Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

Det var jo til sist Rasmus Hansson i fra MDG som" avgjorde dette" med sin ene stemme slik at det vippet over for et påbud. Det rare var jo at samme mannen stemte i mot dette påbudet sist det var oppe. Denne gangen var han jo også egentlig i mot et slikt påbud, men stemte for et påbud likevel...? :rolleyes::rolleyes:

 

 

 

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt tydelig at Hansson personlig ikke er for en påbud, men om partiet hans har stemt for dette på sitt landsmøte så er han nok nødt til å stemme mot det han selv mener. Dessverre.

 

Hvordan har det seg forresten at det hele gikk fra å være et forslag om et vestpåbud for barn til å gjelde alle? Særlig merkelig når høringsuttalelsene i stor grad mente det burde gjelde for åpne båter? Talentløst.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hørt så mange rare argumenter for å unnlate å gjøre noe som for de fleste står fram som veldig lurt og naturlig.

Det ligger i rutinene man har.

Båten fra brygga, vesten på.

Må jeg på dekk eller er det drittvær, sele og jackstays.

Ukomplisert.

Meget fornuftig skrevet :thumbsup:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skjønner heller ikke dette med lover ..

De stemte en gang tidligere og da ble det nei...

Er det bare å be om ny avstemning helt til en har overbevist nok folk til å stemme for..

Eller er det mulig å be om en ny runde igjenn og virkelig forklare alle disse kontorfolka som ikke har sett ei snekke noen gang at verden er mere nyansert enn de kansje tror..

 

En regel jeg hadde respektert og praktiserer er vest etter tja, 21-22 og når båten legges i plan...

Tøffing rundt elva i arendal er ikke vest nødvendig før fyllekjørerne kommer ravende i 22-23 tiden.

Link to post
Share on other sites

Gjensidige forsikring skriver i bladet Båtliv : Dersom politiet hadde hatt ressurser til å håndheve påbudet, og hatt mulighet til å prioritere, så kunne påbudet virket i praksis, sier Rysstad. Men i realiteten vil dette sansynligvis bare bli en papirlov uten betydning.

Link to post
Share on other sites

Synes intensjonen med påbudet er bra, men innholdet og begrensningene finner jeg noe merkelig. Skulle tro enkelte uten rimelig fornuft har fått for mye innflytelse i saken.

 

Nå har jeg båt større enn kravet, men har alltid oppført meg på akkurat samme vis i både seilbåt og motorbåt også under 8 meter; nemlig etter forholdene.

 

Flat sjø og gode rekker - da har jeg vesten tilgjengelig om vi er flere ombord, alene har jeg alltid vesten på, selv om jeg er ombord i 44 fot med glassfiber på speilblank sjø. Blåser det opp eller jeg ser det er for lave eller dårlige rekker kommer selvfølgelig vesten på også når vi er flere ombord. I jolla har jeg alltid vesten på. Synes vestpåbudet heller skulle ha vært for over en viss fart og eventuelt for små joller under en viss størrelse. F.eks. ei sørlandssnekke på 20 fot ser jeg på som en mer enn stor nok båt til bruk uten vest på en varm og rolig sommerdag med flere ombord. Vestene må så klart ligge lett tilgjengelig. Men med en hurtiggående rib, selv over 8 meter, ville jeg aldri lagt opp i plan uten vest. Igjen; vest etter forholdene! Er mer for obligatorisk båtførerprøve for alle (ja, også gamle knarker) slik at uerfarne kan lære seg litt om farene til sjøs. God kunnskap for alle som ferdes på sjøen kan hindre mye svinn. Tenker kunnskap både om fornuftig bruk av vest etter forholdene og ikke minst overstadig bruk av alkohol ombord i båt.

 

De som sklir uti mellom brygga og båten bryr seg sjelden om båtens lengde, det problemet kan ikke et vestpåbud få gjort så mye med. Da må påbudet også gjelde alle som nærmer seg vannkanten nærmere enn et par meter, noe som forsåvidt hadde vært et festlig syn langs strendene :giggle:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Åpenbart Pinkvin? Du skriver en masse (og noen ganger enda mer) om ingenting vedrørende fortrefligheten om denne loven, men jeg finner liten substans. Bare en mengde irrlevevante sammenlikninger.

 

Ja er det ikke åpenbart at lovendringen er kommet for at færre skal drukne?

 

Har du alternative forklaringer?

Link to post
Share on other sites

 

 

I dag kom drukningsstatistikken for Vestfold 2014:

Av 14 druknede (9 fler enn i 2013) var 8 fall fra brygge/land, 2 bading, 2 fritidsbåtulykker, 1 dykking og 1 ukjent.

Den ene fritidsbåtulykken var en 51-åring som trakk garn fra en 16 fots jolle nå i desember. Om det var barn/ungdom involvert i den andre husker jeg ikke.

Dette sier vel litt om hvor treffsikker denne nye loven vil være

Redigert av Nøtterøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enhver båt, skip eller skute, har jo en skipper/kaptein, som kan påby/forby akkurat det  han ønsker. Har ført fartøyer 20- 30 ganger til Shetland og Island. Seilskift på dekk, vest og livline på, står ikke i noe stortingsvedtak. Jeg bare bestemmer det. Når vi reker avgårde i 2 - 3 knop, i innaskjærs farvann, vil jeg ikke påby vest, men gjøre oppmerksom på hva glupingene har funnet på.

Link to post
Share on other sites

Jeg sliter litt med å forstå alle de som tar vest-påbudet som en personlig fornærmelse. Jeg er så gammel at jeg husker innføringen av bilbeltepåbudet og hvordan mange reagerte på det. Nå var det riktignok ikke internett den gangen, men leserbrevspaltene i avisene var en periode ganske fulle av harmdirrende innlegg om hvordan myndighetene påla folk å bruke noe som var både plagsomt, unødvendig og til tider farlig. Tenk bare hva som ville skje dersom man kjørte i en elv, eller enda verre, i sjøen. Hva skulle man gjøre dersom man ikke fikk den for&¤#?e kontrapsjonen av seg fort nok - man ville jo drukne for f@$n. Jeg er ikke i tvil om at vestpåbudet etterhvert vil bli akseptert som den nye normalen og hele raseribølgen legger seg like glatt ned som raseriet over røykeloven. Det var mange restauratører som spådde katastrofe for utelivsbransjen - tror de fleste av dem lever like godt i dag som før loven ble innført. Det er min faste overbevisning at redningsvester gjør det de er skapt for - redder liv. En må jo ikke springe rundt med en vest av den gode gamle 10 cm. tykke orange typen som vi brukte i "gamle dager". Det finnes jo små, nette oppblåsbare vester som en knapt merker en har på. Og husk - du trenger ikke bruke den når båten ligger stille. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...