Jump to content

Trebåteiere, fersk båteier trenger et råd eller to.


larstiben

Recommended Posts

Det er forskjell på vestlandet og østlandet. Her er det ofte sol og mindre nedbør. sjekk ut kledningen på sort husvegg og hvit husvegg... Sort-tjærede båter er ikke smart her på østlandet, men enig at det lukter båt:) Den største slitasjen er jo innvendig i båten, det er jo her regnvannet står på! Våre båter er lakket med Owatrol D-2 på begge sider, ta gjerne en tur til Stavern så kan vi jo se på resultatet etter mangeårig behandling med dette. Noen ganger er "dyrt" det beste, det dyreste er å ikke gjøre skikkelig grunnarbeide! På min 21 fot åpne sjekte går det med ca 3 desiliter D-1 til flekking av bart tre og 1,5 liter D-2 til toppstrøk pr år. Dette skulle vel bli ca 250-300 kroner og jeg tror det skal gå greit uten å be om forskudd på feriepengene. Når jeg tar fullstendig nedskraping hvert 15 år går det ca 20 liter D-1 og ca 5 liter D-2.

Min erfaring er at det er lurt å holde seg til produkter du vet virker. Benar har jeg prøvd, det virker ikke! Det er heller ikke billigere....

Vi er nok einig i korleis vi skal ta vare på båtane våres ser det ut til.Du har rett i det med klimaforskjeler.Men rein tretjære brukar vi heller sjeldent no til dags,under tiljer og denslags vert det brukt.

Ja,innvendig er det viktigste,og det er der eg tar vårpussen, bortsett frå bunnsmøring då sjølvsagt på snekkene.

Link to post
Share on other sites

Mange flotte råd her ang trebåtpleie.Men det eg ikkje heilt forstår er kvifor dykk kjøper desse dyre Owatrol produkta.Har sjølv fleire trebåtar,og reparerar og pussar opp for andre.

Mine erfaringar er å bruke tretjære (strekkfastolje)den kan dykk blande ut med så mykje terpentin dykk vil for bedre inntrekking i treverket.Nokon likar lyst treverk,andre mørkare.

Mange trur at tretjære aldri tørkar ordentlig,rein tretjære tørkar sakte,det er sant,men bruk terpentin i tretjæra,så får dykk ei flott overflate,og den størknar.Og så luktar det båt :wink:

Som forrige innlegg var inne på,ikkje bruk benar som siste strøk,den slepp treverket etter ei stund,og har ein tendens til å boble seg når det er varmt.Eg brukar ravilakk,x antall strøk som dykk ser nødvendig.

Og for guds skuld,lakk aldri utvendig skrog,og mal innvendig,det ser fint ut,men ikkje heldig fordi evnt.fugtigheit i treverket aldri slepp ut.Treverk må få puste.(Lakk utvendig/olje innvendig)

 

Håpar ikkje eg har tråkka alle owatrolbrukarar på føtene no da :smiley:

 

Neida, ingen problemer med at folk sier hva de er fornøyd med. Men denne påstanden må jeg få kommentere:

 

Treverk må få puste.(Lakk utvendig/olje innvendig)

 

Når det gjelder åpen båt i Oslofjorden er dette så feil som det kan få blitt. Belastningen på båten kommer i form av sol kombinert med regnvann, det lille skvettet som kommer fra sjøen er bare en liten brøkdel av regnvann og sol som står ned i båten på innsiden. Rent treverk må tørkes så det ikke er fritt vann, så impregneres med olje av den ene eller andre typen, og tilslutt forsegles, SPESIELT på innsiden, med lakk eller D2. Å sammenligne huden på en båt med kledningen på et hus, "treverket må puste" er helt feil. Vannet må prelle av når det står ned i båten, og samles i kjølen for utpumping. En lokal skipper prøvde med trekkfast olje innvendig, og lakk utvendig, han brukte kun 2 år på å ødelegge en båt som hadde klart seg i 50 år uten mye blåved. Jeg kan vise haugevis av bilder av 50 år gamle båter som er lakket innvendig og utvendig, og som skinner som nye, men bildeeditoren er ikke helt på lag i dag. Jeg skal ikke uttale meg om vedlikehold på vestlandet, men en ting er sikkert, det er en annen type belastning på båten i Oslofjorden, så det som virker på vestlandet er ikke nødvendigvis det beste på østlandet. Spesielt solbestrålingen er noe helt annet.

 

Owatrol er dyrt, det er vi enige i, og jeg har ingen problemer med å anbefale egenblanding ala linolje og terpentin. Fordelen med D1 er at man er rimelig sikker på god heft for D2, som fungerer som en lakk og forsegler treverket innenfor. Det er mange eksempler på at Ravilakk reagerer med linolja i underlaget. Men noen får til det også, ikke vet jeg hva som er hemmeligheten. Prismessig så ser jeg at 5 l rå linolje koster ca 500 kr, og amerikansk Terpentin ca 400 kr, det skulle bli 900 kr for ti liter det. Owatrol får man vanligvis prutet ned i 1100-1200 kr for tiliteren. Skal du olje opp en eller annen båt etter kanskje 50 timer med nedskraping, og du bruker 50 l av den ene eller andre væsken, kan du altså spare 1500 kr med linolje og terpentin. Satt opp mot antall timer du har brukt så kan er det kanskje ikke her man sprenger budsjettet.

 

En fordel med linoljeblanding er at den ikke danner hinne like fort som Owatrol. D1 må påføres i 30-40 lag i en kontinuerlig prosess, (nattesøvn er OK), hvis den får stå et par dager blir det vanskelig å få mere inn. Linolje kan man visstnok gå og smøre i månedsvis, som kan være en fordel i visse situasjoner.

 

Da får vi håpe ingen blir støtt av mine velmente råd, men kun olje innvendig kan jeg ikke la stå uimotsagt.

Link to post
Share on other sites

Nei åpne båter på vestlandet er et problem...eller. Hele kysten.

Det finnes mange båter hvis ved er lukket på begge sider og har

vært så i dekader.

Man snakker mye om vann, men en skal på ingen måte undervurdere
UV stråler og dens innvirkning. En god lakk beskytter også mot dette.
UV stråler gir ikke bare hudkreft, men bryter ned alt DNA. Beskytt treet.

Forskjellig lakk har forøvrig også forskjellig diffusjonstetthet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...