Lucky Silver Startet 21.Mai.2014 Del på Facebook Startet 21.Mai.2014 Som emnetittelen nevner; hvilke av dagens seilbåter tror dere neste generasjon av seilere vil titte på og tenke tilbake på når de var ung og beundret en slik båt ute på fjorden? Når jeg tenker på "klassiker", ser jeg for meg en langkjølt båt, enten ketchrigget stor og tung, for eventyrreiser på de åpne hav, eller slank og smidig med enorme overheng i baug og hekk hvor ingen tenkte på komfort og plass under dekk :) Overdimensjonerte skrog og firkantede dekkshus, manuelle gedigne ankervinsjer og alt, absolutt alt, bygget for å vare i tusen år :) Idag, med all computer-teknologi, datasimulerte byggemetoder, tusenedels millimeterpresison, syltynne finnekjøler, skrog som er designet halvt om halvt av ingeniører og økonomer, båter bygget for charter, båter bygget for racing med rigger som er hentet fra Star Trek, flytende såpestykker med enorm inneplass for de som ikke liker å være ute; variasjonene er uendelige. Men hvilke av alle disse båtene som er ny idag, vil bestå tidens tann og være et objekt for fremtidig beundring? Hvilke båter vil om 30-40 år være verdt å pusse å flikke på for å holde vedlike, og hvilke båter vil forbigås i stillhet? Så hva er Din "fremtidige klassiker", og hvorfor akkurat den? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Hei Eg trur Viknes og Øien sine båtar vil vera attraktive bruksbåtar òg om 30-40 år. Om dei blir beundra slik mange beundrar oselvarar, meterbåtar, sørlandssnekker og Fontaine Pajot :smiley: er eit anna spørsmål. Ask Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Jeg tror neppe at Bavaria-, Jeanneau-, Hanse eller Beneteaubåtene har potensiale til å bli klassikere. Men båter produsert idag av Hallberg Rassy, Regina af Vindø, Najad osv vil nok være nærmest "udødelige" og for all fremtid være gjenstand for beundring, og være attraktive oppussingsobjekter Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Muligens salongseileren til Jeanneau 43 ds ?? Stikker seg ut fra de andre salongseilerne syns jeg, klassiske fine linjer. Kommer til å gå for den vist jeg konverterer... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Swan fra 1970-tallet. Ingen over - ingen ved siden Bilde stjålet fra denne annonsen: http://boatsaleads.com/1970-nautor-swan-36/ Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
olews Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Det er rart med dette, Maxi var ikke vel ansett da de kom. Pelle Petterson designet Maxi 68 i midten av 70 tallet. Den var billig og ble sett på som mindreverdig sammenlignet med de overnevnte farbrikanter. I dag er Maxibåtene klassikere, selv om de ikke er spesiellt vakre. Mye pga det store antallet som ble produsert. Om dagens masseproduserte båter for en like god skjebne tviler jeg på, men historiens gang er ofte merkverdig. At håndverksmessig byggede båter lever evig er ikke så rart, de er bygget for å vare evig. Mens masseprodusentene bygger akkurat sterkt nok bygger håndverkere litt etter Sven Yrvin metoden, man bygger så sterkt som mulig. Da holder det nær sagt evig. Men som noen sier til meg når jeg klager på at ting ikke er vakre lengre "alt kan ikke være art novou". Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Gunga Din Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Jeg tror Najad 371........blir en morgendagens 'måkevinge Mercedes' Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
MajorAndy Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 (redigert) Godt spørgsmål! En "klassiker" kan skabes af mange faktorer. For eksempel: Teknologisk innovation. At være først med noget banebrydende, som kun langt senere - eller aldrig - bliver allemandseje. Mercedes mågevinge. Den første Macintosh. Tidløst design. Et formsprog, der trækker på klassiske elementer og som holder også i evigheden. Den klassiske 12-meter. Danske møbelklassikere. Folkelig appel. En ting, der har været så udbredt at rigtig mange mennesker har haft et forhold til den. En del af det kollektivt forgangne. VW boblen, folkebåden eller Maxi 77 En konkret historie knyttet til tingen, der gør den uløseligt knyttet til et kollektivt narrativ. Aston Martin DB5. Colin Archers redningsbåde. Og sikkert også flere elementer. Og en kombination af flere eller alle elementer. Selv forvente jeg naturligvis at Nord Wests både fra "Benny-æraen" bliver klassikere... :-) Redigert 22.Mai.2014 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 (redigert) Flere av de typisk nordiske seilbåter på 27 til 30 fot fra 70 og begynnelsen av 80-tallet regner jeg som klassiske båter i dag. Maxi77, Comfort30, Albin Ballad, If. Produksjonen av tids masseproduserte båter. Kan selvfølgelig ikke sammenlignes med eksempelvis HR, men folkelige båter som den tid var store og staselige. Comfort og Ballad ble vel produsert i 1000 til 1500 eksemplarer. Hvordan er produksjonstallet for dagens masseproduserte seilbåter for Ola-normann og Medelsvensson? Så spørs det jo om vi vil se på dagens båter om 30 år, slik vi ser på båter fra 70 og 80-tallet. Sannsynligvis ja. Nå er jo jeg så ung at jeg ikke husker den gang 70 og 80-tallsbåtene kom på markedet. Så jeg vil ikke kunne sammenligne "følelsen" man fikk av å se en ny og moderne båt den gang vs følelsen av å se en ny båt i dag. Så er det jo slik at mange av smykkene av moderne båter i dag, i stor grad har mye av de samme linjene som båter fra 70 og 80-tallet. Det ligger 3 svenske seilbåter i Brosundet, gjestehavna i Ålesund, nå. to av de er 40-fotere fra Malø. Vakre, moderne båter. Fuglehund som sitter i cockpiten, utoverhengende akterspeil. Navn utskåret i teakplank.. Veldig pent. Kanskje vi om 30-40 år kommer til å snu oss etter en Bavaria eller Hanse, ikke på grunn av båten, men fordi vi hører den umiskjennelige lyden av en dieselmotor, og kommenterer, "Der er en Volvo Penta D2-motor. Jeg husker da de de kom på markedet, det var en knallgod motor, men mange fikk trøbbel med D6-motorene i motorbåter. .... jaja, det var en tid det også, men oljeskift og dieselfylling, kondens på tanken... Jaggu er det enkelt med dagens el-motor. hør på den fine lyden dag gitt... lyden av dieselmotor." Redigert 22.Mai.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 I mine øyne en unik og "folkelig" båt i sin tid. Og Peter Bruun sine Spekkhugger, Grinde og Kaskelott er jo nydelige båter. http://www.peterbruun.dk/ Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Jeg synes allerde nå at feks en bavaria 36 fra tidlig 2000 begynner å bli en klassiker. - fine linjer som representerer tiden da den ble bygd. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 (redigert) Vakre seilbåter og vakre damer har i mitt sinn det til felles at de er rimelig lange og slanke, og med lekre linjer. Innvendig volum og fancy dekor spiller derved ikke avgjørende rolle, men det er kjekt om de er praktiske og funksjonelle. For seilbåter innebærer det at de er designet for å gi seilglede, at de har godt håndverk og tåler bruk. Dette tror jeg blir en klassiker: Redigert 22.Mai.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.