Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

Selv bruker jeg alltid vest... Skal være ærlig å si at jeg på 80-tallet ikke alltid brukte vest i litt større båter,men alltid i joller.. men den gangen var jo vestene betydelig mere ubehagelige å ha på seg enn de tynne opplåsbare som man får kjøpt i dag. Er glad jeg brukte vest da jeg og noen andre i sjøspeideren på 80 tallet kullseilte med seilbåt utenfor kragerø en sommer og båten ble fylt med vann og gikk rundt...ikke digg å ligge i vannet med litt sjø til redningsskøyta kom..

Redigert av MorganX (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var på sjøen senest i dag. Vesten fikk henge på plassen sin under dekk som så ofte før denne vinteren.

 

Men jeg hadde på meg flytedrakt og nødpeilesender.

 

Denne fanatiske troen på at ett vestpåbud skal løse alle problemer skjønner jeg rett og slett ikke.

Noen ganger er det alt for lite, andre ganger i overkant rigid.

 

Folk bør ha på seg nødvendig sikkerhets utstyr! Men ikke fordi det er påbudt, men fordi det er lurt! Hva som er nødvendig vil variere....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med Bitteliten i at det å bruke vest er viktig, ikke bare med tanke på å redde liv, men også med tanke på å begrense kostnader forbundet med ulykker. Men jeg tror ikke det er dette diskusjonen handler om. Jeg har ikke sett at noen har motsagt dette og det er vel egentlig ganske åpenbart.

 

Det som imidlertid ikke er åpenbart er at et vestpåbud vil ha noen særlig effekt. Det vet vi ikke, og det finnes heller ikke noen form for statistikk som entydig viser dette, selv om enkelte later som om den finnes og tillater seg formuleringer som "tallenes tale er klar" osv. Mer spesifikt: Vi vet ikke om et vestpåbud vil få dem som i dag utsetter seg for stor risiko uten å bruke vest, vil endre adferdsmønster som følge av en slik lovendring. Man kan jo argumentere med at de allerede bryter loven med dagens regler, ettersom de handler slik at det oppstår fare.

 

Jeg kan jo sitere litt fra forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen som gjelder i Norge. Jeg kan ikke skjønne annet enn at hvis man følger alle denne forskriftens punkter, så kan det ikke skje sammenstøt. En logisk slutning av dette er at alle sammenstøt allerede er forbudt ved lov. Jeg limer rett inn fra lovdata.no hvor denne forskriften kan søkes opp:

 

Regel 5. Utkikk

Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt.

 

Regel 6. Sikker fart

Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.

Ved fastsettelse av sikker fart skal det blant annet tas hensyn til følgende faktorer:

(a) Av alle fartøy: (i) Siktforholdene. (ii) Trafikktettheten innbefattet konsentrasjoner av fiskefartøy eller hvilke som helst andre fartøy. (iii) Fartøyets manøvreringsevne spesielt med hensyn til stoppedistanse og svingeevne under de rådende forhold. (iv) Om natten mulig bakgrunnsbelysning slik som lys på land eller atmosfærisk refleks fra fartøyets egne lanterner. (v) Vind-, sjø- og strømforhold samt nærliggende farer for seilasen. (vi) Dypgående i forhold til den tilgjengelige farvannsdybde.

 

Dette betyr at alle som i dag forårsaker sammenstøt allerede bryter loven, enten de har vest på eller ikke. Ettersom det nå er klart at vi snakker om lovbrytere og ikke om "folk flest" er følgende et legitimt spørsmål: "Hvilken effekt vil et vestpåbud ha for disse lovbryterne?"

Link to post
Share on other sites

Ser det er en lang tråd dette her og jeg har ikke lest hele, bare de siste innleggene. Men slik jeg skjønner det så er det en del som er motstandere av å bruke vest når det er rolige forhold, fint vær og farten lav.

Jeg var der selv en gang også. Ikke motstander, men så ikke poenget. Tøffet i rolig tempo i Blindleia en flott sommerdag. 22 fots Polar snekke. 4-5 voksene om bord (eldste 91 år), vester til alle om bord, men ingen hadde vest på. Så kommer det en idiot i et beist av en motorbåt. Sikkert 50 fot, i plan(!) . Trolig på autopilot eller i hvert fall med øynene alle andre steder enn fremover. Kurs rett mot oss. Vi hadde ikke sjans til å komme oss unna og var klare til å hoppe (bortsett fra 91-åringen), så rett før det smeller vrenger idioten unna og det fremstår i dag som en gåte at vi ikke kantra. Alt om bord i båten av både folk og løsøre ble kastet rundt.

Vi kjørte som sagt rolig rundt og var ikke til fare for noen, men det hjelper lite når slikt skjer. Om jeg ikke hadde blitt drept i sammenstøtet så kunne jeg helt sikkert blitt slått i svime eller hardt skadet slik at jeg ikke ville greid å svømme. Det var mye båter i området så vi ville helt sikkert blitt plukket fort opp, men hvorfor ikke bare ha på vest - for sikkerhets skyld. Det er neppe når forholdene er slik at du vurderer at du trenger vest at ulykkene skjer - de skjer helst når du tror at det er ingen fare.

Dagens vester er så behagelige på at det er ingen grunn til å ikke ha dem på - alltid.

Link to post
Share on other sites

Vi som er utstyrt med hjerne og sunn fornuft bruker vest når vi trenger det, treskaller roper etter et påbud da de ikke er i stand til å tenke selv og derfor må beskyttes mot seg selv og ens egen manglende dømmekraft.

 

Loven er vel ment å fjerne enhver mulighet til å mene noe mht "når man trenger det", hvilket jeg reagerer på. For egen del har jeg vesten nesten alltid på under fart, men ikke alltid, og med den nye loven vil man være like mye lovbryter når man ikke bruker vest på en varm sommerdag på vei gjennom Middagsbukta i tre knop som på natten i oktober under høy fart i ukjent farvann.

Jeg vil tro at kontrolen, og dermed bøtene, vil komme i Middagsbukta på en varm sommerdag heller enn i oktober på natta hvor en vest er en selvfølge (å ha på seg).

Så får jeg heller leve med at enkelt eher mener jeg er en treskalle og har uakesptable holdninger til sikkerhet uavhengig av størrelse eller himmelretning.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå er det også vedtatt at vi får et påbud i stortinget.

 

Klipp fra VG direkte:

"

Påbyr redningsvest med knappest mulig flertall

Med én stemmes overvekt påbyr Stortinget tirsdag bruk av redningsvest i båt for både voksne og barn.

En noe uvanlig allianse av SV, Høyre og Fremskrittspartiet går imot, men partiene rår bare over 84 av Stortingets 169 mandater.

Rasmus Hansson i Miljøpartiet De Grønne er noe motvillig den som sikrer flertall for påbudet. I fjor gikk partiet imot et lignende forslag.

– Det har vært en grundig debatt i partiet. Vi er delt omtrent på midten, men velger å lytte til de klare rådene fra Redningsselskapet og politiet, sier Hansson til NTB.

Han legger ikke skjul på at han selv tilhører mindretallet i MDG.

Påbudet om redningsvest gjelder kun for båter i fart. Fritidsbåter over 8 meter er unntatt fra vestpåbudet."

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

For en tid tilbake observerte jeg en bakveggbåt som kom inn i havnen. Der satt en person iført redningsvest. Etter å ha fortøyd tok han av seg vesten, for så å gå løs på fordekk med såpe og langkost. Etter å ha gjort seg ferdig med vaskingen av fordekk kastet han loss, tok på seg vesten lukket døren og satte seg tilrette i førerstolen og dro. Ett stjerneeksempel på det nye påbudet og hvor godt gjennomtenkt dette er.

Ett annet eksempel for noen år siden. Familien med tre barn kommer til bryggen, alle iført vest, ca.35 fots båt. Etter å ha fortøyd, kaster alle vesten. De voksne tar seg en kopp kaffe, barna leker seg på brygga. Alder på barna, ca. 3 til 10 år.

Dette var to eksempel på hvor treffsikker den nye loven er.

Link to post
Share on other sites

Er ikke drukning som skyldes fall fra brygge en av de største gruppene? Det neste "bønna" bør få igjennom er at alle som oppholder seg nærmere enn 50 meter fra sjøen til enhver tid er iført godkjent flytetøy.

 

Selv er jeg overbevist om at manglende vest har reddet meg fra mang ei trønderdame, men det blir vel en annen debatt... :cool:

Link to post
Share on other sites

Er ikke drukning som skyldes fall fra brygge en av de største gruppene? Det neste "bønna" bør få igjennom er at alle som oppholder seg nærmere enn 50 meter fra sjøen til enhver tid er iført godkjent flytetøy.

 

Selv er jeg overbevist om at manglende vest har reddet meg fra mang ei trønderdame, men det blir vel en annen debatt... :cool:

kanskje jeg skal blåse støvet Av den gamle skinnvesten i skapet og bruke på sjøen.. Men den flyter vel ikke så bra..

 

 

Det eneste som er feil med vestpåbudet er at det gjelder bare opp til 8 meter. Burde vært for alle.. Skal forlenge båten med 146 cm badeplattform så slipper jeg unna!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

kanskje jeg skal blåse støvet Av den gamle skinnvesten i skapet og bruke på sjøen.. Men den flyter vel ikke så bra..

 

 

Det eneste som er feil med vestpåbudet er at det gjelder bare opp til 8 meter. Burde vært for alle.. Skal forlenge båten med 146 cm badeplattform så slipper jeg unna!

 

Må innrømme at jeg er glad for at båten min er 8 meter lang :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Det blir vel sånn som det var med påbudet av bruk av sikkerhetsbelte i bil på 60 tallet..hyl og skrik og en stor diskusjon hvor man mente man tok friheten fra enkeltmennesker, men i dag ser vel de fleste nytten av og ha det på. Og så hadde vi jo innføringen av røykeloven...var hyl og skrik der også...,men i dag er det ikke så mange som klager... Så om noen mnd/år så er det vel ikke så mange som klager på at de må bruke vest,og de fleste ser vel det som nyttig å ha det på i båt under fart der også.

Link to post
Share on other sites

Det blir vel sånn som det var med påbudet av bruk av sikkerhetsbelte i bil på 60 tallet..hyl og skrik og en stor diskusjon hvor man mente man tok friheten fra enkeltmennesker, men i dag ser vel de fleste nytten av og ha det på. Og så hadde vi jo innføringen av røykeloven...var hyl og skrik der også...,men i dag er det ikke så mange som klager... Så om noen mnd/år så er det vel ikke så mange som klager på at de må bruke vest,og de fleste ser vel det som nyttig å ha det på i båt under fart der også.

Trolig har du rett. Jeg lurer på hva det neste blir. Forbud om å sole seg p.g.a. faren for hudkreft? Forbud mot sjokolade p.g.a fedme? Lista blir nok laaang skal du se.

Link to post
Share on other sites

Rart med denne trangen til å ha påbud / forbud som eneste løsning. Det ligger en grunnleggende forskjell i filosofi her: Retten til å ta egne valg vs troen på at storsamfunnet alltid vet best og må detaljstyre mest mulig.

 

Dette er nok et lite pek før høstens valg mot et av regjeringspartiene som skulle prøve å fjerne unødvendige påbud. Dette er etter min mening egentlig ett slikt unødvendig påbud. Når det er sagt tror jeg det har minimal påvirkning av de flestes båtliv.

 

Det er pussig å lese hvor opphetet debatten blir her på Båtplassen, der folk kalles det ene og det andre fordi de er uenige i påbudet. Respekt for andres meninger er egentlig grunnleggende i debatter - for det er jo et debattforum...

 

Når det er sagt bruker vi alltid vest i småbåter, hele familien, inkludert far i huset, og det fortsetter vi med fordi vi mener det er fornuftig, og vårt valg, ikke fordi det nå blir påbudt.

Redigert av PerUlv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Står at du har biam 800. Det er 26 fot. altså 792 lang :giggle:

 

 

 

Så vidt jeg har klart å finne ut så er modellnavnet på Biam-båtene lik lengden i cm (altså 800cm=8m=26,25 fot), og det kommer jeg til å krangle imponerende mye med enhver polis som er uenig i. :giggle:

For øvring så er vesten på om været er dårlig eller jeg må ut å klatre på båten mens den er i fart. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

 

Når det er sagt bruker vi alltid vest i småbåter, hele familien, inkludert far i huset, og det fortsetter vi med fordi vi mener det er fornuftig, og vårt valg, ikke fordi det nå blir påbudt.

Enig, vi bruker også alltid vest i småbåter, tar den faktisk på også når vi er på flybridgen.

Men nede i styrhus/salong blir vest upraktisk, men dette tar jo denne nye loven hensyn til.

Men formynderstaten går nå for langt synes jeg. Dette må folk kunne bestemme selv.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, ja. Da fikk overformynderiet dette gjennom. Nok et eksempel på pisk istedenfor holdningskampanjer. Ser sikkert bra ut på papiret for de som ikke bruker båt, men tror ikke mange liv, om noen blir spart pga et påbud.

 

Folk har blitt veldig flinke til å bruke vest. Dette har gått riktig vei i lang tid allerede, men nå kan man altså ikke bestemme selv uten å bli lovbryter. Se hvor mange som bruker vest i dag kontra for 10-20-30 år siden.

 

Som Mouche sa, så blir nok håndhevelsen av dette påbudet sterkest der og når den har minst å si. De som farter rundt utenfor østlandet i juni/ juli aldri ser en politibåt uansett.

 

Hva blir det neste? Vestpåbud for alle som beveger seg nærmere sjøen enn 25 meter? Hvorfor ikke, når så mange drukner i stupfylla i havnebassenget etter en tur på byen i våre kystbyer?

Hjelmpåbud for fotgjengere hadde nok også spart samfunnet for endel utgifter. Er det slik folk vil ha det i fremtiden!

 

Personlig blir jeg ikke rammet av påbudet da båten er over 8m, men bruker stort sett vest uansett.

 

Er det mulig !!!

Snakk om å forsøple et forum !

Syntes moderator må få stoppet disse uttalesene i fra denne personen. Kan jo umulig være ved sine fulle fem.

Bare å trykke på rapporterknappen.

 

Edit: ser moderator har fjernet oppgulpet allerede :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...