeg kjøpe nyere og dyrere båt! Jeg prøvde å forklare at jeg ikke ville ha høyere lån men men. Merkelig holdning. Båten i Trondheim som var i en ikke god forfatning kunne belånes fordi den er i skipsregisteret. Den som var i bedre forfatning og billigere gikk ikke. Vel vel, det går flere sjøslag. Da får man jo spare da. For høyere lån vil jeg ikke ha!

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Eller stresse det ned litt. At de båtene du har sett på ikke er aktuelle betyr bare at det står et knallkjøp og venter på deg et eller annet sted som du ikke vet om enda ?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jobber med saken, er ikke en trofast bankkunde! Det er et alternativ å sjekke med bank i Sverige. Har en kollega som bor der. Vi får se. Alle bankene er villig til å låne meg penger, men til en rentesats jeg synes er helt sjukt! Da synes jeg det er bedre å vente et år og spare opp til en høyere egenkapital. Båter til salgs vil det alltid være. Og jeg har jo tross alt ikke solgt Tresfjorden enda. Så alt i alt må det jo også være en smule sunn fornuft i bildet også....... Eller?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Prøv å få sett mye båter. Det koster litt å farte rundt. Men det er billig mot a gjøre en feil å ikke trives ombord. .når du så finner båten du vil ha, merker du det. . (Du har ikke vurdert å redusere litt på beinlengda for å passe bedre i flere båter??) :-):-):-)

Å tenk hvor deilig å komme hjem sliten fra jobb. Sette deg i salongen ombord, for så plutselig oppdage at du faktisk er på båttur. Selv om båten ligger godt fortøyd i hjemmehavn. Det kalles båtglede.. sånn har jeg det.. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det er ingenting som må gjøres. Det er en flytt inn og kos deg glugg i hjel-båt. Jeg krøyp rundt nede i motorrommet der det sto to dieselmotorer (hovedmotor og hjelpemotor) uten å bli møkkete i det hele tatt. Det blir sånn "se så fint det blir"-arbeid. Poler å få det blankt. På sikt kan man prioritere å sette inn baugthruster, og enda senere i hekken. Eier har savnet baugthruster noen ganger. Må gjøres? Jo jeg fant ei lampe i masta som måte skiftes. Men den hadde han allerede kjøpt ny........ Det er de sedvanlige problemer med fukt i vinduer, men ikke på langt nær så gale som i de andre jeg har sett på. Nå håper jeg ikke en eller annen som har lyst på båten leser dette.........

 

Jeg skal sjekke opp konsekvensene med adresse Sverige. Da kan jeg bruke båten i Norge i opptil 3 måneder av gangen har jeg skjønt.......

 

Enig at det er lurt å se på mange båter, og før eller senere så finner jeg sikkert en.... Men denne båten gå nettopp denne godfølelsen.....

 

Var for øvrig og så på en båt eid av en høyt profilert person. Han hadde også en ide om at båten hans var strøken..... Fy svarte som det så ut nedi der....... Så det er den jeg hadde minst forventninger til som har det absolutt beste grepet på meg........

 

Sender du meg en IM med navnet på banken i Strømstad Hulda? Og takk til dere alle for støtte og gode råd!!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

DnB, men vi har også konto i SEB. Om du endrer adresse til Strömstad/Sverige, vil du muligens finne at det svenske skattetrykket er noe høyere enn det norske. Dette må du sjekke opp i selv, går blant annet på kildeskatt som den norske stat avkrever på tjente kroner i Norge Hvilket også gir fradrag på inntekten i Sverige. På den andre siden kommer det en del fordeler med biler som koster halvparten, og at tannhelse er en offentlig greie. Og av høy kvalitet. Adresseendring betyr ikke endring av statsborgerskap. I sum var det ikke lønnsomt for oss å bli pensjonister i Sverige. Hadde vi kommet ut i null, hadde vi endret adresse.

 

Og, utlendingers båtbruk i Norge blir regulert av EU, på lik linje med norske båter i EU. Hulda kan ligge 18 måneder i Sverige uten å måtte stikke over til Norge. Og da holder det, slik jeg har forstått, at Hulda stikker en tur over til eksempelvis Tisler, tar et bilde, og seiler sydover igjen. Det samme skal følgelig gjelde andre veien.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg må skatte til Sverigw siden jeg ikke jobber i en nabokommune. Har noe kollegaer som bor i Sverige og skal sjekke med de om akkurat det med skatten. Kommer tilbake så fort jeg har noe nytt og melde. Jeg bør i alle fall selge egen båt før jeg kjøper ny.......

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt en beslutning om at jeg venter ett år og sparer opp mer egenkapital. Å få en million i lån er lettere enn å få halvparten. Bankene har fått det for seg at båt ikke skal være eldre enn 20 år innen den er nedbetalt. Det er ikke rart at markedet for større båter fra 80 og 90 tallet er stoppet helt opp. Har man kapital og låner litt i tillegg får man jo en nyere båt. Vel vel, jeg venter og ser hva som skjer på ett år. Tresfjorden er god i år også.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Sikkert ikke dumt å spare opp litt egenkapital :thumbsup: Men når det gjelder alder på båt, du har ikke snakket med Sparebank1? Jeg brukte Sparebank1 SR-Bank (Sør-Rogaland) da jeg skulle ha lån til seilbåten. De var meget velvillige å ha med å gjøre. Båten var 19 år da jeg kjøpte den for tre år siden, fikk 15 års nedbetaling. Med andre ord er den 34 år når den er nedbetalt, hvis jeg ikke casher den ut tidligere. Virket ikke som noe problem for SR-Bank, så lenge skuta er registrert i Skipsregisteret.

Link to post
Share on other sites

Jøss, jeg har et lite båtlån i Sparebank1 og de var veldig klar på alder på båten. De holder til på Hamar. Har noe gunstig rente der gjennom LO. Jeg skjønner at jeg må sjekke flere filialer! Absolutt variasjon ute og går skjønner jeg.

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ja, er nok ikke dumt å ha så mye egenkapital som mulig.

Blir det til å bo I Tresfjorden I sommerhalvåret og leiligheten på vinteren nå da. Eller blir du permanent landkrabbe?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hva med denne, da? http://www.finn.no/48007390

 

Flott mulighet for oss her på Båtplassen og få oppleve en bra hentetråd, he, he....og jeg tror forøvrig at flere banker (bl.a Handelsbanken) er mer fleksibel med lånebetingelsene og på Hamar er det vel traktor, våningshus og hytte de kan, eller? :-)

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Vi har finans på 30 år gammel båt i SR-finans. Ingen spørsmål om alder eller løpetid på lånet annet enn som formaliteter til papirarbeidet. Oppfattet båten som likestilt med hus. Sjølvsagt er båten registrert i NIS eller NOR eller kva det nå heiter... Men eg trur renta er litt høyere enn på bolig.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Lånte noe på Mariell I Handelsbanken. Var vel I 2008. båten var da 21 år. Registrert I Skipsregisteret (Nor).

Renten var ca. samme som for bil.

Hvis båten ikke er registrert I Nor, er det vel forbrukslån bankene tilbyr og da snakker vi jo om helt andre rentesatser.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...