Jump to content

Mercury 80 EFI 2008 - fjerne restriktor, noen farer?


trulsant

Recommended Posts

God dag.

 

Jeg byttet i dag propell fra en 17" til en 19", og maksturtall falt som ventet fra 6040 til ca 5600 o/min. Farten økte med ett par knop, så resultatet var som forventet.

Men, er en restriktor i luftinntaket, og dette er den eneste fysiske delen som skiller en 80 og en 100 hk. Er nok litt anne programmering også...muligens...?

 

Men, jeg fjernet nå denne restriktoren, og fikk så 6010 o/min, og enda noen 3 knop. Gikk fra 34->39knop, så må jo sies være en god økning..

 

Bensinforbruket gikk opp fra ca 29-30 liter/time til ca 34-36l/t på full gass, så virker ikke som den skal gå magrere.

 

Er det noen som vet om jeg tenker rett her? Og, utfra bensinforbruk, hvor mange hk virker det som dn teoretisk nå har?

 

TA

Link to post

Jeg ville kanskje ha sendt en epost til Lundins Marin i Sverige som er ekspert på Mercury tuning og omprogrammering.

Men de vil kanskje uansett si at du må sende inn motorstyringa til dem for omprogrammering.

Men muligheten er jo absolutt tilstede for at du får korrekt svar. Bubben Lundin er en kunnskapsrik person :smiley:

 

Motoren er jo forøvrig verdens største 80-hester. Samme 1732 kubikks sylindervolum som Verado 200 (og F115)

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Fikk følgende svar fra Lundins:

 

Hej! Jag avråder dig starkt att köra med din motor utan restkritor utan

att omprogrammera databoxen. Det är stor skillnad på mjukvaran mellan

75-80-90-100-115 modellerna

Vi renoverar i snitt 1-3 maskiner per år som kunderna bara har plockat

bort strypningen på i tron på att det är ok.

 

Mvh/

Christian

Lundins Marin

 

Så da får jeg nok sette restriktoren på plass igjen... :-(

 

TA

Link to post

Sendte min motorstyring/ECU (databox) inn til Lundins Marin idag. 10 hk mere er håpet, da blir det andre boller :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvordan gjør du det i praksis med toll/moms osv?

 

Bare får Lundins til å opplyse om at det er retur ref pakkesporing du sendt ut av landet på, og så opplyse om verdien av reparasjonen? Eller er det noen andre lure måter å gjøre det på?

 

 

TA

Link to post

Sender den dit med påskrift/avkryssing "til utlån, midlertidig eksport".

"Motordel elektronikk", skrev jeg som beskrivelse av varen.

Kan sikkert evt. krysse av på "til reparasjon" eller "til bearbeidelse" eller noe slikt.

Men oppgir vareverdi NOK 250 slik at mottaker ikke må betale moms/toll i Sverige (grensen er visst SEK 300).

Den skal jo tross alt bare dit en snartur.

 

Fyller ut en tollfaktura som ligger på nettsidene til posten. Leverer pakken og den på postkontoret, får en fraktetikett man fyller ut, betaler kr 287,- og venter i spenning :smiley:

 

Hva som skjer når den kommer tilbake vet jeg ikke helt ennå. Må vel betale den før de sender antar jeg.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 years later...

Nei, fikk minimalt eller intet resultat. Men så var jeg trolig en slags forsøkskanin for Honda-motor virket det som.

Sendte ECU tilbake til Lundins på nytt men ikke mere turtall/fart når den kom tilbake for andre gang heller.

Men Honda selv klarte jo å omgjøre BF90D til BF100 da, med samme motorblokk.

 

Med Mercury går det nok langt bedre å omprogrammere.

Jeg byttet til den nye Mercury 2,1 liter F115 ifjor og nå har jeg effekt så det holder. 44 knop med 4-blads propell  :saint:

 

bilde

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Teerex, du som er en wiz på dette med Merc. Går det an å få mer krutt ut av min hundrehester på en enkel måte? Det er en 2014 modell. Uaktuelt nå i førsten, men jeg tenker etterhvert i tilfelle (den er foreløpig ikke startet opp).

 

Lurer også på hva dere tror om propellvalget. Link til tråden her: https://baatplassen.no/i/topic/122661-draco-20-fra-daycruiser-til-jolle/page-9#entry1835889

Link to post

.. det er vel den gamle 100hk..? (samme blokk som 80 til trådstarter? ) 

 

Du kan jo høre med lundin hva de har å tilby...: 

http://www.lundinsmarin.se/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ivar kommer meg (nesten) alltid i forkjøpet  :giggle:

 

Komodo, vi har visst forsåvidt 2014-modeller begge to.

Men min er produsert i september 2014 da det er den nye 2,1 liter 8-ventiler, mens du har 1,75 liter 16-ventiler (samme motorblokk som Verado 135-200 men uten kompressoren da).

Men du fikk den jo til en grei pris.

Lundins Marin kan enkelt øke den til 115 hk, men de tar vel 5-6 tusenlapper for det da.

Vet ikke om de har noe utover 115 hk å tilby. Det er jo en motor som går på relativt høyt turtall allerede (etter evt. omprogrammering).

 

Norsk Motorkompani fikser også dette; http://www.norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FMercury_efi.html

 

1,75 liter 100 hk har fullgass turtallsområde 5000-6000 såvidt jeg kan se, mens samme med 115 hk har 5800-6400 som er relativt stor forskjell.

Så da trenger du iallefall ikke større stigning på propellen enn ca 17"  :smiley:

 

http://leeres.no/leeres_baat/?product=f-100-elpt-efi-exlpt-efi

 

http://leeres.no/leeres_baat/?product=f-115-elpt-efi-exlpt-efi

 

(ser ut som prisene her gjelder den nye generasjonen men tekniske data er for den gamle)

 

Ville kanskje anbefale Mercury Spitfire 4-blads alupropell. Den hadde iallefall jeg bra erfaring med, og den koster jo en brøkdel av 4-blads stål da.

Tåler at motor er montert relativt høyt på akterspeilet og kommer raskt opp i plan.

 

Ser ut til at din motor i 100/115 utgave har 2,33:1 girutveksling mens min har 2,07:1 så det er jo en annen liten forskjell.

Den nye generasjonen har samme turtallsområde for 100 og 115 hk (5000-6000).

Men fås jo også i en CT utgave med større girhus/propelldiameter og 2,38:1 utveksling.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei, og takk for svar :smiley:

 

Det er uaktuelt å ta kontakt med Lundin eller andre for chiping nå, var bare nysgjerrig på om noen her inne vet hva som må til for å øke ytelse på denne motoren. Det er jo ei relativt stor jolle den skal stå på, så krefter får man aldri for mye av.

 

Teerex; ja, det var en pen pris for den motoren, det var vel litt avgjørende for at jeg slo til der og da. I tillegg hadde den XL stamme, noe jeg anser som ideelt for den båten. Tittet litt på brukte motorer, men fant fort ut at tilbydere i markedet ikke har tatt innover seg at hk-avgiften er fjernet. Da frister det mer med flett ny motor. For meg og min bruk er også driftsikkerhet og driftsøkonomi viktig. Heller ikke helt feil å få 5 års nygaranti på kjøpet :thumbsup:

 

Når det gjelder propellvalg får jeg vel ikke svaret før dette er testet, men ut fra hva jeg forstår på deg er den hvertfall stor nok?

Link to post

Interessant med det Draco-prosjektet, men vi vet vel ikke helt hva slags vekt du ender opp på.

Antar du håper på noen og 30 knop toppfart, men Draco-skroget er vel ikke den mest lettdrevne grunnet dyp V-bunn.

Du bør jo helst oppnå omkring 5500 rpm eller mere med lett båt, og om det er mulig med 17" propell gjenstår jo å se.

Om du fikk motoren omprogrammert til 115 hk så måtte du kanskje ned litt i stigning pga. at turtallsområdet da øker så mye (6000-6200 er vel optimalt da).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja, morsomt prosjekt (bare jeg får tid til å begynne...). Hva den kommer til å veie blir jo ikke helt lett å si nå, men jeg vil jo ha den så lett som mulig.

 

Men den siste linja di. Ned i stigning når effekten blir høyere? Trodde det var motsatt. Altså at en motor med høyere effekt ville orke å dra en propell med mer stigning :confused:   Men jeg skjønner jo også poenget med at stigningen må ned for å orke å dra den mer ut på turtall.

Link to post

Jo hvis motoren blir sterkere i samme turtallsområde så orker den jo samme eller høyere stigning. Slik som den nye 2,1 literen i 100 og 115 hk utgave.

Men i dette tilfellet med de data som Mercury oppgir, så øker nedre grense for tillatt turtallsområde på full gass med 800 rpm når man endrer fra 100 til 115 hk.

Det tillatte "turtallsområdevinduet" reduseres dessuten fra 1000 rpm til 600 rpm så man har et mindre "vindu" å operere i.

Effekten øker med 15% men det er nok ikke ensbetydende med at motoren greier å dra propell og båt 15% raskere gjennom vannet.

Så dermed er det ikke umulig at propellen som passer 100 hk blir i tyngste laget for 115 hk. Men det må jo prøves i praksis da.

 

Suzuki har noe lignende med DF115 og DF140. Sistnevnte har turtallsområde 5600-6200 og er mere følsom for feil propellstørrelse enn lillebroren med 5000-6000.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Skjønner poenget ditt. Må understreke at dette med chipping av bensinmotor og påhenger har jeg null peiling på.

 

Min snevre erfaring fra chipping er en VW 1,9 TDI 90hk som jeg fikk chippet en gang i tiden. Fikk da beskjed om at dreiemomemtet økte kraftig, og effekten en del. Mener den skulle få 52 Nm og 27 hk. Noe av fordelen var at man kunne kjøre med lavere gear. Årsaken til at jeg chippet den var for å trekke en 20 fot rib på henger, og det orket den fint.

 

Men med bensin er det kanskje ikke slik?

Link to post

Det er egentlig ikke så mye snakk om chipping i den forstand på disse vanlige bensin sugemotorene.

Det er omprogrammering, her fra 100 hk program til 115 hk program.

Altså endring til det samme som motoren er levert med originalt. Så i praksis ingen forskjell på en omprogrammert 100 hk og en original 115 hk.

Mange utenbordsmotorer har jo i en årrekke vært levert i forskjellige effekt-trinn der ofte bare software er forskjellig (i noen tilfeller har laveste effekttrinn så som 75/80 hk i tillegg en form for restriktor i innsuget som kan fjernes).

Tidligere var det jo gjerne hk-avgiften som avgjorde at man kjøpte en mindre og billigere motor.

Nå er det vel oftere effektbegrensningen båtprodusenten setter som avgjør hvilken motorstørrelse som blir valgt.

Prisforskjellen mellom forskjellige effekttrinn er jo mindre nå etter at hk-avgiften forsvant.

Så markedet for omprogrammering/chipping blir nok mindre etterhvert, siden mange velger stor nok motor med en gang.

 

På f.eks. Verado derimot er det mulig å få mere effekt enn det som var levert originalt men det er jo en annen historie.

Lundins Marin har et 240 hk racingprogram til Verado 135-200 som har samme 1,75 liters motorblokk som din 100 hk.

Kjenner flere som har kjørt med dette i flere år uten problemer, så det er en solid motorkonstruksjon.

 

Slik effektøkning har jo bl.a. å gjøre med at motoren er overladet, slik som mange nyere bilmotorer (både bensin og diesel) og båt-dieselmotorer er i dag

Turbo og kompressormotorer muliggjør jo mere effekt enn originalt, og mere effekt enn det maksimale effekttrinn man får originalt på en bil/båtmotor.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Min snevre erfaring fra chipping er en VW 1,9 TDI 90hk som jeg fikk chippet en gang i tiden. Fikk da beskjed om at dreiemomemtet økte kraftig, og effekten en del. Mener den skulle få 52 Nm og 27 hk. Noe av fordelen var at man kunne kjøre med lavere gear. Årsaken til at jeg chippet den var for å trekke en 20 fot rib på henger, og det orket den fint.

typisk for slike turbodiesel bilmotorer er at moment og effekt er elektronisk begrenset (man ser gjerne en paddeflat fin momentkurve) - da er det ikke vanskelig å få fine økninger. 

 

På motorer uten turbo så blir det ikke like enkelt å få samme økningene. da er feks en av måtene å få mer effekt på å øke turtallet. Da er det ikke helt unormalt at det har innvirkning på momentkurven lenger nedover i turtallsregisteret.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Vil tro mye av forskjellen på 80/100/115 er dreiemomentkurven.

 

Tipper den på 80 er ganske flat opp til 5000, for deretter å falle opp mot 6000. Er nå engang slik at hk=turtall x dreiemoment x [en faktor]. Og leverer motor 80 i hele dette turtallsområdet, som oppgitt, så "må" det være slik.

 

Av egen erfaring, uten restriktor på 80hk, så er den kvikkere i hele turtallsområdet, og orker å dra ut turtallet også med tyngre propell. Tolker det som at det er dreiemomentet som øker over hele området, siden turtall er likt.

 

Og på 115, så tipper jeg det ikke er så mye mer dreiemoment å hente for å øke effekten i nedre del av 5000-6000, og da er maks turtall økt, samt at dreiemomentet ikke faller så mye rundt 6000, og holder seg bedre mot 6400.

 

Vil anta at 100hk og 115hk (med samme undervannshus) har samme dreiemoment, og klarer samme propell, og at økt dreiemoment fra 6000-> er det som er forskjellen på 100/115. Og at nedre turtall er økt, er fordi en i området 5000-5600 ikke klarer å få dreiemomentet høyt nok til at motor leverer 115hk i dette området, leverer sikkert bare 100hk i dette området.

 

Og for min egen del, som gjerne vil kjøre uten restriktor, men ikke "får lov" av Lundins, så er det sikkert noe med at forbrenningstemperaruren øker med mer luft, og de større effektversjonene går litt fetere for å kjøle forbrenningen på toppturtall, slik at ikke en får før høy temperatur som kan ta stempler eller ventiler..

 

TA

Edited by trulsant (see edit history)
Link to post

Har du ikke fått omprogrammert motoren nå etter 2 år?  :saint:

Du har jo hele 35 hk skjulte hk å hente fram   :smiley:

 

Norsk Motorkompani på Nesbru fikser det jo også, kanskje til samme pris som Lundins Marin?

Alternativt finne en brukt ECU fra en havarert F115 på ebay eller lignende (hvis de i det hele tatt havarerer da).

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg fikk jo testet 39 knop på 490kg båt pluss motor, og den ble livlig, for å si det slik, begynte med chinewalking.

Er kanskje en grunn til at 80 hk er maks.

Og med det på ene siden, og som Jeremy Clarkson ville sagt - "Power" på den andre, så har fornuften vunnet foreløpig.

Ser det som bortkastet med mer enn 100 pga oppførselen over 38 knop, og da kan jeg like gjerne la være. Har marsjfart på opptil 30 knop med fornuftig turtall nå, og mesteparten av tiden foregår i 18-23 knop. Vannski med 3 voksne i båten og 1 bak er heller ingen problem, selv med 19" propellen, så er vel igrunn nok power...

 

Får heller bryte 40 knop med en båt som er laget for det...

 

TA

Link to post

OK hvis 80 er max så  :smiley:

På min er 140 hk max, forstå det den som kan (550 kg båt uten motor).

Men er glad jeg ikke har 140. Den er livlig i over 40 knop alene i båten.... har vært oppe i 44,5.

Mere stabil med 2 personer i.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

På motorer uten turbo så blir det ikke like enkelt å få samme økningene. da er feks en av måtene å få mer effekt på å øke turtallet. Da er det ikke helt unormalt at det har innvirkning på momentkurven lenger nedover i turtallsregisteret.  

Men hva tenker du at det har å si for propellvalget?

 

 

Av egen erfaring, uten restriktor på 80hk, så er den kvikkere i hele turtallsområdet, og orker å dra ut turtallet også med tyngre propell. Tolker det som at det er dreiemomentet som øker over hele området, siden turtall er likt.

Interessant erfaring :yesnod:

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...