Jump to content

Håndholdt VHF m DSC og GPS - hvilken er best? Noen erfaringer?


Jannajanna

Recommended Posts

Har akkurat tatt VHF examen - kjører mest langs kysten og tenker at en håndholdt VHF m DSC og GPS pluss mulighet for ekstern antenne tilkopling i første omgang er greit. Har jo vært på sjøen siden 1970 så ......

 

Finner disse to modellene som mulige kandidate ved søk på nett. Lurer på om noen har erfaring med disse og bruk, rekkevidde osv - evt begge, eller vet om tester på de / sammenliknings-tester. Om noen vet om andre alternativer er jeg VELDIG glad for info!

 

Icom IC-M91D med GPS og MOB funksjon / Se mer på: - http://www.icomuk.co.uk/Handheld_VHF_Marine_Radio

og

 

Standard Horizon håndholdt VHF HX851E / Se mer på: - http://www.standardhorizon.co.uk/index.php?cPath=174

 

 

Håper på mange god svar!

 

Jannajanna

 

 

Link to post
Share on other sites

Har Standard Horizon sin, innkjøpt i fjor. Den flyter (testet) og virker etterpå. Begynner å lyse og blinke når den kommer i vann. Mottak er bra. Ikke noe å si på lading, holder batteriene bra oppladet lenge. Er fornøyd. Har Sailor som stasjonær.

Link to post
Share on other sites

Ift bruk - hvilken avstand har dere hatt den i grei funksjon? - Bruker dere ekstern tilkoblet antenne? bedre med?

Prisen er jo den samme for begge - og flyte, vanntetthet, antall kanaler MOB knapp osv har de begge så noe å tilføye?

Kan hende det ikke spiller så stor rolle hva man velger...

 

uansett - takk så langt!

 

Janna

Link to post
Share on other sites

Jeg har både Standard Horizon HX851E og Icom IC-M91D. Jeg bruker de i undervisningen når jeg holder VHF-kurs.

Det er vanskelig å skille de på funksjoner og kvalitet.

 

Om det er noe, så er jeg litt mer fornøyd med lydbildet på IC-M91E.

Det gjelder både på hva jeg hører i høyttaleren, og hva som kommer frem til mottakeren. Og med innkoblet Activ Noise Cancel hører man godt hva som blir sagt når man bruker den i et bråkete rom. Men da blir lydbildet litt mer "ullent".

Bortsett fra det så har begge Float-n-flash, brukbart display, bra batteritid osv.

Jeg deler finnarne's kommentar om ladestativ.

 

Rekkevidden på begge er som normal på et håndholdt apparat. Sjelden å få kontakt over 5-6 nautiske mil med andre båter. Men det er felles for alle håndholdte, og skyldes ene og alene antennehøyde. Jeg har ikke prøvd de med ekstern antenne.

Jeg tror du blir fornøyd uansett hvilken modell du velger.

Link to post
Share on other sites

Takk ÅtteGlass - det var nyttig. Som jeg har sett så er de svært like. En god ladestasjon er jo sentralt. Da vipper det litt mot Icom slik sett...

Så får jeg senere vurdere hva jeg skal ha som fast VHF når den håndholdte må bli supplement - noen tanker om det kanskje?

 

Janna

Link to post
Share on other sites

Hvordan er holder/lader til Simradden

 

Jeg likte ikke bordladeren/dockingstasjon til HX851E, husker ikke noe om lader/doscking til IC-M91D, men jeg vil gjerne ha en hvor den håndholdte kan stå under sjøgange.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er holder/lader til Simradden

 

Jeg likte ikke bordladeren/dockingstasjon til HX851E, husker ikke noe om lader/doscking til IC-M91D, men jeg vil gjerne ha en hvor den håndholdte kan stå under sjøgange.

Jeg lader VHFen hjemme så det har jeg ikke tenkt over, skal ta en kikk på det til helga og rapportere.

Link to post
Share on other sites

Har en Icom IC-91D Er for så vidt bra fornøyd men kunne tenkt meg en annen løysing på volum og kansje også sqielsj. For å justere volum må du først trykke en funksjonsknapp og deretter justere volum. for squelsj er det på samme måten. Egne knapper for volum er å foretrekke. Helst skruknotter.

Byggekvaliteten og lyd er meget bra. Radioen står støtt og godt i laderen men laderen bør sjølvsagt skrues fast.

Link to post
Share on other sites

I tester er det omtrent like, detaljer avgjør. Icom hadde iallefall i fjor dyrere ekstrautstyr enn SH og SH kunne du få ekstern batteripakke til for en billig penge. Ifølge en oppegående kamerat av meg skal displayet og sjassiet på Icom tåle mer enn SH. Jeg har selv SH og fornøyd med den.

 

Tror det blir omtrent hipp som happ hva du velger. Se deg ut hva slags utstyr du skal ha til de og finn billigste pris og kjøp den (hvis pris er et argument). Hvis du ikke vet hva du skal velge så velg Icom sin.

 

Grattis med VHF-"lappen"!

Link to post
Share on other sites

For å justere volum må du først trykke en funksjonsknapp og deretter justere volum. for squelsj er det på samme måten. Egne knapper for volum er å foretrekke. Helst skruknotter.

Samme på HX851E, som jeg har. Vanesak, men enig i at skruknotter er å fortrekke ! Jeg har derimot ikke noe problem med at den ikke står i holderen. Aldri løsnet hos meg !

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte en ICOM IC-M91D i vinter, og er kjempefornøyd. Jeg hadde tidligere en ICOM IC-M5 fra 1991, og den holdt koken helt til for et par år siden. Jeg har også masse erfaring med ICOM fra politiet, og for meg har det fremstått som kvalitetsprodukter. M91 har en solid holder/lader som holder radioen på plass, og den har også mulighet for gummihempe hvis du har en ekstrembåt. Dessverre viste det seg at radioen påvirket kompasset der jeg hadde tenkt å plassere holderen, så jeg valgte å kjøpe et ekstra batteri i stedet. Da kan holderen stå hvor som helst og lade reservebatteriet. Jeg kommer til å bære rundt på radioen hele dagen i forbindelse med båtrace, så da er det uansett greit med to batterier.

Link to post
Share on other sites

Hva slags rekkevidde får man med en slik håndholdt i forhold til fast med stor antenne? Jeg farter bare langs kyst og i fjorder og anser VHF bare som noe jeg trenger i tilfelle uhell. Mao er det viktigst å få kontakt med kystradioen...og nærliggende båter. Frister litt med håndholdt da det er litt skralt med monteringsmuligheter for fastmontert.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder rekkevidde på VHF, så er det tre ting som spiller inn:

 

- Antennehøyde

- Antennehøyde

- Antennehøyde

 

Du kan regne deg frem til teoretisk rekkevidde med følgende formel:

 

(Kvadratroten av antenne nr 1 + kvadratroten av antennehøyde nr 2) ganger med en faktor av 2,21.

 

Det vil gi deg teoretisk rekkevidde uttrykt i nautiske mil. Så er det noen andre faktorer som lufttrykk og atmosfæriske forhold som kan endre noe på resultatet.

 

Do the math.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tråden handler opprinnelig om håndholdte VHFer, mens i innlegg #16 er det spørsmål om fast vs håndholdt. I det lys er min erfaring at det er stor forskjell på rekkevidden, mellom 2w og 5w håndholdt, og mellom 5w håndholdt og 15w fastmontert (med lik antennehøyde).

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei alle - takk for engasjementene! :-)

Som "eier" av tråden synes jeg utviklingen mht sammenlikning av håndholdt og fastmontert ( watt styrke osv) er veldig grei. Kommer som en naturlig følge av dette. Jeg har uansett bestemt meg for en icom. Og ingen forkleinelse til de som forsøker å holde seg til saken - snarere at dette er en positiv utvikling!

 

Og det ER interessant dette med rekkevidde slik jeg har oppfattet. Og det er vel hovedsaklig;

- antennehøyde, watt, og fri sikt til annen VHF som avgjør.

 

Antennens høyde (indirekte også fri sikt): Antennehøyde i seg selv er vel ikke vesentlige, men snarere hvor høyt opp antennen rekker opp/står.Altså om du har en 0,95m antenne på den håndholdte og sitter i båten med den, eller om du kobler den håndholdte til samme antenne bare at antennen er montert 10m opp i en mast - så er det de 10 meterne som er avgjørende. VHF rekker så langt som fri sikt gir - og med jordens krumming begrenses dette. Med høyere passert antenner så når det lengre.

 

Hva watt angår så vet jeg langt mindre, men jeg har gjennom VHF kurset mm oppfattet at med 5-6 watt ( og også 1 watt) så når du i prinsipp like langt -bare at signalene blir svakere.... Litt selvmotsigende spør du meg... for i det ligger det vel implisitt at de ikke vil rekke like langt likevel eller.... Noen som kan dette og vil utdype?
Hva er konsekvensen ift å ligge 5 nt fra land eller 15? - eller endog 25-30? Det er jo DET som er det viktige å vite synes jeg.

 

Janna

Redigert av Jannajanna (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.....

Hva watt angår så vet jeg langt mindre, men jeg har gjennom VHF kurset mm oppfattet at med 5-6 watt ( og også 1 watt) så når du i prinsipp like langt -bare at signalene blir svakere.... Litt selvmotsigende spør du meg... for i det ligger det vel implisitt at de ikke vil rekke like langt likevel eller.... Noen som kan dette og vil utdype?

Hva er konsekvensen ift å ligge 5 nt fra land eller 15? - eller endog 25-30? Det er jo DET som er det viktige å vite synes jeg.

 

Janna

 

Ja om du på VHF-kurset lærer at 1 eller 5 W rekk like langt som 25W så er nok det feil, rekkevidden er avhengig av utgangseffekten.

Det er egentlig ikkje så komplisert, radiobølgene i dette frekvensområdet brer seg ut i rommet omtrent som lys, ei sterk lyskilde ser vi på lenger avstand enn ei svak lyskilde.

 

Feltstyrken i ett gitt område auker i takt med utstrålt effekt, altså om du 5-doblar effekten vil feltstyrke også 5-doblast. Dette skal det være ein formel for om ein googlar litt :crazy:

Link to post
Share on other sites

 

Ja om du på VHF-kurset lærer at 1 eller 5 W rekk like langt som 25W så er nok det feil, rekkevidden er avhengig av utgangseffekten.

Det er egentlig ikkje så komplisert, radiobølgene i dette frekvensområdet brer seg ut i rommet omtrent som lys, ei sterk lyskilde ser vi på lenger avstand enn ei svak lyskilde.

 

Feltstyrken i ett gitt område auker i takt med utstrålt effekt, altså om du 5-doblar effekten vil feltstyrke også 5-doblast. Dette skal det være ein formel for om ein googlar litt :crazy:

 

Nei, her tør jeg påstå at det er VHF-kurset som har mest rett og jeg kan godt bruke din lyssammenligning som argumentasjon :smiley:

Hvor langt man "ser lyset" er nemlig mye det samme som vi opplever med lykter og fyr langs kysten. Det er ikke lysets styrke som er avgjørende, men lyskildens høyde over havet kombinert med vår øyehøyde.

 

Dvs det er høyden på vår antenne og på den andre partens antenne som avgjør rekkevidden, for det hjelper lite med et sterk lyskilde hvis den forsvinner bak horisonten.

 

Et viktig moment som ikke har vært nevnt i sammenligningen er derimot selve antennens utforming. Antennen på en bærbar VHF er det som vi kaller "nedspolt", dvs man har gjort noen kunstgrep for å få en antenne som er fysisk liten, men som samtidig oppfattes som "full size" av senderens utgangstrinn. Dette gjøres ofte, men det går på bekostning av effektiviteten/virkingsgraden/rekkevidden av antennen.

 

Man kan også gå motsatt vei, dvs gi antennen en lengde som gir "forsterkning" eller "gain" som vi ofte sier. Da får man et flatere utstrålingsmønster, som gir større feltstyrke - men fortsatt er horisonten, eller "kimminigens avstand", det viktigste kriteriet for VHF-ens rekkevidde.

Link to post
Share on other sites

 

Nei, her tør jeg påstå at det er VHF-kurset som har mest rett og jeg kan godt bruke din lyssammenligning som argumentasjon :smiley:

Hvor langt man "ser lyset" er nemlig mye det samme som vi opplever med lykter og fyr langs kysten. Det er ikke lysets styrke som er avgjørende, men lyskildens høyde over havet kombinert med vår øyehøyde.

.....

 

Eg er ganske sikker på at ein vil sjå den sterke lyskilda lenger, under ellers like forhold :wink: .

Det andre du skriv ang. antennehøgde osv. er greitt, det er det ingen tvil om.

 

Som sagt så er det ein fysisk formel for dette ein eller annan plass ute på det store nettet. Og i tillegg viser det seg ganske tydelig i praksis, mellom anna når båtar testar VHF på hhv. 1W og 25W (samme båt, VHF, antenne og posisjon).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...