Hulda Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April Nei, men sjekk at motorrommet ikke er for tett. Det skal ikke så mye til før det er for lite luft. Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 25.April Link til dette innlegget Svart 25.April Tviler på at motorrommet kan bli for tett på en fenix. Jeg ville først sjekket temperatur med et ir termometer. Blokk bør bli 85 grader. Er temp ned mot 60 er det bad. Deretter ville jeg fått sjekket dyser. Spraybilde og åpningstrykk. Ekstra ttilsetningsstoff kan hjelpe mye på koksing. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 9.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni Kristihimmelfarthelgen gikk turen til Koster med @5nacks Helt perfekt. Mandagen etter gikk båten på land for årlig vedlikehold. I son denne gangen, noe som var en positiv opplevelse. Dessverre ble vannlinjetapen stygg etter spyling. Her ferdig polert og stoffet etter vanlig prosedyre. Merk. Ny vannlinjetape Som alltid med båt, ting skjer... Spesielt med gammel båt. i våres oppdaget vi vann i hulrommet under salongbordet. Mest i det nærmest midten av båten, saltvann Mye støv også.... Skjules av en tredørk til vanlig. Vi fant raskt ut at vannet piplet inn i akterkant av hulrommet, hjørnet akter mot midten. Rask ble derfor anntagelsen at det kom inn via aktre kjølbolt, inn i dette rommet. Som man ser av bildet går kjølboltene gjennom innerlineren. Ikke noe synlig vann over innerliner. Med vanlig 1/2" skralle kjente jeg på kjølboltene. De 5 framste i båten rikket seg ikke. Den aktre kunne jeg skru en kvart omdreining.... Jeg har hørt man ikke skal stramme kjølbolter mens båten er på vannet, så vi utsatt dette til båten kom på land. Den fremste kjølbolten er under vanntanken. Vanntanken måtte ut. Litt svart og ekkelt, det ble vasket. Merk at skivene er ikke spesielt store. Det er 20mm kjøbolter. Merkelig nok trengte vi 29mm pipe til mutterene. BT hadde Nå når båten på land var tiden kommet. Nye større skiver ble laget før vi gikk på land. Tykkelsen er 3mm. Syrefast. Testing om hullene er på rett sted. Alle muttrene kom greit løs med latmannsarm. Her med nye større skriver. Vi la fortykket epoksy under skivene, for å gjevne ut flaten. Vet ikke hvor nødvendig dette var, da skivene formet seg etter bunn ved stramming. Akter er mot høyre på bildet. Den lengst akter som lakk. Det store spm. Hvor mye skal de strammes. Etter diverse undersøkelser, landet vi på 200nm. Dette på smurte gjenger. Det var sjokkerende tungt å åppnå dette momementet. Føltes skummelt å dra til såppas, men båten har ikke sprekt enda. På fredag ble båten sjøsatt, og den er tett! Sist sjekk var i dag, fortsatt ikke kommet inn en dråpe. Dørken under salongbordet står nå åpen, slik at det får tørket skikkelig opp. Håper det holder seg slik Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.