Jump to content

Seildrev VP 120s havari - Farsund


Festina_Lente

Recommended Posts

Den eneste vanskeligheten her er å få den elektriske isolasjonen riktig på plass. Svinghjulskåpa er isolert fra motoren.

Dette har jeg ikke vært borti før, på 110-drevet handlet det bare om å få den stjernefomede gummiklossen til å entre både på drev- og motorside mao sentrering når jeg skulle disse sammen. Hvordan får man denne elektriske isolasjonen på plass?

 

Ellers mål jeg takke stort for hjelpen til nå, skulle sendt blomster til alle!! Er i ferd med å etablere kontakt med Røykenes motor og utleie nå.

Link to post
Share on other sites

De vise mente det skulle være isolasjonsplate mellom mitt 120S (E) drev og MD22L motor (begge fra1998), men det skal det ikke.

Jeg syntes drevet ditt så ut som et E drev. Har du gear olje eller motorolje på det ? Lykke til, Jostein Røykenes er en hyggelig og flink kar og attpåtil Hordalending.

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Isolasjonen ser ut som tynne shims som sitter mellom svinghjulskåpa og motor. Også under skruene.

Kom en eller en annen gang mens de produserte 20 serien på grunn av korrosjonsproblemer med drevet.

De som har denne isolasjonen er merke med en sticker på svinghjulskåpa som viser et jordingsymbol inni et forbudskilt.

Link to post
Share on other sites

Isolasjonen ser ut som tynne shims som sitter mellom svinghjulskåpa og motor. Også under skruene.

Kom en eller en annen gang mens de produserte 20 serien på grunn av korrosjonsproblemer med drevet.

De som har denne isolasjonen er merke med en sticker på svinghjulskåpa som viser et jordingsymbol inni et forbudskilt.

 

Takk Mulligan!

 

Dette kan bety at min motor som er en 2040A fra 1994 ikke har den isolasjonen? Jeg finner ikke noen merker/ stickers på utsiden av svinghjulskåpa noested. Vedlegger bilder:

 

bilde

 

Litt bakfra:

 

bilde

 

 

Fra babord (bildet snudde seg 90 grader):

 

bilde

 

 

 

Fra styrbord(snudde seg også 90 grader:

 

bilde

 

 

Ser ut som denne maskinen er fra før isolasjonens tid, enig? Takk for hjelp!!

Link to post
Share on other sites

Dette må da være veldig enkelt, løsne skruene rundt svinghjulskåpen og de franske treskruene til motorlabbene, skli så motoren bakover på labbene, og se hvordan det ser ut inne i svinghjulshuset, og jeg ville tro at du ser feilen med en gang.

 

Burde ta en halv times tid ?

Link to post
Share on other sites

Jakten på en reparatør

 

Det var ikke svar på telefonen til Røyksund båt og utleie på morgenen i går, hverken fasttlf eller mobil. Ingen adresse på butikk/ verksted fant jeg på nettet heller. Endeløs telefonkø hos Kristiansand båt og motor før jeg ga opp i halv-ti-tiden. Derfor tok jeg beina fatt for i det minste finne noen som vet hvor verkstedet/ butikken til Røykenes ligger. Spurte havnevakten - og tok turen videre bort på kaia til Marin elektro for å spørre om råd.

Han kunne fortelle at Røykenes var på ferie denne uka, og at de selv ikke hadde sjanse til å se på min motor i nærmeste fremtid. Men han kunne fortelle at han har verksted inne i Kjørresfjorden - noen kilometer inn.

 

På vei ut traff jeg skipperen på redningsskøyta - om jeg hadde funnet ut noe mer? Fikk forresten skryt for tilleggingen min uten motor på lørdag…;.) og det teller når det kommer fra ham..

 

Nei - jeg visste ikke mer ennå, annet enn at jeg trengte kontakt med Røykenes. Ja om jeg trengte skyss inn så kunne han kjøre meg?

NSSR i Farsund = service :yesnod: !!

 

Vel inne traff jeg på Røykenes, som ikke kunne ta båten nå, for denne ferieuka måtte han ta. Neste uke skulle gå greit. Men Ivar, en pensjonert mekaniker som holdt på i en båt like ved kunne hjelpe meg underveis om jeg ville det.

 

Fra å være hjelpe- og rådløs på lørdag så hadde jeg nå på mandag tre alternativer:

 

1 - seile til Kristiansand båt og motor, uten motor. Vurdering: usikker tur til Kristiansand, merkerverksted, trygt, kanskje få det ordnet i siste del av uka.

2 - gjøre jobben selv, ta fatt med en gang,men bruke feriedager på å skru. Vurdering: billigere, men mer arbeid og mer usikkert resultat. Men kjappere (hvis vellykket) og med ny kompetanse på egen motor og drev.

3 - Vente til neste uke, Røykenes tar jobben og vi slår oss til ro og tar ferie i Farsund denne uka. Vurdering: trygt, sannsynligvis dyrt, men forutsigbart.

 

Vi har gått for alternativ 3 - det forutsigbare, men dyre.Det er jo slikt vi har ferie og feriepenger til :lol: .

Så nå leier vi bil, ser på Kaperspill, koser oss, og reiser videre når båten er klar.

 

Tusen takk for all hjelp til baatplassen :thumbsup::thumbsup: !

Skal rapportere når vi er underveis igjen.

 

Mvh, Even

Link to post
Share on other sites

Dette må da være veldig enkelt, løsne skruene rundt svinghjulskåpen og de franske treskruene til motorlabbene, skli så motoren bakover på labbene, og se hvordan det ser ut inne i svinghjulshuset, og jeg ville tro at du ser feilen med en gang.

 

Burde ta en halv times tid ?

 

Kanskje jeg burde tatt det selv?? Er ikke så veldig erfaren med motorer. Er mest redd for å gjøre skaden verre, eller gjøre skade på noe annet dyrt.

Link to post
Share on other sites

Dette må da være veldig enkelt, løsne skruene rundt svinghjulskåpen og de franske treskruene til motorlabbene, skli så motoren bakover på labbene, og se hvordan det ser ut inne i svinghjulshuset, og jeg ville tro at du ser feilen med en gang.

 

Burde ta en halv times tid ?

 

Du har nok rett Adeneo - tok en titt på de to motorfestene, de står på stålskinner (vinkeljern) og det er 15 cm jern foran festene der de tår idag til å skli på. Alle koblinger utenom eksosen er så lange/ fleksibel at de vil kunne følge med uten demontering. Vil ikke motoren tippe fremover nå jeg løser den fra?

Link to post
Share on other sites

Bestilt deler da? Hadde begynt selv, å demontere, så gått til alternativ 3 om det skjærer seg fullstendig. Som adeneo skriver er det begrenset vanskelighetsgrad på dette, annet enn trangt mest sannsynligvis. Men hva er ikke det på de fleste båter..

Link to post
Share on other sites

En ting skal VP ha: logistikken.

Prisen for demperplate via forhandler er 7200,- . Marinepartseurope 852 euro + frakt + toll. Såj eg går for originaldel om jeg skalgjøre det selv.

 

Deler bestilt før kl 13:30 en dag fra en forhandler, kommer på plass neste dag.

 

Så derfor tenkte jeg at det å bestille deler når alt er demontertert er best, så bestilles ikke feil.

 

Men jeg er bekymret for om det kommer et ras av fjører og smådeler om jeg løsner/ demonterer svinghjulskåpen. Lett for å bekymre seg denne karen, kanskje jeg trenger hjelp fra høyere makter skal jeg ta fatt …… :pray: ??

Link to post
Share on other sites

Egen erfaring: Ting tar lengre tid enn anslått som "i beste fall". På gamle båter / biler kan du ta deg f... på at det er en skrue / bolt som er erket / rusta fast, eller et eller annet som går fyken. Trangt som fy, og evt behov for spesielt verktøy.

 

Men hvis du har lyst har du lov, og går jo evt an å prøve å begynne å demontere forsiktig fra en kant. Støter du på problemer underveis har du jo (forhåpentligvis til lovet tid) back-up med mekanikeren. Er ting demontert og klar for rep, vil det jo også kunne spare tid for mekaniker som kommer til dekket bord, med gaffel klar for regningsskriving.

Redigert av Søringen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Men jeg er bekymret for om det kommer et ras av fjører og smådeler om jeg løsner/ demonterer svinghjulskåpen. Lett for å bekymre seg denne karen, kanskje jeg trenger hjelp fra høyere makter skal jeg ta fatt …… :pray: ??

 

Dette er ikke rocket science på noen måte .. kommer ikke noen fjører eller smådeler sprettende heller :-)

 

Jeg har skrudd masse på gamle biler og båter og motorer, og har den erfaring

at uansett hvor mye det påkalles hjelp fra høyere eller lavere makter, så er det

bare såre knoker og tid og krefter som løser problemene til slutt..

 

Lykke til, dette fikser du :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det spretter ikke deler ut når du drar motoren tilbake, det er kun en aksel med splines som går inn demperen som sitter skrudd til svinghjulet.

 

Jeg antar at det enkleste er å dele ved svinghjulskåpen, og la denne sitte igjen på drevet, eventuelt løsne den der også å ta den av.

 

Så er det bare dra motoren tilbake etter at labbene er løsnet, og følge med på at ikke andre ting må løsnes osv. det går som regel veldig greit.

Når du får det litt fra hverandre kan du se om demperen har delt seg i vulkingen.

 

Skal du ha ut demperen må du ha motoren så langt tilbake at akselen kommer helt ut av demperen, og at du kommer til og får skrudd av demperen fra svinghjulet.

Sannsynligvis faller motoren ned i forkant når akselen er helt ute, men den er ikke tyngre enn at du fint holder den oppe, bare ha en planke, stropp eller hva som måtte passe klart slik at du får støttet den opp.

 

Det er opp til deg hvorvidt du ønsker å begynne på dette selv, men det bør være ganske rett frem selv om det nok er trangt og litt knotete arbeid.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...