Jump to content

Skibsplast Sportsman 14 Yamaha 9,9 Sport passende motor?

Dan Ove Hole

Recommended Posts

Hei. Har ein Skibsplast Sportsman 14 med Evinrude 35 hk 2 takts motor. Va ute

med båten å ved fult gasspådrag kom det eit "smell" og motor sto fast. Havari var eit faktum trudde først motoren skar seg men det viser seg for at det var nedi undervannshuset problemet er. Men eg er egentlig lei 2 takts motor som bråker, ryker, lukter bensin og går dårlig på tomgang å ikkje minst umulig og dorge med. Vurderer og kjøpe Yamaha 9,9 Sport å få denne oppgradert til 20hk. Men er det nåken som har prøvd denne motoren på ein sånn båt? Trenger ikkje vere nåke farts maskin men bør flytte greit på seg. Er denne båten "vanskelig" og drive? Er som dokke sikkert sjønna ganske blank når det gjelder båt :-) Har fått ein pris på 27.000,- for Yamaha 9,9 Sport oppgradert til 20HK med konsoll og elstart. Høyrest dette greit ut? Takker for alle svar! :-)

denne båten er jo relativt flat og bred til 14 foting å være, ca 230 kg om jeg ikke husker feil, og ikke av de mest lettplanende. Kamerater av meg har hatt denne med 25, 40 og 60hk. Planer greit med 25hk 2t, med hvordan det vil bli med 20hk 4t tør jeg ikke spå om.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Får den ikkje til og plane godt med 35hk heller. Når den kjeme opp i topp fart spretter den volsomt. Den motoren som står på no har lang stamme. Meiner og ha lest at denne båten bør gå med kort stamme?

typisk at disse hopper og danser avgårde. Jeg mener det er fordi den er litt "stutt" og litt konveks i skroglinjene under vann. Sjekk ut "smart tabs" , disse hjelper gog til bed å holde baugen i ro.

Og ja, feil stammelengde hjelper heller ikke på problemet

Edited by ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

20hk kan bli litt lite på denne båten etter mitt syn, men det kommer jo ann på bruken.
Denne skal som nevnt over her ha en kortstammet motor.
At disse båtene hopper og spretter en del er ikke ukjent fenomen nei, dette opplevde jeg selv også.
Jeg bygde opp akterspeilet og forsterket det, så jeg brukte først en 55hk på den og den passet veldig bra.
Senere satt jeg på en 70hk 2t og da ble båten ekstremt til å hoppe, så jeg monterte smart-tabs og slike delfin-vinger på motoren pluss at jeg flyttet mye tyngde fremover i båten, dette hjalp mye mot hoppingen, men jeg synes båten ble for liten og trang så denne ble solgt.bilde

Ha en fin dag

Har 9,9 sport med 20 hk forgasser. Med denne fikk jeg (omsider) en tung og gammel Hansvik 16,5 til å plane :flag:

Så vil tro at du får båten på plan med denne motoren med en og 2 personer om bord. Men må du ut med 27.000,- kan det jo være verdt å se om du får tak i en brukt 40 hk i god stand. Får nok langt mer kjøreglede da.

Hei. Takker for gode svar! Har fått pruta ned prisen til 26.000 idag. Har vurdert en brukt 40hk men den blir veldig

tung om man skal ha 4takter. 2 takt er totalt uaktuelt! Fordelen med 9,9 sport er at denne veier ca 50kg. Dessuten er

prisen på brukte motorer veldig høy. Å man veit aldrig kor langt de har gått å hvilken bruk og vedlikehold dei har hatt.

Noken som har formeining om kva toppfart den vil breie med 20hk 4 takt?

• 2 weeks later...

Som en liten oppdatering her og for dei som kansje vurderer det samme så kjøpte eg Yamaha 9,9 Sport. Kjøpte samtidig ny (20HK) forgasser.

VELDIG fornøgd med denne motoren! Den skyver båten greit opp i plan å den er veldig fin til dorging. Stillegåande, å bruker nesten ikkje bensin. Kort og greit er den vell alt anna enn min gamle 35HK 2 takt! Men når den ikkje har våre starta på ei stond så er den litt treig og starte. Handpumpa på slangen mellom motor å bensin tank er knallhard så det er ikkje hjelpi og pumpe på den. Den må "kjinnast" 5-10 sek før den starter. Er dette normalt?

Tror ikke det er noe unormalt. Det er jo ikke en innsprøytningsmotor, da er det jo omtrent momentant.

Våre 2 stk 9,9 Sport (20 hk og 15 hk forgasser) er noe kaldblodige ved kaldstart, men går veldig fint etter ca 1,5 - 2 min. Er snorstart på begge disse.

Var jo flott at du fikk båten greit på plan :yesnod:

Om din motor har atomatisk choke så sjekk følgende:

om den er treg å få i gang kald bør du sjekke ut den solenoiden som trekker i choke-staget. Min trengte litt rens og elektronikkrens og 556, så kom den. Solenoiden krever og skikkelig med strøm på batteri for å slå inn. Litt slapt med strøm så slår den ikke inn og du må kinne lenge for å få start.

Edited by jerognal (see edit history)