zooper Startet 19.Mai.2014 Del på Facebook Startet 19.Mai.2014 I stressende situasjoner er det viktig at kommunikasjonen mellom skipper og mannskap fungerer raskt og effektivt - den beste kommunikasjonen benytter stemmekommandoer i kombinasjon med håndsignaler. Det er ikke alltid man kan høre hva som blir sagt, og det er ikke alltid man kan se signalet som blir gitt - derfor bør begge deler benyttes samtidig, og alt mannskap må være trent i dem. Spesielt utfordrende er det når man befinner seg i hver sin ende av båten, og enda mer så om båten er stor eller man må overdøye støy eller trenge gjennom en godt skjermet rorplass. Hvem har vel ikke sett, eller selv erfart, nære tilløp til både havarert båt og havarert ekteskap/vennskap fordi fordekksgasten og skipperen ikke får med seg hva den andre sier? Noen erfaringer i det siste har gjort at jeg har bestemt meg for at hele mannskapet (far, mor, to små barn og en hund) skal trene på håndsignaler og kommandoer ombord. Jeg er derfor interessert i å få innspill på så mange konkrete eksempler som mulig. Understrek gjerne om det er noe ved typen båt eller utstyr som gjør at du har akkurat de signalene og kommandoene du har, eller at det er noen du føler du ikke har behov for (seilbåt vs motorbåt, fast propell vs hekkakgregat, sikt fra førerposisjon, ankervinsj, etc). Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Jeg har lest med opp på "Handhavande av snabba fartyg". Og der er det noen tips på hvordan man kommuniserer effektiv under stress: ved manøvrering så deles alle sund man skal gjennom opp i 0- til 10. Der 0 er til Styrbord - og 10 er Babord i et sund. Og så angir man alltid der båten skal seile (- ikke hvor hindringer er eller der skjær ligger). Prinsippet om å indikere fri led eller rett kurs er nyttig. Ellers bruker vi håndbevegelser ved utkikk etter fri led og tillegging og da er det flat hånd rett opp på strak arm som er stopp, og flat hånd opp med bøyd arm er saktere fart, peking indikerer retning for manøvrering/kurs. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Har Earthtec Simultalk headset med full duplexsamband mellom skipper og matros på dekk. Fungerer utmerket under alle vær og støyforhold. Anbefales. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sydvesten Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 (redigert) Så en norsk Princess som kom til Skagen i en overfylt haven, der var det enveis kommunikasjon.. Gubben satt inne med mikrofon og en stor høyttaler var montert foran på flybridgen.. Men den så kommanderte han "kjerringen" fram og tilbake på dekket, slik at resten båtgjestene i havnen fikk ett greit innblikk i ordforrådet og vokabularet til skipperen, og hans form for å kommunisere med sin "hustru" på dekk.. De fleste av oss dro litt på smilebåndet, men "kona" til skipperen gjorde ikke det, hun var stram i maska.. Redigert 19.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
pacuare Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Fordekks peker dit han vil. Kanskje det mest brukte er fingre, en finger er enten en båtlengde eller en meter (hvis skipper er i tvil om om et er meter eller båtlengder som angis har han ikke noe i båt å gjøre). Spesielt når en går inn mot land er det greit å vite om det er 4 eller 1 meter igjen, ikke alltid like ltt å se fra styrepossisjon). På ankervinsj er knyttet neve stopp, fingre utover er slipp ut, fingre innover ta inn. Ved godt sammarbeid er det fordekksen som bestemmer, rorman bare gjør som han får beskjed om. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Prinsippet om å indikere fri led eller kurs virker som et bra prinsipp, men hvordan signaliserer man dette i praksis? 0 til 10 virker greit i forhold til at man har ti fingre å signalisere med, men det er kanskje ikke like lett for alle og enhver hver å dele opp mentalt? Representerer baugen feks 5 eller 6? Hva om man skal peke ut en fare som kommer akterut eller når man bakker? Å si klokkeretningen "klokken to" er kanskje lettere å forstå (mer universalt) og lettere å inndele mentalt i båtens 360 grader, men man har jo ikke tolv fingre. Ellers mener jeg at det er greit å kunne gi signaler med kun en hånd/arm da den andre ofte er opptatt med å holde i ett eller annet. Man kan feks flashe fingrene på en hånd flere ganger - feks 5+5+1 = kl 11... men er kanskje ikke så lett å få med seg? Et alternativ er feks å la samlede fingre eller knyttneve representere "10"? Tilsvarende virker det klokt å kunne signalisere avstand med fingre - men båtlengde versus meter kan vel fort feiltolkes av enten senderen eller mottakeren av signalet om dette ikke er eksplisitt forklart på forhånd hvordan skal brukes? Man kan vel kanskje si at når det er mer enn en båtlengde til nærmeste hindring så er det det som gjelder, og når det er mindre enn en båtlengde unna så er det meter som gjelder? For min del er båten ca 10 meter, så da kan tre fingre enten bety 30 meter eller tre meter, allt etter hvor langt unna man er... og det bør man jo forstå greit om man har blitt enig om dette på forhånd. Hva med dybdeanvisning - betyr tre fingre at det er tre meter dypt eller betyr tre fingre at man er tre meter unna å seile på grunn? Skal man lage signaler som er så lettfattelig og universale som mulig er vel det siste alternativet lurest å støtte seg til. Nå bør man feks kunne kombinere signaler samtidig - som feks avstand, farttilpassing, styreretning. Noen innspill her? Når man skal bruke fingre til å representere antall tenker jeg at man gjør lurt i å begynne å telle fra pekefinger og ikke tommel. Dvs at pekefinger=1, pekefinger+ langfinger = 2, osv, og at tommelen kommer til slutt, og at lukket neve = 0. Man bør kanskje ikke benytte tommelfinger som "en" da tommel opp også kan bety "ok/bra" eller "opp", og tmmel ned betyr "ikke ok/bra" eller "ned". Bare et tips om man skal konstruere ett opplegg for sitt mannskap. Har noen av dere egne signaler i forhold til hevning og senking av anker - feks når man skal slippe ankeret, når man skal fire det sakte, hvor mye man skal fire/heve/stramme/slakke, hvor dypt unna ankeret er fra å nå overflaten, osv? Jeg er også interessert i å høre om egne signaler til bruk ved seiling. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Høres ut som det er mange med stooore fartøy her. Morsom lesning. :) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
alfaalfa Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Ang angivelse av rett kurs med bruk av 0 og 10 i raske fartøy er dette ment muntlig mellom navigatør og styrmann. Der man angir et tall mellom 0 og 10 for rett plassering og kurs i sund. Tanken er at for navigatør å si ifra at plassering 8 er mao til styrbord ca midt i mellom midt i og hindring lengst til styrbord. Det har vist seg som formålstjenlig og rask måte å angi plassering i trange sund. Det er raskt for navigatør og raskt for styrmann å oppfatte dette. Kurs angivelse med 360 grader har langt større feilsannsynlighet og tidsbruk å finne kursen samt å formidle. Det var slik man gikk på land og bestemte seg for å komme seg bort fra dette på svenske stridsbåt i sin tid. Prinsippet om å angi rett kurs eller ønsket agering er ett bærende prinsipp for de ulike kommunikasjon for håndtering av raske fartøy. Jeg var nok uklar med dette. Dersom man angir retning eller kurs som utkikk så er dette ikke i høy hastighet. Da kommer retningsangivelse med hånd - og prinsippet om å angi fri/rett kurs. Og sakte eller stans med håndflate. Mange har erfart hvor fort det er å vise at "der borte ligger et skjær", hvorpå styrmann legger båten over og smeller på... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 langfingeren er jo en klassiker, og lett å forstå :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hakkannen Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 (redigert) Høres ut som det er mange med stooore fartøy her. Når det blåser litt og motoren brumler nedi dypet er det ikke alltid like lett å høre hva som blir sagt Det er ikke alle stemmer som bærer like godt, spesielt ikke i motvind. I min båt står jeg nesten helt akter og styrer. Når det da er mørkt og vi skal inn gjennom et smalt sund med mange grunner eller gjennom skitten sjø kan det være greit å ha en som står framme i baugen og speider etter hindringer i sjøen. De som er med jevnlig på tur vet jo hvordan jeg tenker, men har opplevd at vi nesten gikk på grunn da en som sto der framme pekte på selve skjæret i steden for den veien han ville jeg skulle styre. Jeg var vant med å styre den retningen jeg fikk signal om, så det ble litt panikkartet peking og roping fra baugen der og da Fikk meg en støkk der.. For min del var det nesten utenkelig at det gikk an å tenke slik, men etter den gang har jeg alltid avtalt på forhånd til dem jeg sender fram slik at begge parter vet hvordan den andre kommuniserer, og meningen bak gestikuleringen. Redigert 19.Mai.2014 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Seibåter over 40 fot har ofte en i baugen i startsiguasjoner, håndsignaler er det eneste som brukes. Fingre i været er da i båtlengder til startlingen, i meter til andre båter. Han som står i baugen ser om det er mulig å gå bak en båt, rormann har ikke mulighet til å se om det er to meter eller -0,1 meter klaring. Har også signaler for overlapp. Han som står i baugen ser også starlinja og kan vinke rorman mot linja eller vinke ned avhengig av tid igjen. Disse signalene brukes også ved havnemanøvre. Hvis det blåser kuling og en skal legge til med babord side på en lav flytebrygge når motorkontrollen er ved styrbord ratt har en liten oversikt. Har vært i situasjoner der jeg ikke har sett brygga, uten noen til å angi avstand kunne det blitt mange forsøk. I forhold til grunner angir vi anvstand til det smeller (ikke dybde). Og peker hvilken retning en skal gå for å gå klar av steiner. Peker alltid dit en skal. Håndsignaler er mye bedre enn å skrike så hele havna hører det. Men krever at man kjenner hverandre. Har også vært med på at skipperen har ropt inn i mikrofon koblet til høyttaler i masta. Veldig pinlig. Ved neste tillegging ble det brukt bærbare VHF. Til skipperens forsvar blåste det stiv kuling, båten var vesentlig større enn det en finner som fritidsbåter i Norge og det var så trangt at det var umulig å snu i havna (og dette var jomfruturen). Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Ser for meg bruk av megafon/høyttaler, etter mørkets frambrudd, inn i en fullstappet naturhavn mens alle ligger og sover :D Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Har Earthtec Simultalk headset med full duplexsamband mellom skipper og matros på dekk. Fungerer utmerket under alle vær og støyforhold. Anbefales. Hei REM Er dette noe som er å få kjøpt i Norge til en fornuftig pris, eller må jeg utenlands? Kommunikasjon når man skal legge til kan være vanskelig nok når man kan snakke sammen det, og med litt uerfarent mannskap blir det en del armer og tegn i hytt og pine som ikke alltid er like lette for styrmann å tolke, selv om de viktigste er avtalt på forhånd. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 (redigert) Hvis jeg ikke husker helt feil snakket vi om radio for et par år siden, og da var det en som anbefalte et Twincom-sett som Clas Ohlson solgte for en snau tusenlapp. Kan være det som heter 9100 som selges for 799 nå. Hvis det er det settet, så er det interkomfunksjon og ekstern mikrofon til å henge på skuldra. Mener det var Bitteliten eller han andre med Nord West (380?) som jeg ikke husker navnet på akkurat nå som kjøpte det settet jeg tenker på. Skal prøve å søke når jeg kommer foran PC'en. Redigert 19.Mai.2014 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Hulda Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Ser ikke poenget. I rolige ordelag sier jeg: "Gå ned og sett deg du, så skal jeg si fra når jeg har lagt til". Ikke hyling, stress eller noe som helst. Men nå er ikke Hulda mer en snaue 14 meter loa og 16 tonn. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Det er muligvis mig, du hentyder til? Jeg startede i hvert fald denne tråd for nogen tid siden: https://baatplassen.no/i/topic/49946-brug-af-walkie-talkie-ved-havnemanoevrer/ Jeg har haft stor glæde af mine PMR fra Clas Ohlson i Nordstan. Vi bruger dem når der er en lidt mere tricky situation. I hjemmehavnen går det normalt på rutinen og det samme når vi er i kendte havne og vejrer er godt. Men i blæst og regn eller i ukendte havne med megen trafik er de meget nyttige. Desuden er de også meget benyttet som kommunikation mellem salon og flybridge når vi sejler langt. Der er ellers intercomfunktion i Simrad VHF'en, men efter at konen kom til at fejlbetjene og sende interne beskeder ud på K16 i stedet for op til Fly'en vil hun helst bruge radioerne... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Og her er en anden tråd om emnet: https://baatplassen.no/i/topic/90887-headset-for-kommunikasjon-mellom-skipper-og-matros/ Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Fryktelig aKKademisk det her da men hadde en regel da barna var små: Om det ble brann eller annen krise hadde vi alltid forhåndsavtalt hvilken voksen som skulle ta seg av hvilke barn om det gjaldt å sikre eller komme seg ut av båten ved brann eller grunnstøting osv. Hvis jeg har vært ute i grov sjø i mørket og manøvrert fra brua for bedre sikt bruker jeg alltid god gammeldags flytevest, dødmannknapp og lommelykt strappet på. Har alltid ekstra bensingenerator plassert inne kabinen og 1 ekstra 5000L/H 230v senkepumpe (testet til ca 20 sek på 100L) også i kabinen og de er alltid i beredskap i tillegg til de 2 innebygde 5000L/H pumpene en i hver av de 2 skottene, ja og den manuelle pumpa i i motorrommet i tilegg da. Utover det bare ala Hulda selv om tonnasjen bare er 1/4 del :) pluss grunnleggende forberedelser da... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
oivindg Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Det er muligvis mig, du hentyder til? Jeg startede i hvert fald denne tråd for nogen tid siden: https://baatplassen.no/i/topic/49946-brug-af-walkie-talkie-ved-havnemanoevrer/ Hei MajorAndy. Det var den siste tråden jeg tenkte på. Beklager at jeg ikke husket navnet ditt i farta. Da forstår jeg det slik at dere fortsatt er fornøyd med deres TopCom? Ser den de har på Clas Ohlson i dag ut til å være samme modell som dere har? (Har problemer med å få kopiert linker på mobilen, men den dukker opp ved søk på Twintalker 9100.) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
REM Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Hei REM Er dette noe som er å få kjøpt i Norge til en fornuftig pris, eller må jeg utenlands? http://www.amazon.com/Simultalk-24G-Wireless-Communication-System/dp/B004Y037SE Tja, fornuftig pris? Vet ikke riktig. Jeg kjøpte tre sett og betalte så vidt jeg husker snaut 3000 pr stk levert på døra. Handsfree og fullt duplex. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Seilbåt 31 fot. Med så liten båt vi har så legger jeg fint til og fra alene men det er jo kjekt å få hjelp også. Men noen ganger er det egentlig enklest å bare gjøre ting selv uten å forstyrre andre. Prøver å få gjort unna planleggingen, og dermed kommunikasjonen, på forhånd om det er noe vi skal. Ellers så ser jo kona hvor jeg styrer osv så hun skjønner jo hva jeg pønsker på, om det som er planlagt/avtalt ikke holder stikk. Det er jo ikke så avanserte greier, et tau skal i land enten i baugen eller på en av sidene. Hun er på mange måter både kjappere og smartere enn meg så hun vet nok godt, og kanskje bedre en skippern, hva som skal skje :-) Dattera mi på 14 må ha litt mer konkrete instrukser da hun fort kan gå i land uten tau, med tau men uten å feste det i båten osv om hun ikke får klar beskjed. De kan jo være litt teite i den alderen. Vi har stående avtale om at kona aldri skal hoppe. Så om hun fortsatt er i båten så har jeg ikke kommet nær nok. Dattera mi på 14 lar jeg gjøre som hun vil, de er så lette og spreke i den alderen at hun gjerne må hoppe. ------ Det sitter langt inne hos meg å rope når vi skal legge til, har ikke noe fingerspråk utover tommel opp som et slags "ja", bra eller "ok". Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Kommunikasjon er viktig i mange situasjoner, og som man ser, er det flere måter å løse det på. På Dreamer er det ikke mulig for en person på baugen å høre hva som sies fra styreposisjon inne (eller omvendt). Vi har derfor anskaffet Jabra JX10 handsfri. En enkel liten sak som festes på øret og som kommuniserer med mobilen via bluetoot. Dette systemet passer utmerket for oss, men passer sikkert ikke for alle båttyper. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Jeg er vant til en del signaler fra marinen, men ombord på lystbåt ser jeg ikke helt poenget.. Vi kunne godt klart oss uten ombord i marinen også! det aller viktigste er at om man får en oppgave er å vite hva man skal gjøre. Vet man hva man skal gjøre så er det egentlig ikke noe problem Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
REM Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Huff, her synes jeg det var mye fjåsete uttalelser og kommentarer. Det er klart at kona som er dekksmatros hos oss under normale og kontrollbare forhold vet hva hun skal gjøre når vi skal legge til. Det er ikke det det handler om. De forhold trådstarter sikter til er vel ikke i første omgang når sjøen ligger speilblank og man siger inn til kai i en eller annen gjestehavn. Da kan sjøl jeg finne på å be kona holde seg i ro og gå fram og fikse tilligginga alene, sjøl i min båt som ikke veier mer enn 15 tonn. Problemene oppstår vel når det virkelig begynner å plystre rundt øra på en, og du med høy puls skal ta deg fram og legge til i ei ukjent uthavn. Når det hyler fra baug og hekktrustere skal det egentlig ikke så mye regn og blåst til i tillegg før muntlig kommunikasjon mellom førerplass og dekk umuliggjøres. Hva gjør en da når forutsetningene endres, og da det dere var blitt enige om plutselig viser seg og ikke være mulig å gjennomføre? Hvordan avtaler man neste trekk? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
zooper Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Jeg har klart meg uten håndsignaler i alle år, men fra tid til annen oppstår forvirringer og forviklinger. Selv om det så langt har gått bra så har det ikke skjedd uten litt stress og roping. Vi har som mål å bli den familien som bare sklir rundt uten anstrengelser, som samarbeider stille og sømløst... lekkert og behagelig. Tydelige, korte og klare signaler og kommandoer vil definitivt komme godt med. Samband er vel og bra, og har sin nytte - men man går jo ikke rundt med det hele tiden - da behøver man å kunne kommunisere uten. Med innspill herfra forsøker jeg å komme opp med mine egne signaler, og det er et pågående arbeid med tallige revisjoner. Jeg forsøker å benytte universale tegn slik at det blir lett for alle å huske og lære. Så langt ser det slik ut: Generelt Alle kommandoer angis både muntlig og med håndsignal - alltid! Alle håndsignaler skal være mulig å angis med én hånd da den andre skal være fri til annet, som å holde seg fast Avstand relatert til grunner eller bruer angis i det horisontale plan og angir ikke dybde eller avstand mellom toppen av mast og undersiden av bruer... med mindre annet har blitt avtalt på forhånd Avstand relatert til det vertikale plan angir avstand til topposisjon, feks ankerets avstand til ankerrulle og ikke vannflate (dette må skipperen regne ut selv, feks om han ønsker å skylle ankeret) Retning viser alltid fri led og hvor man skal styre, ikke farer og hindringer... med noe annet er avtalt for et eksplisitt tilfelle. Farer og hindringer skal i så fall angis i kombinasjon med knyttet neve Store vs små utslag = hurtige og tydelige utslag med armen vs langsomme og myke utslag med armen Avstander: 0 = tommel mot alle fingre former en stor "0" ("ok-tegnet" med pekefinger mot tommel og resten av fingre opp reserveres til "ok") 1 = pekefinger 2 = pekefinger + langefinger 3 = pekefinger + lengefinger + ringefinger 4 = pekefinger + lengefinger + ringefinger + lillefinger 5 = alle fingre 6 til 10 = 5 + X, og vises minst tre ganger. 8 blir feks 5 + 3, 5 + 3, 5 + 3... men ikke 4 + 4 eller 3 + 5. Dersom begge hender er fri kan man i stedet bruke begge hender. Dersom avstand er over én båtlengde representerer tallangivelse antall båtlengder Dersom avstand er mindre enn én båtlende representerer tallangivelse meter Dersom avstand er mindre enn én meter representerer tallangivelse decimeter (kommer neppe til anvendelse annet en feks i trange lysåpninger). Dersom begge hender er fri kan avstand angis med å holde håndflatene fra hverandre tilsvarende faktisk avstand Dersom avstand er mindre enn én decimeter representerer tallene cm (kommer neppe til anvendelse, men hvem vet?). Alternativt kan man holde tommel og pekefinger like langt frahverandre som faktisk avstand, eller håndflatene som ved decimeterangivelse Retning, fartstilpassing, m.m.: Retning = fingrene samlet og rette, håndflaten vertikal og armen fullt utstrakt kombinert med "klokkeslett-kommando" (med baugen som kl 12, rett styrbord som klokken 3, rett akter som klokken 6 og rett babord som klokken 9) "Opp" = tommel opp kombinert med å løfte armen opp og ned... (tommel opp betyr ikke "bra", til dette benyttes "ok-tegnet") "Ned" = tommel ned kombinert med å løfte armen opp og ned... (tommel ned betyr ikke "dårlig", til dette benyttes "faretegnet" eller "noe er galt-tegnet" ) "Mer/Øke/Opp" = håndflaten opp med fingrene lett krummet kombinert med å løfte armen opp og ned "Nøytral/Hold fart/fortsett" = hånflaten ned, fingrene rett ut og armen stille "Mindre/Redusere/Ned" = håndflaten ned med fingrene lett krummet kombinert med å løfte armen opp og ned "Full stans" = stoppsignal med håndflaten opp og fingrene samlet og pekende rett opp, kombinert med en armen pekende opp "Framover" = "kom hit bevegelse" med fingrene "Bakover" = "gå bort bevegelse" med arm og hånd (i mangel på bedre beskrivelse) "Stopp" motor/vinsj = "kutt over hals"- håndbevegelse "Ok"/fullført = pekefinger mot tommel og øvrige fingre pekende rett opp "Styr styrbord" = overarmen pekende i rett styrbord og med underarmene fra vertikal til horisontale bevegelser, kombinert med fingrene rett ut og samlet og håndflaten vertikal "Styr babord" = overarmen pekende i rett babord og med underarmene fra vertikal til horisontale bevegelser, kombinert med fingrene rett ut og samlet og håndflaten vertikal "Noe er galt/dårlig" = hånden horisontal med fingre spredt, kombinert med en roterende fram og tilbake bevegelse "Fare" = knyttneve. Denne kan feks kombineres med retningsangivelse med hele armen "Avslutt/Ferdig" = underarmene i kryss Men tidivs trenger man noe mer::::: "Bra jobba" = slengkyss "Bruk hue din jævla idiot" = pekefinger mot tinningen "Dra til helvete" = gi fingeren "Kyss meg i ræva" = kyss hånden og slå seg selv på rumpa "Det går til helvete" = "selvmord med pistol-tegn" (peke og langefinger opp i ganen og trekk av) "Ha, ha - ta den" = peke nese "Slutt å kødd" = ronkebevegelse "Håp på det beste" = kryss fingrene "Slutt å klag" = gni øyet og geip "Kylling" = tommel under armen og flaksebevegelse Osv, osv, osv Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.