tombok Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Hei. Jeg har en Alo 28 med rulleforseil. Innvendig i den "rullen" sitter jo også forstaget. Videre bakover på fordekket har jeg rett bak ankerbrønnen et øye for stag til stormfokk, og bakenfor der igjen sitter det jeg antar er et babystag som bare går et stykke opp i masten. Babystaget er montert mens stormfokk-staget monteres ved behov. Men jeg synes babystaget er i veien for forseilet når jeg skifter kurs og skal ha seilet over på andre siden. -Og så lenge det ikke er veldig hardt vær innbiller jeg meg at det burde være nok å bare bruke forstaget som sitter frem i baugen for rulleseilet. Er dette riktig? Link to post
Eureka Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Etter hva jeg har lest, så er babystag en viktig støtte for masta når du tar et rev i storseilet. Da blir belastningen lavere nede, og forstaget tar ikke opp denne belastningen. Noen sier at babystag MÅ være der, andre sier at det kan tas bort. Link to post
Busk Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Baby stag stiver av nedre del av masten. Regner med at båten er maste topp rigget og at du har enkle undervant. Dvs et undervant bakenfor maste foten. Babystag erstatter fremre under vant og kontrollerer mastebøy.ville i så fall ikke fjernet dette Link to post
Allegro27 Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Hei! Har selv hatt en Alo 28 som jeg har seilt flerfoldige tusner av nautiske mil med, i all slags vær og sjø. Babystaget er som du sier litt i veien når man krysser og når det blir mange slag på kort tid kan det være irriterende. Her kommer noen tanker rundt babystaget på den aktuelle båten: Det innehar en funksjon i å stive opp masten. (Masten står i midlertidig tilsynelatende godt uten staget) Særlig i litt stampesjø er staget med på å redusere pendling på masta. Masten er en relativt solid selden-mast, om det er den orginale masta som står på, så om den ramler ned umiddelbart uten tviler jeg på. Det som kan ta knekken på masten over tid er denne pendlingen du vil få, som til slutt utløser et tretthetsbrudd. En masthead-rigg som denne har begrensede trimmuligheter, "masten står stivt dønn rett opp og ned", så noe særlig bedre trim gir nok ikke dette staget. Det er som Busk sier på en måte en erstatning for fremre undervant. Hadde jeg vært deg, hadde jeg latt det stå på, og heller "vent" meg til at det tar litt tid å slå med stort forseil. Du finner raskt en måte å slå på som gjør at seilet "fyller seg" mellom baby-staget og forstaget og elegant og fint kommer seg over på le side. Link to post
StorStas Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Jeg vil heller ikke anbefale å fjerne babystaget. I tillegg til det som er nevnt så vil jeg legge til at det kan være tildels store krefter i riggen også når man seiler innaskjærs. Det blir s.k. kompresjonskrefter i masta når man seiler og båten krenger, og det er uavhengig av høy eller liten sjø (men bl.a. avhengig av krenging). Dette er krefter som «trykker» masta nedover, og som kompenserer for at vantene «trekker» for å krenge båten. Kompresjonskreftene i masta motvirker kraften fra alle vant og stag som «trekker» i båten. Ved å fjerne babystaget så tror jeg du tar en høy risiko. Kan eksemplifisere med et litt søkt, men illustrativt forsøk som er enkelt å gjøre hjemme: Finn en ukokt spaghetti og sett den på høykant på kjøkkenbenken. Legg pekefingeren på toppen, og press den lett nedover. Se hvor enkelt du bøyer spaghettien. Lat som det er masta på en seilbåt... Så starter du på nytt, men holder den midterste delen i ro med andre hånda. Legg samme press på pekefingeren på toppen. Du vil nok merke at «masta» har blitt betydelig stivere. Det er dette som babystaget er med på å gjøre for å stive opp masta. Link to post
tombok Posted May 17, 2014 Author Share Posted May 17, 2014 Masten er nok en original Selden. Jeg lytter, og lar staget stå. Men da tighter jeg det litt opp, for det er nå ganske slapt og støtter nok ikke veldig mye.... Link to post
Guest Avmønstret# Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Du kan jo også montere det slik at du enkelt kan hekte det av/på om det letter bruken litt? Link to post
Gunga Din Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 du kan også montere hjul eller 'innebandyboller' på babystaget....då glider sejlet enklere forbi http://www.watski.no/Rondo-11Ug0 S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Båten har enkle undervant. Uten babystaget får du aldri korrekt spenning i undervantet. Link to post
JGH Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Ta av babystaget, monter inn 3-4 meter elektrikerrør på det og monter tilbake igjen. Da ruller seilet mykje lettere forbi. BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Herman Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 monter inn 3-4 meter elektrikerrør på det og monter tilbake igjen. Da ruller seilet mykje lettere forbi. I tillegg får du gleden av å holde hele havna våken når nattebrisen tar tak. Bandyballene til Gunga er en mye bedre ide. Når det gjelder selve spenningen i staget må det utfra det du forteller strammes opp. Når du trekker et tau fra mastetopp til mastefot skal det være et par cm glipe mellom tauet og masten på midten av masten. Dvs at den har en bøy forover. Det oppnår du ved å slakke på undervantene og så stramme babystaget så masta bøyes. Deretter strammes undervant igjen, men du må kanskje gjøre operasjonen litt suksessivt. Undervantene motvirker bøyekreftene fra babystaget og prøver å rette ut masta igjen. Når du skal justere masta sideveis starter du med overvantene. kontroller med å måle med fallet mot hver side at mastetoppen er midt over senter av båten. Etterhvert som du justerer undervant sikter du oppover likrennen om masta fremdeles er rett. Er den ikke det er det iallefall ikke overvantene som skal justeres. Mastetoppen vil alltid være på riktig sted så lenge du ikke tuller med overvantene. All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
tombok Posted May 19, 2014 Author Share Posted May 19, 2014 K-rør kan nok bråke litt i vinden ja. Men skal virkelig masten ha bøyning fremover? Alt jeg ellers har lest og sett tilsier at om den skal bøyes i noen retning så er det bakover. Men jeg tar imot alle tips, har jo ingen tidligere erfaring med dette. Om jeg ikke misforstod så skulle hensikten med å bøye masten litt bakover være å få litt bedre egenskaper på kryss. Hva er tanken bak å bøye den forover? Link to post
Eureka Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 (edited) Ei brøytestikke skal vel også funke. Selv har jeg lagt på slik hvit plastbeskyttelse som man ellers bruker på vant. Edited May 19, 2014 by Eureka (see edit history) Link to post
Allegro27 Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Masta skal stå bakover...men han mente kanskje at når du strammer babystaget så vil du trekke midten av masta litt forover..da får du denne glipen mellom tau og mast. Link to post
tombok Posted May 19, 2014 Author Share Posted May 19, 2014 Masta skal stå bakover...men han mente kanskje at når du strammer babystaget så vil du trekke midten av masta litt forover..da får du denne glipen mellom tau og mast. Aha, da forstår jeg! Link to post
Herman Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Jeg lurte på om jeg skulle skrive bøy forover eller akterover når jeg skrev. Båt-W forklarte det bedre enn meg. Midten av masta bøyes forover. Hvor mye avhenger litt av hvordan seilet er sydd. Men en Alo 28 er jo ikke noen skarpseiler, så den skal ikke bøyes MYE. Det viktigste er at den har en liten bøy, og at vant og babystag er gode og stramme. Jeg har lest at man med normalt verktøy (skrujern/skiftenøkkel osv) ikke klarer å stramme riggen for mye. All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mulligan Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Jeg sverger til Vajert når det kommer til å sette riggen. På Alo'en skal alle vant settes til 12% av bruddstyrke. Link to post
Herman Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Selvfølgelig. Hvis du legger 1500,- på bordet. Uansett er de aller fleste rigger satt alt for slakt. I riggerboken til Gran Seil (tror jeg) står det derfor at du kan (skal...) stramme så mye du orker så lenge du ikke bruker 1 meter lange tenger eller hydrauliske verktøy. Tape fast et målebånd med milimetermål er vel forøvrig ikke så verst nøyaktig det heller. Ihvertfall hvis man sammenligner med versjonen som Seasea selger. (449,- i skrivende stund) All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mulligan Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Selvfølgelig. Hvis du legger 1500,- på bordet. Du behøver ikke ha en på hvert vant. En om gangen holder. Dessuten kan du måle riggspenningen uten å slakke ned og teite opp igjen. Link to post
pacuare Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Jeg har lest at man med normalt verktøy (skrujern/skiftenøkkel osv) ikke klarer å stramme riggen for mye. På en båt strammet vi vantene i le så mye vi klarte når vi seilte. Når vi kom inn i havna satte vi en hydraulisk jekk under mastefoten og hevet masta 3 cm. Da snakker man stram rigg, vi klarte ikke bevege vantene fra side til side. Men stramt er ikke nødvendigvis alltid bedre. En vanlig båt vil bøye seg i glassfiberen, så man klarer ikke å stramme så mye uten at båten forandrer form. Seilene er beregnet på at ting gir seg og er satt slakt. Seilmakeren forventer at forstaget ikke er rett, dermed lages profilen til sagg i forstaget. Les trimmetips for samme eller tilsvarende båter fra seilmakerne. Henger le vant og dingler er riggen ikke satt for hardt. Kjenner ikke Alo, så kan ikke gi konkrete tips. Link to post
Herman Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 hevet masta 3 cm. Da er man over i det området som ikke omfattes av "så hardt du får til med vanlig verktøy" med høy margin. Dette handler om en 70-tallsbåt. Da er common sense, et skrujern og en skiftenøkkel det du trenger. All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mulligan Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 (edited) I beg to differ. Riggen er konstruert og materialer valgt for å oppnå et visst resultat. På en masthead rigg skal det som en regel teites til 10-12 % av brudd. Da vil valgt wire gi det rette resultat. Brøkdelsriggen skal teites mer. Jeg har 18-19 % på toppvanta for å få rett spenning i forstaget. Teite så jeg deformerer båten? Neppe. Edited May 20, 2014 by Mulligan (see edit history) Link to post
Herman Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Alo 28 er mastheadrigget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
tombok Posted May 20, 2014 Author Share Posted May 20, 2014 Har seilt i liten kuling med vinden rett inn fra siden uten å se noen tegn til slapphet i le vant, men hvor mange prosent av bruddstyrken de er strammet til aner jeg ikke. Fikk da i overkant av seks knop om jeg ikke husker helt feil, med bare forseilet oppe. Bør kanskje nevne at jeg ikke er ute etter noe knallhard makstrimming, godt fornøyd med en setting som kjennes trygg og "fast nok" om det blåser opp litt skikkelig. Grunnen til at jeg slang ut spørsmålet om babystaget var at jeg syntes det var litt i veien når jeg bare var ute i godvær, og tenkte at det ville være fort gjort å sette det tilbake om jeg ventet litt røffere vær. Link to post
Herman Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 (edited) Svaret på det du opprinnelig spurte om er NEI. Du vil da bare ha to undervant som trekker midten av masten akterover, og den vil bli seende ut som en omvendt banan. Du kunne jo da slakket undervantene også, men masta vil da være særs dårlig "festet". Kun for-/akterstag og toppvant, og alle til mastetopp. I tillegg vil midten av masten bøye seg til le. Hvis du er uheldig vil den dekksteppete masten slippe taket i dekk og gå over bord. Finn på noe annet for å få seilet forbi babystaget. På Kornelia har vi en slangebit rundt strekkfisken Edited May 21, 2014 by Herman (see edit history) All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts