Jump to content

Håndholdt VHF m DSC og GPS - hvilken er best? Noen erfaringer?


Jannajanna

Recommended Posts

Jeg stod igjen med valget mellom en iCom M93D eller en Standard Horizon HX870E da jeg kjøpte en håndholdt nå nettopp. Er ganske grønn på VHF og har ikke noen klare for eller i mot argumenter. Jeg har allerede en fastmontert iCom i båten. Jeg så på disse fordi av de seatronic hadde inne var det disse jeg likte best og de så ut til å komme likt ut i tester. Av det jeg så av review virket det hele litt religiøst.

 

Jeg landet på en Standard Horizon HX870E. Det som vippet meg over på den var at den hadde større batteri og 6W sendestyrke. Synes ellers de virket veldig lik i egenskaper.

 

Har ikke noen erfaring i bruk enda, den står i vinduskarmen og skanner. Får inn værmelding av og til, ellers stille.

Link to post
Share on other sites

Om man kjøper HX870e og tenker å bruke den flere steder så vil jeg anbefale å bestille med flere ladestasjoner. 

Så sant det ikke er en ladekontakt som jeg ikke har sett så er man avhengig av ladestasjon for å få ladet.

Jeg bruker ofte å ta den med hjem så jeg kan bruke den når jeg er ute med med rib`en også. Da er det kjedelig å komme tilbake i seilbåten med tomt batteri.

 

Har forresten kommet en firmware oppdatering i høst også, nyeste er 2.04. Men finner ingen changelog så har ingen anelse om hva som er forandret.

Link to post
Share on other sites

Har brukt både Cobraen og SH over tid. Solgte min SH til fordel for Cobraen.

 

Det er riktig at den hadde en softwarefeil i alle første forsyning som kom til landet. De er trukket tilbake. Den som selges nå er jeg godt fornøyd med.

5a7d7e31b4b3b_CobraHH600-2.jpg.8c6f9cfc4fb775782e6e73c7027922cf.jpg


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

@Astor

Ser du har scan-symbolet på soft knappen. Har du hatt den der hele tiden, eller måtte du gjøre noe for å få den der? Problemet med min var at scan funksjonen ikke var mulig å få frem. Og når du skrur den på, hvilken firmware versjon får du opp i displayet? 

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Astor skrev for 14 timer siden:

Har brukt både Cobraen og SH over tid. Solgte min SH til fordel for Cobraen.

 

Det er riktig at den hadde en softwarefeil i alle første forsyning som kom til landet. De er trukket tilbake. Den som selges nå er jeg godt fornøyd med.

5a7d7e31b4b3b_CobraHH600-2.jpg.8c6f9cfc4fb775782e6e73c7027922cf.jpg

Pokker - nå kom det enda en duppeditt jeg vil ha i båten!

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Drar frem denne igjen... jeg har ennå ikke fått kjøpt meg en VHF, men jeg har kommet et skritt videre i dag når DSC-kurset ble bestått. Jeg har ikke fulgt med i den senere tid, men er det kommet noe nytt på markedet? Dere som har allerede kjøpt, er det noen av modellene som man kan montere på en ekstern antenne dersom det skulle være behov for det? Tenker spesielt på om det lar seg gjøre å sette med en BNC plugg (eller hva den nå heter) der hvor antenne står, jeg mener at rekkevidden forlenges betraktelig med en stor ekstern antenne.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev for 2 timer siden:

Drar frem denne igjen... jeg har ennå ikke fått kjøpt meg en VHF, men jeg har kommet et skritt videre i dag når DSC-kurset ble bestått. Jeg har ikke fulgt med i den senere tid, men er det kommet noe nytt på markedet? Dere som har allerede kjøpt, er det noen av modellene som man kan montere på en ekstern antenne dersom det skulle være behov for det? Tenker spesielt på om det lar seg gjøre å sette med en BNC plugg (eller hva den nå heter) der hvor antenne står, jeg mener at rekkevidden forlenges betraktelig med en stor ekstern antenne.

 

På Standard Horizon kan du monter  på ekstern antenne - trolig på alle bærbare - ja du få noe bedre rekkevidde, men du taper også litt styrke. Du skal sende dine 6 watt gjennom lengre antennekabel - større motstand - en den er bergnet for, men du "vinner" rekkevidde på det. Må ha en overgang, men om den du viser til passer er jeg usikker på.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Tror jeg må prioritere å ha muligheten til en ekstern antenne, da forstår jeg det slik at pluggen på antenna er vanligvis en SMA-plugg. Det finnes overgang fra SMA til BNC. Jo jeg er enig i at du taper noen db med å ha noen meter med kabel, koblinger og stor antenne, men jeg tror rekkevidden blir lengre og kanskje bedre.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Da ble jeg i tvil ...

Ser at en engelsk test har målt rekkevidden på diverse håndholdte VHF'er;

http://www.pbo.co.uk/gear/pbo-tested-10-handheld-vhf-radios-44934

 

SH HX870E - 5,5nm

IC-M93D - 5,0nm

 

Så går jeg å måler avstand fra Kystradiostasjon til mitt område så er det ca.20km = ca.11nm. Stemmer alt dette så er det liten gang i å kjøpe håndholdt radio. Målte på Norge i bilder. Mener min gamle Simrad HT-50 virker på denne avstanden. Dette må testes ut før jeg kaster bort penger.

 

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
abbor skrev On 14.5.2014 at 19.38:

Er på jakt etter en slik lader. De har gått ut av produksjon, men håper finne en som ingen bruker lenger..

kjenner du til noen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...