Terje338 Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 (redigert) Ser at dagens Yamaha F300 motor på boat.net ligger på 20.772USD, dette skulle bli 153100kr inkludert 25% moms. No veit ikkje eg kor mykje det vil koste og få sendt ein slik motor frå USA men tipper at ein kan spare store summer om ein får importert ein slik motor. Etter Hk avgiften blir tatt vekk så vil nok ein F300 ligge mellom 200-250tusen norske kroner(logger på rundt veiledende 300.000kr i dag), så det norske forhandlernettet stikker nok av med betydlige beløp. Rekner med at dei tjener penger på og selge motorer i USA og.... Redigert 16.Mai.2014 av Terje338 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 (redigert) Det en bør sjekke med USA motorer er om de er CE merket, er de ikke det som havner de i "tollarrest".. Yamaha og de andre store lager motorer tilpasset alle markeder i verden, noen er CE merket og andre ikke.. Redigert 16.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Stradivarius Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 I praksis har den fungert som en toll og alle båtmotorer er importert da vi ikke lager egne her i Norge. Samtidig er motor en del av enhver fritidsbåt så det rammer "hele båten". Avgiften har vært med på å holde en kunstig høy pris på båter i Norge. Denne høye prisen har gjort det mulig for arbeidere med norsk og høy lønn å produsere båter da lønna kunne dekkes inn ved salg. Sett ned prisen og lønna kan ikke lengre dekkes inn og produksjonen flyttes til Polen, for alltid. Arbeidsplassene relatert til produksjon av fritidsbåter i Norge var avhengig av at prisen på båter var høy. Lavere pris på motorer vil også gi dårligere lønnsomhet ifht reperasjon, noe som igjen vil ramme verkstedsbedrifter/mekanikere knyttet til fritidsbåtmarkedet. Og til sist så vil alle som selger bruktbåt hvor motor har en viss verdi tape penger. -------------- Det skal jo ikke drøftes politikk men helt ærlig, dette koster lite i kroner og øre, næringa er så og si selvdød allerede og det går ikke så mange arbeidsplasser tapt. Alt er selvsagt regnet og kalkulert på mange ganger. Så er spørsmålet, med et historisk stort bruktmarked med historisk lave priser, vil et boost i nysalget være et gode? La oss ta et enkelt eksempel for å klargjøre dette nå: Sett at en forhandler frem til i dag har solgt båter med 100 hk for 300 000 kroner. La oss videre anta at forhandlerens kostnader med hver båt han selger er 270 000 kroner. Dette betyr at han har hatt en margin på 10% som utgjør 30 000 kroner per båt han selger. Når effektavgiften forsvinner, vil kostnadene for denne forhandleren gå ned med 20 000 kroner (rundet av fra 20 187,50). Det betyr at han nå kan selge den samme båten for 280 000 kroner og fortsatt tjene det samme som før. Det betyr igjen at hans prosentvise margin faktisk vil øke. Den nye marginen vil være 30 000/280 000 som er 10,7%. Hvis vi tenker oss at denne forhandleren før har solgt 25 båter i året, kan han nå øke dette til 27 båter i året med samme egenkapital. Som du ser i eksempelet over, er det ikke slik at avgiften har bidratt til å dekke lønna til forhandleren eller produsenten. Akkurat som med mva er effektavgiften et påslag forhandlerne må legge på prisen for å betale disse avgiftene til staten. De har aldri tjent noe som helst på det, tvert imot. De har bare fungert som inkrevere på statens vegne. Marginer og fortjeneste vil i utgangspunktet ikke påvirkes i det hele tatt, i hvert fall ikke negativt. Det at båter nå blir billigere er faktisk bare positivt ettersom det blir mer aktuelt for folk å kjøpe ny båt. Sånn sett bommer jo Siv Jensen fullstendig når hun sier at hun tror det vil være kjærkomment for båteierne å få et bortfall av denne avgiften nå. Det er fremtidens båtkjøpere dette er gunstig for, mens for eierne representerer dette et verditap på båtene de eier, noe som neppe er kjærkomment. Som vi ser i denne tråden er det flere nybakte båteiere som gjerne skulle ønske de hadde ventet litt til med å kjøpe. Hvis man eier en båt man vil selge, vil man nå måtte belage seg på litt lavere etterspørsel etter brukte båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 (redigert) Nå er det vel en stor feil ute å går i regnstykket over.. For en forhandler så regner en alltid med pris uten mva og avgifter til staten som pålegges kunden.. En regner ikke hverken omsetning eller avanse av utsalgspris med mva og avgifter.. De regner på pris uten mva og avgifter Redigert 16.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 (redigert) Litt som med varmepumpe hvilket folk flest trolig installerer for å spare utgifter til strøm, men i praksis ender opp med å ha samme strømregning som før siden de øker innetemperaturen og skylder på økt komfort? Hvor har du det fra? Jeg gikk fra 41000 kwh til 26000 kwh ved installasjon av varmepumpe. Og komforten økte. Tror du bør regne på den igjen... Ellers ser jeg det som positivt at HK avgiften forsvinner. Min motor har uansett ikke blitt belastet med dette, da den ble født i en bil;-) Redigert 16.Mai.2014 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Stradivarius Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 (redigert) Nå er det vel en stor feil ute å går i regnstykket over.. For en forhandler så regner en alltid med pris uten mva og avgifter til staten som pålegges kunden.. En regner ikke hverken omsetning eller avanse av utsalgspris med mva og avgifter.. De regner på pris uten mva og avgifter Det spiller da ingen rolle hvordan man regner så lenge man tar hensyn til hvor pengene ender opp. Eksempelet over er sett fra kjøpers perspektiv for å få med virkningen av avgiftsendringen. Kjøper betaler alle pengene til forhandleren og forhandleren bruker i sin tur disse pengene til å dekke sine utgifter. Det er vel ikke uvanlig å snakke om brutto salgsmargin, inkludert avgifter, i hvert fall hvis det er snakk om en effektavgift som forhandleren må betale inn før han har solgt motoren og får dekket utlegget. Men hvis det er det om å gjøre, er det jo en smal sak å trekke fra avgiftene i regenstykket over hvis du mener det blir noe riktigere: Forhandlerens kostnader vil da være 193 850 kroner og han vil selge båten for 223 850 ekskl. mva. og effektavgift. Han vil dermed tjene 30 000 kroner per båt akkurat som i eksempelet over. Disse tallene vil ikke endre seg av at man fjerner effektavgiften og derfor får man ikke like klart frem at bortfallet av effektavgiften faktisk vil stimulere til økt salg og dermed være til gavn både for kjøper og selger. Redigert: Nå er det forøvrig flere forhandlere som kutter prisene sine tilsvarende effektavgiften, så det kan jo se ut som kjøperne i mange tilfeller vil få hele prisavslaget. Selgerne vil da operere med samme marginer per solgte båt som før og nyte godt av økt salg som følge av lavere priser. Redigert 16.Mai.2014 av Stradivarius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skippern10 Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Ser mange er redde for at forhandlerene skal ta avgiftskuttet selv. Hvis så skjer blir det jo en gullgruve å selge motorer. Skal da selv starte import av nye motorer og selge billigere enn alle konkurentene. Hele norge kommer til å hande hos meg og jeg blir rik. Dette kommer selvfølgelig ikke til å skje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
espenchr Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Bransjeorganisasjonen Norboat har sendt brev til finansdepartementet med ønske om flere overgangsordninger: http://norboat.no/index.php?page_id=65&article_id=1403 Får de det som de ønsker trenger de som har bestilt ny motor og/eller båt ikke be om utsettelse av leveransen allikevel... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Bransjeorganisasjonen Norboat har sendt brev til finansdepartementet med ønske om flere overgangsordninger: http://norboat.no/index.php?page_id=65&article_id=1403 Får de det som de ønsker trenger de som har bestilt ny motor og/eller båt ikke be om utsettelse av leveransen allikevel... Bra opplysning... Da får vi se hva som skjer, jeg er en av de som har utsatt henting/ utlevering/ betaling av båt til etter 1. juli, leverandøren ble ikke spesielt fornøyd med det. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Denne blir innvilget av ministeren om Norboat får med seg et pressekorps fra riksaviser og tv og avlegger ministeren et besøk.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Hvor har du det fra? Jeg gikk fra 41000 kwh til 26000 kwh ved installasjon av varmepumpe. Og komforten økte. Tror du bør regne på den igjen... Det er ikke noe regnestykke jeg har gjort, men fakta som har fremkommet i diverse oppslag den senere tid, eksempelvis; http://www.nrk.no/buskerud/varmepumpe-kan-gi-okt-stromregning-1.11366958 http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/artikkel325799.ece Dette var bare noen raske eksempler etter ti sekunders søken på nett, men går selvfølgelig ikke god for noen av påstandene som fremsettes på linkene, bare noterer hva som hevdes i disse og mange andre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Ellers ser jeg det som positivt at HK avgiften forsvinner. Min motor har uansett ikke blitt belastet med dette, da den ble født i en bil;-) Finnes (eh, snart: fantes) det noen regler på dette? På sett og vis har man jo betalt for seg, i bilverdenen heter det "engangsavgift". :-) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Hei I dag er det 22. mai..., den 20. mai skulle forskriftene for refusjon for hk-avgiften blir klare, er det noen som har fått med seg hva overgangsordningene blir til? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Jeg løfter denne, ingen som har noe nytt i saken? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 (redigert) Finansdepartementet la ut en kort beskrivelse den 19. mai, vet ikke om den er referert tidligere i tråden: «Det vil bli refundert avgift på ubrukte motorer som forhandler har på lager 1. juli. Det innebærer at forhandleren kan beholde den ubrukte motoren på sitt lager til etter 1. juli, og søke refusjon for eventuell avgift som er betalt på den. Det skal gjelde uavhengig av om båten/motoren er forhåndsbestilt eller -betalt. Som dokumentasjon for en refusjonssøknad må det foreligge et lagerregnskap per 1. juli. Motorer som selges og utleveres fra forhandlers lager før 1. juli, skal selges med avgift.» Kilde. Endelig revidert budsjett er klart i midten av juni, tror ikke det vil foreligge noen forskriftsendring før den tid. Redigert 22.Mai.2014 av Euklid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Enighet i morgen Det blir enighet om revidert budsjett i morgen formiddag, det bekrefter regjeringspartiene, KrF og V overfor NRK. Regjeringen skal ha fått gjennom både en endring i taxfreekvoten og avgiftskutt på båtmotorer. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 hipp hurra, iallefall for oss som ikke har kjøpt ny motor på mange år Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 6.Juni.2014 Del på Facebook Svart 6.Juni.2014 (redigert) http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/snart-forsvinner-hk-avgiften/a/10131858/ Siste nytt i saken, min båt gjøres klar i dag, henter den 3. juli. Redigert 6.Juni.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Loma Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Noe nytt ang. Hk avgiften. Har vi et endelig vedtak? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Revidert statsbudsjett ble vedtatt på fredag. Fra Stortingets nettside: Vedtak 592Frå 1. juli 2014 vert Stortingets vedtak 5. desember 2013 om avgift på båtmotorer for budsjettåret 2014 oppheva. Kilde: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Vedtak/Vedtak/Sak/?p=59868 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 I morgen er D-dagen... Da er det vell bare å hente båten da, sparte 30 000,- + med å vente Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
jone Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Yes, i morgen er det ny Yamarin 63 Br Cross med F150 Yamaha kr 30.281,25 er verd å vente noen uker for. Hadde en slik båt i 2011 også, i år er den ca 30 tusen billigere. Tror nok at forhandlerene kommer til å gjøre gode justeringer for neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Yes, i morgen er det ny Yamarin 63 Br Cross med F150 Yamaha kr 30.281,25 er verd å vente noen uker for. Hadde en slik båt i 2011 også, i år er den ca 30 tusen billigere. Tror nok at forhandlerene kommer til å gjøre gode justeringer for neste sesong. Smart løsning og flott båt, gratulerer. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.