Jump to content

HK-avgift på båtmotorer fjernes 1.juli.2014


Harpoon

Recommended Posts

Jeg tror sågar det blir mange nye motorer i eldre båter :wink: At bruktimporten øker spesielt mye mer er jeg vel mer usikker på.....

 

Snarere blir det vel færre som blir "tauet" til Sverige for å bytte motor.. :giggle:

 

Så kan en lure på om den norske og svenske redningstjenesten synes det er positivt eller negativt, forsikringselskapene regner jeg med jubler :lol:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Samme regjeringen som innførte avgift på dieselen, så mye hentes inn der eller ? Jeg velger allikevel å ønske omleggingen velkommen !

 

Så vi øker avgiftene på det som trengs for å jobbe og setter de ned på fritidsaktivitet.

 

Eller med andre ord, vi endrer der det koster minst og faktisk også betyr minst for færrest mulig.

Link to post
Share on other sites

 

Så vi øker avgiftene på det som trengs for å jobbe og setter de ned på fritidsaktivitet.

 

Vent på statsbudsjettet for 2015 så skal du nok se at det blir mer penger til å oppfordre til produksjon, fremfor offentlig byråkrati :yesnod:

 

Uansett får du mer igjen fremfor skjerpelser noe som er de rødes merkevare, Penger skal brukes for å avle penger, ikke kastes ut av vinduet. :wink:

 

De har fått til fantastisk mye på kort tid, det går den rette veien og vi båtfolk kan være sikre på at finansministeren ønsker å la folk få bestemme selv men ser naturligvis at noen ønsker høyere avgifter, moms ja sågar skal styre alt hva båtfolket skal gjøre. Det slipper vi nå i 4 år :wink:

 

:flag:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Mva tror jeg er kommet for å bli.

 

Husker selv hvor forbannet jeg var da hk avgiften kom, den gang hadde jeg 10 ft with og skulle kjøpe meg en 20 hk Yamaha :smiley: ....mener det var rundt 78 like før Yamaha introduserte 1 % oljeblanding :yesnod:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Dette kunne ha skjedd for flere år siden, men velgerne ville jo ikke det i 2009.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette blir meget bra. Da er vi mer linje med landene rundt oss med tanke på avgifter.. men dette var som forventet siden de økte dieselavgiften med ei krone.. Det å skyve avgifter over på bruken er mer rettferdig enn på innkjøp.. Men de som nettopp har kjøpt og de som selger nyere brukt vil selvsagt merke dette, men slik er det

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Når en ser på det store bildet så er det helt i tråd med hva miljøbevegelsen har ønsket lenge. Lavere pris for innkjøp av motor og bil og høyere priser for bruk.

 

Høyere dieselavgifter og flere bommer er lovet så de holder seg til planen.

Link to post
Share on other sites

Har nå vært i kontakt med min Leverandør, de er i harnisk, jeg forstår ikke helt hvorfor, de får jo solgt flere båter...

 

De mener at jeg må betale HK-avgift på grunn av at min motor er allerede bestilt og ankommet Leverandør/ butikk, de har allerede betalt HK-avgift på mottatt motor. Men, hvor går avgiftsgrensen, ved bestilling, ved fakturering, ved henting/betaling osv, er det noen som kjenner til reglene her?

 

Oppfatter at dette er ennå ikke helt avklart, forstår Leverandøren litt at dette virker litt kaotisk med å komme med dettte mitt i sesongen, de kunne jo satt f.eks 1. januar på slik sak. Men, jeg står mitt oppe i en sak som jeg kanskje blir uenig/ uvenner med min Leverandør uforskylt og det er jeg ikke interessert i.

 

Ja ja, vi får vel dele denne avgiftsendringen mellom kjøper og Leverandør, da blir alle fornøyd... :-)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Ved betaling selvsagt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, men det betinger vel at de selges til kunde fra og med 1. juli.. Selges motoren den 30. juni så er de underlagt avgift?? Dermed blir det vel ikke solgt en eneste motor fra og med i dag til og med 30 juni

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi får se hva leverandører gjør nå, men jeg er villig til fleksibilitet, men mens dette er svært uoversiktlig og ingen konkrete retledning så vil jeg ikke ta ut båten før 1. juli. Jeg har sakt at jeg er villig til å betale båten, men ønsker å trekke ut motor.

 

Båten står på lager og er ennå ikke klargort med motor...

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

På andre kjøretøy betales avgift inn ved registrering. Eg vil tru det er samme med båtmotor, mao ved salg.

Med de får jo refundert, så eg ville sjekket dette grundig. Her kan forhandler lett tjene noen kroner dersom du betaler avgift.

 

Nemmelig...

 

Leverandøren antydet at vi måtte skrive ny kontrakt med rette summer.

 

Ser i en av avisene at det legges opp til overgangsordninger slik at ikke salget av nye motorer stopper opp og lager en leveransefloke i sommer. Slik jeg oppfatter Leverandører så betales HK-avgiften inn til Staten ved bestilling av motor, slik at alle motorer som ligger på lager er betalt HK-avgift på.

 

De må jo få dette refundert da...

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

 

Nik jeg oppfatter Leverandører så betales HK-avgiften inn til Staten ved bestilling av motor, slik at alle motorer som ligger på lager er betalt HK-avgift på.

 

De må jo få dette refundert da...

Det kommer vel litt an på hvor motoren er? Er den i Norge på tollalger, så forfaller nok avgiften til betaling når den tas ut av tollager.. Men strengt tatt så er dette en sak mellom forhandler, importør og myndighetene.. Du som kjøper forholder deg til de regler som gjelder.. og for deg så er det den datoen du betaler og overtar varen som gjelder

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De fleste som kan enkel matematikk vet vel at en vil spare 161,50 +mva på dette..som er 201 kroner og 90 øre per hk inklusive mva..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De fleste som kan enkel matematikk vet vel at en vil spare 161,50 +mva på dette..som er 201 kroner og 90 øre per hk inklusive mva..

 

Som vil utgjøre kr. 30 285,- i mitt tilfelle, det vil jeg prøve i det lengste å få med meg.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det vil du vel gjøre..Samme hva forhandler sier... Så det er bare å slappe av og betale gildet tirsdag 1. juli når butikken åpner.. Hvis ikke så er det bare å be forhandleren om dra til et sted det ettersigende er veldig varmt

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...