Jump to content

Livet med Tortuga, maxi fenix


njal

Recommended Posts

Tentative skrev On 8.9.2023 at 19.48:

Tak for mange gode opgraderinger og erfaringer Tortuga, dere er gull værd og en solid inspirationskilde.

Jeg ser at dere fremdeles har batterierne stuvet sammen med eksos potta, original design som jeg forstår det. 
Har hørt en del om at det bliver ret varmt dernede, er det ikke et potentielt problem, kanske især med LiPo batterier?
Eller har dere anden viden?

Vh 

Eksosen er vannkjølt, blir ikke veldig varm...

 

Her er utsnitt fra databladet på batteriene:

image.png.f1b3b0c9eb3a161006f8b35fab8041e9.png

Kilde: https://www.improvecn.com/products/12-8v-lifepo4-batteries?tab=specifications

 

Tror ikke dette bør være noe problem

Antagelig bør vel disse batteriene tåle temperaturen bedre enn gel batteriene vi hadde før, uten at vi opplevde temp som noe problem med de heller.

 

Blir det for varmt / kaldt, skal BMS beskytte batteriet uansett

 

Link to post
  • 2 måneder senere...

Her komemr noen bilder fra en høsttur i slutten av november.

Var faktisk litt is i rundt båten ved avreise. Tortuga brøytet seg lett gjennom :)

Turen gikk til Østre Bolærne. 

Kjekt med landstrøm på denne tiden, selvom Tortuga lett holder varmen ombord uten med 4kw varmer og LiFePO4 batteripakke :)

image.jpeg.9eb3e320ba7323332a9d9520a52fb790.jpeg

 

Etterhvert kom @5nacks :thumbsup:

 

image.jpeg.c71a103ce199578fae89bba709d244e0.jpeg

 

image.jpeg.925722a04dd4c7265a57dc27e4cc7eac.jpeg

 

Tok ut landstrømmen siste kvelden, for å lade ut litt.

Dette for å teste hvor godt dynamoen lader på vei hjem

Dynamoen er dessverre kun på 40 amp, men synes den leverer bra.

Her fra Victron batterimonitor. Ladingen på vei hjem.

image.png.664570f395c64262dd0205645e2a35f3.png

 

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Snart påske.

Turen er tenkt på svenskekysten, i følge med @5nacks

Ikke mye fornemmelse av vår i dag, men vi har gjort Tortuga klar for påsketur.

Først av med presenningen

image.jpeg.9900359d540c2401168942cf9996b114.jpeg

 

Det var ikke ideelt vær for å ta på seilene. Var mye vind.

Allikevel, de kom på!

image.jpeg.a2b9073eb28818b794d03638b82dd573.jpeg


Vi gjorde også service på motoren. Byttet olje, oljefilter, dieselfilter på motoren og forfilter.

Første vi gjorde da vi kom var å sette på varmen i  båten, så var deilig å komme ned i varm båt.

Første år med uorginale filtre til motoren, men de passet like fint :thumbsup:

image.jpeg.c6850c060b3957e858f0a92fc28b1976.jpeg

 

 

image.jpeg.69158a44d9622a967bc7bb79b44f30f7.jpeg

 

Nytt system for oppbevaring av de brukte filtrene.

Var fornøyd, klarte å gjøre jobben veldig renslig.

image.jpeg.b4cd03875cc7f179c2e5d77094f8500f.jpeg

 

Vi fylte også vanntanken. Hadde med vann i kanner.

Er vi heldige kommer vi til en havn det går an å vaske båten i påsken.

Link to post
5nacks skrev 8 minutter siden:

Ser frem til påsketur. Forhåpentligvis blir den like bra som de forrige ?? Smart system med oppbevaring av gamle filter, er det tomme skumnisse-bokser?

Ja, ser framt til tur nå :)

Observant vedr. boksene, det stemmer :)

 

Ny type motorolje i år.

Den vi har brukt tidligere fra biltema er utgått (Turbodiesel 15W–40)

Denne typen nå: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motorolje/mineralbaserte-motoroljer/15w-40/mineralbasert-motorolje-15w-40-acea-e5-e3-e2-a3b3-10-liter-2000052222

 

Ref. motorens manual er kravene til oljen:

image.png.ed81602b5aea82cad2b300c074d2503b.png

BT oljen oppfyller dette:

image.png.919c2eebbe3162bfae56b1071925229d.png

 

API CH-4 erstatter CD, CE, CF-4 og CG-4.
Den bør derfor være ok.

Link to post
  • 2 uker senere...

Tortuga er tilbake etter vellykket påsketur:easter:

Drøbak -> Strömstad -> Grebbestad -> Väderöarna -> Sydkoster -> Drøbak

Seilte i følge med @5nacks

Mye kaldt vær, men varmt ombord

4kw Planar dieselvarmer holder enkelt varmen ombord.

Den suger friskluft utenifra, så holder inneklima i båten veldig bra.

 

image.png.3e0b7113c3dd78da7336fd6b6fb2a1dc.png

Jeg dro fra hjemmehavn tidlig første lørdagen i påsken.

Motvind ut fjorden. Heiste seil da jeg var forbi søstrene.

Kom fram til Strömstad rett før det ble mørkt. @5nacks var allerede annkommet.

Rimelig full havn

 

image.jpeg.643fd99557188219b7fcf93c91ccbb0e.jpeg

 

Her var bryggevannet påskrudd. Deilig å endelig få vasket båten:thumbsup:

image.jpeg.8e702f98488529cb5dbfbec8b1d1a86f.jpeg

 

Vi ble over helgen i Strömstad, før turen gikk videre til Grebbestad.

Etter en tur ned til Strömstad med mye vind, regn og bølger var det deilig med en tur i nærmest vindstille og flatt vann.

image.jpeg.62281c67e22ed0e90777c4e2421cb495.jpeg

 

I Grebbestad fikk vi litt solimage.jpeg.5d429299db04e579e09ba0ffbcb228f0.jpeg 

Endelig tid for uthavn. 

Vi hadde fin seilevind fra Grebbestad til Väderöarna.

Seilte nedover kysten innaskjærs før vi seilte over til Väderöarna

image.jpeg.89ce683223bdbd1d131d834c968c01d8.jpeg

 

Trangt inn i Strømsund

image.jpeg.a9fc0900b642f80219a1612632223dd5.jpeg

 

image.jpeg.ef71e016b8a48df26565c0ff34d91e80.jpeg

 

Det går mye strøm på tur såppas tidlig i sesongen.

Spes. dieselvarmer trekker en del.

Spenningen var derfor stor til hvordan dette skulle bli med LiFePO4 batteriene vi satt inn i høst (200ah totalt).

Oppsumert hadde Tortuga strøm i masseveis.

Her er status etter 3 døgn på Väderöarna, tatt på morgenen vi seilte videre.

image.png.0e877f1e0f25efabb07c638591d9ed0f.png

 

 

Vi seilte opp til sydkoster.

Dårlig vær, men koselig sted.

image.jpeg.bfd30ea1741aaf7d3feaf6b0769c8032.jpeg

 

Søndag morgen gikk turen hjem.

Lite vind. Gikk for motor hele veien.

 

Dynamo er på 40a.

Rett etter oppstart lader den nesten 40a, før den justerer ned til ca. 30a.

Dette holder den seg på stabilt.

image.png.d32130deb59b917571201ded29822e84.png

 

Tidlig på morgenen regnet det, samt lyn torden.

Her i hjemmehavn med sahara sand på dekk etter regnværet.

 

image.jpeg.df8453269e1a8fced9108004321813af.jpeg

 

Takk for en super tur @5nacks

Link to post

Hei! Har lest om turene deres gjennom flere år. Nå har jeg konvertert til liten gammel seilbåt etter mange år i større motorbåt. Det ble en ganske velholdt Albin Vega. Men den er kjemisk fri for elektronikk og hjelpemidler for lading. Hva slags solcelleanlegg har dere? Fleksibelt panel? Antall watt? 

 

Kan ikke seile, så dette blir en bratt læringskurve fremover ?

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Gew77 skrev 11 minutter siden:

Hei! Har lest om turene deres gjennom flere år. Nå har jeg konvertert til liten gammel seilbåt etter mange år i større motorbåt. Det ble en ganske velholdt Albin Vega. Men den er kjemisk fri for elektronikk og hjelpemidler for lading. Hva slags solcelleanlegg har dere? Fleksibelt panel? Antall watt? 

 

Kan ikke seile, så dette blir en bratt læringskurve fremover ?

Bare å se på de tidige Berserk seriene da :)

 

100w fleksibelt panel + 15a victron mppt regulator

Ikke optimalt med solcelle under bommen, blir lett skygge på den.

Allikevel, den gir helt klart en del strøm

 

Se tidligere post om det her:

https://baatplassen.no/i/topic/109784-livet-med-tortuga-maxi-fenix/?do=findComment&comment=2030063

Link to post
  • 3 uker senere...

Forrige uke var Tortuga på land.

Opp på tirsdag, ut på fredag.

Når vi er oppe så kort er frykten for regn stor.

Heldigvis var været bra, og ikke en dråpe regn.

Utover løst rorlager gikk alt som smurt.

Klar for opptakt mandag kveld:

image.jpeg.103438c4951aa02a357a5795c6675ad1.jpeg

 

Her kom båten opp, ingen groe

image.jpeg.31477d58bb876e86f3c0b3227495c9d1.jpeg

 

Alltid litt spennende når vi kommer opp, om alt er i orden under vannlinjen.

Det viste seg at rorlageret hadde løsnet :nonod:

Vi senket ned roret, noe som var en prosess i seg selv.

Roret holdes oppe av en ring rundt rorakselen som sitter med 2 syrefaste sett skruer.

Den ene var umulig å skru ut. Gjengene skjærte seg...

Den måtte borres ut. 

Utover det gikk det fint.

 

Vi rengjorde flatene med aceton, og malte lageret med epoksy primer.

Etter det smørte vi på tykt med epoksysparkel, og presset det opp.

 

Prosessen likner på hvordan vi gjort det i 2017, da vi byttet lager: 

 

image.jpeg.2d20265d2e23b4cf8372c5f9b808eb00.jpeg

 

image.jpeg.687430ebd6c594de44412bb7b87d5d1e.jpeg

 

Ny olje på drevet, samt stoffet. Alluminiumsbunstoff selvsagt, på spray.

Samt nypolert propell.

Vår erfaring er at slik holder den seg bra til neste gang vi tar den på land (ca. 1 år)

image.jpeg.384cb1d736ade0106d756b35918d4dd5.jpeg

 

Skroget er polert med Tcnano + tcnano 3d (hardvoks) som vanlig.

Dette synes vi holder veldig bra.

image.jpeg.4b711fcb3ca12f1c8df870337a171ef2.jpeg

 

image.jpeg.16bb16a85a1b92a7454c8e7bb54b67a8.jpeg

 

I helgen gikk turen til Håøya.

Perfekt :thumbsup:

image.jpeg.e9f9add05372161b751bf133ef38abcb.jpeg

Link to post
  • 3 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Lite aktivitet her, men Tortuga lever fortsatt.

Først, litt vedlikehold....

I høst opplevde vi at motoren gikk varmere enn normalt, og det "dampet" av eksosen.

Vi åpnet derfor varmeveksleren.

Første gang siden motoren ble montert i Tortuga...

IMG_1749.JPEG.8c4a60380646a5592957715f49cc082a.JPEG

 

IMG_1755.JPEG.00318f663d7c94cf5aae7e7fd0067cfd.JPEG

 

Renset den i eddik.

IMG_1756.JPEG.3391254cb23763b73e34cc05553bae6e.JPEG

 

IMG_1757.JPEG.74bb752575476ec5515b07bbc175a779.JPEG

 

Se den gummi greia som ligger inni varmevekslerhuset.

IMG_1753.JPEG.349a0f33b45a89792902d3a7150640ae.JPEG

 

IMG_1761.JPEG.8ff15d87ce054c7240e530fbe7a0d48e.JPEG

 

Vi antar denne skal sitte rundt rørinnsatsen, for å styre vannstrømmen.

Fra Vetus:

image.png.17eaea658eb3c65dc39fad570f6f203a.png

 

Vi tredde den utenpå, og ved hjelp av varmluftspistol krympet den pent sammen rundt rørinnsatsen.

IMG_1764.JPEG.5419f095fbd7fdc36c8d4ab49ee327e1.JPEG

 

Nye oringer

IMG_1765.JPEG.1aaa5cb87eb925f7aa940d377c744785.JPEG

 

Vi trodde nå alt var bra, det var det ikke....

IMG_1767.JPEG.c2ccf8e87e6779da180c8894c1d27051.JPEG

 

Jeg tok av blandebendet for eksosen.

Rimelig tett her.

Kokset igjen, bare hull igjen for en finger.

IMG_1786.JPEG.86dc03ae133abc77c2032a820fe7b52f.JPEG

 

Av med hele varmeveksleren.

Ikke tett her... Bare tynt svart lag mot sot.

IMG_1795.JPEG.d89143b72b713211e48fce80eb352a5b.JPEG

 

Det igjenkoksede satt hardt, men vi fikk alt ut.

Her ferdig renset.

IMG_1802.JPEG.a69530b3acc93096778ccd0b6807583e.JPEG

 

Jobb utført, og alt i orden.

Motoren kjøler bra, og har fungert fint etter denne "sjauen".

Vi lurer fælt på hvordan eksosutløpet kan ha koksen igjen såppas....

Propellen bør være passe, motoren når fint sitt maksturtall på 3600 rpm i gir.

 

 

 

IMG_1824.JPEG

Link to post

Påsketur.

Klart Tortuga har vært på påsketur :påske:

Tradisjon tro gikk turen til Väderöarna i Sverige, i følge med @5nacks

Først til Strömstad.

For motor ut Oslofjorden, så for seil rundt Hvaler og til Strömstad.

IMG_2558.JPEG.6b32cfc0ee4ec602164f62c81cc02bd1.JPEG

 

Mye båt i Strömstad.

Derfra gikk turen ut til koster. Mye båt, men greit å få plass.

Så sørover.

@5nacks og Tortuga i følge.

IMG_2570.JPEG.4a1d82497070daa1e3aedca6f46d7f0d.JPEG

 

Motorseiler.

att.hax-4LDFJf0qWvmwpl2zHzwMUpLjHx7GhzXt_79Vaxg.JPEG.d96edeed398bc673ddbaece736f0852b.JPEG

 

Innom Grebbestad for å fylle vann, samt handle litt.

Så ut i havet, mot Väderöarna. Ingen vind.

IMG_2575.JPEG.e6f080e9290076d2185561f9d23dc4e4.JPEG

 

Framme i paradis.

IMG_2580.JPEG.0b807e2072a76bf7ebbf4f3f7ac48493.JPEG

 

att.33VbEUuoGKPmNmEriWQDoIMq4RKuLlcHfbA_Iel2CZA.JPEG.13edcb3e9a194f5c3a7a20014dc05804.JPEG

 

IMG_2581.JPEG.d9169956e04f6dcb70fc451628d759db.JPEG


Grått vær

Dieselvarmeren holder det varmt og tørt ombord.

Etter vi oppgaderte med LiFePO4 forbruksbatterier er ikke strøm noe å bekrymre seg for lenger.

IMG_2583.JPEG.48ab110110da2723eb175256e528e9d9.JPEG

 

Vi var her noen dager, før turen gikk hjemover.

Siste stopp var Østre bolærneIMG_2600.JPEG.cc44e6880ae3d47b59d01a43ac472a4a.JPEG

 

 

Kjapt oppsumert, en herlig påske.

Varierende vær, og mye motvind

Takk for en fin tur @5nacks

 

 

 

 

 

Link to post

Det er fordi motoren enten/eller:

 

Kjører på for lavt turtall over lang tid

Tomgangslading av batterier

For stor last i forhold til turtall

Dyser gir for mye diesel

For lite luft i forhold til dieselmengde

 

Slik er det i grove trekk. Typisk for motorer med 'overdrivepropell'. 

 

På Hulda kjøpte jeg for noen år siden nytt gir. Det viste seg at mitt gamle hadde utveksling 3:1. Det nye skulle også være slik, men det viste seg å være 2,5:1. Hadde, i følge selger ingen betydning. Motoren gikk greit på lavere turtall. Begynte å 'brumme' på høyere turtall. Byttet propell ett hakk ned og OK. Ingen sot/koks. Og merk at jeg har en eldgammel møkkamotor. 

Link to post
Hulda skrev 31 minutter siden:

Det er fordi motoren enten/eller:

 

Kjører på for lavt turtall over lang tid

Tomgangslading av batterier

For stor last i forhold til turtall

Dyser gir for mye diesel

For lite luft i forhold til dieselmengde

 

Slik er det i grove trekk. Typisk for motorer med 'overdrivepropell'. 

 

På Hulda kjøpte jeg for noen år siden nytt gir. Det viste seg at mitt gamle hadde utveksling 3:1. Det nye skulle også være slik, men det viste seg å være 2,5:1. Hadde, i følge selger ingen betydning. Motoren gikk greit på lavere turtall. Begynte å 'brumme' på høyere turtall. Byttet propell ett hakk ned og OK. Ingen sot/koks. Og merk at jeg har en eldgammel møkkamotor. 

Blir ikke helt klok på dette.

Ikke røyk / sot fra eksosen som jeg kan se.

Pleier å marsje på mellom 3k og 3,2k rpm.

Maks er 3,6k rpm, noe motoren oppnår enkelt ved full gass i gir.

Driver ikke med tomgangslading av batterier.

Vanlig vp foldepropell 14"x8

Jeg tror motoren har bra lufttilgang, men det kan jeg ikke garantere.....

 

Utover det går den rent og fint....

Ikke veldig moderne denne motoren heller hehe....

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...