Jump to content

HK-avgift på båtmotorer fjernes 1.juli.2014


Harpoon

Recommended Posts

Ser at dagens Yamaha F300 motor på boat.net ligger på 20.772USD, dette skulle bli 153100kr inkludert 25% moms.

No veit ikkje eg kor mykje det vil koste og få sendt ein slik motor frå USA men tipper at ein kan spare store summer om ein får importert ein slik motor.

Etter Hk avgiften blir tatt vekk så vil nok ein F300 ligge mellom 200-250tusen norske kroner(logger på rundt veiledende 300.000kr i dag), så det norske forhandlernettet stikker nok av med betydlige beløp.

Rekner med at dei tjener penger på og selge motorer i USA og....

Redigert av Terje338 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det en bør sjekke med USA motorer er om de er CE merket, er de ikke det som havner de i "tollarrest".. Yamaha og de andre store lager motorer tilpasset alle markeder i verden, noen er CE merket og andre ikke..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

I praksis har den fungert som en toll og alle båtmotorer er importert da vi ikke lager egne her i Norge. Samtidig er motor en del av enhver fritidsbåt så det rammer "hele båten". Avgiften har vært med på å holde en kunstig høy pris på båter i Norge.

 

Denne høye prisen har gjort det mulig for arbeidere med norsk og høy lønn å produsere båter da lønna kunne dekkes inn ved salg.

 

Sett ned prisen og lønna kan ikke lengre dekkes inn og produksjonen flyttes til Polen, for alltid. Arbeidsplassene relatert til produksjon av fritidsbåter i Norge var avhengig av at prisen på båter var høy.

 

Lavere pris på motorer vil også gi dårligere lønnsomhet ifht reperasjon, noe som igjen vil ramme verkstedsbedrifter/mekanikere knyttet til fritidsbåtmarkedet.

 

Og til sist så vil alle som selger bruktbåt hvor motor har en viss verdi tape penger.

--------------

 

Det skal jo ikke drøftes politikk men helt ærlig, dette koster lite i kroner og øre, næringa er så og si selvdød allerede og det går ikke så mange arbeidsplasser tapt. Alt er selvsagt regnet og kalkulert på mange ganger.

 

Så er spørsmålet, med et historisk stort bruktmarked med historisk lave priser, vil et boost i nysalget være et gode?

 

La oss ta et enkelt eksempel for å klargjøre dette nå: Sett at en forhandler frem til i dag har solgt båter med 100 hk for 300 000 kroner. La oss videre anta at forhandlerens kostnader med hver båt han selger er 270 000 kroner. Dette betyr at han har hatt en margin på 10% som utgjør 30 000 kroner per båt han selger. Når effektavgiften forsvinner, vil kostnadene for denne forhandleren gå ned med 20 000 kroner (rundet av fra 20 187,50). Det betyr at han nå kan selge den samme båten for 280 000 kroner og fortsatt tjene det samme som før. Det betyr igjen at hans prosentvise margin faktisk vil øke. Den nye marginen vil være 30 000/280 000 som er 10,7%. Hvis vi tenker oss at denne forhandleren før har solgt 25 båter i året, kan han nå øke dette til 27 båter i året med samme egenkapital.

 

Som du ser i eksempelet over, er det ikke slik at avgiften har bidratt til å dekke lønna til forhandleren eller produsenten. Akkurat som med mva er effektavgiften et påslag forhandlerne må legge på prisen for å betale disse avgiftene til staten. De har aldri tjent noe som helst på det, tvert imot. De har bare fungert som inkrevere på statens vegne. Marginer og fortjeneste vil i utgangspunktet ikke påvirkes i det hele tatt, i hvert fall ikke negativt. Det at båter nå blir billigere er faktisk bare positivt ettersom det blir mer aktuelt for folk å kjøpe ny båt. Sånn sett bommer jo Siv Jensen fullstendig når hun sier at hun tror det vil være kjærkomment for båteierne å få et bortfall av denne avgiften nå. Det er fremtidens båtkjøpere dette er gunstig for, mens for eierne representerer dette et verditap på båtene de eier, noe som neppe er kjærkomment. Som vi ser i denne tråden er det flere nybakte båteiere som gjerne skulle ønske de hadde ventet litt til med å kjøpe. Hvis man eier en båt man vil selge, vil man nå måtte belage seg på litt lavere etterspørsel etter brukte båter.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel en stor feil ute å går i regnstykket over.. For en forhandler så regner en alltid med pris uten mva og avgifter til staten som pålegges kunden.. En regner ikke hverken omsetning eller avanse av utsalgspris med mva og avgifter.. De regner på pris uten mva og avgifter

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Litt som med varmepumpe hvilket folk flest trolig installerer for å spare utgifter til strøm, men i praksis ender opp med å ha samme strømregning som før siden de øker innetemperaturen og skylder på økt komfort?

 

Hvor har du det fra? Jeg gikk fra 41000 kwh til 26000 kwh ved installasjon av varmepumpe. Og komforten økte. Tror du bør regne på den igjen...

 

Ellers ser jeg det som positivt at HK avgiften forsvinner. Min motor har uansett ikke blitt belastet med dette, da den ble født i en bil;-)

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå er det vel en stor feil ute å går i regnstykket over.. For en forhandler så regner en alltid med pris uten mva og avgifter til staten som pålegges kunden.. En regner ikke hverken omsetning eller avanse av utsalgspris med mva og avgifter.. De regner på pris uten mva og avgifter

Det spiller da ingen rolle hvordan man regner så lenge man tar hensyn til hvor pengene ender opp. Eksempelet over er sett fra kjøpers perspektiv for å få med virkningen av avgiftsendringen. Kjøper betaler alle pengene til forhandleren og forhandleren bruker i sin tur disse pengene til å dekke sine utgifter. Det er vel ikke uvanlig å snakke om brutto salgsmargin, inkludert avgifter, i hvert fall hvis det er snakk om en effektavgift som forhandleren må betale inn før han har solgt motoren og får dekket utlegget.

 

Men hvis det er det om å gjøre, er det jo en smal sak å trekke fra avgiftene i regenstykket over hvis du mener det blir noe riktigere: Forhandlerens kostnader vil da være 193 850 kroner og han vil selge båten for 223 850 ekskl. mva. og effektavgift. Han vil dermed tjene 30 000 kroner per båt akkurat som i eksempelet over. Disse tallene vil ikke endre seg av at man fjerner effektavgiften og derfor får man ikke like klart frem at bortfallet av effektavgiften faktisk vil stimulere til økt salg og dermed være til gavn både for kjøper og selger.

 

Redigert: Nå er det forøvrig flere forhandlere som kutter prisene sine tilsvarende effektavgiften, så det kan jo se ut som kjøperne i mange tilfeller vil få hele prisavslaget. Selgerne vil da operere med samme marginer per solgte båt som før og nyte godt av økt salg som følge av lavere priser.

Redigert av Stradivarius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser mange er redde for at forhandlerene skal ta avgiftskuttet selv. Hvis så skjer blir det jo en gullgruve å selge motorer. Skal da selv starte import av nye motorer og selge billigere enn alle konkurentene. Hele norge kommer til å hande hos meg og jeg blir rik.

Dette kommer selvfølgelig ikke til å skje.

Link to post
Share on other sites

Bransjeorganisasjonen Norboat har sendt brev til finansdepartementet med ønske om flere overgangsordninger:

 

http://norboat.no/index.php?page_id=65&article_id=1403

 

Får de det som de ønsker trenger de som har bestilt ny motor og/eller båt ikke be om utsettelse av leveransen allikevel...

Bra opplysning...

 

Da får vi se hva som skjer, jeg er en av de som har utsatt henting/ utlevering/ betaling av båt til etter 1. juli, leverandøren ble ikke spesielt fornøyd med det.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Denne blir innvilget av ministeren om Norboat får med seg et pressekorps fra riksaviser og tv og avlegger ministeren et besøk..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Hvor har du det fra? Jeg gikk fra 41000 kwh til 26000 kwh ved installasjon av varmepumpe. Og komforten økte. Tror du bør regne på den igjen...

 

 

Det er ikke noe regnestykke jeg har gjort, men fakta som har fremkommet i diverse oppslag den senere tid, eksempelvis;

 

http://www.nrk.no/buskerud/varmepumpe-kan-gi-okt-stromregning-1.11366958

 

http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/artikkel325799.ece

 

Dette var bare noen raske eksempler etter ti sekunders søken på nett, men går selvfølgelig ikke god for noen av påstandene som fremsettes på linkene, bare noterer hva som hevdes i disse og mange andre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Finansdepartementet la ut en kort beskrivelse den 19. mai, vet ikke om den er referert tidligere i tråden:

«Det vil bli refundert avgift på ubrukte motorer som forhandler har på lager 1. juli. Det innebærer at forhandleren kan beholde den ubrukte motoren på sitt lager til etter 1. juli, og søke refusjon for eventuell avgift som er betalt på den. Det skal gjelde uavhengig av om båten/motoren er forhåndsbestilt eller -betalt. Som dokumentasjon for en refusjonssøknad må det foreligge et lagerregnskap per 1. juli. Motorer som selges og utleveres fra forhandlers lager før 1. juli, skal selges med avgift.»

Kilde.

 

Endelig revidert budsjett er klart i midten av juni, tror ikke det vil foreligge noen forskriftsendring før den tid.

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Enighet i morgen

Det blir enighet om revidert budsjett i morgen formiddag, det bekrefter regjeringspartiene, KrF og V overfor NRK. Regjeringen skal ha fått gjennom både en endring i taxfreekvoten og avgiftskutt på båtmotorer.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

hipp hurra, iallefall for oss som ikke har kjøpt ny motor på mange år :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Yes, i morgen er det ny Yamarin 63 Br Cross med F150 Yamaha :thumbsup: kr 30.281,25 er verd å vente noen uker for.

Hadde en slik båt i 2011 også, i år er den ca 30 tusen billigere. Tror nok at forhandlerene kommer til å gjøre gode justeringer for neste sesong.

Smart løsning og flott båt, gratulerer.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...