Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Hei.

Skal inn i gjestehavna i Kristiansand i morgen, hvor tidlig må vi være der for å få en god plass.?

Mvh Terje

Vi kom dit på søndag kveld! Da var det mye vind og stappfullt i havna!

 

Men mandags morgen forsvant det flere og flere så fra mandag til torsdag så var det mye ledig hele dagen!

 

Men det gikk flest i tiden 10-12

 

 

Ligger selv i Arendal nå, en del ledige plasser nå

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Vi er i Sandefjord på andre dagen. Ganske mange båter her, men fortsatt noen ledige plasser.

 

Det var en Windy 48 Triton innom her. Så ut som han hadde DPS. Lå stille på eksakt samme plass i havnebassenget i flere minutter mens kapteinen tok inn fenderne. Kjekt å ha!

Øivind

Link to post
Share on other sites

Ligger på finnøya i Risør ,

 

Merker godt at fellesferien er over :)

 

Men det igjen betyr straks hjemreise selv !

 

Status for i år strekningen langesund - søgne er som følgende de siste 3 uker!

 

LITE båt :))

 

Kun i Grimstad vi ble møtt av full havn da var det meldt dårlig vær så det var forventet !

 

Så var det en søndagskveld i kr.sand med MYE ViNd som det var fullt men fikk en siste plass.

 

Ellers i uthavn har det vært halvfullt til tomt over alt fra åros,olavssundet, stokken,hestholmbukta ,maløyene,s-bukkholmen,furøya,perleporten, og nå finnøya :)

 

Ellers så har det vært plass å få både i Kragerø,Risør ,Arendal Lillesand

Redigert av MaSa (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Sent ute vi da... Vært ute i to uker, og startet 3. uken av fire igår. Ligget i uthavn de fire døgn - Espeholmen og Svenner - og dro inn til Stavern idag for å lade etc. Prøver oss på Kragerø/uthavn imorgen. Noen anbefalinger mht uthavn omkring Kragerø?

 

Bra service i Stavern gjestehavn ift vask av klær. De hentet, vasket og tørket, og det siste ble levert ferdig brettet nå. Godt fornøyd med det :thumbsup:

 

Målet i syd er fortsatt dyreparken i Kristiansand :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Bra service i Stavern gjestehavn ift vask av klær. De hentet, vasket og tørket, og det siste ble levert ferdig brettet nå. Godt fornøyd med det

 

Nå ble jeg virkelig bekymret over hvordan båtlivet har utartet seg! Nå ønsker jeg meg ikke tilbake til åpne tresnekker og telt på land, men det får da være måte på! Selv har jeg en Saga27 og har da ikke behov for noe slikt? Vil jeg brette skjortene til findressen klarer jeg å klare det selv (selv om det ikke finnes slike klær her ombord). Det er vel ikke så vanskelig å få plass til klær for 3 - 5 uker i en normal feriebåt?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vel, vi var 3 uker med 2 voksne og 2 unger og jeg tror vi la i bløt 8-10 bøtter med tøyvask i løpet av den tiden. Tørk ble gjort på rekka på flybridgen og med det været som har vært var det gjort i en fei.

Selv svettet jeg ut 1 stk. t-skjorte pr. dag og det ble gjort i løpet av noen få timer på kvelden.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Selv ble jeg overrasket over at jeg ikke skulle vaske klær selv. Jeg er vant til å kjøre vaskemaskin og tørketrommel både hjemme og i diverse gjestehavner. Har gjort det siden 2007 for å slippe å ta med klær for fire uker.

 

Å finne plass til klær er ikke noe problem, men vi er to voksne og 3 barn på 4, 8 og 13 år. Jeg har ikke 28 underbukser til hver og en av oss, og heller ikke nok T-skjorter etc. Ergo er vasking i gjestehavner nødvendig noen ganger. Vasker også innimellom i vasken om det kniper med vaskepulver.

 

At de hadde en litt spesiell ordning i Stavern er sikkert for å forsøke å yte ekstra service. Har ikke opplevet dette før.

 

Tror ikke du har noen grunn til bekymring, Lars H :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Sent ute vi da... Vært ute i to uker, og startet 3. uken av fire igår. Ligget i uthavn de fire døgn - Espeholmen og Svenner - og dro inn til Stavern idag for å lade etc. Prøver oss på Kragerø/uthavn imorgen. Noen anbefalinger mht uthavn omkring Kragerø?

 

Bra service i Stavern gjestehavn ift vask av klær. De hentet, vasket og tørket, og det siste ble levert ferdig brettet nå. Godt fornøyd med det :thumbsup:

 

Målet i syd er fortsatt dyreparken i Kristiansand :smiley:

Spørs hvor i området du vil legge deg men vi har noen store favoritter!

 

Rett nord ved innkjøringen til kreppa!

 

Der har du skutevikskilen på den ene siden og langøykilen på den andre.

 

Langøykilen alltid stille og rolig inni der, forsåvidt det samme i skutevikskilen!

 

vi ligger på finnøya i en dag til før vi avslutter i perleporten Risør fra torsdag til lørdag :)

 

Absolutte favoritten blant besetningen her

Redigert av MaSa (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Noen anbefalinger mht uthavn omkring Kragerø?

 

 

Jomfruland, Skratta, Østre Rauane, Vestre Rauane, Schweigaardsholmene. Dette er alle uthavner i ytre del av skjærgården mens andre har nevnt havner i hva jeg kaller indre del av skjærgården og hvor Telemark med skog og nokså høye øyer dominerer.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke 28 underbukser til hver og en av oss

For å fleipe litt, og samtidig alvorlig, så trenger vel vi mannfolk kun 1 truser på 4 uker? Ærlig talt, så mange truser har jeg ikke i skapet hjemme. Først går det en uke med samme trusen (og litt vask nedentil) . Så snur vi trusen bak frem en uke, så vrenges vi den med innsiden ut en uke, så snues den igjen med utsiden ut, og dermed holder den i 4 uker. Greit???

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg virkelig bekymret over hvordan båtlivet har utartet seg! Nå ønsker jeg meg ikke tilbake til åpne tresnekker og telt på land, men det får da være måte på! Selv har jeg en Saga27 og har da ikke behov for noe slikt? Vil jeg brette skjortene til findressen klarer jeg å klare det selv (selv om det ikke finnes slike klær her ombord). Det er vel ikke så vanskelig å få plass til klær for 3 - 5 uker i en normal feriebåt?

Har du ikke vaskemaskin ombord LarsH?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Greit???

Absolutt :yesnod: Vi har vel alle vært der du beskriver ila de siste ukene, tilgriset med solkrem og med klær som nesten "står av seg selv", men jammen meg er det deilig innimellom å også få tatt en shinings, inkl klær.

 

Takk for tips om uthavner ved Kragerø. Har fått blinket ut noen av de som et reisemål. Desverre blåste planene bort idag, og med vann over båten hele tiden med viskere på full gass, så snudde vi rett ved den ytre bøya (Rakkebåene) da de minste dekksguttene ble litt ukomfortable. Syntes dog at båten fungerte ganske bra. Den er litt (for?) "våt" i motsjø, men med nok motorkraft gikk den veldig fint i 20-22 kn i medsjø innover igjen.

 

Så, stuck i Stavern, sannsynligvis idag og imorgen. Uansett, status her er at det fortsatt er ledige plasser, og med en havnesjef med motto at "alt ordner seg". Kommer ut på brygga og vinker båter på plass.

 

Nå skal vi på badestranda, men legger ved et bilde av hvordan det var på Svenner for et par dager siden:

 

bilde

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Legg deg ut på Torkelsøya(ligger øst av Citadelløya) om du får nok av "livet i Stavern". Du kan legge deg på nordsiden ved brygga om det blåser sønnavind eventuelt inn i bukta/lagunen om det blåser fra nord.

Så tar du jolla inn til Stavern om dere trenger å påfyll av noe.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, Vanntro. Forslaget ditt kan være aktuelt :smiley: om vi velger å bli også imorgen.

 

Sitter dog å studerer http://ifm.fcoo.dk med vind, bølgehøyde, og bølgeretning. Sammenlikner jeg kl 11 idag da vi gikk med utgangspunkt i Stavern med et mål om å gjemme oss bak Jomfruland med kl 10 imorgen 31.07, så syntes jeg det ser bedre ut imorgen. Idag var det vel meldt 1m bølgehøyde, hvilket vel fort blir til 2m. Imorgen ser det ut som om det er et belte med 0,5m som vi kan treffe ganske raskt.

 

Tenker langt ut fra Stavern før vi brekker av mot Nevlunghavn og gjemmer oss litt der før jeg eventuelt tar den vestre leden ut fra Nevlunghavn og korter distansen over Langesundbukta mest mulig.

 

Mannskapet trivdes absolut ikke idag, så det er viktig for meg å unngå det. Da blir vi heller liggende, men med risiko for å vente til lørdag :thumbsdown:

 

Noen som har tanker om strekket jeg vurderer imorgen med de forholdene som er meldt ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...