Jump to content

Livet med Tortuga, maxi fenix


njal

Recommended Posts

I sommer var vi på tur i 3 uker.

Som mange andre hadde vi et fantastisk vær, nesten for varmt.

 

Vi seilte mye på svenskekysten, men var også over til Aalborg, med en stopp på Læsø.

Fetteren vår giftet seg i Aalborg, derfor seilte vi dit. Veldig varmt der inne i Limfjorden.

 

Søndag 05.08 uke var siste dagen av ferien, og vi gikk fra Søndre missingen til Drøbak for motor mot vinden.

Ca. 5 nm. før Drøbak, dabber motoren av.... Den vil ikke starte igjen, så vi seiler inn til båtplassen vår.

 

Det viser seg at det ikke er noe kompresjon. Saltvannskjølt motor gjennom mange år.

Det står mer om det her

 

Vi får se hva vi gjør. Mye tyder på at volven er ferdig.

 

 

IMG_4861.jpg.c521c91b4124a52ab70ff11980d41fd9.jpg

 

Toppakningen

IMG_4868.jpg.0c545e8fa1fb0048ed56e82e8d18f2e1.jpg

 

IMG_4862.jpg.68427e496db2b3724f9de6ef728e3a0d.jpg

IMG_4864.jpg.edac892ead9192bb3a47812937f726d3.jpg

 

Toppen

 

IMG_4879.jpg.0cbd676391b4097249b607ec923c7df0.jpg

 

IMG_4878.jpg.309c43e8d88276a9a54a75c846c422cb.jpg

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som dere ser av bildene er nok ikke denne motoren mye å samle på.

Det er grenser for hvor lenge vi kan være uten fungerende motor, så noe måtte gjøres!

En kveld kom vi over en 13 hk Vetus, fra 2010 på finn.

Denne framsto som svært fristende, men den var i Kristiansand, så vi måtte vente til helgen med å få sett på den.

I dag kjørte vi til Kristiansand for å se på den, og det ble handel!

M2d5 med overgang til seildrev. Overgangen er ny.

 

Maritronic i Kristiansand hadde motoren.

IMG_4912.jpg.3625ff85763ffeb5dd85d1ee44a69424.jpg

 

 

Vanskelig for oss å kontrollere om motoren er bra, men den ser fin ut, og er forholdsvis ny.

Det ble derfor raskt handel.

Vi skal bruke det gamle seildrevet. Blir spennende å se hvordan det fungerer med propellen (15x9 tobladet foldepropell)

Håper dett blir bra.

IMG_4913.jpg.93279811b8dea023c8e3544897fc31b0.jpg

 

Planen nå er å bytte frostvæske og lakke litt på evnt. hakk i lakken.

Olje + filtre er byttet.

IMG_4921.jpg.559bc126fbcccb29456e7d084cf7242b.jpg

 

IMG_4922.jpg.9d4962c464f1743b6a1ac87cad9a4cd2.jpg

 

Nå må vi få denne inn i båten så vi kommer oss på tur snart.

 

Vi har rukket å løfte ut Volvoen.

Brukte en kjettingtalje i bommen.

IMG_4891.jpg.db1a24a6c90af8e9128d3fd9f1b0ac22.jpg

 

Etter litt lirking kom den løs

IMG_4893.jpg.e4094a5ac07f16b8ccde1e1d2f382f5b.jpg

 

IMG_4894.jpg.607d6106d090f70a1d8172ce5fad8821.jpg

 

Her kom den opp.

 

Vi festet spinnakerfallet i den, og "svingte" den rundt båten

Vi turte ikke å bruke storseilfallet, siden toppen av masten ikke er staget (brøkdelsrigg).

IMG_4899.jpg.db05a3a3396d3fc61cc8f962939ad876.jpg

 

IMG_4900.jpg.0656dd19ac498c697c8d9b2545e7cf2f.jpg

 

Denne kan du få billig....

IMG_4901.jpg.4b1e132f1890d31c108e9e3d475b6af5.jpg

 

I morgen skal vi gjøre klar motorrommet for Vetusen.

 

 

IMG_4907.jpg

 

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe skal bli deilig å bli ferdig.

Det har skjedd litt i dag og.

 

Vi har fjernet "klokoblingen" på drevet.

Den satt rimelig godt, men med en utmerket avdrager fra Biltema kom den av

IMG_4936.jpg.ce8134294953aac9d9f2d24016cf0c27.jpg

 

Neste problem nå er at kjølevannsinntaket er for lite.

Nå har vi 5/8 kuleventil, i den satt det 16mm slangestuss.

Nå trenger vi 20 mm.

Planen er å skru ut greiene av drevet, og skru inn en overgang, slik at vi kan benytte oss av større ventil, og få 19mm slangestuss.

Byttet bør skje i en fart, da vi ligger på vannet.

IMG_4939.jpg.55af9017a6ad9aeb88b308bec2aa378f.jpg

 

Vi kommer stadig nærmere

IMG_4941.jpg.e2366fa6cccec68e48f0629068904612.jpg

 

Vidunderet har fått ny frostvæske.

Skylte motoren sikkert 20 ganger, før vi hadde på rød frostvæske og destilert vann. 

Håper dette blir bra.

IMG_4948.jpg.3749b3bbc0a6c5d8f89993768ae7cf03.jpg

Link to post
Share on other sites

My humble opinion er at 16mm er evig nok til denne motoren.

Jeg bytta fra den gamle originale VP plastventilen til en slik dere har på min motor, og der er det 16mm.
Når 28hk får nok kjøling gjennom dette vil jeg mene en mindre, mer moderne, sannsynligvis vesentlig mer effektiv motor ikke har behov for mere flow.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Det går framover:smiley:

 

Her henger brakettene til tørk.

Vi klarte å borre hullene rett, og de passet bra. 

IMG_4974.jpg.3f4a99fdaca35130d82e5288ddee7bee.jpg

 

 

På lørdag tok vi med motoren til Drøbak.

IMG_4986.jpg.7f6c0cf0c4714ad9d2cc089ff5d6d2ed.jpg

 

Her heier vi motoren ombord med spinakerfallet.

Brukte storseilfallet som sikring.

Vi var allikevel nervøse for at den skulle havne på bunn. 

40160172_454925585020634_6802592881006608384_n.jpg.2a61e3686bb9fb2f0a8fa14f25fe3b4c.jpg

 

Her er vidunderet på plass.

Det gjenstår litt småtterier, men det viktigste er gjort:thumbsup:

IMG_4988.jpg.21981f02c6959148ec797200595964e5.jpg

 

IMG_4990.jpg.954d29f77f07649df3896a9c1863b3ca.jpg

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det har vært skjær i sjøen...

Ved det ene endelokket på varmevekslerhusets kunne vi skimte noe svart under lakken.

Prøvde å skrape i litt i lakken der, og så noe svart. Regnet da med at dette var en pakning. 

IMG_5003.jpg.b9f2111c2a266fe009f63026ac61bec0.jpg

Da vi startet motoren første gang, viste deg at det kom saltvann ut her...

Her har vi skrapet av litt mer lakk

IMG_5005.jpg.d83c1d11d1bd1bc0d629eb17f490b854.jpg

 

Vi tok varmeveksleren med hjem for nøye inspeksjon.

Endelokket der hvor det lakk, var limt på, med mye sparkel.

Her er det fjernet, og stor tæringsskade oppdaget.

IMG_5049.jpg.dd2e853f7c037b659b519ea72f9c3d0b.jpg

 

Vi var ikke særlig fornøyde med dette her...

Selger ble kontaktet, og han lovet å ordne opp.

Han lurte på om vi kunne få ut innsatsen til varmevekslerhuset.

Vi prøvde mye rart, men klarte ikke å rikke den.

IMG_5037.jpg.7d8a3d7180fe84df3b81757ec4623774.jpg

 

Selger bestilte da opp ny varmeveksler med ny innsats og sendte oss.

Den kom i går.

Denne har endelokk i bronse, istede for plast.

IMG_5096.jpg.d3c72711131a5d14d6c638a0e044bbdc.jpg

 

Dere kan tro vi er lettet!

Vi mottok denne i går, og monterte den på motoren.

Nå er det helt tett, og motoren går fint!

I morgen blir første testtur.

 

Vi har ingen grunn til å mistenke at det er Maritronic som har gjort denne elendige fiksen. 

Det ser ut som det er en stund siden "reparasjonen" er gjort, og derfor sannsynligvis eier av motoren før Maritronic som solgte oss den.

Maritronic har opptrådd utrolig profesjonelt, og ryddet opp i en situasjon som lett kunne blitt litt vanskelig.

De har løst saken på best mulige måte.

 

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...