Mulligan Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Som sagt, ingen skade på strut. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Kan bare bekrefte det Mulligan sier, ingen synlige skader annet enn der hylsen går inn i båten. Men jeg hadde ikke med tommestokk med mulighet til å måle om den ene akslingen stakk ut enn den andre. Min observasjon kun visuell ved å ta en titt innunder påten da den sto på en lav henger. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sap_2000 Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 (redigert) Skulle likt å tatt en kikk innenfra om det ikke er antydninger til skader på aksel og propeller. Knekte motorfester, motor synker og koblingen svikter først delvis så den blir tvunget rundt med kast? En ting som ikke stemmer med den teorien er at aksel burde ha sklidd lenger akterover og evt kjørt propellen i roret... Av bildet av hylsa ser det ut som aksling ligger for lavt og mot venstre i bildet... Det har vært store krefter i sving, det er sikkert. Redigert 4.Mai.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
olpi Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Er nok inne på noe der sap_2000 .. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Om jeg skulle seile på en container i grov sjø og splitte skroget fra for til akter, så har jeg ingen mulighet annet enn å la damen søkke. Hvis du renner på en container i grov sjø er det vel containeren som splittes fra for til akter Som sagt. Ingen aksling var dratt bakover. Ingen propell var skadet. I tilfellet som Vanntro skisserer vil jo ikke akselen bli trekt ut, men få en eksentrisk bevegelse med en knusende kraft. Bolter som ryker kan muligens skape smell som assosieres med at man treffer drivved? Dersom aksel mister grepet i klemflensen og blir trukket ut (mest sannsynlig ved bakking) vil jo bare propellen slutte å rotere. Ser ikke helt at det skal skape slike skader. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
olpi Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Noen som har fått fasiten på hva som skjedde i denne saken? Hadde vært interessant å vite . Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Ut fra bilder og beskrivelse virker det som aksel/hylse skar seg og med tanke på det besynderlig tynne skrogmaterialet som er på bildet kom det et smell som ikke var noen stokk da hylse/flens ble røsket løs.... Mine 2 ¢.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Hulda Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Virker som en rimelig forklaring, Bay_liner. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Tok et utsnitt av bildet i #23 og justert litt i Photoshop. Legger merke til at aksling er stoffet og at aksling sitter på normal plass eller er presset inn i hylse/stevnlager. For meg virker det som om kreftene fra propell har presset både aksling og hylse inn i båten. Mulig det har skjedd etter landsetting. Vet ikke om det kan tolkes noe av dette. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
SoBo Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 (redigert) Synes det ser ut som det er ganske tykt skroget her ved gjennomføringen jeg? Hadde ut dette stevnbeslaget på vår princess i vinter og her var det nok om lag 30mm eller mer. Her ser vi samme type akselgjennomføring med originalbolter. Redigert 6.Mai.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
navid Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Vet ikke om det kan tolkes noe av dette. Burde ikke monterings-bolten stå igjen i braketten (øre) på akselgjennomføringen? Greier ikke å se den. Kan det være boltene som har sviktet? Korrodert? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Den ser vel avklippt ut. Ser ut som det er dreia/ høvla bort laminat innvendig, og synderen er vel en roterende hylse etc. Da er det vel som bayliner sier, eller skada/feil bolter? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Eller ødelagtemotorlabber som medfører at motor går frem eller blir lavere. Begge deler medfører feil vinkel på aksel gjennom lager, og voldsom belastning på innfestingen som vil brytes inn i toppen, evt ut nederst? Og når bruddet i innfestingen først er et faktum vil det vel frese rundt grunnet kraftig press fra aksling mot lager. Ren spekulasjon fra min side. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 kan jo bli interessant om forsikringen kun dekker plutselig ytre årsak Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Ren spekulasjon fra min side. Hele tråden er ren spekulasjon. Og din spekulasjon er ikke dårligere enn noen annen :-) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 kan jo bli interessant om forsikringen kun dekker plutselig ytre årsak Det er jo det som er regelen i de aller fleste saker med en tradisjonell kasko. Jeg har i grunn konkludert med at om man skal få igjen noe på båtforsikringen må være ytre ukontrollerbare årsaker, brann eller tyveri. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Janee Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Er det noen som har noen flere fakta i denne saken tro? Må jo si dette er en noe merkelig skade og det vil være ganske interessant om vi kan få en endelig konklusjon. Sitér dette innlegget Link to post
Slakaball Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Ut fra bilder og beskrivelse virker det som aksel/hylse skar seg og med tanke på det besynderlig tynne skrogmaterialet som er på bildet kom det et smell som ikke var noen stokk da hylse/flens ble røsket løs.... Mine 2 ¢.... Spot on.Snakket i dag med en kar fra firmaet som eieren har hatt båten liggende hos i vinter og han sa at det er pakkboks/gjennomføring som har gått varmt og så skåret seg med påfølgende rivningsskader i plasten når alt dette har blitt dratt rundt. Eieren selv hadde ansvaret for klargjøring av båt etter sjøsetting. Kjipt uansett.. Båten har visst blitt frikjøpt av dette firmaet og skal repareres. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Ehm. Et stevnlager som ligger i vann som holder 6 grader. Og en lang aksling som også ligger i vann som holder 6 grader. Har gått varmt og skåret seg? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Hørt om friksjon Mulligan? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chiefengineer Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Er vel sjøvannskjøling av denne hylsa? Ligger sist på kjølesløyfa på sjøvannssiden hos meg iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Har den kjøling via akslingen på denne ? Typ Volvo-pakkboks ? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Om det er den gjennomføringen vi så bilde av i innlegg 85 så er den kunn smørt og kjølt av saltvann. Denne må luftes manuelt (så vannet kommer inn) før man kjører i gang aksel. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Chiefengineer Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Om det er den gjennomføringen vi så bilde av i innlegg 85 så er den kunn smørt og kjølt av saltvann. Denne må luftes manuelt (så vannet kommer inn) før man kjører i gang aksel. Ikke trykkkjøling av sjøvann fra motorens sjøvannspumpe mao. Det gjør systemet sårbart for manglende avlufting etter sjøsetting. Er vel det som har hendt i dette tilfellet da. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Når disse tettningene blir montert så blir det brukt fett inni gummismukken. Har selv glemt å klemme ut lufta i forbindelse med en prøvekjøring av ny båt å det velta opp røyk fra varmt fett og smelta gummi. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.