Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

Når vi ligger på svai og ror de 100 meterne til land har vi droppet vestene for å unngå at de blir stjålet.

Når jolla er låst fast er det kun årene som kan bli tatt.

Hva skal vi gjøre nå? Må vi skaffe noe gammel stygt "flytegreier" som ingen ønsker å stjele?

 

Vi har hatt oppblåsbare i over 30 år. legger de i en søppelsekk stort sett og det har gått bra.

Låser jolla P.G. A forsikringen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Siden du har fulgt så godt med i timen så kan du sikkert også liste opp de forskjellige kategoriene av drukningsulykker i forbindelse med sjø/båtliv inklusive fall fra brygge, bading, fiske/fiskere (yrkesfiskere) osv slik at man får en helhet i det hele? Har sett en del eksempler på yrkesfiskere som har falt i vannet fra kaia, teller de med?

 

Har ikke lest gjennom alle innleggene, men kan ikke se at noen har nevnt statistikken fra Norsk Folkehjelp, http://www.folkehjelp.no/Presse/Drukningsstatistikk

Her er det mulig å se både nasjonalitet på de omkomne, fylkesfordeling og i hvilken sammenheng det skjedde.

Fra 2015-statistikken kan vi se at det allerede har omkommet 5 personer etter fall fra kai/brygge. I 2014 var dette den desidert største drukningsårsaken med 52 personer mot 19 personer som druknet etter ulykker med fritidsbåt. 9 av de omkomne i 2014 var utenlandske statsborgere..

Link to post
Share on other sites

Påbudet favner så mangt og mange.....

bilde

 

http://www.dyreparken.no/Nyheter/krever-redningsvest-pa-sabeltann/

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det e rmange tall ute og går, og hvis man ser på tallene fra SSB som Norges Liverdningsselskap her viser til: http://www.livredning.no/en/drukningsstatistikk

 

Så var det for eksempel for året 2012 som følger;

 

Totalt antall - 86 hvorav

 

15 - sjøtransport

45 - drukning ikke sjøtransport

26 - selvmord ved drukning

 

Lurer også litt på hvor mange av de 15 som var edru, under lovlig grense på 0,8?

Tallenes tale er klar: vestpåbud er ren symbolpolitikk!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

I 2013 druknet 4 stk av dykking, det burde kanskje inføres forbud mot dykking uten flytevest... :giggle::confused::diving:

 

Så dykkere har ikke flyte/oppstigningsutstyr på seg?

 

Er forresten ikke noe påbud om flytevest, bare sånn i tilfelle du ikke visste det. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

BCD / vinge er heller ikke godkjent som redningsvest, så vi dykkere er like langt.

Blir det redningsvest utenpå dykkedrakten på neste dykketur montro ?

 

Det har aldri vært snakk om påbudt godkjent flyte eller redningsvest!

 

Har dykkere egnet flyteutstyr eller har de ikke?

Link to post
Share on other sites

Det har aldri vært snakk om påbudt godkjent flyte eller redningsvest!

 

Har dykkere egnet flyteutstyr eller har de ikke?

Kommer an på. Sitter du der i utstyret med blyvekter og har glemt å fylle vesten eller åpne krana på flasken går du til bunns som stein om panikken tar deg og du ikke får løsnet blyet.

Således sitter du med egnet synkeutstyr.

 

Det har omkommet endel dykkere som har hoppet uti med stengt kran.

Det terpes mye på det under kursing.

 

Satt og så på en instruktør som hadde en 10 minutters utredning om temaet under et kurs. Når han var ferdig hoppet han uti på 1 meters dyp (heldigvis). 10 sek senere hvisket til sin mednstruktør så diskret han kunne: -åpne krana mi.

Det ble en god latter blandt kursdeltakerene for å si det forsiktig ;-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det er akkurat det som spørsmålet mitt også ;)

 

Det ligger i sakens natur at om man skal under vann så er neppe flytevest å foretrekke, antar at flygere ei heller foretrekker flytevest ;-)

 

Men for å si det som det er så føler jeg at ordet "redningsvest" og "flytevest" blir overforbrukt for å gjøre påbudet verre enn det er. "Egnet flyteutstyr" er lovteksten. Og da er utvalget straks mye større og også mer komfortabelt om det er sånn at noen ikke ønsker å bli sett i noe som ligner på livreddende utstyr. Mange fine vester, jakker osv som er vesentlig mer komfortable og kanskje "stilige" som en kan ha på. 

 

Bruker selv seilvest da de er komfortable å ha på. Funker om det er varmt og funker om det er kaldt. Så har jeg en flytejakke om det blir veldig kaldt. Redningsvest har jeg faktisk ikke.. men funderer på å få noe offshore greier med feste for sikringssele for mer hasardiøse øvelser i dårlig vær osv. 

Link to post
Share on other sites

................ bevisstløs etter et slag mot hodet....

Etter det jeg leser er det veldig ofte betongen i brygga som antakeligvis forrårsaker dette, og da er vel kanskje greit at vi lar kamerat stat ta ansvaret for å styre hobbyen vår der også......for å løse problemet med dette opkonstruerte drukningshysteriet. Ja til vest på brygga bør være det neste fra de som føler at båthobbyen byr på utfordringer spm skremmer dem litt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det er vel bare redningsvest som er "egnet" når du går overbord bevisstløs etter et slag mot hodet....

 

Selvsagt, men den sjansen tar jeg. De to gangene jeg har ramlet i sjøen har jeg ikke hatt vest på i det hele tatt, det er et større problem. I den sammenheng tror jeg flyteplagg er svært nyttig, noe man bare har på uten å tenke mer på det. 

 

Men vil investere i en offshore vest, da mye med tanke på å ikke drukne mens man ligger og flyter. Har prøvd å svømme vindsjø/bølger og det er jaggu ikke enkelt, få kjeften/fjestet fullt av vann hele tiden og da vil en ordentlig vest være til stor hjelp. 

 

Den dagen redningsvester blir like komfortable som seilervester/flyteplagg så er det ikke mye å lure på, da blir det redningsvest. 

Link to post
Share on other sites

Det har aldri vært snakk om påbudt godkjent flyte eller redningsvest!

 

Joda, dette har vært forklart fra politisk/byråkratisk hold mange ganger tidligere i debatten. Med "egnet flyteplagg" mener man godkjent. Men innunder det faller både vester, jakker, drakter og en masse annet som er designet for å holde deg flytende, er testet og godkjent. Fender vil ikke holde som "egnet flyteplagg". Heller ikke din kantrede jolle med flyteelementer som enkelte forsøkte seg på i saken om Arne (90). Men akkurat dette med dykking tror jeg er å overproblematisere litt, jeg vil tippe det kommer en klargjøring for det behovet etterhvert.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...