Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Venter på solen i Kristiansand vi, men den kommer nok ikke før i ettermiddag.

 

Noen som har en formening om vindmeldingene her nede?

Ser man Kr.sand så er det behagelig vindmeldinger neste 2 dager.men ser man på Høllen 7nm mil unna skal det blåse 11-16 og 10-17 neste 2 dager?!

 

Ser man derimot på yr så melder jo dem mye mindre vind! Noe de alltid gjør!

 

Men kan det blåse så mye mer i Høllen enn i kr.sand samtidig bare ca 10km i luftlinje unna?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Nei stoler absolutt ikke på yr når det gjelder vind, bruker dmi men storm treffer ofte bra dem også , men de melder veldig forskjellig på så kort distanse st jeg lurer på hva som er reelt!

 

Når det gjelder bilde nå så trykker jeg bare på velg bilde og inn på bildegalleriet på tlf min og vips så er bilde oppe. Har aldri sett den funksjonen før, her om dagen måtte jeg laste opp på en annen tungvin måte

 

bilde

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Venter på solen i Kristiansand vi, men den kommer nok ikke før i ettermiddag.

 

Noen som har en formening om vindmeldingene her nede?

Ser man Kr.sand så er det behagelig vindmeldinger neste 2 dager.men ser man på Høllen 7nm mil unna skal det blåse 11-16 og 10-17 neste 2 dager?!

 

Ser man derimot på yr så melder jo dem mye mindre vind! Noe de alltid gjør!

 

Men kan det blåse så mye mer i Høllen enn i kr.sand samtidig bare ca 10km i luftlinje unna?

Værmelding for Oksøy fyr de neste 48 timer:

bilde

 

Ikke rart at meldingen for Høllen viser litt mer vind, ettersom vinden kommer fra sørvest og avtar når den treffer land.

Link to post
Share on other sites

MaSa: Stol ikke på Yr når det gælder vind, brug DMI...,

 

http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#danmark

 

Hvad gør du med billeder? Er der noget jeg er gået glip af her?

 

Tøv. Yr er best langs norskekysten. DMI er bedre i Danmark og Kattegatt. Søker du på utenlandske steder og målestasjoner bruker yr de globale modellene fra NOAA og de har dårligere oppløsning  enn DMI og Yr-modellene. De tar heller ikke hensyn til termiske effekter nær land.

Redigert av Viking.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viking: jeg er enig med dig i at billedet er mere nuanceret end min post giver indtryk af.

 

Jeg oplever stadig DMI's havprognoser som meget, meget præcise når det gælder vind i danske farvande, i Kattegat og i Skagerak.

 

Yr en et automatprodukt, der forsøger at tage højde for havtemperaturerne, nærhed til havet, læ fra fjeld mm. Det kan føre til nogle helt skøre resultater. Som fx når Yr i dag varsler at det på lørdag blive 16 grader i Skagen når det sandsynligvis blive 26.

 

Jeg vurderer vejret ud fra langsigtede prognoser fra GFS og ECMWF som man bl.a. finder på wetterzentrale.de. Kortsigtet indenfor 24-48 timer bruger jeg både dmi, yr og smhi.

Link to post
Share on other sites

En ting er iallefall sikkert og det er at storm treffer ekstremt mye bedre på vind enn yr . Fulgt med hver dag på begge i 6mnd nå og storm er bedre på timesvarsel og vind.

 

Det tillater jeg meg å tvile på. Undersøkelser viser at yr er best på det meste. At Storm skulle være ekstremt mye bedre på vind ville være oppsiktsvekkende.

Link to post
Share on other sites

Viking: jeg er enig med dig i at billedet er mere nuanceret end min post giver indtryk af.

 

Jeg oplever stadig DMI's havprognoser som meget, meget præcise når det gælder vind i danske farvande, i Kattegat og i Skagerak.

 

Yr en et automatprodukt, der forsøger at tage højde for havtemperaturerne, nærhed til havet, læ fra fjeld mm. Det kan føre til nogle helt skøre resultater. Som fx når Yr i dag varsler at det på lørdag blive 16 grader i Skagen når det sandsynligvis blive 26.

 

Jeg vurderer vejret ud fra langsigtede prognoser fra GFS og ECMWF som man bl.a. finder på wetterzentrale.de. Kortsigtet indenfor 24-48 timer bruger jeg både dmi, yr og smhi.

 

Vel, Yr-meldingene er jo mer i tråd med GFS-modellen for Skagen på lørdag enn dine 26 grader:

 

zQKLr7p.png

Link to post
Share on other sites

Iallefall der hvor vi befinner oss til enhver tid er storm klart best på det mest. Mer kan jeg ikke Si on det.

 

Kan ikke annet enn å se hva som er meldt og hva som faktisk er utenfor . Og da er storm bedre omtrent hver dag:)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

En ting er iallefall sikkert og det er at storm treffer ekstremt mye bedre på vind enn yr . Fulgt med hver dag på begge i 6mnd nå og storm er bedre på timesvarsel og vind.

Synes YR stort sett treffer greit på vind langs kysten, men som Hanto sier over; søk opp kystfyrene og ikke steder lengre inn da YR (som andre) bruker en datamodell som liksom skal greie å ta høyde for lokal topografi.

 

Anbefaler også å lese tekstvarselet for kysten her http://www.yr.no/hav_og_kyst/tekstvarsel/ og/ eller småbåtvarselet her http://www.yr.no/hav_og_kyst/tekstvarsel/smabat/ om man skal flytte litt på seg utaskjærs

 

Gleder meg til å komme avgårde til helgen :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Bruker kun tekstvarselet til yr på kysten:)

 

Men allikevel gir storm ett bedre inntrykk av hvordan faktisk været er. Ifjor var det yr som visste best hvor vi var.

 

Men været blir som det blir:/

Nå er vi ankommet søgne og åros feriesenter

bilde

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Men allikevel gir storm ett bedre inntrykk av hvordan faktisk været er.

 

Men det er vel ikke så vanskelig å få til? (kikke ut vinduet) Det må vel ærlig talt være viktigere å få vite hvordan været blir?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det jeg mente er det du skriver Lars:

 

Ser jeg på storm på værmeldingen der jeg befinner meg bør jeg ikke er på vannet , så stemmer som regel vørmeldignen til storm med hvordan været blir .

 

Yr stemmer ofte hvis man ser dagen før, men kikker man på yr 2-3 dager tidligere så er det som regel bare flott og fint men så justerer dem seg inn jo nærmere dagen kommer. Mens storm er mye bedre på 2-3-4 dagers varslene sine.

 

Og vindmeldingen til yr er som regel mye mildere enn hva som er faktisk.

 

Dette er mine erfaringer , men i fjor så var yr mer korrekt.

 

Siste 7-8 mnd så har storm blitt mer treffsikre etter min erfaring.

 

Men får ta det som det kommer uansett .

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Vi var her i fjor også, var ekstremt fornøyde. Utrolig barnevennlig!

Det er det i år også, men prisene er hevet og både her og der!

 

Syntes det er altfor dyrt.

 

Båter inntil 30" 250kr inntil 40" 300 kr det er greit nok siden anlegget er bra og nytt!

 

Stranden er superb!

Lekeplassen for ungene meget bra.

Bassenget er helt greit,

 

Men prisene pr dag i bassenget er hårreisende!

Barn 65kr

Voksne 95kr

Solseng 90kr

 

Ifjor var solseng gratis, og prisene generelt litt lavere.

 

Ingen rabatt for betalende båtturister i år, det fikk vi ifjor!

 

Jeg mener det burde vært billigere for bassenget!

 

For oss en familie på 4 så vil det koste 600kr i 2 netter og skal vi ha inngang i 2 dager i bassenget så koster det 640kr i tillegg

 

Og vil mor ha en solseng istedet for å sitte på bakken koster det 180 kr til for 2 dager!

 

Men anlegget er fortsatt bra som

Ifjor, bare dyrere :)

bilde

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...