Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Vi dro fra verdens ende litt før klokken seks i dag tidlig (snudde å gikk inn i havna pga tåka i går kveld).

Hadde en grei tur med litt bølger fra siden i starten, men nå vi nærmet oss Langesund så dreide vinden og det ble mye roligere. Var i Kragerø rundt ni tiden og var heldig å fant oss en plass (det har vært mange rundt å lett, men ikke funnet noen plass senere i dag).

Grei temperatur her i Kragerø, men det blåser en del.

(Nå skulle jeg bare ha funnet noen som selger karbon/kull-filter da mitt har blitt vått og gir derfor dårlig lufting til tanken)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

dobbel post (og nette her er noe ustabilt)

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Ahh.

Så dere gikk i dag tidlig. Lurt valg :-)

Det var litt stillere her etter kl 7 frem til den dreide seg SV og tiltok igjen i 10 tiden.

 

Skulle gjerne vært noen hakk lenger sør, forbi både rakke og Jomfruland så vi kunne holdt oss innaskjærs videre.

Men synes det er koselig her når man først er innesnødd :-)

 

God tur videre

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Var en del utskifting i Kragerø i dag tidlig.

 

Vi dro sørover. Var en del bølger.

Dro til Finnøya utenfor Risør.

Overraskende lite båter. Masse ledig plass. Tror mange beveget seg i dag

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Vi gikk inn til Havna hotell i dag. fortsatt noen plasser ledig her.

 

De innenfor oss var lei ulingen og vinden på Verdens Ende, så jeg fant ut det var best vi gikk ut først da jeg hadde litt plass på SB side.

 

Gikk greit ut innløpet med litt styrefart.

bilde

 

En av de andre båtene som kom etter oss fikk veltet en RIB rett utenfor innløpet og tauet røk. Tror det gikk litt for fort... Den drev fort inn på for grunnt vann, så RS kom og hentet den og fikk den inn hit.

Motoren er visst allerede igang igjen.

 

 

 

Her på havna er det god le for vinden, så vi blir nok her inntil det blir en grei åpning for å komme seg sydover mot Kragerø.

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vi har ferie fra helga og har tenkt oss ut med båten i tre uker, men yr melder et slags vær og storm et annet slags vær. Hvem har dere best realitetserfaring m?

Langesund til søgne desidert best erfaring med storm siden mars i år. Og det er jeg ikke alene om.

 

 

Vi kom oss til Risør og finnøya nå. Var fullt i risør så da ble det finnøya hvor det begynner å fylles opp :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Kom til Valle i 4 tida i dag. Her er det fremdeles godt med plass. Var veldig fullt i Kragerø.

 

Var jo en god del sjø mellom Lyngør og Kragerø i dag, men det gikk greit. Tenkte å gå til Nøtterøy eller Tønsberg i morgen, men vi får se an været. Kan jo fort bli litt "humpete" forbi Rakkebåene og Stavern.

Link to post
Share on other sites

Det har vært et par rusketete dager nå med vind og bølger og tidvis regn. Etter å ha skiftet gasskabel i Arendal gikk turen til Lillesand og en perfekt plass på Lamholmen på utsiden. Det var helt stille vann og ingen vind-deilig!

 

 

 

Idag gikk turen via blindleia til Kristiansand gjestehavn. Ruskete vær et parti utpå sjøen! Fant jo ut at jeg ikke har dieseldyr i tanken for med all den vuggingen skulle dette gjort seg gjeldende!

 

I blindleia ble jeg nesten kjørt ned av en seightseeingbåt som skulle presse seg forbi og foran meg idet vi var rett ved et veldig trangt sund. Jeg holdt 5 knop i 5 knop sonen-det gjorde ikke han. Vedder på at om jeg ikke hadde sakket av farten da jeg gjorde det hadde han vært på siden av meg på det trangeste stedet.... Har jeg vikeplikt for innhentende seightseeing tur-båter? Greit å se bak seg også innimellom!

 

Imorgen er det dyreparken, satser på at det blir bra.

 

Mange fine steder på turen!

bilde

Link to post
Share on other sites

Er på vei fra Tjøme til kragerøskjærgården nå.

Fin dag å komme seg sørover forbi Rakke etc da det blåser fra N. 0,5 meter vindsjø og litt gammal dønning fra S-SV Har holdt oss relativt nærme kysten og gikk rundt den innerste røde på rakke og innenfor Tvisten.

 

På vei over langesundsfjorden nå

 

 

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Flott med en rapport sap, vi går Bolærne - Sandefjord om en times tid. Hadde samme tanke som deg at nå er det lite sjø med vind fra Nord.

God tur sydover !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vi er bedt på grilling i Stavern hos et vennepar. Blir videre dit i morgen fra Sandefjord, så får vi se om vi ikke kommer videre etter det.

Planen er Vrengensundet og vestsiden av Veiland ja :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har lagt oss til i Langøykilen.

Stille som en andedam her :-)

 

bilde

"Kompisen" min, den lokale Havnesjefen er her i år også. Var lett å kjenne igjen på holdningen der han senker hodet ned i GT-stilling og jager etter joller og glefser etter tær på badeplattformer ;-)

 

 

 

2015

 

bilde

2013

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...