Jump to content

Livet med Tortuga, maxi fenix


njal

Recommended Posts

Tviler på at motorrommet kan bli for tett på en fenix. 

 

Jeg ville først sjekket temperatur med et ir termometer. Blokk bør bli 85 grader. Er temp ned mot 60 er det bad. 

 

Deretter ville jeg fått sjekket dyser. Spraybilde og åpningstrykk. 

 

Ekstra ttilsetningsstoff kan hjelpe mye på koksing. 

Link to post
  • 1 måned senere...

Kristihimmelfarthelgen gikk turen til Koster med @5nacks

Helt perfekt.

Mandagen etter gikk båten på land for årlig vedlikehold.

I son denne gangen, noe som var en positiv opplevelse.

Dessverre ble vannlinjetapen stygg etter spyling.

image.jpeg.88a97a338646070b611f78f6cb0eb259.jpeg

 

Her ferdig polert og stoffet etter vanlig prosedyre.

Merk. Ny vannlinjetape

image.jpeg.75206103e53174e5f09595b2190c1db5.jpeg

 

Som alltid med båt, ting skjer... Spesielt med gammel båt.

i våres oppdaget vi vann i hulrommet under salongbordet.

Mest i det nærmest midten av båten, saltvann

Mye støv også.... Skjules av en tredørk til vanlig.

image.jpeg.a2d0d75fc9c090c801e3dfafbe40d5c6.jpeg

 

Vi fant raskt ut at vannet piplet inn i akterkant av hulrommet, hjørnet akter mot midten.

Rask ble derfor anntagelsen at det kom inn via aktre kjølbolt, inn i dette rommet.

Som man ser av bildet går kjølboltene gjennom innerlineren.

Ikke noe synlig vann over innerliner.

Med vanlig 1/2" skralle kjente jeg på kjølboltene. 

De 5 framste i båten rikket seg ikke.

Den aktre kunne jeg skru en kvart omdreining....

Jeg har hørt man ikke skal stramme kjølbolter mens båten er på vannet, så vi utsatt dette til båten kom på land.

 

Den fremste kjølbolten er under vanntanken.

Vanntanken måtte ut.

Litt svart og ekkelt, det ble vasket.

image.jpeg.77aa6401005e8aca74dbbff4a947187a.jpeg

 

Merk at skivene er ikke spesielt store.

image.jpeg.b783f11bc72e30080979d4731be0f441.jpeg

Det er 20mm kjøbolter.

Merkelig nok trengte vi 29mm pipe til mutterene. BT hadde :smiler:

 

Nå når båten på land var tiden kommet.

Nye større skiver ble laget før vi gikk på land.

Tykkelsen er 3mm. Syrefast.

Testing om hullene er på rett sted.

image.jpeg.f97154562a4ee11be96ab640aaff32a4.jpeg

 

Alle muttrene kom greit løs med latmannsarm.

Her med nye større skriver.

Vi la fortykket epoksy under skivene, for å gjevne ut flaten.

Vet ikke hvor nødvendig dette var, da skivene formet seg etter bunn ved stramming.

 

Akter er mot høyre på bildet. Den lengst akter som lakk.

image.jpeg.2aaa2afe281b6b9c4325893870f322dc.jpeg

 

image.jpeg.cc901ab27d95b19d6e8190fbd7876b91.jpeg

 

Det store spm.

Hvor mye skal de strammes.

Etter diverse undersøkelser, landet vi på 200nm.

Dette på smurte gjenger. 

Det var sjokkerende tungt å åppnå dette momementet. Føltes skummelt å dra til såppas, men båten har ikke sprekt enda.

image.jpeg.24253f13145cbdc905819cb0ec711944.jpeg

 


På fredag ble båten sjøsatt, og den er tett!

Sist sjekk var i dag, fortsatt ikke kommet inn en dråpe.

Dørken under salongbordet står nå åpen, slik at det får tørket skikkelig opp.

Håper det holder seg slik

image.jpeg.dd4f76d891df7fbadc568f2bab8e4fd1.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...