Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

dersom man går alene i fjellet , jobber i høyden, bruker motorsag, bygger et lite anneks på hytta nærmere enn 100m fra sjøen, kjører bil i 110 en søndagsmorgen, parkerer hos Europark etc etc - vil man som et fornuftig menneske utfra ren egeninteresse gjøre en risikovurderinger og opptre derretter.

 

å tusle langs land i 5knop en stille sommer-kveld i en båt under 8m , vil for min egen del fortsatt lett komme til å skje uten vest.

 

men under andre omstendigheter har jeg i tillegg til de gamle, nettopp kjøpt 3 nye opplåsbare vester, som vil bli brukt, når min egen sunne

fornuft tilsier at det er fornuftig.

slik blir det med den saken !

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med og håper at politiet bruker skjønn, slik at cruising i 2-5 knop i liten båt kan gjøres uten vest i "baris".

 

Får jeg bot for det i en av småbåtene skal jeg betale hver gang og la være å ta på vesten :)

 

Men ellers er hovedbåten 8,21 meter, så det skal bli deilig å kjøre i 45 knop lovlig uten vest til sommeren om jeg selv ønsker (har som regel på vest i planefart fortere enn "akkurat oppå").

 

Alle påbud er jeg i utgangspunktet i mot, men det burde vært påbudt for alle å ta på vest i over 5 knop i alle båter opp til 50 fot (hvor skipsførerlappen trer inn) og utaskjærs sjøfart og vindstyrken over 8 m/s.

 

I tillegg bør det kreves utvidet førerprøve for båter med toppfart over f eks 40 knop.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Et vest påbud er en gavepakke til forsikringselskapene.

Om noen drukner og de mener at forulykkede ikke brukte vest eller annet godkjent flyteplagg blir det garantert reduksjon i utbetalingene, og situasjonen enda værre for de etterlatte.

Forsikringselskapene vil påberope seg at forulykkede utsatte seg for fare ved overlegg osv.

 

Dette stemmer nok, og det vil også være riktig etter mitt syn.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Legg merke til testen av en biam 800 som ligger på nett. Legg spesielt merke til tekniske data..;) :giggle:

 

 

Blir vel samme stil som Alex rosen i snekka i sommer da??;)

bilde

 

Har sett den testen! Leste den før jeg kjøpte skuta. :smiley:

Jeg mistenker litt at den lengden har oppstått sånn ca på denne måten:

"Hvor lang er båten din?"

"Den er 8 meter."

"Hvor mange fot er det?"

"Ca 26 fot."

 

"Hvor lang er båten din?"

"Den er ca 26 fot."

*heftig googling* "26 fot? Altså 7,92 meter?"

:giggle:

 

Meget mulig at jeg i det minste klipper meg og dropper håndkledet. Kan jo ikke ligne for mye på Alex Rosen heller da... :lol:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

 

Kenneth slipper å bruke vest når han står på badeplattformen og slår lens, for da blir det akkurat 800.... :giggle:

 

En plass mellom 800 og 850 avhengig av mengden unge, lettkledde blondiner innenfor synsfeltet :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Ja, og ganske misvisende også:

 

Båten er 27 fot, dvs 8,23 meter og derfor fritatt fra Stortingsvedtaket av 24.03.2015 om konstant bruk av redningsvest ombord.

 

Det står hverken redningsvest eller konstant bruk av denne i lovvedtaket!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er FOR bruk av vest, men jeg ser også at et lovpåbud er problematisk på flere måter. Nå er det uansettbestemt, og i løpet av sesongen kommer vi til å bli vant til det, og hvordan vi skal tolke det. Tipper politet i første omgang kommer til på veilede og gi muntlige pålegg ved første gangs overtredelse.

Ellers er vel CE-plata på båten det som er rettledende for båtstørrelsen. (For de som har det)

 

Når det gjelder godkjent redningsvest, så må det tydelig kommuniseres hva som er godkjent ihht loven eller ei. Er det ikke slik at den skal kunne snu en kropp rett vei?

I såfall er ikke flytejakker, gensere etc egnet. Og hva med slike kajakkvester? Padlere er jo høyt på statistikken, etter hva jeg minnes.

 

Seilbåten min er over 8 meter, så jeg kan i prinsippet droppe vesten. Men jeg kommer til å fortsette å bruke den, fordi jeg er glad i livet og vil bli gammel og grå, bli stelt på sjukeheim av unge sykepleiere og fortelle røverhistorier fra livet på -70, 80 og 90-tallet.

Link to post
Share on other sites

Hvordan blir det om det er jentungen som er båtfører (under 15) vil hun være ansvarlig for vennindene dersom vennindene ikke bruker vest?

 

Og hvor går overgangen for gummijolla når den blir brukt som badebåt , og over til å være båt i fart? Om en svømmer bak og dytter og en er oppi med badetøy så kommer en fort opp i 1 til 2 knop :-) ikke akkurat plan dog.....

Link to post
Share on other sites

På Nidelven fungerer fremre del av kalesjen som tak over førerposison... og når man er under tak er man vel pr. def. ikke "utendørs".
Først når man beveger seg bak motorkassen for å fiske kan man regnes for å være utendørs.. .og da ligger man uansett stille og trenger ikke vesten som som til enhver tid lett tilgjengelig på seteryggen..
Ser for meg timevis med krangling hvis noen kommer rekende med et forelegg....

Link to post
Share on other sites

Det med "utendørs" er ikke en aktuell problemstilling. Det var et tidligere forslag, ikke det som er vedtatt.

 

Ved utendørs bruk av fritidsbåt opptil 8 meter, herunder kajakk, skal slikt rednings- og flyteutstyr som nevnt i første ledd, jf. annet ledd, benyttes av alle personer om bord når båten er i fart.

 

Under kalesje er å regne som utendørs.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker vest uansett under fart og synes det er litt rart med de voldsomt sterke reaksjonene. Bruker ikke alle setebelte i bil?

Joda, jeg bruker til bilbelte og det hadde jeg gjort selv uten et påbud. Jeg mener sammenligningen bil/båt er lite relevant og litt provoserende spesielt for oss som maks kan oppnå 8 knop..

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg bruker til bilbelte og det hadde jeg gjort selv uten et påbud. Jeg mener sammenligningen bil/båt er lite relevant og litt provoserende spesielt for oss som maks kan oppnå 8 knop..

 

..så du mener at setebelte ikke er nødvendig i 30km/t sona? Vokste opp i snekke og brukte alltid vest som barn. Foreldrene mine har snekke ennå og har begynt å bruke vest alltid etter en nestenulykke i 6knop.

Link to post
Share on other sites

Bruker vest uansett under fart og synes det er litt rart med de voldsomt sterke reaksjonene. Bruker ikke alle setebelte i bil?

Nå er vel dette totalt to forskjellige verdener du nevner her. Kan overhode ikke sammenligne bilbelte påbud opp mot dette vestpåbudet i båt.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel dette totalt to forskjellige verdener du nevner her. Kan overhode ikke sammenligne bilbelte påbud opp mot dette vestpåbudet i båt.

Det som er sammenlignbart er reaksjonene som kommer. Husker når påbudet om setebelte i baksete kom, ikke ulikt men ikke veldig kontroversielt i dag.

Link to post
Share on other sites

jeg tror reaksjonene skyldes at det ikke er noen god sammenheng mellom faktisk risiko og ulempene påbudet innebærer. Blir litt som om noen skulle si at man burde ha på hjelm når man går tur i skogen. Det er sikkert tryggere, men så marginalt at man er villig til å akseptere risikoen. Bilbeltebruk er påviselig av stor verdi for å redusere personskader. Bruk av vest i småbåter på en stille sommerdag gir ingen gevinst mhp økt sikkerhet.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...