Jump to content

VHF: Hvor er grensen mellom god radioprosedyre og radioti ?


Ole_B

Recommended Posts

Ingen tvil om at det er mye forskjellig teori om hva som er riktig og galt ved bruk av radio, og mye forskjell på teori og praksis. Enig i at radiosjekk ikke skal gjøres på 16. Da jeg tok GOC-sertifikat i vinter ble det gjentatt til det kjedsommelige at nødmeldinger alltid skulle gå på engelsk, uansett hvor en befinner seg. I prosedyren du har lagt ved sier den at det skal gjøres på norsk i norske farvann, i den engelske kanal hørte vi en maydaymelding på fransk (og skjønte selvsagt ikke en dritt) og når Tjøme radio sender ut nødmeldinger i Norge gjøres det gjerne på norsk, og ofte uten noe mayday, selv når det er båter som har stått i full fyr. Selv opplevde vi en gang å få motortrøbbel i en svært trafikkert skipsled. Det var vindstille og ikke mulig å seile. Vi varslet derfor Tjøme radio, som sendte ut varsel melding på kanal 16 på norsk om at vi lå der uten fremdrift, og at skipstrafikken måtte være hensynsfull til vi hadde fått slep utenfor deres område. Det tok bare et par minutter før de første skipene kom, et par av de svært nærme. Jeg lyste mot ett av de, som brått endret kurs, men det som i hvertfall var sikkert var at ingen av skipene hadde forstått meldingen fra Tjøme radio. De var jo utlendinger hele gjengen :worry:

Det som det syndes mest mot er alle som skal ha sjekket om VHF`n er ok, På kanal 16.

Istedenfor på en Arbeidskanalene, men da må en vite hvor en er.

 

Denne er en grei oversikt over alle stasjoner.

http://www.stockholmradio.se/sites/www.stockholmradio.se/files/VHF-kartanNorden_2014.pdf

 

Har laminert inn denne på den andre siden

bilde

Link to post
Share on other sites

og når Tjøme radio sender ut nødmeldinger i Norge gjøres det gjerne på norsk, og ofte uten noe mayday, selv når det er båter som har stått i full fyr. Selv opplevde vi en gang å få motortrøbbel i en svært trafikkert skipsled. Det var vindstille og ikke mulig å seile. Vi varslet derfor Tjøme radio, som sendte ut varsel melding på kanal 16 på norsk om at vi lå der uten fremdrift, og at skipstrafikken måtte være hensynsfull til vi hadde fått slep utenfor deres område. Det tok bare et par minutter før de første skipene kom, et par av de svært nærme. Jeg lyste mot ett av de, som brått endret kurs, men det som i hvertfall var sikkert var at ingen av skipene hadde forstått meldingen fra Tjøme radio. De var jo utlendinger hele gjengen :worry:

 

 

Feil. Når Tjøme radio sender ut en nødmelding - Mayday(Situasjonen du viser til med motorstopp er ikke Mayday) Vi sender ALLTID Mayday meldinger på Engelsk og Norsk, og de sendes med DSC varsel først,

det står i våre prosedyrer, og de følges.

 

Sitat: og når Tjøme radio sender ut nødmeldinger i Norge gjøres det gjerne på norsk, og ofte uten noe mayday Sitat slutt. Er ikke ordet mayday med i sendingen, er det ikke NØD.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Vi har radioen stående på hele døgnet i Astor. Har aldri hørt en feilsendt medling fra Tjøme radio enda.

Når Mayday sendes kommer DSC-oppkallet først og der kan man lese av hva meldingen tilsier, samt eksakt posisjon. Bra!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Situasjonen med motorstopp i skipsleia er vel en securite. Blir disse sendt paa engelsk ?

 

Jeg ser ogsaa at det refereres til nødmeldinger. Er dette en norsk oversettelse av Mayday, eller dekker begrepet baade Mayday, Pan Pan og Securite ?

 

Mayday er NØD, kun nød, dekker ikke opp de andre du nevner.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

MAYDAY er egentlig engelsk "lydskrift" for å uttale det franske m'aider...

Securite er vel også fransk, på engelsk heter det jo security.

 

På LRC kurset jeg gikk i vinter, fikk vi vite at da internasjonale regler om radioprosedyrer skulle standardiseres, måtte man "kaste et bein" til den franske delegasjonen for at de skulle akseptere vedtektene. Hvis ikke, ville franskmennene kanskje hatt sine egne radioprosedyrer. Så derfor er det slik: den internasjonale standard for radiokalling er basert på franske ord som alle kan bruke/uttale, skrevet med engelsk "lydskrift".

 

Det heter pan-pan når man lager et haste-oppkall. Jeg har lurt på hva slags fransk det er (og er ikke veldig god i fransk).

Til slutt kom jeg på at hvis man har havarert med bilen, fått motorstopp eller hva det skal være, så sier man gjerne på fransk: "Ma voiture est en panne". Med lydskrift: "an-pan" = pan-pan.

 

Jeg tipper pan-pan er det samme ordet.

Noen som kan bekrefte det her, kanskje?

 

Kanskje ordvalg og prosedyrer er lettere å akseptere, når man vet at det er logisk innhold i ordene: Mayday, sagt med engelsk uttale, betyr på fransk: Hjelp meg! (m'aider)

 

Det er uansett litt artig synes jeg, at franskmennene fikk sutret seg til å bruke franske ord i nødprosedyrene, og at det resulterte i engelsk lydskrift av de likevel. Derfor har vi disse rare ordene som internasjonal standard i radiokommunikasjon. Det gode er at de ikke kan forveksles med andre ord vi bruker til daglig, enten det er engelsk, fransk, norsk eller tysk (osv.)...

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det går også an å bruke hodet når man skal ha idedugnad for å finne navnet til den nye båten dersom den skal ha vhf ombord.

 

Jeg tenker med gru på den fantastisk flotte og antagelig splitter nye ca 50-fots seilbåten med karbonskrog (!) som vi møtte i havna på Anholt for et par år siden.

Over hele akterspeilet stod det med gullbokstaver "MY DAY" ... og jeg hører for meg vhf-kallene fra denne båten og joggepulsen på Tjøme Radio hver gang oppkallene høres der :lol:

Link to post
Share on other sites

 

 

Feil. Når Tjøme radio sender ut en nødmelding - Mayday(Situasjonen du viser til med motorstopp er ikke Mayday) Vi sender ALLTID Mayday meldinger på Engelsk og Norsk, og de sendes med DSC varsel først,

det står i våre prosedyrer, og de følges.

 

Sitat: og når Tjøme radio sender ut nødmeldinger i Norge gjøres det gjerne på norsk, og ofte uten noe mayday Sitat slutt. Er ikke ordet mayday med i sendingen, er det ikke NØD.

Ser at jeg uttalte meg litt uheldig...Det skjer ikke ofte, men jeg har opplevd det flere ganger, blant annet ved en båt i brann med flere unger ombord og en seilbåt som tok inn mye vann. Dette er hendelser som skjedde for 6-8 år siden, men det virker som det har blitt mer ryddig nå, med DSC-oppkall og greier.

 

I situasjonen hvor vi fikk motorstopp for 4-5 år siden ble det selvsagt ikke sendt ut noe Mayday. Det var ingen nødsituasjon, men vi kunne utgjøre en fare for skipsrafikken. Vi kontaktet derfor Tjøme radio for å informere om situasjonen. De gikk da ut på kanal 16 med securite-melding, på norsk, og som svært få av av skipene i området forsto. Ett skip endret kurs så fort vi lyste mot det og de forsto at vi ikke hadde fremdrift. Et annet skip som kom lengre bak med samme kurs kalte vi opp. Det var offiseren engelsktalende og hadde ikke forstått medlingen som ble sendt ut tidligere og takket for informasjonen og endret kjapt kurs.

 

Jeg mener ikke å kritisere Tjøme radio for jobben de gjør. De gjør utvilsomt en viktig jobb på sjøen og yter vanligvis forbausende god service om en kaller de opp og lurer på noe :thumbsup: Mitt poeng er at det er mye forskjellig praksis på VHF'en, både blant de som sitter på land og de som er ute i båt, muligens avhengig av hvem som opererer apparatet, oppfatning av situasjon og trafikk-bilde generelt. Mye av lærermatriellet virker også som å ha litt forskjellig innhold. I dag blir det tærpet på viktigheten av VHF-sertifikat og alle de forskjellige prosedyrene. Disse er selvsagt viktige, men en må ikke komme i den situasjonen at endel båtfolk er redde/ukomfortable med å bruke VHF'en fordi de er redde for å gjøre feil/drite seg ut. Hovedpoenget med VHF må jo være at folk tørr å bruke den, blir komfortable med apparatet og ikke være så redde for å gjøre feil... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Siden det er kompetente bidragsytere i denne tråden:

 

Kaller Tjøme radio - Tjøme radio...

 

Hvis jeg ser en tømmerstokk ligge og flyte i vannet, bør jeg initiere en Securite - melding?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Kaftein Øl; hvis du tok GOC i vinter har du vel antakeligvis en jobb som tilsier at du bruker VHF ganske hyppig og bør vite bedre enn det du later som i innleggene over

 

Jeg har aldri påstått at motorstopp er noen Mayday-situasjon. Det er det selvsagt IKKE, men hvis en ligger i en trafikkert skipsled kan det absolutt være hensiktsmessig å varsle skipstrafikken om dette. I situasjon med brann ombord eller hvor en familie på tur med to småbarn i liten båt plutselig får kraftig vanninntrengning når septikgjennnomføringen ryker tvert av kan absolutt kvalitiseres til å være en mayday-situasjon. Jeg ser at mitt første innlegg muligens var litt utydelig, mitt poeng er at prosedyrene for VHF følges ikke alltid så slavisk og absolutt som en kan få inntrykk av når en f.eks. leser slike tråder eller tar VHF-sertifikat. Det er viktig at brukerne er klar over dette og ikke blir redde/ukomfortable med å bruke utstyret fordi en er litt usikker på prosedyrene.

 

I dag er det mange med VHF ombord, og med VHF-sertifikat som verken hører på VHF'en eller vet hvilke funksjoner som ligger i apparatet. De trenger den svært sjeldent og er derfor ikke komfortable med å bruke utstyret :worry: . Kan f.eks. nevne at da vi lekte med DSC-funksjonen på vår nyinnstallerte VHF i våres og kalte opp flere av våre følgebåter med DSC, viste det seg at ingen av de hadde programmert inn MMSI-nummeret på VHF'en. Her prater vi om seilere som har seilt mye, har VHF-sertifikat og hatt båt i 50-fotsklassen i mange år, men som kun benytter VHF til kommunikasjon mellom hverandre når de reiser flere i følge . Ingen var klar over at MMSI-nr måtte programmeres på apparatet, både for å få DSC-funksjonen til å fungere og ikke minst for å sende ut mest mulig informasjon om det skulle være behov for å trykke på "distress"-knappen i en reell situasjon på et senere tidspunkt :lipseal::ghost: . Et par andre som også har hatt båt i mange år, har aldri VHF'en påslått. Den fulgte med båten, men fordi de ikke har VHF-sertifikat har de koplet ut antennen for å unngå bråk ved eventuell kontroll. Det er selvsagt svært uheldig og unødvendig :thumbsdown:

 

Jeg er enig i at det er viktig og nødvendig med VHF-sertifikat for å operere en radio, hvis ikke vil det nok bli altfor mye kaos, men vi må ikke gjøre VHF-bruk så alvorlig og prosedyrepreget at folk unngår å bruke appratet pga. frykt for å gjøre feil :pray: . Nå er nok BP-medlemmene over snittet interessert, så neppe noe stort problem blant brukere her, men blant mange andre er bruk av VHF noe mange helst vil unngå... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke nødvendigvis at de sender med 1W (eller en håndholdt VHF med 5W). Det er utrolig mange dårlige anlegg ombord på fritidsbåter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

... så det er best å snakke lavt så kystradioen ikke hører en...

 

Ofte så hører jeg personer som er veldig langt unna , men ikke den som de er sammen med ! Altså kjører en av de med 25w i stede for low . Dette kan flere bli bedre på . Mindre effekt plass til flere på samme kanal !

 

Posisjon kan jo også være utslagsgivende, f.eks. (for de som er litt kjent i indre Oslofjord) A er mellom Nesoddtangen og Aker Brygge, B er i Bunnefjorden og du observerer fra Drøbak, da hører man vel A men ikke B.

 

Antennehøyde har også mye å si.

 

Jeg har VHF-antenna i toppen av masta, men jeg har også en håndholdt enhet. Utenfor Oslofjorden får jeg inn både Sverige og Danmark - ja, til og med i Aalborg som altså ligger _inne_ i Danmark fanget jeg opp Tjøme Radio klart og tydelig. Tidvis ble hoved-VHF'en skrudd av og vi brukte den håndholdte for å liksom overholde lytteplikten og samtidig filtrere vekk fjernanrop - det ble rett og slett alt for mye støy på radioen. Tilsvarende, jeg har funnet ut at det sikkert kan være smart å bruke den håndholdte dersom jeg trenger å rope noe "lokalt" på VHF'en.

Link to post
Share on other sites

- ja, til og med i Aalborg som altså ligger _inne_ i Danmark fanget jeg opp Tjøme Radio klart og tydelig.

 

Facinerende. -- Har alltid vært skeptisk til det der om at VHF skal være line-of-sight-only. Det virker ikke fysisk fornuftig. Selv synlig lys bøyes over horisonten. (Jfr: "Green flash"), og for lengre bølgelengde, dess mer går signalene rundt hjørner. Men ikke for VHF??

Tror du signalene fra Tjøme radio fulgte bakken eller at det var refleks fra atmosfæren?

Link to post
Share on other sites

Jeg har uten problenmer fått kontakt med Tjøme radio sin sender ved Risør når jeg har ligget på Østre Bolærne i Oslofjorden med fastmontert Sailor VHF.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Facinerende. -- Har alltid vært skeptisk til det der om at VHF skal være line-of-sight-only. Det virker ikke fysisk fornuftig. Selv synlig lys bøyes over horisonten. (Jfr: "Green flash"), og for lengre bølgelengde, dess mer går signalene rundt hjørner. Men ikke for VHF??

Tror du signalene fra Tjøme radio fulgte bakken eller at det var refleks fra atmosfæren?

 

VHF ducting. Det hender da rett som det er at forholdene i atmosfæren er slik VHF "ductes" langt forbi teoretisk rekkevidde.

 

Vi hørte også Tjøme radio mange ganger i sommer selv langt nede på svenskekysten.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Facinerende. -- Har alltid vært skeptisk til det der om at VHF skal være line-of-sight-only. Det virker ikke fysisk fornuftig. Selv synlig lys bøyes over horisonten. (Jfr: "Green flash"), og for lengre bølgelengde, dess mer går signalene rundt hjørner. Men ikke for VHF??

Tror du signalene fra Tjøme radio fulgte bakken eller at det var refleks fra atmosfæren?

Min tanke der og da var at høy plassering av antenne må ha vært utslagsgivende (ellers ville jeg antageligvis ha hørt signalene på den håndholdte også), og jeg antok også at det var utslagsgivende at Danmark er et ganske flatt land (men ikke _så_ flatt - må vel finnes en del bygninger o.l mellom meg og Tjøme som er mer enn 24 meter høyt? Om ikke annet så jordkrumningen ...)

 

Om det skyldes bøying og tøying av radiobølgene eller refleksjon i atmosfæren skal jeg derimot ikke ville gjette noe på. Jeg har visstnok studert fysikk, men dette er noe jeg rett og slett ikke har oversikt over. :-)

Link to post
Share on other sites

Ved enkelte atmosfæriske forhold hører vi fjerne stasjoner på 2-3-meterbåndene. Jeg har hørt Blaavand Radio (den gangen det fantes i DK, og da sannsynligvis Blaavands stasjon i Hanstholm) her på Hvaler, og på amatør-VHF på 145 MHz har jeg hatt kontakter med Danmark (flere år siden). Danske FM-stasjoner (kringkasting) har også nådd hit. Men vanligvis er avstanden for stor mellom Østfoldkysten og Aalborg/Hanstholm/Frederikshavn.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Tropovarsler finnes blant annet på http://www.dxinfocentre.com/tropo_nwe.html og under gunstige forhold kan nok litt fjerne stasjoner høres.

 

Normalt er cirka rekkevidde gitt av 3.57 * rot (h) der h er antennehøyde i meter og rekkevidden i km. Man må ta hensyn til både sender og mottakers mastehøyde. En grei kalkulator finnes på http://www.qsl.net/w4sat/horizon.htm .

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

På langtur går det stort sett i "Båtnavn 1, båtnavn 1, dette er båtnavn 2. Do you read me?" Og så gå til kanal bla-bla.

 

Vi har på den stasjonære VHF-en under dekk, men ignorerer den stort sett, da det er mye preik og babl mellom alle slags cargoskip og fiskebåter. Vi har på den bærbare VHF-en i cockpit. Om noe angår oss, får vi det inn på den. Det vi ikke ser (ikke får inn på den bærbare), er 99,9 prosent sikkert kommunikasjon i form av preik mellom andre båter. Utenfor Afrika er det bare musikk, skitpreik og tullball på #16.

 

DSC-oppkall reagerer vi selvsagt på. Problemet er at mange kystvaktsstasjoner sender ut værvarsel med DSC-oppkall til alle båter, noe som undergraver nytten.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...