Jump to content

Princess 40 sprang lekk og ble kjørt på land i Åsgårdstrand


sap_2000

Recommended Posts

Kan bare bekrefte det Mulligan sier, ingen synlige skader annet enn der hylsen går inn i båten. Men jeg hadde ikke med tommestokk med mulighet til å måle om den ene akslingen stakk ut enn den andre. Min observasjon kun visuell ved å ta en titt innunder påten da den sto på en lav henger.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Skulle likt å tatt en kikk innenfra om det ikke er antydninger til skader på aksel og propeller.

Knekte motorfester, motor synker og koblingen svikter først delvis så den blir tvunget rundt med kast?

En ting som ikke stemmer med den teorien er at aksel burde ha sklidd lenger akterover og evt kjørt propellen i roret...

 

Av bildet av hylsa ser det ut som aksling ligger for lavt og mot venstre i bildet...

Det har vært store krefter i sving, det er sikkert.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Om jeg skulle seile på en container i grov sjø og splitte skroget fra for til akter, så har jeg ingen mulighet annet enn å la damen søkke.

 

 

Hvis du renner på en container i grov sjø er det vel containeren som splittes fra for til akter :giggle:

 

 

Som sagt.

Ingen aksling var dratt bakover.

Ingen propell var skadet.

 

I tilfellet som Vanntro skisserer vil jo ikke akselen bli trekt ut, men få en eksentrisk bevegelse med en knusende kraft. Bolter som ryker kan muligens skape smell som assosieres med at man treffer drivved?

 

Dersom aksel mister grepet i klemflensen og blir trukket ut (mest sannsynlig ved bakking) vil jo bare propellen slutte å rotere. Ser ikke helt at det skal skape slike skader.

Link to post

Tok et utsnitt av bildet i #23 og justert litt i Photoshop.

Legger merke til at aksling er stoffet og at aksling sitter på normal plass eller er presset inn i hylse/stevnlager.

For meg virker det som om kreftene fra propell har presset både aksling og hylse inn i båten. Mulig det har skjedd etter landsetting.

 

Vet ikke om det kan tolkes noe av dette.

 

bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Eller ødelagtemotorlabber som medfører at motor går frem eller blir lavere. Begge deler medfører feil vinkel på aksel gjennom lager, og voldsom belastning på innfestingen som vil brytes inn i toppen, evt ut nederst? Og når bruddet i innfestingen først er et faktum vil det vel frese rundt grunnet kraftig press fra aksling mot lager. Ren spekulasjon fra min side.

Link to post

kan jo bli interessant om forsikringen kun dekker plutselig ytre årsak

 

Det er jo det som er regelen i de aller fleste saker med en tradisjonell kasko.

Jeg har i grunn konkludert med at om man skal få igjen noe på båtforsikringen må være ytre ukontrollerbare årsaker, brann eller tyveri.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Ut fra bilder og beskrivelse virker det som aksel/hylse skar seg og med tanke på det besynderlig tynne skrogmaterialet som er på bildet kom det et smell som ikke var noen stokk da hylse/flens ble røsket løs....

 

 

Mine 2 ¢....

 

Spot on.

Snakket i dag med en kar fra firmaet som eieren har hatt båten liggende hos i vinter og han sa at det er pakkboks/gjennomføring som har gått varmt og så skåret seg med påfølgende rivningsskader i plasten når alt dette har blitt dratt rundt.

Eieren selv hadde ansvaret for klargjøring av båt etter sjøsetting.

 

Kjipt uansett..

 

Båten har visst blitt frikjøpt av dette firmaet og skal repareres.

Link to post

Om det er den gjennomføringen vi så bilde av i innlegg 85 så er den kunn smørt og kjølt av saltvann. Denne må luftes manuelt (så vannet kommer inn) før man kjører i gang aksel.

Ikke trykkkjøling av sjøvann fra motorens sjøvannspumpe mao. Det gjør systemet sårbart for manglende avlufting etter sjøsetting. Er vel det som har hendt i dette tilfellet da.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...