Jump to content

Livet med Tortuga, maxi fenix


njal

Recommended Posts

larsern6 skrev On 11.9.2018 at 13.02:

Nå er jeg spent på hvordan testturen gikk. Er dere fornøyd med motoren?

 

Testturen gikk bra:yesnod:

Motoren går veldig pent. Lite vibrasjoner.

VI er ikke helt ferdige med motorlokket enda, skal bli spennende hvordan støynivået blir når det er ferdig.

(Det måtte forhøyes 5 cm for å få plass til motoren)

 

Vi får ikke helt fullt turtall dessverre.

Propellen er nok litt tung, så vi må se oss om etter en foldepropell eller bare blader med litt mindre stigning. Nå har vi 15"x9.

 

Vi begynner å nærme oss helt ferdige med motorbytte nå.

Jeg kommer med en en oppsummering når vi er ferdige.

Det har jo vært litt trøbbel på veien, med tanke på at varmeveksleren måtte byttes.

 

Til helgen skal vi på tur, så det blir utrolig spennende:yesnod:

 

Univa er forhandler av Vetus, og kan skaffe alle deler.

 

Link to post
Share on other sites

I helgen har vi vært på tur for første siden sommerferien.

Det var jammen på tide!

Motoren har fungert utmerket. En stor lettelse.

 

Som nevnt så er propellen litt stor. Dette må vi få gjort noe med.

Båten går fint i 6 knop på flatt vann.

Vi mangler ca. 1000 rpm.

Fredag var vi på Rognholmen rett utenfor Sandspollen.

På lørdag gikk turen inn til Aker brygge, sammen med en annen båt vi kjenner.

41761504_667449400306818_3960691060799176704_n.jpg.8ecfc9b83d32bcc18ec5dd309e3cf47c.jpg

 

Fin kveld på Aker brygge på Lørdag.

IMG_5149.jpg.929cc09eeda65900b90a4fd94810cc70.jpg

Link to post
Share on other sites

Det var meldt litt tvilsomt vær denne helgen, men nå som vi har fungerende motor kan vi ikke la stoppe oss.

 

På fredag seilte vi til Dragsund på Håøya. Det ble dessverre mørkt innen vi kom oss avgårde.

Merket godt vinden da vi krysset Oslofjorden.

Undertegnede holder utkikk i mørket, spennene gjennom åpningen i sjeteen

42345081_2158306451094695_6257440151073456128_n.jpg.6cef11254550415ceb911507c30bddf6.jpg

 

Vi kom oss fram til Dragsund, her lå vi helt i le faktisk!

Noen hyggelige karer kom å tok oss i mot.

42292631_495942660879287_4781513212904341504_n.jpg.226b3974eb4f827977bbcffc4fd365e8.jpg

 

VI våknet til bedre vær i dag

Man ser på bøyene at det er veldig høyvann. De pleier å være ca. 1 meter høye.

42289125_1813110445408764_234892770735554560_n.jpg.30144ff8325ce4d0cb5df28a7d3e3c43.jpg

 

Vi kastet loss rundt 12, og satt kursen mot Aker Brygge.

Stoppet først på Kavringen å fylte Diesel.

Ser det er høyvann her og.

42318066_2208883529355697_1320159598308491264_n.jpg.0317348ad9b3438feb33516eb9276734.jpg

 

Her kommer Elias planende

42303371_302025087059547_491020555567235072_n.jpg.bca95f0866f87debf05fc4c3adf7920e.jpg

 

Vi fikk oss fin plass på Aker brygge.

Det har blåst friskt i dag og.

42374650_309411549858006_4821126993355472896_n.jpg.4855e6f11587b836a2a48c9f93860984.jpg

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Imponerende å legge ut på tur fredag. Hadde båtvakt i havna selv. Her var det nok å gjøre er ikke ofte jeg bruker vest med sikkerhetsline på brygga.

 

Imponert over både jobben dere gjør på båten og turene. Holder selv på å pusser opp en Maxi 77. 

95C77AF1-3E83-4A34-8D71-005410DC9F8D.jpeg

Redigert av Ttopp
Skrivefeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Tid for å oppsummere motorbytte.

 

Det er noen uker siden vi ble ferdige, men det har vært litt småplukk.

Som nevnt tidligere, fikk vi satt inn motoren etter en ukes tid.
Det viste seg at varmeveksler var lekk. 

Dette var en stor strek i regningen. Selger ordnet opp, og vi fikk helt ny varmeveksler.

 

Propellen er for tung, dette må vi gjøre noe med.

Motoren skal nå 3600 rpm på maks, men får kun 2500 rpm.

Nå har vi 15x9 vp foldepropell. Ser for meg at 14x8 vil være bra.

 

Vi kan nå si oss ferdig med motorbytte, og er veldig fornøyde.

Motoren har vel gått mellom 10 og 20 timer i vårt eie nå.

Den går veldig fint, og lite vibrasjoner.

Båten går fint i 6 knop. 2500 rpm gir ca. 6,5 knop.

Blir spennende med litt mindre propell

 

Vetus M2d5

2010 modell

13 hk @3600 rpm

IMG_5243.jpg.9764b865fb099f33af223b64ddd65edc.jpg

 

Vi brukte vinkeljern mellom motorens motorfester, for å få den til å passe på den originale beddingen.

IMG_5244.jpg.98239146fdedcd38881f75be01ceac24.jpg

 

Vi var veldig spente når vi skulle feste motorfestene i beddingen.

Det viste seg at det er støpt inn en stålplate der motorfestene skal stå. 

Vi boret hull og gjenget opp. Dett ble veldig bra.

IMG_5233.jpg.78c432d7c6dd12b67b3c0422482883c0.jpg

 

IMG_5247.jpg.6d6acfd5657a70e8023af27dc7bd9d79.jpg

 

Kun 40 amp dynamo.

Dette kan det hende vi gjør noe med på sikt...

IMG_5237.jpg.a014b79363f28ae10bc3730bcb7da959.jpg

 

IMG_5259.jpg.36b26358386a703b81532f96b9ca9e1d.jpg

 

Til den gamle motoren hadde vi ikke vakumventil på kjølevannet.

Det burde vi hatt, men var ikke det som tok knekken på den...

Nå har vi montert en vetus vakumventil.

Vi monterte den i hekken på båten, for å få montert den på en bra måte.

44490332_1101008150061840_4070663737067962368_n.jpg.761130a6191bdd186f686f64873f6caa.jpg

 

 

 

Litt uklart bilde dessverre.

Den nye motoren har dieselretur, det la vi opp med gjennomføring gjennom mannlokket.

IMG_5255.jpg.6c33f368b4d235c9c08204e1664e3d55.jpg

 

 

 

Vi har ikke et skikkelig forfilter.

Dette skal vi bytte ut på sikt.

IMG_5256.jpg.b1f3ba185a748625698c6f6c6f3756e9.jpg

 

Vi måtte bygge opp motorlokket ca. 5 cm. 

samt lage et hull i motorkassen der vannpumpen er.

Teakplaten i forkant av motorkassen dekker for dette.

IMG_5277.jpg.9329de835fe0c210caca7402b83d2738.jpg

 

Bygde opp i underkant av motorkassen.

IMG_5280.jpg.90853461e5337e87739476d6fca7e415.jpg

 

Måtte lage en adapterplate for å få montert motorpanelet.

Den gamle turtelleren virker fint.

IMG_5279.jpg.0b0de1b07889bed45d5a36184cd19c95.jpg

 

Klart for tur til helgen.

IMG_5285.jpg.54bffd6e69a07085c71ecc5bf5b27948.jpg

 

IMG_5233.jpg

IMG_5236.jpg

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alternativt i dette tilfellet: Bygge på høyden på hver ende av vinkeljernet der motorfestene hviler. Så kan høyden på motorlabben justeres ned tilsvarende. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I forbindelse med motorbytte trengte vi litt mindre propell. 

Med 15x9 propellen vi hadde fikk vi ikke høyere enn rpm enn 2500.

Maks på motoren er 3600

@Vasstind her på forumet sendte meg melding å lurte på om vi skulle bytte blader. Han hadde 14x8,  noe som er vp propellen som er hakket mindre enn vår. Han skal få våre 15x9 blader.

 

Tidligere denne uken var jeg på jobben hans å hentet 14x8 bladene
Bladene så fine ut. Ingen tæring etc, men trengte litt puss.

IMG_5311.jpg.510d73181b95671b498911a63482d385.jpg

 

Startet med grovt papir, og avsluttet med 1500 papir. Autosol til slutt.

IMG_5313.jpg.392f7ec6c00d079450d7329ddccbc16d.jpg

 

Etter jobb i dag fikk vi løftet båten.

IMG_0311.jpeg.f6ba3c7f6773da8b64758c4ed10469c9.jpeg

 

IMG_5318.jpg.45beb1e60724cc7a3355514ced3b274b.jpg

 

Byttet gikk smertefritt. ca. 15 min var vi på land.

Best å ha båten i sjøen

IMG_5317.jpg.7c17eea78882c448b1761a37ed991448.jpg

 

Med denne propellen ble alt bra.

 

Båten går lett i 6,5 knop. Vi så faktisk 7 tallet såvidt også på kartplotteren.

Ble kun en kort tur siden det var mørk.

Skal bli spennende å teste mer.

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at propellbladene passet og IMPONERT over pussejobben!   Min grovpuss før overlevering ble gjort med grovt papir og sliperondell på drill, men ser nå at jeg må gjøre en langt mer presis jobb for å oppnå samme finish som du klarer. 

 

Skal prøve samme metode på propellbosset og gleder meg til å prøve med 15*9 på vår Fenix når våren kommer :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

Pusset først for hånd med sandpapir.

Startet md 80 papir, da det var noen dype riper.

Avluttet med 1500 vannslipepapir.

 

Til slutt vanlig autosol. Brukte vinkelsliper med "filtrondell"

Legger ved et bilde fra tidligere.

 

IMG_2119.jpg

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Da er 2019 sesongen i gang :clap:

Som man ser, ingen seil på. Trenger derfor diesel. Varmeren krever også sitt.

IMG_5417.jpg.402ca1213cc836603ea8625dc1967a13.jpg

 

Turen gikk til Aker Brygge :cheers:

IMG_5429.jpg.ab849fce8f067057fe273c562abc345f.jpg

 

669438534_IMG_54282.jpg.425d4c2b47b128c9760cc1522ec848a8.jpg

 

Nytt syn på fjorden.

Kan se ut som operaen er på tur...

IMG_5430.jpg.2a8ba3fce684214c1e27e8325de0a19b.jpg

 

IMG_5434.jpg.e9a82a65e31d2824dae5d6e4d2f4c8b9.jpg

 

Stille å fint på kvelden. Varmt og godt ombord:smiley:

Ikke noe kondens overhode. Har også madrassunderlag som hindrer kondens under putene.

Varmeren suger luften utenfra. 

IMG_5433.jpg.8474f0d6eadf5725f5b02aa9ed8b552f.jpg

IMG_5428.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå som vi har byttet motor, er det på tide med et ordentlig forfilter.

Vi hadde en slik gammel cav sak, uten filter.

Dieselvarmeren henter også diesel her.

IMG_5256.jpg.b1f3ba185a748625698c6f6c6f3756e9.jpg

 

Vi lette lenge etter erstatningen.

Vi trengte et filter som ikke var for høyt, for at det skulle få plass.

Valget falt til slutt på Racor 460R. Det har pumpe, slik at det bør bli enkelt å lufte etter filterbytte.

Fant det på Ebay til ca. 1000 kr. 

IMG_5505.jpg.84075241f34f39767793c860d9f44cfa.jpg

 

Dessverre passet det ikke. Det var for høyt.

Heldigvis fins det kortere filterelementer å få tak i. 

Nå passer det.

IMG_5525.jpg.a81ed5a4153a27c619a7ec2e21981b3e.jpg

 

Fittingsene fikk vi tak i på Tess.

Skulle hatt 3/8" nptf, men det var ikke så enkelt å få tak i.

Kjøpte derfor 3/8" npt, og brukte loctite gjengetetting. 

Måtte også til med noen overganger...

IMG_5539.jpg.c538ead7f559098bbc17056194f8ab20.jpg

 

Måtte osså legge opp nytt kobberrør fram til filteret.

Vi gruet oss litt for dette, men fikk det til å passe bra.

IMG_5529.jpg.f1a1969d4bd6e69d007baa6d3f955cd5.jpg

 

Vi har ikke testet dette med motoren enda.

Som man kan se er også dieselvarmeren koblet inn på filteret.

Den har vi testet, og den startet med en gang.

Ingen lekkasjer:thumbsup:

 

Det var helt klart veldig kjekt med pumpen på filteret når det skulle fylles med diesel / luftes:yesnod:

 

 

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser veldig bra ut!

 

Jeg monterte en liten elektrisk inline-pumpe på tilførselen fra tank, til vanlig henger den bare der og slipper dieselen gjennom, når jeg trenger å fylle/lufte forfilter og mot motoren setter jeg bare på strøm. 
 

Capture.JPG

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...