Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Har tenkt ut et par alternativer. Ut ved Strømtangen, så mot søstrene og så videre mot Tisler og Koster? Har jo depl båt, så grov og krapp sidesjø er lite ønskelig i lengden.

Alternativt kan jeg gå over Lera og ta Kjøkøysund, men det er lengre (ting tar tid i 7 kn) og jeg kunne tenkt meg og passere Havstensund og humpen før det drar seg til igjen på ettermiddagen. Er ute etter minst mulig ubehag veid opp mot å komme frem før vind og sjø øker på igjen

 
Det er ikke noe særlig omvei å gå innaskjærs forbi Kjøkøy, bare litt mer sikk-sakk. Sånn som det har blåst i dag (og nå i natt) hadde jeg ikke vært i tvil om jeg var deg. Rundt Vauver er det nok ubehagelig mye sjø nå.  
 
Hvis du skal til Koster er det greiest å gå ut Løpern (da kjører du forbi oss :flag_bp: ), forbi Tisler, og videre til Koster. Da får du sjøen inn på skrå forfra, det er ikke så ille. Det skal dessuten blåse mindre i morgen. Hvis du skal ta en overnatting på Hvaler for å vente på at sjøen skal legge seg vil jeg ikke anbefale Skjærhalden, der står sørvesten rett inn.
 
 
Edit:
Ser nå at planen var Grebbestad i løpet av dagen. I tilfelle tror jeg du får en litt slitsom tur. Det blåser godt ennå, så jeg tviler på om sjøen legger seg særlig før langt ut på dagen i morgen.
 
Et alternativ er å kjøre ut Løpern, Tisler, Kosterfjorden, Havstensund, Grebbestad. Et roligere alternativ (men noe lengre) er å gå mellom Kirkøy og Sandøyene, ut Hærfølrenna, mot Strømstad, og "indra leden" mot Havstensund. Da slipper du å stampe ut Løpern og helt til Koster, og deretter stampe ut hele Kosterfjorden, det høres ikke veldig koselig ut nå.
 
Jeg ville nok tatt en overnatting til mandag, da melder de lite vind. Men du liker jo å gå på natta, så da er jo natt til mandag en god plan :thumbsup:
Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk Flid :-)

Ikke umulig det blir DK om vindgudene vil (Zitt må bongtromme litt) og det ikke blir smekkfullt før vi har sjans til å gå over. Håper å ta igjen en kompisbåt i morgen som også er lystne på Læsø :-)

Her har det blåst kuling periodevis i flere dager, burde snart være tid for litt bedre vær nå. Zitt er vel opptatt med å tromme for Tom i Lofoten...:-)

Bare kom over, ring før dere lander så skal jeg gi dere en status og hjelp. Alltid plass til sistemann inn om kvelden.

Link to post
Share on other sites

Hei. Våknet opp i 5 tiden i et skikkelig regnvær og kom meg avgårde en halvtime senere.

Synes det så greit ut ved strømtangen så satt kursen ut mot Søndre søster i håp om det ikke var for mye krapp sjø på utsiden av Hvaler da det ikke var mye vind.

 

Der tok jeg jeg feil, for det dro seg til når jeg kom klar av Søstrene sjøene var ganske krappe, og innimellom kom det noen på rundt 3-3,5 m. Hørte det ble litt ommøblering oppe i benkene på fly og det distraherer endel. Var en annen båt litt lenger syd jeg fulgte med på som jeg tipper opplevde det samme, for vi snudde samtidig og satt kursen mot innsiden av Akerøy. Der var det roligere.

 

Hadde da tenkt å gå Asmalsund og inn rundt hvaler, men det fristet litt og komme seg på utsiden mot Lauer og Herføl.

Var vesentlig mindre sjø inne ved Vikertangen og vinden roet seg, så da var det bare å fortsette.

Gikk greit over mot koster også. En meter, halvannen tenker jeg.

Nå på innsiden av koster kom det skikkelig regnbyge. Hipp hurra tenkte jeg, for da får vi skylt av alt saltet :-)

 

Nå har det blåst opp litt igjen fra SW og båten blir sprutet ned helt opp til flyen :-(

Går inn ved Resö og mot Havstensund, men holder opp mot Ramsö før jeg dreier for å få sjøen mer i hekken. Spent på Humpen etterpå.

 

 

Kosterfjorden nå

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Var ikke behagelig her heller når jeg fikk det i sia inn mot Resö, men heldigvis er jeg alene ombord enn så lenge. På vei ut fra Havstensund nå. Blåser rundt 10 tenker jeg fra SW så blir sikkert mer sprut. Lurer på å gå innenfor fyret.

 

 

bilde

 

Ut mot humpen

bilde

 

Nå er jeg vel stengt tatt i feil tråd så får fortsette i den andre :)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Lyngør, Seilmakerfruens kro. Var heldig å finne en ledig plass og da biter man seg fast. Fikk hyggelig mottakelse fra en nabo seilbåt. Ferien første øl er tatt. I morgen skal det padles. En stor Princes skal inn blant jollene, ser ut til å gå bra, sola skinner og det regner av og til. Det skal blåse litt senere. Alt ved det vanlige her sør.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Noen med status i Kragerø ?

Kom derfra i går, Masa. Er du inne før klokken 12 kan du velge og vrake. Etter det fylles det greit opp til kl 16. Nesten bedre på Valle om du bare skal videre neste morgen. Hopp over Stavern, for her er det festival, som du kanskje vet. Uttapå-uttapå.. 15 m/s nå i kveld. Phuu..

Link to post
Share on other sites

Ikke Kragerø, men Krukehavn(Sandøysund) på Hvasser. Her ankom vi fra Østre Bolæren(var bra med plass der) kl.13.00. Vinden startet i det vi ankom og 13.30 var havna full.

Nå har det endelig roet seg litt hva vinden angår, men det har blåst godt her. Går videre til Verdens Ende i morgen etter litt proviantering.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Se der ja ?

Vi hadde for øvrig ikke blitt med på bildet, lå bak betongbrygga til ferga(plassen vår) ???

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har fortøyd, fikk den siste båsen som var ledig!

 

Folk ligger 3-4 utenpå hverandre her!

Så her er det overraskende fullt..

 

Forstod det slik st kiwi bryggen stenger ca kl 12 i morgen pga seilas.. Er en del seilbåt her så det er nok årsaken til mengden båt.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Arendal Havn. Fotballkamp på pub i går. Ta sjangsen i Pollen. Regnet litt i går men i dag ser det bedre ut. Fortsatt en del vind i perioder.

Planlegger å dra til Hampholmen ved Grimstad i dag. Noen som har tips til godt sted for landfortøyning med god sikring mot vestlig vind? Er det bolter i fjellet der?

Drar snart.

 

Pollen i går

bilde

Sushi

Link to post
Share on other sites

Gikk Verdens Ende- Skutevikkilen i dag (7.00-11.00). Lite vind, men en del gammel sjø. Bra med båt her, men vi fikk likevel plassene "våre" ved berget syd i "dammen". På tur med 2 vennebåter.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Gikk Verdens Ende- Skutevikkilen i dag (7.00-11.00). Lite vind, men en del gammel sjø. Bra med båt her, men vi fikk likevel plassene "våre" ved berget syd i "dammen". På tur med 2 vennebåter.....

Hvor langt nedover planlegger dere å gå denne gangen, VannTro?

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Gikk Verdens Ende- Skutevikkilen i dag (7.00-11.00). Lite vind, men en del gammel sjø. Bra med båt her, men vi fikk likevel plassene "våre" ved berget syd i "dammen". På tur med 2 vennebåter.....

Gikk også fra Verden Ende ca 0930 til Risø hvor vi ligger nå. Valgte å gå "godt utpå" men vet ikke om det hjalp, var mye gammel morro der. Den verst biten var nå etter mitt skjønn rett ut av Verens Ende, Tønsberg tønne kanskje?!. Ble ikke over 9 knop hvorpå rakke "gav" meg 18-20 knop.

Inn i tåke og yr da vi nermet oss Risør, opphold og stille nå?

Link to post
Share on other sites

Ja var grovest rett ut for Verdens Ende, men da går man også ut på et sted hvor det er mye "rusk" i vannet. Kona lurte på om vi virkelig skulle gå i slik sjø i 4 timer. Vi holdt 8 Kn. hele veien. Nå venter vi på oppholdsvær slik at man kan rigge grillene på land.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...