Jump to content

Seildrev VP 120s havari - Farsund


Festina_Lente

Recommended Posts

Bra! Det er rett innstilling ;-) De fleste bekymringer er stort sett bortkastet skal du se. Hvis du ikke har 10 tommeltotter så fikser du dette greit.

 

Ble fortalt på jobb at en fikk skadd tommelen der for noen år siden. Kommentaren fra formannen var da: "Ikke vær lei deg, du har 9 igjen!" :lol:

Link to post
Share on other sites

Er i gang. Har løst motorfestene og fem av seks skruer fra drev til motor. Må skille motor og drev her fordi den underste barnets skruen på svinghjulskåpen er nesten umulig å komme til.

 

Er nå ute i Farsund for å skaffe treklosser, sag, og grønnsåpe i fast form til å skli motoren på, samt smultringer hos bakeren (til meg ;-)

Link to post
Share on other sites

Første hinder:

Eksosen må løses for å få frem motoren. Men den vil ikke av, hverken fra eksospotten eller fra motorsiden. Alt ligger på "motsatt" side inne i motorrommet, og det er ikke lett å få moment og kraft på den.

 

 

bilde

 

Gode forslag? Har forsøkt kokende vann, men virker ikke som det har effekt på en eksosslange - og det er ikke rart når den er laget for varme formål...

 

Ligger an til kapping?

Link to post
Share on other sites

Det ble kapp, ny eksosslange blir aldri feil likevel, og det er kun snakk om en halvmeter.

 

Hindring 2:

Jobber med å få motoren av drevet. Drev tipper fremover, svinghjulet er tungt og bikker motoren ned og det henger godt. Vanskelig å komme til, lite plass under men jeg har fått godt med treklosser på plass,likevel så må jeg opp en halv/ hel cm for å få delingen fullført. kona er i byen og kubein til meg, håper det kan gjør susen.

 

Tiden går, og jeg hadde håpert å kunne bestille deler for levering imorgen, dvs bestilling før kl 13:30…….

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke kapp. Dette problemet har jeg vært gjennom mange ganger. Stikk en flattrekker inn mellom bendet og slangeenden og bend forsiktig ut. Sprøyt WD-40, 5-56 eller lignende inn. Gjør dette flere steder rundt slangeenden. La det få litt tid på seg. Bruk en Vannpumpetang med tilstrekkelig stor kjeft og forsøk å vri slangen litt frem og tilbake. Vær tålmodig. Det er mulig banning også hjelper. Jeg skal forsøke det neste gang. Tilslutt løsner den. Lykke til!

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Fase 1 gjennomført. Demperplaten er ute og identifisert som synderen:

 

bilde

 

 

Med eksosslangen kappet og bevæpnet med Farsunds beste og dyreste kubein (529.-) så sklei motoren på grønnsåpeben av drevet, og jeg kunne komme til for å demontere svinghjulskappen:

 

bilde

 

bilde

 

 

Nå er deler bestilt, de kommer med fly fra Sverige og blir hentet i Mandal i morgen ettermiddag. Håper å være operativ fra og med fredag. Takket være baatplassens fantastiske medlemmer!! Spesiell takk rettes til Adeneo og Mulligan.

 

:flag_bp::flag_bp::flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Det ordner seg for snille gutter, litt knoting og banning blir det alltid.

Da er det vel bare motsatt prosedyre for å få det sammen igjen, jeg kommer egentlig ikke på noen gode tips eller annet nyttig, det er vel bare å skru sammen.

 

Kanskje noen andre har noen tips vedrørende monteringen ?

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk ikke unormalt at de ryker i den vulkingen, det er det svakeste leddet mellom motor og drev, og gummien blir svekket over tid.

Vulkingen skal selvfølgelig i prinsippet ikke ryke helt uten videre, og det kan være at drevet/propellen har stoppet opp av en eller annen grunn mens motoren har fortsatt å presse på eller noe slikt ?

 

Det optimale hadde selvfølgelig vært å ta av drevet for videre undersøkelse, men det er vel ikke akkurat så enkelt i den situasjonen trådstarter er i, og så lenge drevet går rundt nå så ville jeg nok bare satt inn ny demper og satset på at det holdt til båten skal opp til vinteren, og selv da er det ikke sikkert man finner noen åpenbar grunn, vulkingen kan faktisk ryke dersom gummien over tid deler seg pga. belastning e.l. og belastning vil det jo være hver gang det er motstand, når drevet settes i gir osv.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også lurt på hvorfor dette skjedde.

 

Forut for skaden merket vi ingen lyd/ smell/ vibrasjon - det var bare helt dødt da vi skulle sette i gir etter å ha seilt. Dog må det nevnes at jeg satte giret i revers (da vi avbrøt motorgange motvinds mot Lindesnes, og begynte å seile innover mot Farsund i > 6,5 knop) fordi jeg syntes å høre at propellen gikk rundt (vi har Volvo trebladet foldeprop). Kan dette være årsak?

 

Jeg vil også tro at gjennom 20 år så har det blitt noen brå frem/bak havnemanøvrer - og noen i panikk - og at dette vil slite ekstra på akkurat denne delen.

 

Når jeg slår trekiler inn i overkant mellom drev/ svinghjulsplate og samtidig løfter under motoren med kubein så virker det som jeg får god opplining. Håper jeg...

 

En ting til - noen ideer til hvorfor det er såpass mye rust inne i svinghjulshuset, inni svinghjulet/ der demperplaten er festet?

NB dårlige bilder. Veldig nærbilde:

 

bilde

 

Litt ovenfra:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...