Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Da ligger vi fortøyd for regn og vind i morgen fra 12-21, som Yr spår. Helt ok å ligge værfast i Risør nå det ikke er så folksomt ;-) bilde

 

Det der så over gjennomsnittet idyllisk ut! Har jo hele havna for deg selv jo!!! :yesnod:  :thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Kan jeg sette på Abba og Dr.Alban nå? Eller er det uttafor?

 

Kan ikke skjønne annet enn at det må være helt i tråd med beboernes ønsker!!!

:giggle:  :lol:  :flag_sw:  :flag_sw:  :flag_sw:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ja , er ikke ofte jeg skulle ønske at ferien var om 14 dager.

 

Med det varselet som er frem til neste uke, er det ikke så mye å glede seg over.

 

Mye av godværet ble nok "brukt opp" tidligere i vår, og så kommer det nok en ny bølge med høytrykk på tampen av juli, når de fleste av oss er på jobb igjen.

 

Ellers er det rolig i Stavern nå, ikke fullt i gjestehavna heller.

 

Blir en ny ledig plass i morgen tidlig, da kaster vi loss og håper på å nå Bolærene til lunsj.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Så bra at det regner litt! Jeg kommer ned om 2-3 uker;) og da blir det masse sol!

 

Skal til Kristiansand og Larvik, riktignok uten båt så jeg blir å sitte i gjestehavnene og kikke;)

 

I Larvik blir det litt båting og sånn:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Båting, som i seiling;) ikke båtting;)

 

Men det blir båt, vannscooter og litt seil kanskje? Bare et par dager der før vi kjører opp på hytta på fjellet igjen..;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ikke bare idyll på sørlandet. I dag tidlig, eller natt.. fra ca 04. Vet ikke helt, men vil anta 14-15 m/s inne i Grimstad gjestehavn. Vi lå så den traff sidelengs. Ble litt uggen i luggen ved 07-tiden, faktisk. Men nå er vi nede i 5-6 m/s og begynner å få lyst på frokost. Sola er på, og i følge Yr skal den være her i hele dag.

I morgen blir det kjøredag i regnvær, ser det ut til. Er nok ikke den eneste som vil flytte på seg i morgen.

Link to post
Share on other sites

Det er meldt endel vind i ytre oslofjord de nærmeste dagene, så fremskyndet avgangen noe. Liker å kjøre om natten, så tuslet avgårde fra Oksenøya i 02 tiden etter å ha pakket båten, tanket og lest meg opp på været.

Det skulle være stille og fint i morgentimene før kulingen setter inn i 10 tiden, så hadde lyst til å komme meg et stykke nedover uten å ommøblere skuta. Blåste litt nedover mot Drøbak, men det stilnet av samtidig som regnet kom og skyllet bort saltet, akkurat som YR lovte :-)

 

Er pt utenfor Jeløya. Fine forhold med et par m/sek fra øst og tilnærmet flat hav. Rekker nok ikke lengre enn Hankøsundet før vinden kommer. Hadde tenkt til å legge meg på svai og få noen timer på øyet, men lurer litt på ankringsforholdene i forhold til vinden som er meldt. Skal blåse opp i 16 m/sek fra SSW på Strømtangen ser jeg.

Vil man ligge noenlunde i le om man ankrer opp langs med land før Husebukta? Regner med det er rimelig fullt i gjestehavna..

 

Evt noen andre steder med le i området som anbefales?

 

 

 

bilde

Ferdig tanket litt over 0100. Prisen er for øyeblikket 8,77,- for literen på Oksenøya

 

 

bilde

Lyktene på Aspond og Håøya

 

 

 

bilde

Mye båter på Oscarsborg som vanlig :-)

 

 

bilde

Jæløya V/ Gullholmen. Hestene er tidlig oppe og spiser frokost :-)

 

bilde

Bastø II på vei til Horten Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takk for info Flid :-)

Var lite båter i gjestehavna, så fikk meg en fin longsideplass innerst på ytterste brygga. Har blåst endel her i dag, så hadde nok ikke sovet like godt om jeg lå på svai.

 

bilde

Har lyst til å komme meg ned mot Grebbestad i morgen om føret tillater det, og tar gjerne imot tips på rutevalg utifra forholdene. Ifølge YR og DMI skal vinden ned endel i morgen tidlig før det øker på igjen utover ettermiddagen.

Har blåst 12-16 m/sek SSW i ytre oslofjord i dag og vil fortsette utover natta før det løyer, så lurer på om noen med erfaring fra området kan si noen om hva man slags bølgeforhold man kan regne med på de forskjellige stedene?

 

Har tenkt ut et par alternativer. Ut ved Strømtangen, så mot søstrene og så videre mot Tisler og Koster? Har jo depl båt, så grov og krapp sidesjø er lite ønskelig i lengden.

Alternativt kan jeg gå over Lera og ta Kjøkøysund, men det er lengre (ting tar tid i 7 kn) og jeg kunne tenkt meg og passere Havstensund og humpen før det drar seg til igjen på ettermiddagen. Er ute etter minst mulig ubehag veid opp mot å komme frem før vind og sjø øker på igjen.

 

Er for lite kjent i dette området til å vite hvor man ikke bør bevege seg under hvilke bølgeforhold så setter stor pris på tips fra dere som kjenner området :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

 

Du får sikkert flere svar og meninger om rutevalg videre. Når det har blåst så mye som det har gjort i dag er det nok litt ruskete på utsiden av Hvaler.

Vi velger alltid Lera, kjøkøysund, Puttesund og videre Nord for Hvaler når det er / har vært mye vind.

 

Er du på vei til Dk?

Link to post
Share on other sites

Takk Flid :-)

Ikke umulig det blir DK om vindgudene vil (Zitt må bongtromme litt) og det ikke blir smekkfullt før vi har sjans til å gå over. Håper å ta igjen en kompisbåt i morgen som også er lystne på Læsø :-)

 

Sikkert mer behagelig på innsiden ja. Tror du ut Løperen og Lauersvelgen kan være et alternativ så man har valget på herfølrenna eller rett over om det har løyet utpå formiddagen?

Får vel en føling på forholdene når jeg går ut ved strømtangen, så får ha noen rutealternativ klare :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...