Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Det jeg mente er det du skriver Lars:

 

Ser jeg på storm på værmeldingen der jeg befinner meg bør jeg ikke er på vannet , så stemmer som regel vørmeldignen til storm med hvordan været blir .

 

Yr stemmer ofte hvis man ser dagen før, men kikker man på yr 2-3 dager tidligere så er det som regel bare flott og fint men så justerer dem seg inn jo nærmere dagen kommer. Mens storm er mye bedre på 2-3-4 dagers varslene sine.

 

Og vindmeldingen til yr er som regel mye mildere enn hva som er faktisk.

 

Dette er mine erfaringer , men i fjor så var yr mer korrekt.

 

Siste 7-8 mnd så har storm blitt mer treffsikre etter min erfaring.

 

Men får ta det som det kommer uansett .

 

Undersøkelsen jeg linket til tidligere er basert på 1, 2 og 3 dagers varslene til Storm og Yr målt gjennom et år og omfatter 32000 varsler. Både i 2013 og i 2014 var Yr signifikant bedre enn Storm (i 2014 ble også SMHI tatt med). Dette er fakta.

 

At Storm i løpet av det siste halvåret skal ha snudd opp ned på dette vil være en sensasjon. Du må jo gjerne fortsette å synse som du vil, men det blir omtrent som den blinde mannen som standhaftig sier at han tror det ikke før han ser det.

Link to post
Share on other sites

Undersøkelsen jeg linket til tidligere er basert på 1, 2 og 3 dagers varslene til Storm og Yr målt gjennom et år og omfatter 32000 varsler. Både i 2013 og i 2014 var Yr signifikant bedre enn Storm (i 2014 ble også SMHI tatt med). Dette er fakta.

 

At Storm i løpet av det siste halvåret skal ha snudd opp ned på dette vil være en sensasjon. Du må jo gjerne fortsette å synse som du vil, men det blir omtrent som den blinde mannen som standhaftig sier at han tror det ikke før han ser det.

Hehe jeg sier bare hvordan jeg opplever det, og at de aller fleste varsler der hvor jeg befinner meg, så oppleves isllefall storm mer sikker.

 

Men det får være som det er:)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Glad jeg har stor dieseltank, fyllte da vi dro hjemmefra, snudde ved Hönå Klova ved Gôteborg og har ennå halv tank nesten hjemme i Tanumstrand.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Angående diskusjonen tidligere idag om vind:

 

Ligger på Verdens Ende:

 

Yr mener det skal være 5 m/s her nå. Klart vær. Bommer der.

Storm mener at det er 4,4 m/s her. Lettskyet. Stemmer ift skyene.

http://ifm.fcoo.dk/index.aspMener at det bør være mellom 4-6 m/s

http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#skagerrakEr mer inne på noe. De mener mellom 2 og 4 m/s.

 

Samtidig: Her er det ikke et vindpust. Det er vindstille.

 

Meteorologi er vrient. Kvelden før vi skulle gå fra Skagen til Kristiansand i 2011 ringte en vennebåt kaptein til meteorologisk institutt og spurte om været. Fikk til svar at det ble flatt vann over hele Skagerak og Kattegat.

 

Dagen etter prøvde vi og gav opp og lusket tilbake til Sverige på en tur om tok over tre timer i en helvetes sjø.

 

Var det dette året alle danske meteorologer sto frem på nasjonal TV og ba om unskylding? For det vet jeg har skjedd. :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Glad jeg har stor dieseltank, fyllte da vi dro hjemmefra, snudde ved Hönå Klova ved Gôteborg og har ennå halv tank nesten hjemme i Tanumstrand.

Det blir billig ferie Lars!

 

Når kjærringa mi forlanger fart på turen (Scand Baltic fart 13-18knop) blir mine 400l diesel litt lite.... Så litt penger må vi nok legge igjen på dieselfyllingen :-)

Link to post
Share on other sites

Vi ser for oss å dra fra Nøtterøy til Kristiansand på ferie fom fredag/lørdag. Er det ok diesel å få på vei nedover eller er noe å passe på? Vi tenkte å fylle på de større marinaene nedover. Vi gleder oss!!!

 

Vi bruker hver sommer å stoppe for å toppe opp tankene på Esso, Kystveien i Arendal (like ved Vindholmen).

De bruker å ha fornuftige priser (alt er relativt, men i forhold til andre marinaer langs Sørlandskysten), stor omsetning som normalt tilsier ren diesel og det er enkelt å legge til for tanking. Litt kø må påregnes på travle dager.

God is har de også :smiley:  God ferie !

Link to post
Share on other sites

WGM-takk for tips! Vi gleder oss veldig til ferie nå. Har ikke kjørt båttur på sørlandet før, vi var 15dager på Bestkusten i fjor, ned til Gøteborg.

 

Har jolle og kajakk med og har installert ett tredje forbruksbatteri og Victron omformer så barna kan spille litt på data innimellom også.

 

Vi durer nok på litt nedover og bruker desto lenger tid på vei opp. Må se an vindforhold og bølgehøyde spesielt på enkelte strekninger.

 

Første planlagte stopp blir Jomfruland fredag kveld. Sikkert ikke ledig plass der da så vi må sikkert improvisere litt tipper jeg!

Link to post
Share on other sites

Ut gjennom stuevinduet mitt ser jeg et fjell på over 1000 meter. Føles som det er lenge siden jeg så toppen av fjellet. I det siste har jeg ikke sett det fjellet i det hele tatt. Men i natt ser jeg faktisk toppen, tross overskyet vær. Tror jaggu det er godt vær i vente her i nordvest også. Nyt godværet mens dere har det :)

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en aldeles fantastisk tur fra Arendal til Risør i dag! Ikke en sky på himmelen i hele dag. Vi gikk sørlandsleia, så det ble bare en snartur utaskjærs mellom Lyngør og Risør.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...