Jump to content

Seildrev VP 120s havari - Farsund


Festina_Lente

Recommended Posts

Nei, hvordan det skal gå an å få vann inn der- uten at splinen har rustet, virker vanskelig. Vanligvis sitter splinen i sju stein, uten at det har rustet andre steder. Har ingen god forklaring.

 

Vi får vel se denne gummikoplingen som en ikke helt 100 % sikker patent. Den burde ikke vært konstruert slik at den kobler fri systemet. Hulda hadde en demperplate fra anerkjent produsent som ville gitt samme scenario. Da jeg byttet gearet i fjor, var denne demperplaten helt på slutten. Skivene hadde forskjøvet seg flere millimeter og plasten var i ferd med å ryke. Gangtid for motor var 500 timer. Nå er det satt inn demperplate som ikke har denne svakheten.

Link to post
Share on other sites

En bekjent av meg opplevde akkurat samme feil i fjor. Det var det jeg husket da jeg tipset om dette. Mitt mekkemotto: "det er bare lagd av mennesker. Jeg er et menneske. Ergo kan jeg fikse det". Bra jobba :-). Korrosjonen ser mer ut som saltholdig luft korrosjon. Mulig det er utett pakning her. Få tak i sprayfett (mc kjedefett feks eller crc white grease) og spray på godt.

Link to post
Share on other sites

OT. Hadde du tidligere en båt med ditt brukernavn her på BP ? Lå nemmelig en i Valle med samme navn.

Hei Celzeron,

Vi har fortsatt Festina Lente, som er identisk med den Festina Lente som en annen med nesten samme nick som meg hadde for mange år siden. Det er en trebåt, en spissgattet, klinkbygget 30 fots Furuholmen fra 1952. Vi har hatt båten siden 1998. Da het den Maud, og ble kjøpt fra Oslo. Vi kalte den Festina Lente etter min morfars livsmotto: å ile langsomt.

 

Det morsomme er at den hadde hatt samme navnet mange ti-år før vi kjøpte den .......og uten at vi visste det.

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fått deler idag. Kristiansand båt og motor sitt delelager tok dem med seg hjem fra jobb til Mandal.

Det kaller jeg Volvo-service!

 

 

Neste hinder nå:

Få løs umbracoskruene som holder demperplaten fast i svinghjulet. Disse er godt rustet.

Begynner på dette i morgen. Båtmekanikeren jobber ikke på kveldstid ;-)

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å se om akslingen (spline?) fra drevet vil treffe korrekt med rillene mot innsiden av vibrasjonsdemperen sine rille. Kan jeg stole på at de justerer seg selv når de møtes enkelt og greit, eller bør jeg være skikkelig nervøs når jeg strammer dekselet på svinghjulskåpa og motor sammen? Jeg bruker ledebolter slik at oppliningen blir ganske bra.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke gjort dette på båt, men fra bil så kan dette

være litt plundrete.

 

jeg pleier da og tørne pittelitt på enten kasse eller motor

bak og fram til jeg "kjenner" at dette entrer i sjeldne tilfeller

kan der være hull i svinghjulskåpa slik man får inspisere.

 

en gyllen regel bør være at skruene for sammenkoblig vil gå

rimelig lett helt til det er sammenkoblet, om det har krasja kan

de bli tyngre å skrue..

 

uansett, lykke til :-)

Link to post
Share on other sites

Her er den nye demperplaten:

 

bilde

 

 

 

Litt vrient å få av den delen som satt på svinghjulet, men godt verktøy og 5-56 i to dager gjorde nok jobben lettere.

Måtte lage et mothold for at svinghjulet ikke skulle tørne med:

 

bilde

 

 

 

Ferdig montert på svinghjulet:

 

bilde

 

 

 

Nå er jeg kommet så langt, men er som sagt spent på om jeg kan ødelegge noe ved å stramme ytterligere:

 

bilde

 

Jeg har rikslet i motor og drev for å få det til å falle på plass av seg selv, men som sagt her er jeg usikker. Vil ikke ødelegge den nye demperplaten eller noe….

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk forresten overraslende baatplassen-besøk av GeirT i havna, han kommer og hjelper meg kl 15:30 - da har han med seg en treplanke som vi skal bruke til å skyve på motoren. Da vil vi nok merke om den går greit på av seg selv eller ikke.

 

Nok en gang 3 x hurra for baatplassens fenomenale medlemmer :flag_bp::flag_bp::flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Du ødelegger nok ikke noe, når du skrur til nå så stopper det helt dersom splines'ene ikke treffer.

 

Vanligvis så er disse splines'ene så fine at de få millimeterne det dreier seg om vanligvis kommer av seg selv med litt lirking frem og tilbake på kåpen, hvis de ikke kommer av seg selv må du forsøke å vri på noe, dersom du får på en pipe på noe foran på motoren kan du vri litt på veiva, det skal normalt veeeeldig lite til.

Link to post
Share on other sites

Skal jeg fortsette å skru?

 

 

 

bilde

 

 

Nå er jeg kommet så langt, men det er tungt å skru - og jeg får en følelse av at jeg tvinger sammen noe som ikke vil sammen. Skal jeg fortsette?

Lurer på å dra drev og motor fra hverandre igjen.

Link to post
Share on other sites

Generelt skal splinen gli lett innpå. Det er en meget god ide å sjekke at hun- og hansplinen går glatt før man monterer. Kontrollmål lengde/vandring. Jeg pleier etter rengjøring å smøre splinen med 'langtidsfett/pasta'. Mest for å hindre fremtidig rust.

 

Jeg ville plukket det fra hverandre og kontrollert.

Link to post
Share on other sites

At det er tungt å skru nå kan også være at du også trekker med deg motor samtidig akterover, sjekk hullene til motorlabbene om motor er der den skal være. Her kommer kanskje det kostbare kubeinet til sin rett :-)

Det stemte nok det, det var tungt å dra motoren, og samtidig rettet jeg opp hele veien. Nå er alt på plass, med unntak av en bolt på det ene motorfestet. Får ta den imorgen, nå er jeg sliten og har vondt alle steder etter 13 timer i motorrommet.

 

Takk til GeirT som kom med både materialer, gode råd og godt humør slik at jeg kom videre idag!!

 

Som en siste bonus ville ikke maskinen starte da jeg skulle testkjøre. Bare klikk-klikk. Har sikkert kommet borti noe mens jeg lå krøkt over motoren. Kanskje redningsskøyten kan se på det imorgen.

 

Nå tar jeg en velfortjent kveld!

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å hilse på dere. Sjekk jording/minus koplingen på startmotoren. Kan være du har vakkelkontakt. Nok til innslaget, men ikke til strømtrekket til startmotoren. Tar gjerne turen innom igjen om du trenger (moralsk) eller praktisk assistanse ;)

 

Geir

Høres riktig ut, når jeg forsøker å starte kommer lyden av startreleet, og så en pipelyd - men altså ingen lyd fra startmotoren. Jeg har jo hatt drag på ledningene. Skal se på det etter frokost.

Link to post
Share on other sites

Har nå sjekket alle minusledninger, det virker OK. Tatt av og på plug-and-play på motorsiden, ser ikke noe feil.

 

Starter ikke, men releet slår som sagt inn. Det som er rart er at summeren som pleier å lage lyd når tenningen slås på (etter en stund) kommer heller ikke. Kan det være en ledetråd?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...