Jump to content

Sinkanoder og plassering


kito

Recommended Posts

Hei!

Henter fram denne igjen, da jeg undrer litt :rolleyes: Har en Neptim 8000 som jeg har oppe for "full understellsbehandling", (glatt og fin, uten antydning til "pest")! Sist hun var oppe (første for meg) byttet jeg anoder, og da var anoden på "hæljernet" koblet til en skrue på propellakselhylsa med en kobberstreng. Satte på en ny streng da, men har det noen hensikt? :confused:

Glad for raskt svar, "Ronja" skal på vannet til påske!

Med hilsen

Sindre

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg mener det har hensikt. Jeg undret meg hvorfor propellen var rødfarget da jeg tok opp båten for et par år siden. Fant ut at hylsa ikke var jordet. Jordet hylsa og siden har propellen sett ut som den skal. Det må ha vært en potensialforskjell som har forårsaket rødfargingen, dvs. trukket sink ut av propellen. Etter at hylsa ble jordet (aksling og propell er jordet i motor) er forskjellen utjevnet og jeg går ut fra at tæringen på propellen er opphørt. Jeg har sink på akselen, likevel var propellen rødfarget før jeg jordet hylsa til minus på batteriet/gods. Kan opplyse at hylsa ikke var jordet fra fabrikk. Har også opplevd samme fenomenet på min tidligere båt. Der var hylsa jordet fra fabrikken, men forbindelsen til hylsa hadde sluppet. Fikset forbindelsen og rødmen på propen var borte.

Så forbindelsen mellom hæljernet som har sink og hylsa er hensiktsmessig og den bør du beholde.

Mvh Haba

Link to post
Share on other sites

Det du må sørge for er å ha en virksom krets, og være på det rene med hva du ønsker å beskytte. Vær også klar over at 'rødfarget propell' kan være et tegn på strømlekkasje. En anode vil kunne kurere et symptom i så måte, men ikke årsaken. Selv har jeg plukket av anoden som satt på propellen. Hos meg har den ingen hensikt. Propellen får heller ingen fargeendring etter 12 måneder i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Det du må sørge for er å ha en virksom krets, og være på det rene med hva du ønsker å beskytte. Vær også klar over at 'rødfarget propell' kan være et tegn på strømlekkasje. En anode vil kunne kurere et symptom i så måte, men ikke årsaken. Selv har jeg plukket av anoden som satt på propellen. Hos meg har den ingen hensikt. Propellen får heller ingen fargeendring etter 12 måneder i sjøen.

 

Er det fordi du har stålbåt Hulda? Det er vel en forskjell på plast og stålbåt, da hele stålskroget er jordet via motoren? Jeg spør fordi jeg selv har stålbåt, og tror at skroget er jordet. Har ikke sett tegn til "rødfarget propell" :nonod:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Er det fordi du har stålbåt Hulda? Det er vel en forskjell på plast og stålbåt, da hele stålskroget er jordet via motoren? Jeg spør fordi jeg selv har stålbåt, og tror at skroget er jordet. Har ikke sett tegn til "rødfarget propell"

 

Jeg har stålbåt. Men det er ikke nødvendigvis fordi jeg har stålbåt. Dog har jeg en krets mellom skroganoder og propell. Denne kretsen er som lekkasje gjennom motorfundamenter, slanger, trustlager, etc. Altså mer enn nok til å danne en god nok krets. Saken er imidlertid at jeg har et meget beskjedent anodeforbruk. Dette skyldes nok blant annet at hele skroget er malt med diffusjonstett maling. Når det gjelder elektriske saker, er alle mulige passasjer for strømlekkasjer minimert så godt det lar seg gjøre. Jeg har ingen mulighet til lekkasje fra landstrøm til skroget, og alle batteripakker har bryter både på pluss og minus. I løpet av den relativt korte perioden som motoren er aktiv i løpet av året, har jeg massevis av lekkasje i og med en del en-polede givere, dynamo, etc.

 

Konklusjonen på mitt forhold er at jeg burde hatt et ganske bra anodeforbruk, la oss si 1/4 kg pr 12 måneder, ellers så burde f.eks. propellen blitt rød. Så langt har det ikke skjedd. Det er derfor jeg heller til at om man får rødfarget propell i løpet av en sommersesong, så burde man kanskje ta det som et tegn på mulig strømlekkasje.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Jeg har yanmar 3ym30 og under viterkonserveringen kom jeg på at det gjerne er en sinkanode et eller annet sted på motoren, men den finner jeg ikke. HAr sjekket bruksanvisningen, men det står intet om det i den heller. Noen som vet hvor den/de kan være plassert?

 

Der er ingen sink-anode på denne motoren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...