Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Etter å ha hatt vakt i havna i natt så dro vi i dag tidlig til Hankø.

Veldig lite båter, men med regnværet som har vært i dag så var det som forventet. Meldt bedre vær i morgen

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Overraskende smekkfullt i paradisbukta (jordsbukta) i helgen.

Er vel iallefall 19-20 båter her. Hadde nesten regnet med å være alene i helgen..... Men litt igjen av sommeren :)

Regner med jeg er nesten alene igjen om 2 uker.... :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Den langangen minnet mye om den jeg laget for vår 40kg tunge labrador vi en gang hadde, og den var solid nok til å selv kunne gå på.

 

bilde

 

Den ble laget av vannfast forskalingskryssfiner, firkant aluminiumsstenger (slike jeg har til presenningsstativet om vinteren), antisklibelegg fra Biltema og hjul fra Clas Ohlson. Øverst hadde jeg to kroker slik at den kunne hektes på det øverste trinnet på baugstigen.

 

 

Her kameraten på 40kg. med gikt som trengte landgangen.

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På fredag kom vi hjem fra en flott tur nord- og vestover i Oslofjorden. Blikkstille sjø, sol fra nærmest skyfri himmel og god plass i alle havner.

 

dsc_0440.jpg

Det starta på mandag med en "lang" etappe fra havna i Råde og opp til Oscarsborg. Vi tok på spanderbuksene og lot Yanmar'en få strekke ut litt.

 

1442137257.jpg

På Oscarsborg var det bare å velge og vrake i ledige plasser. Etter hvert fikk vi selskap av seilbåtvenner. 

 

1442137421.jpg

På tirsdag forlot vi Oscarsborg og putra inn til "Vestbrygga" i Sandspollen. 

 

dsc_0449.jpg

Det ble flott kveldstemning i "pollen".

 

dsc_0451.jpg

Neste dag gjorde vi unna et langt strekk i rolig godværsfart - helt inn til Holmsbu. Her fikk vi en hyggelig velkomst av besetningen på "L/B Glum".

 

dsc_0460.jpg

Etter en trivelig kveld i Holmsbu, løsna vi torsdag igjen tampene og satte kurs for Horten indre havn. Vi gikk først inn til Løvøya for å sjekke havnemulighetene der.
Ei gjestebrygge helt nedgrisa av fugleskitt, gjorde imidlertid at vi fortsatte ut igjen og fant oss en fin plass ved "sykehusbrygga".

 

p1040073.jpg

Fin solnedgang også i Horten

 

Neste dag kunne vi krysse fjorden - også nå i "godværsfart" - til hjemmehavna i Råde..
Å få ei slik uke helt på tampen av sesongen, gjør at tidligere regnfulle og blåsete sommerdager blir slettet fra minnet.
- og ennå er det rom for mer før kranstroppene skal frem! Livet i "bakdørbåt" er fint i så måte!

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ny bro er kommet over Kavringsundet på Nesodden, men jeg måtte nok gi tapt i forsøket på å

komme igjennom dessverre. Her er det for mindre båter og lave snekker vil jeg tro.

De fleste av oss båtfolk skulle vel helst hatt sundet helt åpent, men det toget har nok gått for godt  :thumbsdown:

Stusset litt over den der på søndagen, da prøvde jeg å gå på innsiden av "alt" - tok en del ruter jeg aldri har tatt før.

 

På offisielle sjøkart står det noe slikt som "potongbru/kabelferge", men det var åpenbart en bru der. Brua er altså helt ny? Mener at jeg har vurdert å gå der tidligere, men kommet frem til at det ikke var mulig. Hm.

Link to post
Share on other sites

Tidligere lå det en flytebrygge tvers over sundet, så ingen kunne passere. Nå har de satt opp en liten bro så de med små båter kan gå under.

Hele greia er egentlig tragisk, da dette sundet gjennom alle år har vært særdeles populært å kjøre igjennom for alle båtfolk, seightseeing båter og andre charter

båter nettopp fordi det er så idyllisk der nede. Det er helt merkelig at kommunen/kystverket eller hvem det nå er som bestemmer tillater at man

sperrer et sund på den måten. Hva er galt med en liten kabelferge? Det har da fungert utmerket på andre øyer her inne i fjorden gjennom alle alle år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...