Jump to content

Trodde vi skulle knuse båten, for anker mot land og hekkbølger.


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

 

Begriper ikke hvorfor du ringer RS når du misliker dem så sterkt?

 

 

 

Tror du må lese en gang til uten å tolke inn egne meninger, jeg misliker da ikke RS, de gjør en kjempejobb. Og vi trengte hjelp og er medlem, benytter meg selvsagt da av den best tilgjengelige hjelpen jeg kan få.

 

Konstruktive forslag til å gjøre tjenestene sine bedre er noe de fleste setter pris på. Du prøver å gjøre dette til noe emosjonelt og personlig, typisk kjærringfakter som overhodet ikke bidrar til noe.

---

 

Selvsagt bør RS få seg en eller flere RIB til å utføre serviceoppdrag. Da kan de gå i 1000 knop uten å lage en fis av en hekkbølge som plager noe som helst. Det er effektivt og lurt.

 

Å ploge fjorden med redskap laget for "krig" når en skal frakte diesel og froskemenn er jo bare tull.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Diskusjon om RS fartøyers egenskaper er et relevant tema og mange hensyn spiller inn i den tjenesten de er satt til å utføre.

Man må vel kunne anta at de best selv kan vurdere sine behov for fartøytyper.

Opprivende situasjoner som trådstarter beskriver kan likevel oppstå av naturlige årsaker (vær og vind), eller en annen av de mange andre hekksjøgeneraler man

årvisst får beskrevet i skrekkscenarier her på forumet, om ikke skipperen nøye overveier hvor han fortøyer.

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Selvsagt bør RS få seg en eller flere RIB til å utføre serviceoppdrag. Da kan de gå i 1000 knop uten å lage en fis av en hekkbølge som plager noe som helst. Det er effektivt og lurt.

 

Å ploge fjorden med redskap laget for "krig" når en skal frakte diesel og froskemenn er jo bare tull.

 

Jeg har selv opplevd voldsomme hekkbølger etter redningsskøyte i god fart i Singlefjorden, og er enig i at det helt klart er et problem.

Ankeret hadde heldigvis godt feste , så jeg slapp unna med skrekken.

 

Forslaget med en liten RIB tror jeg ikke er gjennomførbart slik RS er organisert nå. Om det skulle oppstå en kritisk situasjon og man er ute på serviceoppdrag, har man nå båten klar og hele besetningen på plass. Det ville ikke vært tilfelle med deler av besetningen ute i RIB. Ser for meg at det ville økt reaksjonstiden?

Link to post
Share on other sites

Med fare for å erte på meg flere deltakere; etter å ha lest hele tråden, og ha oppfattet at RS kanskje ikke er den største bidragsyteren til store hekkbølger, og å ha akseptert at det ikke er alle som ligger på svai/ akterfortøyd til land som lytter på K16, så mener jeg fortsatt at det ville være en god ide for RS å innføre som rutine at man sender en kort meliding på K16 når man rykker ut på skarpe oppdrag. RS er vel i likhet med mange av oss opptatt av å forebygge skader?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Man hyler så om hjelp på den samme redninsskøyta på VHF'en fordi man tror man vil synke......pga en defekt vannpumpe....

 

 

Snakk om å ta ansvar for egne handlinger.....!

 

Om du skal være tøff i kjeften så må du lese det du prøver å kommentere. Jeg hylte aldri, jeg brukte aldri VHF, jeg kontaktet aldri redningsskøyta, ergo hylte jeg aldri på VHF til redningsskøyta. Jeg har faktisk aldri snakket med noen på VHF noen gang i hele mitt liv.

 

Så alt du skriver er fri fantasi. Hvorfor fantaserer du fritt på forumet samtidig som du gjør det til beskyldninger? Å fare med fantasier og løgn er ikke bra vet du.

----------

 

Ja pumpa sprang lekk pga bølgene og vannet stod over dørken, men det er ikke godt nok for å kontakte RS mener du? For meg er det godt nok. Jeg avtalte at vi ikke trenger akutt assistanse men at jeg skulle holde de oppdatert og gi beskjed når vi endelig var i land.

 

Når vi var i land fant vi årsaken til lekkasjen, det var da gått over en time siden vi oppdaget lekkasjen og vi hadde pumpet/øset ut mange titals liter, men det virker som du ville undersøkt vannpumpa med en gang, det er spennende. Kan du forklare hvorfor?

 

Selv klarte jeg ikke å se hvilken del av båten vannet kom fra før jeg hadde øst/tømt båten for vann, men du mener en lekk pumpe ikke var noe å mase om?

------------

 

Eller forresten, glem det. Når du begynner med fri fantasi så kan du like godt fortsette med det. Er neppe noe poeng å be om noe fornuft.

Link to post
Share on other sites

Du kan jo først prøve med litt fornuft selv.. ikke mye du har vist av det, sålangt, ikke da "uhellet" skjedde, ei heller i ettertid med å skylde på alle andre

når man så til de grader har vist total mangel på elementære kunnskaper til sjøs....!

 

God sommer og lykke til i din videre seilas, håper lykken er større enn forstanden!

Link to post
Share on other sites

Hva er det konkret du tenker på rogeri?

 

For meg høres det mest ut som om Pinkvin var uheldig med at disse digre hekkbølgene kom akkurat ide han var i ferd med å gjøre om på fortøyningene. Når man står 20-30 cm over vannivået og bølgene skyller opp i livhøyde høres det ut som om bølgene har vært ekstraordinære store, mao ikke noe man forventer ved en fortøyningsplass på Singleøya. Nå er ikke jeg lokalkjent på Singleøya, så jeg forutsetter at trådstarter ikke har lagt seg til for natta på en særlig utsatt plass.

 

Som jeg har skrevet lengre opp er jeg veldig opptatt av å fortøye på et trygt sted og på en skikkelig måte, men en eller annen gang skal man jo gå også, og da er man jo litt mer utsatt.

Link to post
Share on other sites

Området rundt Hvalerøyene er jo velkjent for fine plasser å fortøye, flere av disse stedene har også bryggeanlegg. Mener dere seriøst at man skal sette fast båten i brygga for så å dra den så langt ut at man må bruke jolla for å komme i land?? Trodde det var ganske alminnelig folkeskikk å følge med i farvannet man ferdes, ser man at båter ligger fortøyd mot fjell eller brygger så trodde jeg det var en selvfølge at man tar hensyn, enten endrer kursen litt eller om nødvendig går ned til en fart man ikke lager monsterbølger i! Har flere ganger hørt folk si "min båt lager myyye større bølger i 5-7 knop enn i 20" Ikke mange fjordploger som løfter nevneverdig på vannet i godt under skrogfart! Jeg skjønner at de som har raske store båter har kjøpt seg det fordi de ønsker å komme fort frem. På land kjører man motorveien hvis man vil fort frem, man tar ikke snarveier i full fart gjennom byggefelt og skolegårder!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ingen auto lensepumper? Ingen nivåvakt, ingen nivåalarm? Sikkerhet på scratchnivå i den båten. Skremmende!!!

 

God håndpumpe i cockpit. 15 liters solid murerbøtte og vanlig 10 litersbøtte. Kan selvsagt enkelt koble sjøvannsinntaket om og bruke motoren som pumpe. Kan forsåvidt koble om fotpumpe både på do og i byssa til å pumpe ut vann også.

 

Denne gangen holdt vi greit unna vha pumpa i cockpit og øsing med øsekar og bøtte.

 

Men har nå faktisk gått til innkjøp og begynt å installere en el-pumpe ;-)

------

 

Dog det viktigste er at båten er knusk tørr. Nivåvakt osv høres mer ut som noe en trenger i glisne trebåter. Båten skal jo være tett.

------

 

I vår situasjon var ikke pumpekapasitet noe tema, den var god nok med god margin. Problemet var å lokalisere lekkasjen og finne ut hvor/om den var alvorlig. Jeg var redd kjølen var slått inn/opp i forkant/bakkant og at båten lakk i revne i skroget/laminat eller tilsvarende. Ved å seile rolig i medvind med bare fokka uten å kjøre motor regnet jeg med at skroget/kjølen ble holdt så rolig som mulig. Jeg ville ikke starte motor før vi var så nære land som mulig i tilfelle det var motoren i seg selv som ga lekkasjen. Jeg ville heller ikke kjøre motor i tilfelle vibrasjoner aksellrerte lekkasjen.

 

For hva jeg visste kunne en evt skade åpne seg og båten gå ned på kort tid. Men mye trafikk nært, RS som var varslet. Livflåte på dekk, gummibåt på slep og kort vei til hjemmhavn med mulighet for løft gjorde situasjonen lite dramatisk.

 

Men så lenge en ikke vet hva/hvor det lekker fra så er situasjonen, etter mitt skjønn, alvorlig. Båten kan synke.

----------

 

Livflåte, VHF, gummibåt på slep, alle ombord har vest på, godkjent lensepumpe i cockpit og mulighet for lensing vha tre andre pumper og også motor. Jeg syns sikkerhetsnivået er godt for innaskjærs seilas.

 

Din vurdering om at vårt sikkerhetsnivå er dårlig fordi vi ikke har elpumpe med nivåbryter er ikke særlig relevant for situasjonen som oppstod. Men om du har en båt som stadig tar inn så mye vann at du må ha nivåbryter, alarm osv så for all del. Selv foretrekker jeg tett båt.

 

Men som sagt, el-pumpe skal monteres, men dog med manuell bryter. Har fått med meg at nivåbrytere er notoriske til å ikke fungere når de virkelig trengs, altså falsk sikkerhet.

Link to post
Share on other sites

Leit med hva som skjedde, men samtidig bra at alt gikk bra. Ta det som krise trening for hele familien og gå gjennom hva som skjedde, hvordan dere reagerte og ikke minst, hva dere gjorde. Se på hva dere kan gjøre annerledes og ha det i bakhodet hvis noe skulle skje senere.

 

Ett lite tips som vi har som fast regel når vi går fra uthavner: Når fortøyningene skal taes er motoren i gang og en er parat til og bakke ut så fort vi er løse fra moder jord. trenger sjelden denne sikkerheten, men noen ugunstige vinder eller bølger har det vært og da er denne tryggheten god og ha. PS vår båt veier mellom 1,1 og 1,4 tonn og man klarer ikke og holde igjen dette en gang. Vær forsiktig, knust glassfiber er lettere og reparere enn knuste bein..

 

My 2 cents

Link to post
Share on other sites

Har altid en tilsvarende men mer profesjonell 230v variant med og lett tilgjengelig med 50mm slange og bensingenerator - worst case 5000L/H. Bensin har jeg alltid nok av.

I tillegg er det to kraftige automatiske 2500L/H pumper, en i motorrom og en i kabinskott.

Det er sikkert situasjoner en kan komme ut for hvor selv dette er nok men da får en være fornøyd med at en i hvertfall forsøkte....

 

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

 

De får ordne seg redskap som kan brukes da vet du. Feks en RIB så kan de gå i 1000 knop uten å lage bølger for å levere diesel når jeg går tom eller froskemann når jeg har tau i propellen ;-))

---------

 

RS servicepatrulje er visst en realitet allerede, noenogtyve alu-båt m. påhenger putret rundt på Vallø lørdag formiddag så jeg. Slep f.eks. tror jeg nok likevle denne båten var for liten til, så vi vil nok se redningsskøytene i aksjon fremover også, selv om liv ikke står på spill ...

Link to post
Share on other sites

Det som jeg mener er mest klandreverdig i denne saken er letingen etter en syndebukk når man selv sitter med det hele og fulle ansvaret for hendelsen. Alle gjør vi feil og vurderer feil, det er som kjent menneskelig, men forhåpentligvis tar man lærdom.

Man har ikke skjønt/lært noe av situasjonen når man umiddelbart vil stille den som laget bølgene ansvarlig for misseren.Jeg mener det er en kalkulert risiko å fortøye så nært land at man nærmest kan hoppe eller skritte fra fartøyet.

Ved å fortøye med lengre landtau minst 10-20 meter,fortrinnsvis utenfor marbakken med godt feste fra akterfortøyning, unngår man dette. Eneste "bakdelen" er at man er avhengig av jollen ved land og ombordstigning.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det er en kalkulert risiko å fortøye så nært land at man nærmest kan hoppe eller skritte fra fartøyet.

Ved å fortøye med lengre landtau minst 10-20 meter,fortrinnsvis utenfor marbakken med godt feste fra akterfortøyning, unngår man dette. Eneste "bakdelen" er at man er avhengig av jollen ved land og ombordstigning.

Har aldri sett noen fortøye på denne måten. Må være mye uansvarlighet ute å gå :nonod:

Link to post
Share on other sites

Man har ikke skjønt/lært noe av situasjonen når man umiddelbart vil stille den som laget bølgene ansvarlig for misseren.Jeg mener det er en kalkulert risiko å fortøye så nært land at man nærmest kan hoppe eller skritte fra fartøyet.

Ved å fortøye med lengre landtau minst 10-20 meter,fortrinnsvis utenfor marbakken med godt feste fra akterfortøyning, unngår man dette. Eneste "bakdelen" er at man er avhengig av jollen ved land og ombordstigning.

 

Du må jaggu roe reka :-) Man bør kunne fortøye som alle andre uten at man er uansvarlig. Tror ikke jeg har sett noen overhodet som ikke kan dra inn båten og hoppe i land på mine år på sjøen.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Er enig i det rogeri har å si her, må jo fortøye så man tåler litt sjø fra andre båter, plutselig blir det jo vær. Fortøyer jeg så regner jeg med at 1) været kan skifte før jeg er tilbake 2) det kan være utrykning, eller bare andre som kjører fort og nærme og det kan komme sjø.

 

Ref forsikringskrav til deg som båteier, de aller fleste selskaper krever 1, helst 2 pumper på hvert sitt batteri. automatisk styrt.

 

Å si at "båten skal være tett" er jo helt feil, hva skjer om du får en sjø inn som fyller opp, regn/kalesje/ikke ser til båten på en stund og får pumpet ut, om noen legger en hageslange oppi båten eller andre lignende scenario du ikke nødvendigvis selv styrer.

 

Har heldigvis en båt som tåler sjø fra andre båter, og koppholderene mine er ikke ett glassbord med glatte kopper, i motsetning til overraskende mange her, all sjø skapt fra fritidsfartøy er ganske stusselig kontra det vær & vind klarer skape.

 

At folk kjører for nærme fortøyde båter og skaper unødvendig sjø, og lignende scenario er jo selvfølgelig uønsket, men det skjer hele tiden og lite/ingen sjangs å stoppe det, så ta heller det med i beregningen.

 

Har bare en liten skjærgårdsjeep selv for tiden, så er evnt uskyldig i om det lages sjenerende bølger, min mor betegner sjø som bølger så store at propellen forlater vannet i marsjfart,

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...