Jump to content

HK-avgift på båtmotorer fjernes 1.juli.2014


Harpoon

Recommended Posts

Tar de inn avgiften på noe det ikke lenger er avgift på, som de således beholder selv, så er det svindel.

 

Skal bli spennende å se hvordan dette påvirker både bruktbåtprisene og salget, og ikke minst priser på nye båter/overliggere hos forhandler. Det kan bli gunstig å kjøpe overliggere med stor motor.

Kanskje dette er piffen som får omsetningen til å bevege seg enda raskere i riktig retning. Optimismen som får "folk flest" til å tenke båt.

 

Håper noen noterer seg priser på nye båter og motorer i dag/i går, og følger med på om prisene faller tilsvarende avgiftsbortfallet.

 

Ref eksempelet over for 300hk, så er jo 60000 kr en meget god månedslønn, for mange er det 2 månedslønner etter skatt.

Og det er tilsvarende et dieselbudsjett for 3 år på en 31foter med mye bruk.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Argumentet er å fjerne gamle totaktere. Jeg har en gammel 150 hk totakter. Lurer på hvor mange år jeg vil bruke på å spare inn ny motor hvis jeg kan halvere bensinforbruket og bruker 3-5000 kr året i bensin i dag. Men når denne havarerte i fjor hadde det vært lettere å kjøpe ny en å reparere.

Link to post
Share on other sites

Gjør dette ulovlig importerte motorer lovlige mtp avgifter?

Det kan neppe gjelde for motorer som er importert før 1. juli i år.

 

Ja enig, håper avgiftskuttet blir fulgt opp slik at vi kan se om prisene synker tilsvarende. Jeg tviler altså på det.

Link to post
Share on other sites

Hurra.... noe så dumt er det kun Siv som kan finne på å foreslå. I ett ett usikkert båtmarked klemmer nå regjeringen til med å lage enda større usikkerhet og enda større verdifall på allerede omsatte båter i vårt langstrakte land. I tillegg så er det vel også denne gang de rikeste som får størst avgiftslette, da det er de som kjøper de virkelig store motorene/båtene.

En stakkar som i dag fikk levert sin nye hyttebåt med 300hk på hekken kan i dag skrive av i overkant av 60.000,- ekstra i tap ved ett eventuelt salg. For ikke å snakke om oss med større cabin cruisere med 2 dieseldyr i kjelleren. Hvis vi skal ut av båtmarkedet i dag, så kan en eier av en typisk Princess 40/fairline 40 båteier i dag skrive ned verdien på skuta si tilsvarende en stk. godt utstyr Peugot iOn elektrisk personbil.

Alle som har bestilt båter og/eller motorer må nå løpe til forhandler og avbestille disse for levering etter nye avgifter er trådd i kraft. Er dere riktig heldige, så har forhandler gått konkurs grunnet 0,- i omsetning de neste mnd. og dere kan kjøpe billige motorer uten hk avgift av konkursboet.

samtidig må det også huskes på at man ikke bør kjøpe større båt/motor for pengene man sparer inn på kjøpet, da dette mest sansynligvis vil gi utslag i større drivstoff forbruk. Nå har ikke båtbransjen og/eller brukerene motargumenter for at regjeringen enkelt kan innføre FULL autodiesel avgift på sjøen. :thumbsdown:

 

Misforstå meg rett. Avgiftslette er vel noe alle ønsker, men å fjerne en avgift på dette vis er etter min mening ikke rett måte å gjøre dette på.

Hva blir det neste? Kanskje de innfører full avgift på el bil Januar 2015, slik at alle tesla eiere kan tjene noen hundre tusen på bilene sine? Enda en gode til de med over snittet i inntekt?

 

hipp hurra..... Dette blir noen spennende 4 år.

Redigert av Kjetel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forsvinner HK avgivten ved import av bruktbåt også?

Da kan jo det bli mer lønnsomt og hente in båter i fra Sør Europa

Det stemmer, hadde vi bare tatt del EU, så hadde en sluppet mva også

 

Gjør dette ulovlig importerte motorer lovlige mtp avgifter?

Svaret her er nok nei, med mindre amnesti innvilges for tidligere begåtte straffbare handlinger

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Forsvinner HK avgivten ved import av bruktbåt også?

Da kan jo det bli mer lønnsomt og hente in båter i fra Sør Europa

 

Ja , ingen HK avgift på import båter, uansett hvilket land de kommer fra , alle hovedforhandlere av båtmotor har og toll lager rett stort sett,, dett menes at i regnskap for neste mnd etter levering oppgir man hvor mange motorer som levert og betale avgift etter dette. Nå er det kun momsen som skal betales , og vil bli refusjon nå i overgangs fase for de båtmotorer som leveres.. vil ikke stoppe opp handel..

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ja, importen vil nok helt klart øke.

 

Litt rart egentlig men norske produsenter og forhandlere er vel de eneste som har tjent på et norsk marked som var spesielt dyrt, også mye pga denne avgiften. Avgifter med import har beskyttet det indre markedet i Norge.

 

Når denne avgiften er borte er det norske markedet nær integrert med de europeiske, prisene vil falle og norske produsenter og forhandlere har fått siste spiker i kista, de kan vel i all hovedsak legge ned og henvende seg nærmeste NAV kontor.

 

Men billig er nok viktigere enn norske arbeidsplasser så det gjelder å prioritere riktig.

Link to post
Share on other sites

 

Når denne avgiften er borte er det norske markedet nær integrert med de europeiske, prisene vil falle og norske produsenter og forhandlere har fått siste spiker i kista, de kan vel i all hovedsak legge ned og henvende seg nærmeste NAV kontor.

Du er klar over at det kommer norsk moms på båter? Det betyr at det norske markedet kan være 25% dyrere før import lønner seg. Synes du det er for lite?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det var da en merkelig måte å regne på Pinkvin :giggle: Om vi skal følge din tankegang burde vi ha hk avgift (eller tilsvarende) på alt som selges i butikker :giggle:

 

Jeg syns ikke det er merkelig å påpeke at særavgifter som holder prisen kunstig høy beskytter det norske markedet, og også arbeidsplasser.

 

Men dette vet jeg at du kan CB, du ser deg bare blind på "avgiftslette" og tenker ikke på at økt import av bruktbåter betyr noe for norske båtselgere og hele den norske næringen knyttet til det.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Du er klar over at det kommer norsk moms på båter? Det betyr at det norske markedet kan være 25% dyrere før import lønner seg. Synes du det er for lite?

 

Hva jeg syns spiller liten rolle, det er prisene som teller. Med dette kuttet er det overhodet ingen tvil om at mange import av mange typer båter vil lønne seg så mye at det vil skje i større skala, og det vil vise seg kjapt, markedet hviler ikke.

 

Først vil de som skal selge norske bruktbåter betale prisen, særlig de som har nyere båter. Dernest vil de som produserer og selger båter i norge betale prisen når konkurransen med importere båter øker.

-----------

 

Så hva du eller jeg måtte mene er mye eller lite er ikke relevant. Fjerning av HK avgiften vil senke det norske bruktmarkedet og også nymarkedet/produksjonen som forsåvidt ligger nede allerede.

 

HK avgiften vil neppe bli innført igjen og den har beskyttet det norske markedet i mange år. Fjerningen er siste spiker i kista for norsk fritidsbåtproduksjon, jobber vil gå tapt og privatpersoner med nyere båter vil måtte ta et direkte tap når de skal selge.

 

Men i en prioritering mellom avgiftslette og norske arbeidsplasser så er vel dette ikke uventet fra regjeringen. Det er tross alt ny kurs på ting og tang.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du bør se litt større på det. Hele poenget er å få ned kostnadsnivået i Norge nettopp for å kunne konkurrere med de det er naturlig å sammenligne seg med. Særavgifter er etter mitt syn en uting en bør komme seg vekk fra. Samme gjelder ostetoll men den diskusjonen passer nok bedre på OT.

 

Noen vesentlig økt import ved at hk avgiften blir borte kan jeg ikke tenke meg men ser heller for meg at norske forbrukere i større grad kommer til å handle motor hjemme noe som betyr økt omsetning til fordel for hele landet.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Siden hk avgiften ikke reduseres med alder, så er jeg ikke i tvil om at bruktimport vil øke.. Det vil gjøre billigere å ta inn eldre båter.. siden de hittil har hatt full hk avgift.. på samme måte som nye... Dette vil selvsagt føre til at prisen på båter i Norge vil falle ennå mer, noe som er bra.. Neste steg er inn i EU, og fullt mva. fritak

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det vil tiden vise, men jeg tror ikke de faller så mye den første tiden.. og neppe noe særlig i år.. Men øker bruktimporten, så vil jeg tro markedet vil bli mer mettet.. som vil føre reduserte priser

 

Ser en på motorbåt på 40 fot med 2 x 200hk ombord, så vil denne bli vel 80000 kroner billigere å importere til landet, og for en 10-20 år gammel båt så er dette en stor andel av dagens avgift som en slipper å betale..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Først vil de som skal selge norske bruktbåter betale prisen, særlig de som har nyere båter. Dernest vil de som produserer og selger båter i norge betale prisen når konkurransen med importere båter øker.

 

Helt enig i at de som har nyere båter med stor motor vil få ett verditap. Så lenge de beholder båten / bytter oppover, vil det ikke ha noe å si / de vil tjene på det. Kun hvis de selger båt uten å kjøpe ny vil de tape på denne avgiftskuttet.

 

Forstår ikke hvordan produksjon av norske båter påvirkes, Både de og importbåter vil få redusert prisen likt da hk avgiften bortfaller på begge.

 

For seilbåter vil det ikke ha noe å si, importerte en seilbåt i fjor, hk avgiften var mindre enn det valutaen varierte fra dag til dag. 15 000 kr er en del penger, men "ingenting" på en dyr båt. For motorbåter med stor motor kan det øke importen, det norske markedet kan bare være 25% + transportkostnader over det europeiske. Det er faktisk mye. Jeg kjenner ikke markedet for motorbåter, men hvis importen øker tyder det på at det norske markedet er kraftig overpriset.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

I praksis vil fjerning av HK avgiften ved import gi størst fordel for de eldste båtene med mye motor, som SV påpeker. Som vel er den delen av markedet det allerede er mange båter i.

 

Blir mange rare effekter av dette..

--------------

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

Forstår ikke hvordan produksjon av norske båter påvirkes, Både de og importbåter vil få redusert prisen likt da hk avgiften bortfaller på begge.

 

For seilbåter vil det ikke ha noe å si, importerte en seilbåt i fjor, hk avgiften var mindre enn det valutaen varierte fra dag til dag. 15 000 kr er en del penger, men "ingenting" på en dyr båt. For motorbåter med stor motor kan det øke importen, det norske markedet kan bare være 25% + transportkostnader over det europeiske. Det er faktisk mye. Jeg kjenner ikke markedet for motorbåter, men hvis importen øker tyder det på at det norske markedet er kraftig overpriset.

 

Krone for krone blir kuttet likt men for en importert bruktbåt utgjør kuttet mye større andel av prisen. Ergo vil bruktbåten konkurrere vesentlig bedre mot nybåten. Dvs at importen vil øke og nybåtsalget synke/dø ut helt.

 

Og ja det norske markedet er og har vært overpriset på grunn av disse avgiftene. Men det har samtidig gjort at norske arbeidstakere med sitt høye lønnsnivå har kunnet ha sine jobber i dette markedet. Markedet har vært beskyttet.

 

Når reduseres denne beskyttelsen, prisene synker både på brukte og nye båter, en kan ikke lengre jobbe som produsent eller på andre måter i markedet med norsk lønn når prisene og marginene synker.

 

Hele verdiskapningen synker når en reduserer prisene og bare skal ha billig, billig og billig. For billig er akkurat det, billig, ikke noe mer.

 

Bare å lære seg polsk med en gang. Tror ikke det skal bli enkelt å fremskaffe en norsk mekaniker til båten om 2- 3 år.

-------------

 

Har vært en lang tråd her på BP om båtprodusenter som har måtte gi seg. Fjerningen av HK avgiften er ikke bare siste spikeren, det er gravsteinen på plass for den norske båtbransjen.

 

Norske båtprodusenter vil aldri reise seg igjen nå, det er bare å begynne å skrive boka om det som engang var.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin har nok et poeng her. Dette var dustete, la oss ta å legge enda 1 kr på dieselavgiften samt doble hk avgiften. Ja, la oss sågar legge avgift på bruktimportere båter :giggle: På sikt kan det være bra og kostnadsnivået øker, sågar inflasjon men en slipper da bønder i gatene da de allerede har fått lønnsinndekning de trenger i % :lol:

 

Vi kan sågar melde oss ut av eøs å innføre toll på all import som i gamle dager :giggle: N-Korea begynner å gå fra dette men, bevares :lol:

 

Med respekt å melde...det å hevde at bortfall av hk avgiften betyr at norske produsenter og leverandører går konkurs og medfører bortfall av arbeidsplasser er etter mitt syn så hinsides vettug tankegang. :eek: No vart eg skremt no :lol:

 

Godt at vi har fått friskt blod i departementene :flag:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...