Jump to content

Hvordan tappe ned lukket kjølevannsystem på Mercruiser 4.3 EFI


evolver

Recommended Posts

Jeg skal bytte kjølevæske på min Mercruiser 4.3 EFI innenbords bensinmotor 2001 modell. Selve prosedyren for å fylle på ny kjølevæske er bra beskrevet i manualen, men det refereres til et "draining diagram" som ikke er inkludert.

 

Jeg vil gjerne være sikker på at jeg får tømt systemet helt, og ville vært veldig takknemlig om noen som har gjort dette kunne gi en beskrivelse av prosedyren - også gjerne med en kopi av nevnte "draining diagram" hvis noen har det.

 

På forhånd takk, og god sommer!

Link to post

Nå spørs det jo hva du mener med EFI, 4.3 litern kom med MPI fra 2001, og den motoren kom med tre forskjellige systemer for å tappe kjølevannet.

 

Eldre motorer er rett frem, pass på at motoren står rett og ta ut tappepluggene i bunn av blokka og løsne slangene på manifoldene, men MPI motorer skal ikke tappes på den måten.

 

Du finner prosedyren for motorer fra 2001 og opp her -> http://boatinfo.no/lib/mercruiser/manuals/mercruiser32.html#/380

Link to post

Hei, og tusen takk for kjapt svar og link til boatinfo.no! Min motor er ikke MPI, men jeg ser nå (Manual 25) at det er et draining diagram i seksjonen for åpent/direkte kjølevannsystem, så da bør jo det være det samme med tanke på nedtapping! Jeg tenkte å gjøre dette nå mens båten ligger på sjøen, så rettere enn det blir det vel ikke :).

 

Takk igjen, og fortsatt god sommer.

Link to post

Hei igjen! Jeg legger ved noen bilder som viser hvordan jeg gjorde dette. Jeg koblet fra slangen på vannpumpa, tok ut den ene tappepluggen jeg fant på blokka (babord side), og tømte plasttanken og slangen mellom den og varmeveksleren.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/43/43704/motor_forfra.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/43/43704/slangetilkobling_vannpumpe.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/43/43704/tappeplugg_blokk_babord.jpg

 

Selve prosedyren er godt beskrevet i Manual 25 nevnt ovenfor, men som alltid melder det seg noen spørsmål:

 

1. Har jeg oversett noen tappepunkter, eller er dette greit (kun en tappeplugg osv)?

 

2. Selv om jeg bytter til samme farge kjølevæske som før (rosa), så ble jeg anbefalt av en mekaniker å kjøre systemrens (hadde bare kjøpt bare 1 flaske, så blandingen ble nok litt tynn i forhold til de 15-20 % som stod som anbefalt, men men...). Uansett var anbefalingen å først tappe ned, så fylle opp med systemrens og vann, kjøre motoren varm og så la dette stå i 2 dager. Deretter skal det tappes ned igjen, kjøres en runde kun med vann, og til slutt fylle opp med ny kjølevæske. I manualen ser jeg nå at det står at motoren aldri ("not at any time") skal kjøres kun med ferskvann i kjølevannsystemet, men regner med/håper at dette er tiltenkt andre vannkvaliteter enn den vi har i Norge... Er det flere som gjør det på denne måten?

 

3. Er det noen som vet om det er sinkstaver/anoder i kjølesystemet på denne motoren?

 

På forhånd takk igjen!

Redigert av evolver (see edit history)
Link to post

Det pleier å være sink anoder på varmeveksler, under ved ut/retur er det gjerne en messing plugg hvor anoden

sitter på . Anoder får du på nettet, fra f.eks Eurofritid eller eBay.

 

Ferskvann fra springen kan du bruke til å skylle med, går sikker bra. Men vann fra springen inneholder

mineraler og kalk.

 

Jeg bruker alltid destillert vann eller batterivann som du får på Biltema i 1 og 4 liter flasker/kanner.

Dette bør du blande med frostvæsken.

Det er ofte oppgitt 50% frostvæske blanding, men jeg har best erfaring med 30% innblanding av frostvæske for best kjøleevne.

Da er det for temp ca minus 25-30 grader som er nok her på øslandet, iallefall ved sjøen.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Takk for svar Chris284!

 

I dag fant jeg ut av hvordan det henger sammen med den andre "tappepluggen" på blokka. Det er ikke en tappeplugg der, men en bankesensor - og for å drenere blokka på styrbord side må denne skrus ut. Hullet og sensoren er på blokka rett akterut for motorfestet, og jeg legger ved et par bilder av sensoren i tilfelle andre noen gang skulle komme til å lure.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/43/43704/bankesensor_bilde_1.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/43/43704/bankesensor_bilde_2.jpg

 

Problemet er dessverre at jeg fant ut dette ETTER at jeg hadde:

 

1. Kjørt med vann+systemrens (http://www.maritim.no/systemrens)

2. Kjørt med rent vann

3. Kjørt med ny kjølevæske+batterivann

 

Dermed vil det være igjen en rest av systemrens (og springvann) i kjølevæsken. Jeg kjørte motoren god og varm i både trinn 1, 2 og 3, så konsentrasjonen av systemrens bør jo ha blitt redusert betraktelig ved de resepektive nedtappinger og oppfyllinger av systemet. Dvs etter trinn 1 nedtapping var det jo kun volumet i styrbord del av blokka som inneholdt systemrens, og dette vil jeg tro ble tynnet ut da jeg fylte opp og kjørte med rent vann i trinn 2. Etter trinn 2 nedtapping vil jo da andelen systemrens som lå igjen i blokka være betydelig lavere, og dette igjen ha blitt tynnet ut og fordelt ut i resten av kretsen da jeg fylte opp med kjølevæske i trinn 3 og kjørte motoren.

 

Spørsmålet for en bekymret sjel blir likevel om det på noen måte kan være skadelig å kjøre med dette over tid? Noen som har synspunkter?

 

På forhånd takk!

Redigert av evolver (see edit history)
Link to post

Det er jo umulig å svare på om det vil oppstå noen skade av å ikke tappe av systemrensen skikkelig, det må du nesten spørre de som selger systemrensen om, men min antakelse er at det ikke har noen betydning ?

 

Springvann er ikke noe problem, så lenge du kjører motoren såpass at kjølevæsken blander seg skikkelig i kjølekappen på den siden av motoren som bankesensoren er.

Forøvrig har ikke de fleste eldre båtmotorer bankesensor, det er kun to tappeplugger i stedet, mens de nyere motorene har en annen måte å tappe motoren på, som nevnt ovenfor, din motor er litt midt i mellom, med elektroniske duppeditter, men ikke MPI.

Link to post

Takk for svar adeneo!

 

Jeg tror også egentlig dette hadde gått bra (robust maskineri), men jeg tok like gjerne en ny runde idag - billig forsikring for å være sikker på at alt er rent og riktig blandet for de neste årene. Egentlig en veldig grei prosedyre når man har tatt seg tiden til å gå gjennom kjølevannsystemet, og lære seg hvilke plugger og slanger som må demonteres og tømmes (og suksessivt tettes etterpå for å få flushet alle deler av systemet).

 

En grei ting å være klar over for andre som har samme motor er at manualen understreker at bankesensoren må skrus til med riktig moment; 20 Nm (16-22 Nm).

 

Takk igjen for gode innspill.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...