Jump to content

Håndholdt VHF m DSC og GPS - hvilken er best? Noen erfaringer?


Jannajanna

Recommended Posts

Men formelen sier ingenting av interesse i denne sammenheng, for det hjelper ikke med all verdens feltstyrke hvis den ligger bak horisonten - da hadde vi forlengst brukt direkte VHF-kommunikasjon tvers over Nordsjøen.

Formelen er forøvrig basert på en standardantenne (en 1/4-bølge dipol såvidt jeg husker). Mitt poeng er at en 1W sender med en god antenne kan gi bedre signalstyrke og rekkevidde enn en 5W sender med en dårlig antenne. Det er altså ikke (bare) effekten, men minst like meget antennen som gir rekkevidde.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

At effekten ikke er så utslagsgivende ute på havet med fri sikt til horisonten, er jeg enig i. Men inne i skjærgården med holmer og øyer som skjermer, er det stor forskjell synes jeg om det bruker full eller redusert effekt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette har blitt en dum diskusjon. Ja, du må ha høye nok antenner til at du får fri sikt, men har du det, så er det klart at effekten teller. Og så finnes det alle mulige konstruerte tilfeller som gir akkurat de resultatene man ønsker seg, men det er ikke veldig relevant.

 

Jeg vil tro det er fornuftig med en installasjon som både har en god antenne og god effekt. Men husk at ingen av disse tingene hjelper deg hvis du ikke husker å slå på radioen.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Skal også ha meg VHF nå, men ble ikke så veldig klok må jeg innrømme mtp rekkevidde. Men jeg skjønner at 25W er bedre enn 5W, som er bedre enn 1W. Og at fri sikt er et krav og jo høyere antenna på begge endene er - jo bedre er det.

 

Men; funker håndholdte i skjærgården godt nok for oss som ønsker en fungerende backup - og da snakker vi hovedsak om å kunne nå de ulike relestasjonene til kystradioen?

Det er lite her i fjordene som forsvinner i horisonten - kanskje bak noen skyer eller tåke - ellers ser man gjerne det meste i fritidsbåten.

 

Skal jeg gjette - fungerer de helt greit. Ellers tror jeg det ikke hadde blitt solgt noe særlig av disse duppedittene :giggle:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Skal også ha meg VHF nå, men ble ikke så veldig klok må jeg innrømme mtp rekkevidde. Men jeg skjønner at 25W er bedre enn 5W, som er bedre enn 1W. Og at fri sikt er et krav og jo høyere antenna på begge endene er - jo bedre er det.

 

Men; funker håndholdte i skjærgården godt nok for oss som ønsker en fungerende backup - og da snakker vi hovedsak om å kunne nå de ulike relestasjonene til kystradioen?

Det er lite her i fjordene som forsvinner i horisonten - kanskje bak noen skyer eller tåke - ellers ser man gjerne det meste i fritidsbåten.

 

Skal jeg gjette - fungerer de helt greit. Ellers tror jeg det ikke hadde blitt solgt noe særlig av disse duppedittene :giggle:

 

Syns absolutt du skal kjøpe deg ein bærbar VHF (fortrinnsvis vanntett og gjerne med DSC og GPS). Det kan fort vise seg å bli ei av dei luraste investeringane du har gjort :wink: .

 

Rekkevidda er som du forstår avhengig av lokal topografi, så dette kan du nok vurdere best sjølv der du ferdast. Men det er ikkje nødvendigvis slik at det må være fri sikt mellom sendar og mottakar, signalet blir reflektert i fjell og sjø og kan ta mange forskjellige vegar, men for kvar refleksjon blir signalstyrken redusert.

Utgangssignalet bør derfor være så kraftig som mulig, men i dei aller fleste tilfelle så er nok 5-6W nok til å komme i kontakt med enten kystradio eller ein annan båt i området.

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

en diskusjon er ikke dum så lenge man kan lære noe av den :-). Mine VHFer har til og med en funksjon som gjør at men kan redusere rekkevidden av signalene (hi/lo) (og det er ikke antennelengden som endres ...)

HI/LO det er knappen - funksjonen som skiller mellom 1W og 25W, ev 1/5/6 på bærbare.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg gjenbruker denne tråden litt siden det jeg lurer på er i samme gate.

 

Jeg tok VHF-sertifikatet mitt for et kvarter siden (på nett, med et glass vin :) ) og har skaffet meg en enkel flytende vanntett håndholdt en. Men nå sitter jeg og lurer på om jeg burde lagt litt mer penger i det og kjøpt en med DSC. hmmm...

 

Hovedbruken av radioen er som sikkerhetsutstyr når jeg seiler alene og skulle finne på å dette i vannet. VHF-en vil da sitte i beltet mitt, og jeg håper da på å få tak i en annen båt eller redningsskøyta. Seiler som oftest i indre Oslofjord. Sekundært vil bruken være vanlig kontakt med andre båter, hjelp fra kystradio og selvsagt lyttevakt og "en del av det verdensomspennende sikkerhetsnettet"

 

Jeg ser fordelene med Distress-knapp og å kunne ringe direkte til Tjøme Radio eller andre båter, og lurer nå på om det er verdt den ekstra tusenlappen. Den jeg allerede har kjøpt, men som sikkert kan byttes er Standar Horizon hx300e (http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/vhf-ais/standard-horizon-handhold-vhf-hx-300e) og jeg lurer på å oppgradere til Standard Horizon 851E ( http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/vhf-ais/standard-horizon-handholdt-vhf-hx851e)

 

noen innspill, anyone?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville byttet til 851E. Føles trygt å kunne trykke på den røde knappen i en stresset situasjon, og vite at distress signal med lokasjon blir sendt ut på eteren. Er jo ikke sikkert man er i stand til å gjøre rede for seg om man har fått bommen i ansiktet eller noe … U never know… Blir vel som med hjelmlengsel, når sykkelen står stille og du fortsatt er i bevegelse (fritt sitert fra RS sitt innlegg under skippermøte på Færder'n)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har brukt 851E på firedagerstur, uten lading. Har da kun blitt brukt til værsjekk med Rogaland Radio ved avreise, ellers kun stått i standby på HI (6 watt). Dagsetappene var vel 4 + 2 + 1 + 2 timer, så relativt korte. Batteriet var derimot 60-70% fullt fortsatt.

 

Edit: Har noen erfaring med DSC oppkalling med 851? Jeg har prøvd Rogaland Radio, to ganger har de mottatt oppkall, men jeg får ikke angitt kanal som skal benyttes. RR svarer, men får dermed ingen respons fra meg. Om noen vet hvordan arbeidskanal velges v/DSCoppkall, gi et vink  :yesnod:

Redigert av Kenneth82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HX851E er utgått modell og selges til hyggelige priser. HX870 heter arvtageren. Jeg hadde 851 tidligere, men solgte den med gamlebåten. Nå har jeg anskaffet en 870 i tillegg til den fastmonterte, og jeg er svært fornøyd. 870 har større display og bedre menyer. Det skal også sies at jeg var fornøyd med 851 også...

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

 

Edit: Har noen erfaring med DSC oppkalling med 851? Jeg har prøvd Rogaland Radio, to ganger har de mottatt oppkall, men jeg får ikke angitt kanal som skal benyttes. RR svarer, men får dermed ingen respons fra meg. Om noen vet hvordan arbeidskanal velges v/DSCoppkall, gi et vink  :yesnod:

 

 

Ai, må rette meg selv: Er 870 jeg har, ikke 851. Ellers temmer innlegget mitt over.

 

Småbarnspappa med søvnmangel får skylden for blanding av modellene... ;-)

 

 

Hadde en mistanke om at det var 870 når jeg leste d ette i går.

Standard Horizon har gjort noe med sine radioer som gjør at den ikke automatisk svitsjer over til den kanalen som kystradiostasjonen svarer deg på/med. Det samme skjer på noen av deres fastmonterte også

 

NB - det er bra radioer, og en tvers igjenom seriøs fabrikk, så det jobbes med det, vet det har kommet en oppgradering som er testet ut, og virker. Skjønte jeg rett, så venter bare forhandlere på rett oppgradering til sine lokaler  - må trolig gjøres hos de, men sikkert enkelt - SH har jobbet med dette en liten stund, sammen med bla Seatronic i Moss, og en del som har prøvd seg fre.

 

Hadde tatt kontakt med de jeg hadde kjøpt radioen av, og forhørt meg, den skal ikke være slik. 100% sikker på at de kommer til å fikse den

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Hadde en mistanke om at det var 870 når jeg leste d ette i går.

Standard Horizon har gjort noe med sine radioer som gjør at den ikke automatisk svitsjer over til den kanalen som kystradiostasjonen svarer deg på/med. Det samme skjer på noen av deres fastmonterte også.

Jeg har en HX-851E. Vet du om det er en slik problemstilling med denne også?

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har en HX-851E. Vet du om det er en slik problemstilling med denne også?

 

 

Har ikke hørt om det på den, den har verdt på markedet noen år, og den tror jeg ikke det er slike "problem" med, har selv prøvd ett par ganger med den modellen og virker helt greit.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...