Viksund Bravo Svart 4.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2018 Takk for tips. Hva med Cobra HH600? Ser ut til å være en ganske ny modell. Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
John_Kr Svart 4.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2018 Jeg vurderer det samme, jobber med saken ... Etter min vurdering så er det 3 aktuelle modeller, innerst inne så tror jeg det er hipp som happ hva du velger. Det er noe forskjeller mellom modellene og det er utstyr som følger pakken, sender effekt og batterikapasitet. Tror kanskje valger er litt styrt av følelser. Jeg er vant med ICOM på jobben, de holder. Icom IC-M93D - Følelsene sier denne Standard Horison 870 - Best utstyrspakke Cobra HH600 - Mener denne kan oppgraderes software via internett, en stor fordel Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Dreuf Svart 4.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2018 Om du tenker på firmware så er denne også oppgraderbar på HX870 via usb. Link to post
John_Kr Svart 4.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2018 ok, det var jeg ikke klar over, ett pluss. Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Harald.lokøy Svart 5.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2018 Hei! Har hatt problemer med hx870 i kulde. Fulladet batteri. Vært standby i båt ca 1 time. Så vært avslått i båt over natta. Umulig å fått liv i dagen etter. Må først ha 20 min i ladestasjon for å få slått den på. Har forøvrig blitt sendt til sjekk hos leverandør, men lover ikkje bra for vinterbruk. Link to post
Viksund Bravo Svart 5.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2018 Hmm... Det var jo ikke bra isåfall. Er et must at den tåler kulde. Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Kenneth82 Svart 5.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2018 Harald.lokøy skrev for 8 timer siden: Hei! Har hatt problemer med hx870 i kulde. Fulladet batteri. Vært standby i båt ca 1 time. Så vært avslått i båt over natta. Umulig å fått liv i dagen etter. Må først ha 20 min i ladestasjon for å få slått den på. Har forøvrig blitt sendt til sjekk hos leverandør, men lover ikkje bra for vinterbruk. Jeg skal på to timers båttur i morgen, i ca 0 til minus 3' i åpen båt. Skal ta med min HX870e og teste. Link to post
Viksund Bravo Svart 5.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2018 Ble til at jeg handlet Cobra hh600 idag. Ser bra ut så langt. Fin funksjon at en kan bruke den som mobil via Bluetooth. Ikke alle forhold i båt eller kajakk det passer å ha mobilen fremme. Finner ikke scan-funksjonen, men den skal være der en plass :-) Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Kenneth82 Svart 6.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2018 To timers tur i 3-5 minusgrader - 870’en viste like fullt på batterisøyla etter endt tur. Link to post
Viksund Bravo Svart 6.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2018 Det lover bra :-) Fortsatt full skala på Cobra etter en dag på sjøen. Hadde en radiosjekk mot kystradioen. Grei forbindelse, men de sa det hørtes ut som jeg hadde noe elektrisk støy når jeg pratet. Så det må jeg se nærmere på. Ellers var det en god følelse å ha kystradioen et trykk unna når en er alene i båt utaskjærs på denne tiden. Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Viksund Bravo Svart 6.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2018 @John_Kr vet du hvordan en oppgraderer software? Scanne-funksjonen og noe annet er der rett og slett ikke. Evnt andre som har Cobra hh600? Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
John_Kr Svart 6.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2018 Tja ... Jeg har god erfaring med PC, GPS oppgraderinger og Fusion radioer, ikke VHF utstyr. Jeg vil anta at det er stort sett det samme, dvs du henter et dataprogram (software pakke) fra Cobra, installerer dette på din PC, deretter kobler du datakabel mellom PC og VHF, finne VHF'n i dataprogrammet, deretter følg anvisning i programmet. Vil tro at du kan oppgradere og kanskje aktivere eller deaktivere funksjoner, det er jo bare å prøve Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Viksund Bravo Svart 7.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2018 Ok. Finner ikke noe datatilkobling, så må nok ta den med til forhandleren. Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
John_Kr Svart 7.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2018 Har den ikke usb inngang da må forhandlere/ importør gjøre dette. Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Harald- Svart 5.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 (redigert) Finner Cobra radioen billigst hos seasea.no Noen erfaringer derfra? Fann en fra USA til 2000 kroner inkludert norsk mva og frakt, men fikk beskjed at de ikke kunne levere alikavel. https://www.seasea.no/vhf-cobra-hh-600-gps-dsc?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc Redigert 5.Februar.2018 av Harald- (see edit history) Link to post
Viksund Bravo Svart 5.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 Cobraen hadde en software-feil slik at bl.a scanne funksjonen manglet. Har fått beskjed om at jeg får en ny vhf når de får de fra importøren. Funker fint ellers, så bruker den gamle foreløpig. Men altså lurt å sjekke at den har siste sw. Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Harald- Svart 5.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 Har spurdt på pris på Standard Horizon 870 også. Begge har bordlader, som passer bra i ruta, og kan ta lading fra 12V. Får se hva som kommer. Link to post
Kapt Skuteløs Svart 5.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 Det ser ut som vi kan spare en "båtlapp" på å importere, men har disse L1, L2 og L3 kanalene, eller må det ny software inn, og hva koster det? Vil eventuelt en norsk forhandler i det hele tatt gjøre det? Link to post
Astor Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 Jeg skrev om denne da jeg mottok den første Cobra HH600 til Båtens verden: Cobra HH600: Vanntett med mange finesser Av: Astor Vi var en av de aller første som fikk prøve den nye håndholdte VHFèn fra Cobra Marine fra Flak AS. Cobra HH600 var et nytt og hyggelig bekjentskap. Med en rekke praktiske finesser kommer den til å bli å se i mange fritidsbåter fremover. Med en prislapp på drøye 3000 kroner har man en bærbar radio som også kan gjøre nytten til å motta mobilsamtaler via blåtann, fra egen telefon når den ligger trygt på det tørre ombord i båten. Cobra HH600 er selvsagt vanntett og flyter hvis man mister den i vannet. Cobra HH600 er en gjennomtenkt praktisk VHF med mange nyttige funksjoner. Den har i bunnen av radioen en liten lommellykt som også sender et nødsignal-blink. En annen nyhet er "Rewind-Say-Again"-funksjonen som repeterer tapte VHF-anrop. Noise Canceling reduserer bakgrunnsstøyen og til slutt kan du pare VHFén opp mot egen mobiltelefon og ta i mot anrop med denne. Radioen er nemlig vanntett og flyter noe en mobiltelefon sjelden gjør. Cobra HH600 har en 60 kanals innebygd GPS-mottager. Den kan lagre 200 waypoints. Med den røde "Distress-knappen" har man trygghet å få ut en nødsignal til kystradioen og båter i nærområdet som tilkjennegir din posisjon og hva slags nødstilfelle du er utsatt for. Vi lot VHFén få full oppladning før vi tok den i bruk. Med utgangseffekt på 1-, 3- og 6-vatt er den idiell til både nærsamband og til bruk over middels avstander. Vi kalte opp Tjøme radio for radiosjekk fra båthavna i Sætre med en luftavstand til senderen i Oslo og rundt 3-4 mil. Det mener vi er godkjent for en bærbar VHF som sender med 6 watt utgangseffekt. Det følger med en 12 volt og 220 volts lader i esken som benytter samme holder for oppladning av det oppladbare batteriet. Det følger også med en egen batterikassett hvor man kan sette inn vanlige alkaliske batterier hvis man har behov for det. Det følger også med belteklips og håndrem til radioen. Vi likte den nye Cobraen. Den har et stort og klarlest display hvor praktisk informasjon er lettlest. Den innebygde GPSen kom raskt opp med eksakt posisjon. Vi koblet Cobraén opp mot vår Iphone via blåtann og fikk annrop til telefonen over på radioen hvor vi i displayet kunne lese av hvem som ringte. Jeg ser for meg fordelen at man har Cobraén liggende oppe på et sted hvor sprut fra sjøen eller regnvann kan forekomme og at man har mulighet til å kunne ta telefonsamtaler også under en frisk seilas. Når du skal programmere inn ditt mmsi-nummer du har fått fra Telenor Maritim må du huske på å legge til et 8-tall for du starter med mmsi-nummeret. Deretter sløyfer du det siste tallet i mmsi-nummeret. Dette tilkjennegir at du nå har et håndholdt VHF-apparat ombord i tillegg til det fastmonterte. Deretter melder du den nye håndholdte inn til Telenor maritim og får tilsendt et nytt konsesjonsdokument i posten. Greit å vite! Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Kaskazi Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 (redigert) Jeg har hatt en en Simrad HH36 i noen år som jeg er godt fornøyd med. Er man interessert i test, så har Boating testet håndholdet VHFer her: https://www.boatingmag.com/gear/boatinglab-tests-handheld-vhf-radios#page-3 Fra Høcoms sider: Simrad har nå skiftet ut hele sin VHF serie, og sist ut er den nye, bærbare med klasse D DSC, med distress (nød) funksjon. HH36 er avansert og samtidig prisgunstig, beregnet for bruk i små båter, eller som ekstra sikkerhetsutstyr. HH36 er imidlertid langt mer enn en VHF radio. Den har innebygd både GPS mottaker samt DSC funksjon, dvs. nødknapp slik at man kan sende nødmelding til blant annet hovedredningssentralen dersom uhellet skulle være ute. Dessuten, HH36 er vanntett og flyter! GPS mottakeren er av en ny superrask utgave hvor det kun tar noen sekunder før posisjonen kommer opp på skjermen. HH36 har også NMEA0183 utgang som kan tilkobles plotter når VHF ´en står i ladestasjonen. HH36 har både mann-over-bord funksjon, plottermodus og mulighet for lagring av inntil 300 veipunkter. HH36 ligner mye på forgjengeren HH33, men har fått ny bedre høyttaler, batteri og lader. Batteriet har en kapasitet på inntil 11 timer, og både batteri og lader,somerlaget etter nye forskrifter. Key Features Extra Large Display Waterproof Floats Class D DSC Integrated GPS Dedicated Channels Easy to use Dual watch Selectable transmit power Long battery life ‘Get Buddy’ feature NMEA 0183 Navigation mode Plotter mode Redigert 6.Februar.2018 av Kaskazi (see edit history) Link to post
Harald- Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 MagneG skrev for 18 timer siden: Det ser ut som vi kan spare en "båtlapp" på å importere, men har disse L1, L2 og L3 kanalene, eller må det ny software inn, og hva koster det? Vil eventuelt en norsk forhandler i det hele tatt gjøre det? Forsøkte meg på import, men kunne ikke sendes pga flyfrakt og batteriet..... Blir nok "norsk forhandler import" jeg må gå for :) Link to post
Kapt Skuteløs Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Det står mellom disse tre, nevnt tidligere i denne tråden: Icom IC-M93D Standard Horison 870 Cobra HH600 Når jeg sammenligner spec. så blir det litt "hipp som happ". Pr i dag sier magefølelsen HS 870. Noen som har argumenter i mot? Hvilke fordeler har de andre som ikke HS 870 har? Nå har det dukket opp en Simrad her også... Link to post
John_Kr Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Tja, har nevn dette tidligere, vi bruker icom på jobben og vi har et stort antall av dem. De er pålitelige med minimalt med feil, men vi operere på helt andre frekvenser. Så jeg stoler på icom. Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Kapt Skuteløs Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Notert, men har den noen andre fordeler sammenlignet med de andre? Link to post
John_Kr Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Vil nok tro at alle tre vil fungere ... Jeg kommer nok til å velge ICOM, men jeg synes de 2 andre fabrikantene har mye utstyr som følger med som drar de opp i prioritering, det er nok et salgstriks. Men når noen her som nevner at noen har utfordringer med produktet så blir jeg bare mer og mer overbevist om valget, men det som er nevnt kan være enkelttilfeller som kan skje den beste. Man får velge det man tror på, det er vel det beste valget. Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn