tilplan Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Har kommet fram til at forbruksbatteriene ikke gir meg den kapasiteten jeg ønsker. Er nede på 12,3V etter et snaut døgn med normalt forbruk, som vil si kjøleskap, kjøleboks og tre-fire timer med dieselvarmer (D4). Brukte i praksis ikke lys. Etter det jeg har forstått bør jeg på det jevne ikke gå lavere på batteriene enn dette. Ønsker derfor litt råd på veien videre. Antall elektriske dingser antas å øke og jeg vil slippe å skape negative assosiasjoner til båtlivet ved å rasjonere strømmen. Ser for meg at 250-300Ah tilgjengelig kapasitet bør være tilstrekkelig for tre dager uten å lade. Har lest diverse tråder her uten å komme til noe som likner en konklusjon. Jeg har nå 3 stk 105A vanlige bly/syre-batterier fra Biltema. Alder er ukjent, men tviler i utgangspunktet på at de stod i båten da den var ny for nesten åtte år siden. I tillegg er det et Optima red top 50Ah gel startbatteri som var nytt i fjor. Laderen er Ladac 3012ix. Mistenker at denne ikke er helt i form. Hadde kun 12,3V i vinter med landstrøm tilkoplet. Siste målinger tyder på at laderen varierer kontinuerlig mellom 14,1V og 14,5V etter å ha vært tilkoplet noen minutter. Den holdt fortsatt på med dette neste dag inntil jeg koplet fra strømmen. Hvis dette er vedlikeholdslading, er det så langt jeg kan forstå alt for høyt. Hadde da gått med motor i et par timer etter å ha lagt tre uker uten strøm. Det aner meg at jeg bør bytte både batterier og lader. Har sett på både vanlige bly/syre og agm. Ønsker også lading som tar vare på startbatteriet. Dette skal ikke ha mer enn 13,8V lading over 12 timer, og ikke mer enn 1A mellom 13,2V og 13,8V. For lavere spenning, ingen begrensninger. Har i utgangspunktet ikke satt opp et budsjett, men det er jo klart at kostnader vurderes. Har vurdert å sette inn: - 4 eller 5 stk Varta bly/syre 105Ah http://bestmarin.no/Produkter/Elektrisk-utstyr/Batterier-12/24V/Batterier/VARTA-Fritid--Marinebatteri-105-Ah-287338-p0002435045 Dette krever noe ombygging og flere kabler. Dette skal lades med maks 14,4V og vedlikeholdslades med maks 13,38V. eller - 3 stk 140Ah Euroglobe agm. håper jeg går rett inn, men har bedt distributøren om målsatt tegning og datablad for å være sikker. Det er ganske høyt. Ladeinfo håper jeg å få tilsendt i datablad. Ritar 120Ah er også kandiat med utfyllende datablad og oppgitt vedlikeholdslading på 13,6 - 13,8V. Om laderen byttes er aktuelle kandidater blant annet Sterling Pro charge ultra, Nordic Power o.l på 30-50A. Hvis jeg går for bly/syre-batterier bør jeg gjerne ha separat lader for startbatteriet. Ser for meg at skillereleet saboterer dette når batteriene fylles. Skillerele Sure Power 1315 er bekreftet ok og Victron BMV-700 batterimonitor står på ønskelista. Ble visst ganske langt dette, men håper noen har konstruktive innspill som kan hjelpe meg til et fornuftig valg. Link to post
powerpuff Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 (edited) Laderen din går ikke over til vedlikeholdslading(13,6V) før etter 16 timer, dette er fast innstilling på Ladac. Så det kan virke som denne er i orden? Har du vurdert gelebatterier på forbruksbanken? Etter mye diskusjoner og googling falt valget på Haze Gel batterier i min båt i fjor, disse skal ha max 14,4 volt, og vedlikeholdslading på 13,2-13,6 - så da passet min Ladac(30A) fint. Lading fra dynamoene er et annet problem, her får jeg 14,6Volt som max, så jeg må få nye regulatorer til disse...... Mitt skillerele "saboterer" ikke ladingen, det er ikke målbart spenningsfall over dette, og jeg har Optima Bluetop(eller var det Redtop?) 70AH til start og det samme til baugthrusteren, fungerer meget bra, og selv om batterikapasiteten i AH er den samme som med de gamle sønnak bly/syre batteriene, så kan jeg ligge uten lading MYE lengre nå enn før...Gelebatteriene kan tappes ned til mer enn 30% og fremdeles gi bra spenning og ikke ta skade av det, mens de gamle ikke tålte å tappes ned lengre enn til max 50%...... Og ja, en batterimonitor er vel verdt investeringen:-) Edited May 27, 2014 by powerpuff (see edit history) Link to post
Erik Posted May 27, 2014 Share Posted May 27, 2014 Ett alternativ til nye batterier er kanskje Solcelle ? Jeg har 2x100 AGM batterier, som begynte å bli slitne og ikke fikk startet varmeapparatet dag 2 på tur, og skulle byttes denne sesongen. Men for at ikke de nye batteriene fort skulle lide samme skjebne pga mangel på lading, handlet jeg meg 100w Solcelle først. Etter at det kom ombord i vinter har ikke strøm vært ett problem, så de gamle batteriene står i enda. Tidlig i vår da varmeapparatet gikk hele døgnet nesten var vi nede på rett under 70% på batteriene etter en hel helg ett par ganger. Men forrige helg i fint vær og bare varmeapparat og TV på noen timer hver kveld, så våknet jeg til 100% på batterimåleren hver morgen, og der stod den hele dagen til mørket kom. Jeg hadde like mye støm igjen da jeg lettet anker etter 2 døgn som da jeg slapp det på Fredag. Mine solceller kostet meg rett over 2000,- + regulator 500,- = Ca det nye batterier hadde kostet meg . Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
tilplan Posted May 27, 2014 Author Share Posted May 27, 2014 powerpuff: Det beste hadde vært om laderen kunne brukes videre. Jeg har ikke funnet noen dokumentasjon på denne og at den går over til vedlikeholdslading etter 16 timer var jeg ikke klar over. Får rote litt i båten. Kan være det ligger en manual med mer info der. Erik: Har tenkt på solceller, men valgte å ikke komplisere saken mer enn nødvendig. Måling av plass til solceller står på lista over ting som skal gjøres i båten i dag. Har lurt på å legge et par fleksible på framdekket. Ønsker ikke å miste muligheten til å sitte her. Link to post
Prebensen Posted May 27, 2014 Share Posted May 27, 2014 Med fare for å kuppe tråden: Erik, kan du si noe mer om hva slags solcellepanel og regulator du kjøpte? Link to post
Erik Posted May 27, 2014 Share Posted May 27, 2014 Med fare for å kuppe tråden: Erik, kan du si noe mer om hva slags solcellepanel og regulator du kjøpte? For å gjøre det veldig kort i denne tråden, så kan du lese mer om dette her : https://baatplassen.no/i/topic/107012-noen-flere-spoersmaal-rundt-solcelle-panel/ Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
tilplan Posted May 27, 2014 Author Share Posted May 27, 2014 Når jeg ser hvor fornøyd Erik er med solcelle, så kan det være være en løsning å gå noe ned på batterikapasiteten og fortsatt være innenfor omtrent samme kostnaden. Om noen vet hvor store fleksible paneler det er hensiktsmessig å plassere på framdekket til en Baltic, så kom gjerne med det. Batterier blir det å bytte uansett, men det er jo enkelt å sette inn 3 stk 105 Ah eller 2 stk 140Ah for å eventuelt utvide senere. Link to post
tilplan Posted May 28, 2014 Author Share Posted May 28, 2014 Jeg lurte på om skillereleet saboterte ladingen. Jeg er klar over at det ikke er spenningsfall, men kan noen bekrefte eller avkrefte følgende: 1. Dynamo lader først startbatteri og når det når en viss spenning lades både start- og forbruksbatterier. 2. Landstrømslader lader kun forbruksbatterier. Skillerele gjør at startbatteri ikke lades. Om nummer 2 er riktig betyr det at laderen ikke trenger å ta hensyn til startbatteriets egenskaper. Link to post
Worry II Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 ..Er nede på 12,3V etter et snaut døgn med normalt forbruk, .. Jeg er under dette etter et døgn, men den stabiliserer seg på 11,8 - 12.0 etter dette. Kan fint ligge i et døgn til før den begynner å falle ytterligere. Bare så ikke de 12, 3 etter ett døgn gjør at du føler du må bytte og bruke masse penger..? Link to post
Sitrin Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 (edited) Mitt tips er å ta kontakt med Farco å få installert et batterimeter først også konferer med han om videre tiltak (Victron ladern er utrolig bra). Du får du samtidig en dyktig leverandør som gir deg en bra oppfølging. http://farco.no/ Selv har jeg AGM batterier og Victron lader med Balmar laderegulator på dynamoen samt Argo Fet skillediode fra Farco som er tilpasset batteriene mine så det fungerer utrolig bra. Edited May 28, 2014 by Sitrin (see edit history) Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
tilplan Posted May 28, 2014 Author Share Posted May 28, 2014 Worry, jeg mener å ha lest at batteriene ikke skal tappes under 12,0V og helst ikke lavere enn 50% som jeg trodde lå på ca 12,3V. Hvis en gjør det for ofte trodde jeg at resultatet var stadig mer redusert kapasitet. Ingenting er bedre enn om jeg har misforstått dette. Victron batterimeter vil bli bestilt. Link to post
Enzo Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 12,3V belastet er ikke det samme som 12,3V hvilespenning. Har du målt de med alt frakoblet i et par timer ? Link to post
Worry II Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 (edited) Jeg tror at så lenge det leverer 12 volt, så er det vanskelig for ethvert voltmeter å regne seg fram til eksakt hvor lenge batteriene klarer å levere 12 volt. Jeg forsøker å lade minst mulig med samme type batteri som deg (bare Varta sine) når jeg ligger på landstrøm. Batteriene får strøm kun når de trenger det, og at de ikke bør lades ut med enn ned til 50% er det jeg praktiserer. Dieselvarmer tre-fire timer hver kveld, kjøleskap, trykkvannspumpe og tv+antenne, ikke noe problem på 105 amp. det (har 2 stk).. Voltmeteret mitt viser under 12 når flere ting er i bruk, men om alt skrus av viser det over 12 volt. Sånn er det bare.. hos meg. Edited May 28, 2014 by Worry II (see edit history) Link to post
finnmarken Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 Jeg ville gjort dette veldig enkelt og tatt en test. Sett på kjøleskap og kjøleboks uten lading på. Så kan du se hvor lenge det varer. Jeg gjorde det med min båt nå i våres. Kjøleskapet gikk i 7 døgn og batteriene viste 12,00 volt i alle fall de siste 3 døgnene. Etter de 7 døgnene gikk kjøleskapet fremdeles, men jeg skrudde av da siden jeg mener batteriene da hadde bestått testen. (Jeg har 3x110 amp til forbruk) Link to post
tilplan Posted May 28, 2014 Author Share Posted May 28, 2014 Godt tips til test, finnmarken. Ulempen er at jeg bor fem mil fra båten, så daglig sjekk er lite aktuelt;-) Jeg får slå på både kjøleskap og kjøleboks, så går testen litt fortere. Hadde vært fint med fjernavlesing eller logging:-) Har ikke slått av kjøleskap i noen timer for å måle hvilespenning underveis, men kan se om jeg får det til i løpet av helgen. Fikk ordnet voltmeteret ved styreposisjon også i går, så nå slipper jeg å ta fram multimeteret hver gang spenning skal leses av. Er fullstendig klar over at det er forskjell på hvilespenning og belastet. Link to post
Worry II Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 (edited) .. Fikk ordnet voltmeteret ved styreposisjon også i går, så nå slipper jeg å ta fram multimeteret hver gang spenning skal leses av. .. Hehe, jeg også ! Holder med forbruksbanken, for startbatteri skrus jo av. Noen som har forsøkt å sage/kappe/file i karbon ? Pokker til melstøv ! Synelig da 14,2 -14,4 ved dynamolading. Er visst der det skal ligge.. Jeg skal teste kapasiteten på mine nå i helgen ! Vi får holde liv i tråden ! Alltid morro med batterikapasiteter og erfaringer ! Edited May 28, 2014 by Worry II (see edit history) Link to post
tilplan Posted June 2, 2014 Author Share Posted June 2, 2014 Da er båthelgen over og to døgn uten lading skal det være kapasitet til. Har fulgt med på spenningene ganske jevnt i løpet av helga og fått laget meg en kurve som viser spenningene. Det ser ikke så bra ut synes jeg. Vi klarte oss jo og alt virket. Sånn sett klarer batteriene seg, men jeg hvor lenge vil de klare dette opplegget? Planlegger fire uker i båten i sommer med en stor andel i uthavn. Da ligger vi gjerne to - tre dager ett sted om vi trives. Ønsker ikke å få trøbbel med at ting slutter å virke på grunn av mangel på strøm. Hvilespenning er gjerne feil ordbruk, men det er målt etter at forbruk har vært avslått i rundt fem minutter. Unntaket er den siste målingen som er etter nesten en time uten belastning. Har noe strøm å spare på å justere opp termostaten på kjøleboksen, men både kone og unger var veldig fornøyd med å få Colaen servert nesten som slush Link to post
Worry II Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 (edited) Litt av en jobb du har gjort her ! Veldig bra ! Jeg var nede i 11,2 ved belastning etter 2 døgn. Da med dieselvarmer, tv og Wallas-kokeplater satt i drift samtidig. Det var akkurat når dieselvarmeren startet. Stabiliserte seg på 11,8 når den var fullt i gang. Om jeg så skrudde alt av, var den oppe på 12,1 igjen (altsa etter 2 døgn) Jeg er godt fornøyd med dette, og det er sjelden jeg blir liggende mer enn 2 netter i uthavn før jeg vil videre. Edited June 2, 2014 by Worry II (see edit history) Link to post
Lett match Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Hadde en diskusjon med en hos Sønnak Exide, i følge han ble batteriene ødelagt om "hvilespenning" kom under 12,4V. Ser at du kom under 12,4V etter et døgn, og er litt usikker på hvor langt ned man kan belaste batteriene før de blir ødelagt. Ser ut som om du kan tappe ned vesentlig mer en de 12,4V leverandører av batterier oppgit, (Leverandør = de som lever av å selge batterier) Selv starter jeg lading dersom spenning kommer ned i 12,4V (ved null belasting 0A), men mulig jeg er litt for forsiktig. Link to post
tilplan Posted June 2, 2014 Author Share Posted June 2, 2014 Det er klart at det vil være uenighet om når et batteri er ødelagt. En leverandør har sine standarder som batteriene leveres i henhold til. Når disse ikke oppfylles er batteriet ødelagt, selv om det vil kunne fungere uten merkbar forskjell for konsumenten. For min del er batteriet ødelagt når det ikke lenger klarer å utføre den oppgaven det skal utføre. Så lenge kjøleskapet fungerer er i praksis alt i orden, men jeg ønsker jo å være litt forutseende. Vi vet at batterier som tappes for langt ned får redusert kapasitet neste gang. Ideelt sett hadde jeg aldri tappet så langt ned at det ble reduksjon i kapasiteten, men det tillater ikke dagens batterikapasitet. Om jeg fortsetter å tappe ned på samme måte som denne helga en del ganger utover sesongen vil jeg kanskje ikke ha nok kapasitet på slutten. Noen som har en formening om hvor fort batterikapasiteten resuseres? Link to post
finnmarken Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Om jeg fortsetter å tappe ned på samme måte som denne helga en del ganger utover sesongen vil jeg kanskje ikke ha nok kapasitet på slutten. Noen som har en formening om hvor fort batterikapasiteten resuseres? Ville ikke vært bekymret for dette jeg. Mine forbruksbatterier som er 110 Ah fra Biltema er faktisk fra 2007. Ikke bare er de stadig nede på 12 v og under det, men 2 ganger har de vært helt tom. Dvs at de var helt død. Like fullt så virker de ennå og som nevnt overfor så gikk kjøleskapet i 7 døgn da jeg skrudde det av og satte på lading. Batteriene hadde da faktisk fremdeles 12,0 volt. Jeg tror jeg ville tatt ut batteriene og gått til et sted hvor de kan teste batterienes tilstand. Hvis de var bra ville jeg kjøpt et til og koblet det sammen med de forbruksbatteriene du har. Med 4 X 105 Ah så går du neppe tom for strøm. At batteriene skal bli ødelagt av å komme under 12,3 tror jeg er sterkt overdrevet, men hva så? Da kan du jo bytte dem når det skjer. Det er jo ikke så veldig farlig så lenge du får startet båten. Link to post
JRK Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Jeg tror heller ikke batterier blir ødelagte av en utladning til 12,3 volt , men jeg tenker at batterier som hver helg blir kjørt for langt ned, får redusert levetid. Uansett så er jo dette et regnskap man bør tenke igjennom. Jeg tor at normal batterilevetid er alt mellom 5 og 10 år. Og det er 3 faktorer som styrer dette om batteriet ellers er friskt: - Ladesyklus - Hvor hardt belastet batteriet blir både mhp dyputladning og hvor stor makstrømmen er - Omgivelsestemperatur Link to post
Roger jo Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 (edited) Jeg tror heller ikke batterier blir ødelagte av en utladning til 12,3 volt , men jeg tenker at batterier som hver helg blir kjørt for langt ned, får redusert levetid. HJeg tor at normal batterilevetid er alt mellom 5 og 10 år. Og det er 3 faktorer som styrer dette om batteriet ellers er friskt: - Ladesyklus - Hvor hardt belastet batteriet blir både mhp dyputladning og hvor stor makstrømmen er - Omgivelsestemperatur[/quote Har normalt batteriene i 10 til 12år og klima de bor i er + 30 til ÷20 så temp det ommråe, har liten påvikning . hos meg. Bruker batteriladeren bare når en nærmer 50% en. Åpene syrebatterie. Til info. Edited June 2, 2014 by roger-jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Hei, -20 + 30 er jo for nomalverdier å regne. Men temperature skal ikke mye opp før den er skadelig. På UPS batterier sier vi gjerne til kunden at man halverer levetiden for hver 10 ende grad over 30. Batterier I et varmt motorom er en skikkelig dødare. Link to post
tilplan Posted August 13, 2014 Author Share Posted August 13, 2014 Sommeren kom fort og det ble ikke tid til å få på plass nye batterier. Fikk heller ikke på plass batterimonitoren, men brukte mange timer på å finne ut hvor den skulle koples til. Var ikke lett å følge kablene, men fant det rett før vi reiste på ferie. På slutten av ferien opplevde vi at batteriene ikke lenger klarte jobben sin. En morgen var det vått på gulvet under kjøleskapet. Da hadde vi lagt med landstrøm natta før. (Ja, jeg sjekket at vi faktisk fikk lading) Startet motor og målte at batteriene ladet med 19A, 17A og 5A. Med andre ord ser det for meg ut til at ett batteri har tatt kvelden. Planen videre er litt annerledes enn jeg startet med. Hintet om solcelle er tatt til følge og 2x100W er bestilt. Får nok bare plass til det ene, men siden de er kjøpt fra Kina var ganske rimelig å kjøpe ett i reserve, evt til å henge på rekka. Det ene skal monteres fast. Jeg tenkte også å bytte batterier med tilsvarende som jeg har. Med solcelle på plass bør det ikke være nødvendig å installere noe mer enn det jeg hadde før. Ser for meg 3 stk vanlige bly/syre, f.eks denne fra Maritim. http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterier/maritim-marinebatteri-110-a Så til poenget: For landstrømsladere har jeg sett at det er en del snakk om at spenninger skal være riktige og tilpasset batteriene. For MPPT-regulatorer er slik informasjon mer eller mindre fraværende. Er det så lite strøm at batteriene ikke blir ødelagt/ overladet/ tørker ut? Link to post
Recommended Posts