Jump to content

Seildrev VP 120s havari - Farsund


Festina_Lente

Recommended Posts

Så skjedde det igjen, vi kommer oss til Farsund på vei mot det blide Sørland - og i år som i fjor må jeg ty til redningsskøyta. Ifjor ville ikke maskinen starte. Det viste seg å være et startrele som var upålitelig.

 

I år er det enda verre: etter en husketur fra Lista mot Lindesnes så bestemmer vi oss for å gå til Farsund underveis for å fylle diesel. Når vi ser inn i havna starter vi motoren - og det går fint, men ingen reaksjon på fremover eller bakover - annet enn en markant svilukt, og litt blårøyk som siver ut mellom motor og drev.

Redningsskøyta dykket og fant propellen OK. Gearwiren virker hel, prøvde også manuell inn og utkobling på drevet men det har ingen effekt. Ingen ulyder (ingen inn-eller utkoblingslyd overhode!) olje på seildrevet, men i underkant av peilepinnen. Drevet har lekket olje siden jeg skiftet oljen i mai, så derfor sjekker jeg før og etter hver tur, og fyller evt. på litt. Fått ny pakning på peilepinnen men det hjalp ikke.

 

Motoren er en Volvo Penta MD2040A fra 1994 med 1570 timer påkoblet et 120s seildrev. Jeg tenker at det må være en eller annen feil mellom seildrev og motor. På 110-drevet er der en gummidings som griper inn i en "klo" som står på motor og drev - vil tro den demper slag ved inn- og utkobling.

 

Føler meg ganske rådlaus i kveld. Vi ligger jo forsåvidt bra her, men fire uker i Farsund og så hjem med buss var ikke helt det jeg så for meg i sommer.

 

Hva kan feilen være?

Vi kan ikke komme oss herfra før det er ordnet. Og nærmeste VolvoVerksted er i Kristiansand. Virker litt catch 22...kommer oss ikke videre, må på verksted..ikke verksted her...for langt å slepe.

 

Står fast nå, er det noen som har gode råd og innspill på diagnose og behandling? For meg eller båten...

Link to post
Share on other sites

Demperplata mellom drev og motor. Er det ikke en vulkanisering her da?

Er demperplate det samme som lamell? Hvis det er en stjerneformet gummisak mellom motor og seildrev som på 110-drevet som jeg har på prosjektbåten så var denne ikke festet til hverken motor eller drev.

 

Regner med å finne ut av det i morgen, tror verkstedet som Eureka og Søringen viser til ligger på kaien borte med redningsskøyten. Foreløpig må vi bare kose oss i Farsund, gå på tur og bade ;-), og lese på volvo- manualen. Problemet er at jeg må demontere en helsikes masse innredning for å komme til...

Link to post
Share on other sites

Om det er "splines" mellom motor og gear som er ødelagt, ikke fortvil når VP kommer med pris. Det er flere firma i GB som lager erstatningsdeler, mye bedre en VP original, for ca kr 5.000,-. Byttet på min 2003 i vinter i forbindelse med belgskifte, leveringstid fra, jeg tror det var "Versatile marine",5 dager.

Søk på volvo penta 2000 serie spline problem, og du vil finne masse info.

Mvh

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Har lest ting som tyder på at 2040-serien er det som tidligere var Perkins parama. 2000-serien som kom før var jo en katastrofe. Motoren ble visst ikke forbedret av å bli grønn.

 

Ingen demperplate her altså. Svilukt og litt røyk fra overgang motor/ drev når vi prøver å gi turtall, hva kan det tyde på?

Link to post
Share on other sites

 

Det ville kanskje vært noe upraktisk med seildrev i noe annet, selv om det faktisk forekommer, men jeg har til gode å se en Furuholmen fra '52 med seildrev ?

 

Regnet jo med det, men forstår kanskje hvorfor jeg spør? Seilbåt = båt med seil... Litt svart humor i all elendigheten. Men forstår jo behovet / sikkerhet for å komme seg ut og inn av havn etc. Sett seilere gå for seil helt inn i båsen langs svenskekysten, men det er vel mest for å imponere.

Link to post
Share on other sites

Regnet jo med det, men forstår kanskje hvorfor jeg spør? Seilbåt = båt med seil... Litt svart humor i all elendigheten. Men forstår jo behovet / sikkerhet for å komme seg ut og inn av havn etc. Sett seilere gå for seil helt inn i båsen langs svenskekysten, men det er vel mest for å imponere.

Måtte "imponere" litt da jeg la til utenpå en Elan 37 uten motor i frisk bris pålandsvind her i Farsund ;-). Det gikk helt greit, hadde båtfart på under 1 knop ved tillegging. Han som jeg havnet utenpå var ikke hverken imøtekommende eller løsningsorientert og ville helst ha meg vekk så fort som mulig, til tross for at han var blitt spurt på forhånd av redningsskøyta om å ta imot. Helt utrolig å møte sånne folk når du har problemer med femdriftsmaskineriet!! Så jeg forhalte samme kveld da vinden løyet til en meget hyggelig tysk Najad 360 like foran.

 

Men det var ikke frivillig at jeg seilte til kai... Hvis jeg går til Kristiansand uten maskinkraft så spørs det hva forsikringsselskapet sier om jeg reker på land i vindstilla, så jeg må finne en løsning der. Båten veier oppimot åtte tonn, så jolla kan bli litt for lett med 2,5 hk påhengs.

Link to post
Share on other sites

Demperplata mellom drev og motor. Er det ikke en vulkanisering her da?

 

Ding, ding, ding, det er nok helt riktig.

 

Det sitter en demperplate i svinghjulshuset med vulkanisering på, denne skal hindre jording i å gå fra drev til motor og motsatt, og selvfølgelig også vibrasjon.

Vibrasjonsdemperen har nesten garantert delt seg i vulkaniseringen dersom det ryker og lukter svidd mellom motor og drev, det kan nesten ikke være noe annet.

 

Hvorvidt akkurat denne motoren har dette må nesten Volvo forhandler svare på etter å ha slått opp serienummeret, men når jeg slår opp MD2040A fra 94, kommer denne tegningen opp, og det pleier som regel å stemme bra,

 

 

bilde

bilde

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måtte "imponere" litt da jeg la til utenpå en Elan 37 uten motor i frisk bris pålandsvind her i Farsund ;-). Det gikk helt greit, hadde båtfart på under 1 knop ved tillegging. Han som jeg havnet utenpå var ikke hverken imøtekommende eller løsningsorientert og ville helst ha meg vekk så fort som mulig, til tross for at han var blitt spurt på forhånd av redningsskøyta om å ta imot. Helt utrolig å møte sånne folk når du har problemer med femdriftsmaskineriet!! Så jeg forhalte samme kveld da vinden løyet til en meget hyggelig tysk Najad 360 like foran.

 

Men det var ikke frivillig at jeg seilte til kai... Hvis jeg går til Kristiansand uten maskinkraft så spørs det hva forsikringsselskapet sier om jeg reker på land i vindstilla, så jeg må finne en løsning der. Båten veier oppimot åtte tonn, så jolla kan bli litt for lett med 2,5 hk påhengs.

 

Godt du tok min svarte humor, av og til blir den litt for kullsvart i forhold til situasjonen... :wflag:

 

Var med rundt Lista tur - retur for noen år siden med seilbåt, både på vei til og fra Farsund ble det helt vindstille rundt fyret på Lista. Så måtte gå for motor. Med båt på 8 tonn blir nok 2,5 hk i minste laget ja. Håper det ordner seg med deler og reparasjon på beste måte, slik at dere kan fortsette ferien som tenkt. Ikke verdt å ta noen unødvendig risiko.

Link to post
Share on other sites

Ding, ding, ding, det er nok helt riktig.

 

Det sitter en demperplate i svinghjulshuset med vulkanisering på, denne skal hindre jording i å gå fra drev til motor og motsatt, og selvfølgelig også vibrasjon.

Vibrasjonsdemperen har nesten garantert delt seg i vulkaniseringen dersom det ryker og lukter svidd mellom motor og drev, det kan nesten ikke være noe annet.

 

Hvorvidt akkurat denne motoren har dette må nesten Volvo forhandler svare på etter å ha slått opp serienummeret, men når jeg slår opp MD2040A fra 94, kommer denne tegningen opp, og det pleier som regel å stemme bra,

 

 

bilde

Det er bare helt vanvittig bra kompetanse her på forumet!!!! N

Takk Adeneo, jeg tenker at dette er svaret på gåten, selv om det er dårlige nyheter for meg. Regner med at en mekaniker trenger litt plass for å komme til i bakkant av svinghjulet, og da MÅ motoren frem. Og plass er det ikke mye av - skal ta bilde i kveld og poste.

 

Igjen - takk Adeneo!!

Link to post
Share on other sites

Ja, men jeg tror ikke det er så mye. 5 cm. bør være nok.

 

Tror jeg har opp mot 17 - 18 cm:

 

bilde

 

 

Detalj mot skottet fremover (sett fra over motoren og nedover):

 

bilde

 

 

Detalj drev/ motor (sett ovenfra…):

 

bilde

 

 

Nå får jeg uttlelling fra jobbingen med projektbåten - det kan ses på som øvelse at jeg har demontert motor og drev der i vinter. MEN: jeg har jo egentlig ikke peiling og kan fort ende opp med å gjøre mer skade enn en rett/ bra reparasjon.

 

Derfor spør jeg dere om vanskelighetsgraden: Er dette en jobb jeg bør våge meg ut på som amatør, eller er detbest å la proffene ta hånd om saken? Diagnosen er overhengende sikker, men jeg er jo ikke engang kompetent til å si sikkert om diagnosen stemmer, og da er det jo synd å begynne å skru maskin og drev fra hverandre….

 

Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem … (sa en viss John C. Collins)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...